Vraag

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 07:23
Ik wil op de slaapkamers airco's installeren. Nu ben ik op zich best handig dus wil ik de installatie zelf doen en het in gebruik stellen laten doen. Het worden twee single split units van MHI. De buitenunits kunnen aan de zijgevel. De eerste binnenunit komt aan de andere kant van dezelfde muur, dus die leiding kan gewoon recht omhoog en dan door de gevel heen.

De andere binnenunit komt echter in de dakkapel te hangen. Mijn plan is nu om die recht omhoog naar de dakgoot te laten lopen en dan door de dakgoot tot de dakkapel en dan onder de zonnepanelen omhoog over de dakpannen. Aangezien de zonnepanelen daar liggen is onder de dakpannen door 1 erg onhandig en 2 wat mij betreft niet echt nodig omdat het toch grotendeels uit het zicht ligt.

Mijn vraag is echter of ik de aircoleiding in het gehele verloop in een leidinggoot moet leggen of dat ik het ook met tape kan omwikkelen ter bescherming. Voornamelijk het deel in de dakgoot is natuurlijk lastig in een leidinggoot weg te werken. Ik zie online dat dit op vlakke daken namelijk ook veel wordt gedaan.

alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Jacco91 op 20-06-2026 08:05)

• ryk3rs
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-07 12:58
Ik heb ooit zoiets ook gemaakt, ik zou binnen even kijken of je het gat van de airco zo kan boren dat je sowieso onder de pannen uit komt en dan de blauwe lijn volgen. Dan zie je er niks van en liggen de leidingen goed beschermd. De condensafvoer onder de pannen naar beneden, en uit laten komen in de dakgoot.

Alle reacties

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:30

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Doe jezelf en de buren een plezier en plaats de units op de grond in plaats van aan de gevel. Deze gaan ongetwijfeld resoneren en dat ga je horen.

En inwikkelen met tape en UV gaat waarschijnlijk nog niet een jaar goed. Tevens pikken de vogels er ook aan ben ik bang voor. Waarom niet een stukje binnendoor met een kloofje ofzo?

Mr. T.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47
Kun je niet achter de dakgoot door onder de pannen door?

Dakgoot doorboren en over pannen heen zonder goot lijkt me niet echt een strak plan. Inprincipe zit alles in buis of goot behalve achter de buitenunit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jacco91 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:20:

De andere binnenunit komt echter in de dakkapel te hangen. Mijn plan is nu om die recht omhoog naar de dakgoot te laten lopen en dan door de dakgoot tot de dakkapel en dan onder de zonnepanelen omhoog over de dakpannen.
je dakgoot zich toch onder je dakkapel? ben je niet eeen hele rare route aan het maken op deze manier.
Ik kijk hier naar de buren, komen de leidingen gewoon aan de zijkant van de dakkapel naar buiten.
2 gaan naar de buitenunit, en de waterafvoer loopt via een slang onder de pannen naar de goot toe

[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 13-06-2026 09:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47
jack zomer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:04:
[...]

waarom niet recht naar achter vanuit de binnenunit zodat je geen pompje hoeft te gebruiken voor het water? en dan rechtstreeks naar de buiten unit.
Volgens mij bedoeld hij vanaf de buitenunit recht omhoog en door de gevel. Ik neem aan dat je de binnenunit niet boven de vloer hangt :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Volgens mij bedoeld hij vanaf de buitenunit recht omhoog en door de gevel. Ik neem aan dat je de binnenunit niet boven de vloer hangt :+
ja, zo had ik hem idd niet gelezen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Jacco91
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlKPwRdYnR09LdXFLPr2RgobNzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFVeneKfjXliBvJmQOXdZb9m.jpg?f=fotoalbum_large

Rood is hoe ik het had bedacht. Blauw kan evt ook dan kan het onder de dakpannen door, maar dan moet de leiding er ook weer onderuit bij de dakkapel. Dat is een stuk meer werk lijkt me. Rood loopt vanaf de dakgoot ter hoogte van de dakkapel onder de zonnepanelen door omhoog, maar dus wel over de dakpannen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01
Mijn idee is geen volledig uitgewerkt plan, maar misschien inspireer ik iemand tot een mooie oplossing: Als je nu eens recht ophoog gaat, dan door de zijgevel, zodat je achter de knieschotten uitkomt?

Geen idee hoe het bij jou zit, maar meestal staan deze gelijk met de ramen. Alleen het laatste stukje van het knieschot naar de binnenunit zie ik nog niet helemaal voor me.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:03
Jacco91 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:26:
[Afbeelding]

Rood is hoe ik het had bedacht. Blauw kan evt ook dan kan het onder de dakpannen door, maar dan moet de leiding er ook weer onderuit bij de dakkapel. Dat is een stuk meer werk lijkt me. Rood loopt vanaf de dakgoot ter hoogte van de dakkapel onder de zonnepanelen door omhoog, maar dus wel over de dakpannen.
Leidingen over de dakpannen moet je niet willen.

Er bestaan doorvoer-dakpannen, al zijn ze niet bepaald goedkoop:

https://dakbouwmarkt.nl/c...huin-dak-airco-schuin-dak

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:59
Hier liggen ze al 5 jaar over de dakpannen in een goot en dat werkt prima, De doorvoordakpan is er ook maar dan alleen voor de doorvoer. Ik zou ook omlaag gaan langs de dakkapel door de goot en naar beneden. Als je ergens omhoog moet met je condensleiding wel opletten want dan heb je ws. ook een pompje nodig

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Kan de binnenunit op zolder niet in de punt geplaatst worden in plaats van op wang dakkapel?
Dit maakt je leidingwerk een stuk makkelijker!

Of een vloerunit tegen het knieschot aan?

[ Voor 52% gewijzigd door plaspvd op 13-06-2026 15:51 ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:38
Hier gaan de leidingen omhoog, door de dakgoot en onder de dakpannen door naar de binnenunits.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat noem jij dakgoot? De zinken bak waar het regenwater door loopt of de houten omtimmering waar de dakgoot inzit?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bij mij gaat hij ook dwars door de zinken dakgoot en onder de pannen. Is gesealed met rubber seal en een PVC goot uitloop op zijn kop gemoneerd(dan loopt er geen water je airco goot in). Kan nog netter met zink solderen, maar dit zie je op zich niet en zit al jaren prima dicht.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

Acties:
  • Beste antwoord

• ryk3rs
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-07 12:58
Ik heb ooit zoiets ook gemaakt, ik zou binnen even kijken of je het gat van de airco zo kan boren dat je sowieso onder de pannen uit komt en dan de blauwe lijn volgen. Dan zie je er niks van en liggen de leidingen goed beschermd. De condensafvoer onder de pannen naar beneden, en uit laten komen in de dakgoot.

• Jacco91
ryk3rs schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:34:
Dit is wat ik uiteindelijk ga doen. Ik moet alleen even kijken hoe ik dat gat precies op de goede plek ga krijgen.
Pagina: 1