• JPSpiekker
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-06 19:45
Allicht is de post al eerder geweest en heb ik hem niet kunnen vinden, maat ik wil een macbook gaan proberen heb al jaren een windows laptop die ik gebruik voor alledaagse dingen ook voor programmeren van python. Ik heb in het verleden aan macbook air gehad maar dat was een van de eerste was fijn om mee te werken maar werd erg warm bij alleen maar excl gebruiken.

NU dan terugkomende op mijn vraag wat kan ik beter doen een gebruikte Pro M1 Pro aanschaffen of de Air M4 en beide met 16Gb intern uiteraard het gebruik is dagelijks maar ook voor het programmeren in data science projecten aangeizen werk wil dat ik me daarmee ga bemoeien en dat ik soms kleine dataset wil testen. (werk laptop laat dat niet helemaal toe helaas).

De Pro en de M4 liggen qua prijs niet veel uit elkaar wat ik heb gezien maar dus alle suggesties of aandachtspunten zijn welkom
*snip* output van ChatGPT woordelijk overnemen is niet gewenst. Zie ook de Huisregels #3

[ Voor 93% gewijzigd door Daedalus op 13-06-2026 15:17 ]

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:22
M4 air all the way, voelt sneller door de nieuwere CPU. Je oude air was naar verwachting een intel gebaseerde. M series worden zelfs zonder actieve koeling niet mee warm onder normaal gebruik. Alleen als je veel en vaak langere zware met name multithreaded workloads draait of echt veel waarde aan het betere milde scherm en speakers hecht zou ik de M1 Pro overwegen. Anders echt niet, M4 zal immers ook vee langer ondersteund worden.

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 13-06-2026 13:47 ]

Apple Macbook Pro M5 Max 14'

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11
Als het om een tweedehands M1 Pro versus een nieuwe M4 zou ik voor de laatste gaan simpelweg ivm garantie.

Het scherm/speakers etc zijn superieur op de Pro, maar als het ook voor programmeren etc bedoeld is dan neem ik aan dat je sowieso een extern scherm gaat gebruiken.

Ik heb een M4 Pro voor mijn werk, maar aangezien deze 85% van de tijd aan een scherm hangt (en de overige tijd is voornamelijk mobiel gebruik) is het vrijwel zeker dat ik bij de volgende ronde een Air kies.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919