EV en PV op 1 kabel naar meterkast, hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 13:44
Situatie:
Ik wil een EV lader (Zaptec GO laadpaal gaat mijn voorkeur naar uit) installeren in een schuurtje op onze grond. Het schuurtje staat ca 30 meter van de woning en de woning is verder all-electric. We hebben zonnepanelen (2x 10 panelen op oost & west, totaal 4,5 kW Watt Piek voor oost en 4,5 west (9 totaal dus))

Momenteel zitten de zonnepanelen rechtstreeks (alleen een werkschakelaar tussen omvormer en alamat) aangesloten via een ca 40 meter lange kabel naar de C25 3 fase Automaat in de hoofd meterkast.

Overzicht bestaand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK4hXHi-lxuRJqvriNYH8NPm5qY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cL3CQ8WUNt08aJTLAUnIqkSG.png?f=user_large
Opmerkingen:
De automaten/zekeringen die genoemd zijn zitten in de meterkast (dus niet bij de OVK & de PV).
OVK staat voor Onder Verdeel Kast.

Nieuwe situatie voorstel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1fBchOoU9PbfKHjjI-ynj_TpGY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3YJ14b6XpVrXPoSuTNSRvwN4.png?f=user_large Mijn Vragen:
Problemen en vragen die ik hier in zie:
- kan ik deze bestaande kabel gebruiken om in het schuurtje ook de laadpaal aan te sluiten?
- Laten zitten van de huidige C25 in de meterkast kan problematisch zijn als ik ook C25's installeer bij de PV & EV? Zou ik dan de zekeringen bij de PV & EV naar kunnen B25 brengen?
- Is dit nodig? of kunnen zowel de EV als de PV zonder verdere eigen zekeringen ook achter de C25 zoals in originele plaatje?
- De EV charger doet middels load-balancing via P1 poort aan load-balancing / reductie dus totaal over de meter zal altijd =< 17 kW zijn, maar over de kabel kan theoretisch dan meer vermogen lopen? Is dat zo?
- Andere suggesties / opmerkingen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
NEN-1010 nagezocht maar niet eenduidig antwoord op gekregen. Forum doorgezocht maar niet wat gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door soepah op 13-06-2026 11:35 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Beste antwoord (via soepah op 14-06-2026 11:18)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
soepah schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:33:
Situatie:
- kan ik deze bestaande kabel gebruiken om in het schuurtje ook de laadpaal aan te sluiten?
Ja
- Laten zitten van de huidige C25 in de meterkast kan problematisch zijn als ik ook C25's installeer bij de PV & EV? Zou ik dan de zekeringen bij de PV & EV naar kunnen B25 brengen?
Die C25 is eigenlijk al een aparte keuze voor een PV installatie die max 9kW oplevert. Een C16 zou imho beter passen.
Omdat je de kabel aan het eind splitst naar twee grote verbruikers/opwekkers hoort de afzekering aan eind van de kabel, op de plek waar je gaat splitsen. Hiervoor kan je een PV-verdeler gebruiken: een kleine groepenkast met een hoofdschakelaar en in dit geval 2 3-fasegroepen.
Ik zou het volgende doen:
kabel in de meterkast: C20
PV in de nieuwe PV-verdeler: C16
EV in de nieuwe PV-verdeler: C20

Kwa vermogen zou een C16 voldoende zijn, echter is het raadzaam om een C20 te gebruiken ivm warmteontwikkeling bij langdurig laden.
Hiermee klopt de selectiviteit niet volledig. Bij overbelasting van de EV kunnen hierdoor ook de zonnepanelen in het donker komen te staan.
- Is dit nodig? of kunnen zowel de EV als de PV zonder verdere eigen zekeringen ook achter de C25 zoals in originele plaatje?
Technische kan het, echter niet een veilige keuze.
- De EV charger doet middels load-balancing via P1 poort aan load-balancing / reductie dus totaal over de meter zal altijd =< 17 kW zijn, maar over de kabel kan theoretisch dan meer vermogen lopen? Is dat zo?
Je hebt een 3x25A aansluiting, daarmee kan je (veilig) een 11kW (3x16A) laadpaal mee installeren. Het is namelijk niet de bedoeling je laadpaal zo in te stellen dat het maximale van je stroomaansluiting kan gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zowel de zonnepanelen als de laadpaal kun je op 16A afzekeren toch?
Zijn ze beide selectief t.o.v. de hoofdzekering.

