Op vrijdag 21 september 2001 22:28 schreef KexDaFlex het volgende:
Durft niemand zijn vingers eraan te branden?
Vol verwachting klopt nog steeds mijn hart

Dat is net een dag terug en probeert hier meteen de dienst al uit te maken.
/me kan zijn vingers toch moeilijk branden als ie er niet is, wel?
Laat ik me dan ook maar eens aan een schot in het duister wagen...
Dit is duidelijk een slechte ontwikkeling. Met het argument dat concurrenten een kans krijgen gebruikt Microsoft zijn macht om anderen een standaard op te dringen. Helaas lijkt dit niet op de wel goede Open Source beweging. We worden met zijn allen alleen maar weer een stukje afhankelijker van Microsoft. Als je als kleiner bedrijf een authenticatiefunctie nodig hebt heb je straks eigenlijk geen vrije keuze, wat Microsoft je ook zegt. MS beweert
"Our goal is to lay the foundation that will allow mass adoption of Web services."
maar natuurlijk zijn hun bedoelingen louter commercieel. Ze kunnen me niet wijsmaken dat ze deze functie "opengooien" uit liefdadigheid, hier zit een keihard verdienmodel achter.
Microsoft gebruikt zijn macht om anderen een standaard op te dringen en we worden allemaal afhankelijk van Microsoft. Ik zie dat eigenlijk als een troll, zeker ook omdat er, totaal onnodig eigenlijk, nog even achteraan genoemd wordt dat het niet hetzelfde is als
de wel goede open source beweging.
Ook het argument dat Microsofts bedoelingen commercieel zijn, vind ik nergens op slaan. Microsoft is een bedrijf en een bedrijf wil geld verdienen. Dát is nu eenmaal hoe onze maatschappij in elkaar zit. Om dat als tegenargument in een reactie te gebruiken vind ik eigenlijk hetzelfde als het schrijven van M$; slaat eigenlijk nergens op. Bovendien kunnen we er helemaal niets zinnigs over zeggen, want over de financiële gevolgen van deze openstelling van het passport systeem wordt niets gezegd.
Dat kleine bedrijven geen vrije keuze meer zouden hebben, daar kom ik straks op terug.
Ja dank je de koekoek. Ik heb ervaring met het schrijven van gepersonaliseerde database-driven webapplicaties, en de authenticatiemodule (ik heb ook single-point-multi-site-logon engines a la passport gemaakt) is niet ingewikkelder dan zo een applicatie. Bovendien heb je dan nog steeds geen autorisatie binnen je site (wie mag wat op welke plek). Dat is veel lastiger.
Als dat dan toch niet ingewikkelder is, waarom zouden kleine bedrijven dan geen vrije keuze meer hebben? En hij geeft hier ook aan dat de oplossing van Microsoft niet eens in alle gevallen voldoet. Dat lijkt mij juist een perfecte markt voor concurrentie, zeker ook omdat er nu kennelijk ontzettend veel alternatieven zijn.
Ik vrees dat Microsoft elleen een hoop afhankelijkheden intoduceert, waar je als we niet uitkijken niet meer onder uit kunt.
Dat is IMHO ook onzin; waarom zouden we niet onder Microsoft uit kunnen komen? Noem mij eens een marktgebied of toepassing waarvoor er helemaal geen alternatieven zijn...
Ik zie het eerder als standaardisatie: wat Microsoft wil is één standaard. Het liefst zien ze met deze oplossing dat je op internet niet meer hoeft te verdwalen in de wereld van usernames en passwords. Password veranderen? Op één site even aanpassen en het is geregeld. Ik zie dat als een positief uitgangspunt.
Dat standaarden niet door bedrijven bepaald moeten worden (maar door organisaties, zoals IEEE) of dat Microsoft zich niet altijd aan al bestaande standaarden houdt, dáárover kun je discussiëren.
Mijn eindoordeel voor deze reactie is dan ook 0, misschien -1, met de tag 'troll'. I'm sorry.
Zo goed, Kex, of heb ik nu mijn vingers
verbrand?
Never stop seeking what seems unobtainable...