Novy D840 Dampkap - Halogeen spots vervangen door LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Warlington
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-06 22:37
Hoi Tweakers,

Ik heb in mijn keuken een Novy D840 dampkap. Bijna 20 jaar oud, maar werkt nog prima.

Nu is echter 1 van de 4 spots kapot gegaan, en halogeen spots zijn bijna niet meer te verkrijgen. Kost 35 euro per stuk voor een like-for-like vervanging. De originele spots zijn 20W MR16 dimbare halogeen spots met een hoek van 60 graden.

Ben zelf op onderzoek gegaan en heb een poging gedaan om alle spots met 4 Philips Master Value 5.8W LED spots te vervangen. Denkwijze hierbij was dat er voldaan wordt aan de transformator's minimum 20W power draw vereiste & deze spots ook dimbaar zijn. Ze ondersteunen ook wisselstroom.

Helaas, bij aanzetten van het licht lichten ze alle 4 even op, maar gaan meteen weer uit.

Volgende stap zou voor mij de transformator vervangen zijn, maar - zie bijgevoegde foto - de transformator levert ook stroom aan de besturing van de dampkap. Ik weet niet wat ik hiermee moet.

Heeft er hier misschien iemand meer verstand van die me op weg kan helpen? Zou zonde zijn om de dampkap enkel om deze reden te moeten vervangen.

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Syaj19u.jpeg

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:59
Wil je het perse vervangen voor LED? deze halogeenlampjes (5 voor iets meer dan 10 euro) zouden ook moeten werken toch?

...

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:02

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Even goed meten. Waar je nu je pijl op hebt lijkt de 230v kant..

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:38

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het lijkt er voor mij op dat die trafo zijn voeding juist vanaf de stuurprint krijgt. Een geschakelde 230V. In dat geval kan je die makkelijk vervangen voor een die wel led geschikt is. Even meten inderdaad.

Hier stond een dode link.