In welke situatie verwacht je dat er ergens een stroom loopt equivalent aan jouw genoemde 17kW?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • Beste antwoord

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
soepah schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:33:
Situatie:
Ja
Die C25 is eigenlijk al een aparte keuze voor een PV installatie die max 9kW oplevert. Een C16 zou imho beter passen.
Omdat je de kabel aan het eind splitst naar twee grote verbruikers/opwekkers hoort de afzekering aan eind van de kabel, op de plek waar je gaat splitsen. Hiervoor kan je een PV-verdeler gebruiken: een kleine groepenkast met een hoofdschakelaar en in dit geval 2 3-fasegroepen.
Ik zou het volgende doen:
kabel in de meterkast: C20
PV in de nieuwe PV-verdeler: C16
EV in de nieuwe PV-verdeler: C20

Kwa vermogen zou een C16 voldoende zijn, echter is het raadzaam om een C20 te gebruiken ivm warmteontwikkeling bij langdurig laden.
Hiermee klopt de selectiviteit niet volledig. Bij overbelasting van de EV kunnen hierdoor ook de zonnepanelen in het donker komen te staan.
Technische kan het, echter niet een veilige keuze.
Je hebt een 3x25A aansluiting, daarmee kan je (veilig) een 11kW (3x16A) laadpaal mee installeren. Het is namelijk niet de bedoeling je laadpaal zo in te stellen dat het maximale van je stroomaansluiting kan gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

• soepah
Eens @Juup , echter met de redenering van @FredvZ qua langdurige belasting lijkt me 20A dan een betere keuze.
Ik bestel een groepenkast zoals voorgesteld door @FredvZ om het veilig aan te sluiten.

Betreffende je vraag: "In welke situatie verwacht je dat er ergens een stroom loopt equivalent aan jouw genoemde 17kW?"
In principe zou de laadpaal qua hoofdvermogen (3x 25) 17 kW moeten kunnen, echter is configureren naar 16A veiliger en voor onze auto voldoende qua snelheid (nog in 4 uur bij volledig leeg vol te laden)

[ Voor 44% gewijzigd door soepah op 14-06-2026 11:20 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Als aanvulling op @FredvZ zou ik in de woning als voorbeveiliging een 300mA Selectieve aardlekschakelaar plaatsen, met in serie daarachter een C25A zekeringautomaat.
Dan in je PV/EV verdeler een B/C16 30/300mA aardlekautomaat voor je PV en een B/C20 30/300mA aardlekautomaat voor je EV (de 30/300mA even afhankelijk van wat de eisen van beide zijn).

In bovenstaande geval zal dan een stuk minder snel de aardlekschakelaar en/of de C25 zekering eruit klappen in de woning. De C25A is niet selectief t.o.v. je hoofdzekeringen, maar hoeft in dit geval ook niet per definitie omdat je onderverdeler EV/PV de eindgroepen wel (enigszins) selectief maakt.
Door de combinatie selectieve aardlekschakelaar + C25 zekeringautomaat is je afgaande kabel naar de verdeler wel beveiligd tegen aardfouten (lekstromen) en overbelasting, hier mag je verder niet eerder wat op aftakken dan in de/een verdeler (weet niet hoe je OVK schuur en OVK PV/EV zitten aangesloten verder.
Tevens is bovenstaande oplossing met selectieve aardlekschakelaar i.c.m. een C25A zekeringautomaat aan te raden als voorbeveiliging naar al je onderverdelers.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• soepah
@Annuk Goede aanvulling, dan laat ik inderdaad de C25 zitten, die is 300. PV moet inderdaad 300 zijn en EV kan 30 zijn volgens documentatie dus dat voer ik door.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
soepah schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:44:
@Annuk Goede aanvulling, dan laat ik inderdaad de C25 zitten, die is 300. PV moet inderdaad 300 zijn en EV kan 30 zijn volgens documentatie dus dat voer ik door.
Je hebt nu een C25 300mA aardlekautomaat bedoel je?

Er is een kans dat door de combinatie PV en EV die er dan uitgaat, daarom zei ik ook een selectieve aardlekschakelaar i.c.m. een C25A zekeringautomaat (voorbeelden van ABB, maar ook Eaton en Hager hebben dit in het assortiment).

Als je een 300mA aardlek-schakelaar/automaat plaatst achter een 300mA aardlek-schakelaar/automaat dan heb je kans dat beide eruit gaan door b.v. de PV (al vraag ik me af is het nodig voor de PV die 300mA?), met een selectieve aardlekschakelaar zit er een extra veiligheid in dat ding gebouwd om te voorkomen dat die gelijktijdig met je PV uitschakelt, zodat niet ook automatisch direct je EV uitschakelt.

Maar aangezien je de C25A 300mA hebt, zou ik dit eerst eens proberen, en mogelijk ook je PV zelfs op 30mA (of 100mA) te plaatsen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1