Vraag

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
Woning en verbruik
  • Twee-onder-een-kap, 1989, Houten, 170 m². Alleen begane grond (±92 m²) en badkamer worden verwarmd, slaapkamers meestal niet. Gezin van 5, elektrisch koken.
  • Gas 1.436 m³/jaar, waarvan ±430 m³ tapwater (zomerbasislijn). Stroom ±6.400 kWh afname, 3,3 kWp zuid (3.141 kWh), ±950 kWh teruglevering. Tesla met Zappi, 3×25A, Home Assistant.
  • airco's in woonkamer, kantoor en op de overloop van de zolder. Die gebruiken we sporadisch voor verwarmen, kantoor wel vaker gezien kleine radiator en mindere isolatie (omgebouwd deel garage); afgelopen seizoen nauwelijks in de woonkamer, dus het gasverbruik hierboven is representatief.
  • Eigen meting uit 6 jaar dagelijkse meterstanden gekoppeld aan KNMI De Bilt: UA 0,195 kW/K, warmteverlies 4,54 kW bij 19 °C en 5,03 kW bij 21,5 °C binnen (bij −7 °C). Check: koudste dag vorig seizoen 12,6 m³ gas = 4,6 kW gemiddeld.
  • We stoken nu 19 °C en willen naar 21,5 °C.
Afgifte
3× Jaga Strada Low-H2O (waarvan 2 met zelfgebouwde HeatMeister-ventilatoren) en 2× verticale paneelradiator 200×60×10. Kleine radiatoren in badkamer en garage. Eigen berekening: ±50 °C aanvoer nodig bij −7 °C. Verder: 117 dagen per jaar is de warmtevraag gemiddeld onder 2 kW, dus laag modulerend vermogen weegt voor mij zwaar.

Offertes (incl. btw, vóór ISDE)
  • Vaillant aroTHERM plus VWL 35/8.1 + uniTOWER, 190 L geïntegreerd — € 22.167 (ISDE € 2.350)
  • Panasonic Aquarea L All-in-One 5 kW, 185 L geïntegreerd — € 19.743 (ISDE € 2.350)
  • Weheat Sparrow P60 (9 kW) + 300 L RVS-boiler, los — € 16.360 (ISDE € 2.575)
Ik neig naar de Weheat: 6 kW bij −10 °C, moduleert 1,4–6 kW, losse 300 L RVS-boiler met 3 kW element (handig, want ik heb een MyEnergi Eddi+ voor solar diversion), en fors goedkoper. Daar zit wel een all-in onderhoudscontract van € 18,60/maand bij, dat 15 jaar garantie geeft; zonder contract is het 2 jaar fabrieksgarantie. De andere 2 vallen af vanwege in mijn ogen extreem hoge kosten. Onze bovengrens ligt ergens rond de 15/16.000 zonder aftrek subsidie

Let wel: ik zou nog liever een meer eigen instelbare WP hebben maar tot nu toe lijkt monteurs vinden lastig..

Vraag 1 — de vloerverwarming
Er ligt WTH-vloerverwarming, 6 groepen, woonkamer plus waarschijnlijk de uitbouw, ruw 75–100 m². Onder tegels, daarop zwevend gelegd lamelparket. Ooit als bijverwarming aangelegd, staat al jaren uit omdat hij niet warm werd (oude Grundfos UPS 25-40, thermostatische mengklep).

Opdruk op de buis: "WTH VLOERVERWARMING / PL-A", geen DIN 4726 of EVOH. WTH schrijft zelf dat pas sinds 1992 (blauwe buis) een zuurstofbarrière wordt toegepast, dus ik ga uit van niet-diffusiedicht. In de magneetfilter (Spirotech MB3) zit inderdaad fijn zwart spul, al geen dikke drab.

Mijn (Ai) berekening zegt dat die vloer de aanvoer van 50 naar ±38–40 °C kan brengen, met een scheidingswisselaar 1 à 3 graden hoger. Dat is ±€ 200/jaar aan rendement plus bufferwerking. Kosten: spoelen, nieuwe pomp en wisselaar, ruw € 1.000–2.000.

Zouden jullie zo'n oud niet-diffusiedicht circuit herstellen achter een scheidingswisselaar, of definitief laten zitten? En is die temperatuurwinst realistisch bij een bijverwarmingssysteem met ruime buisafstand onder parket?

Vraag 2 — dimensionering
Installateur A verdedigt de VWL 35 (±3,6 kW bij −7 °C) met "klein dimensioneren voorkomt pendelen". Bij 5,03 kW benodigd vermogen lijkt me dat te krap, zeker omdat dezelfde unit ook 190 L tapwater moet opwarmen.

Tegelijk: we hebben er maar 4 dagen per jaar onder −3 °C en we kunnen op zulke dagen de airco's in woonkamer en kantoor bijzetten. Is dat een legitieme reden om kleiner te dimensioneren, of leun je dan te veel op noodgrepen?

Vraag 3 — tijdsafhankelijke nettarieven
De ACM publiceerde op 8 oktober het ontwerpbesluit: vanaf 1 januari 2029 wordt twee derde van het transporttarief tijds- en volumeafhankelijk, met als duurste blok oktober t/m maart, 16:00–23:00. De ACM noemt voor een vrijstaande woning met warmtepomp én EV die zijn verbruik aanpast € 300–450 per jaar extra.

In mijn uurdata valt straks ±2.150 kWh in dat blok. De Tesla en de boiler kan ik makkelijk verschuiven, de verwarming zelf nauwelijks, zeker niet op koude dagen. De airco's zouden in theorie ook als verschuifbare warmtebron kunnen dienen, maar dat voelt als symptoombestrijding.

Hoe wegen jullie dit mee? Wordt dit voor jou een reden om (a) de vloerverwarming juist wél te herstellen als thermische buffer, (b) een thuisbatterij te plannen, of (c) af te wachten tot de tarieven definitief zijn? Mijn eigen simulatie zegt dat een batterij van 13,5 kWh ±1.900 kWh uit het piekblok haalt, maar met een terugverdientijd boven de 12 jaar.

Vraag 4 — installateurs
Aanbevelingen in regio Utrecht die zelf een warmteverliesberekening maken, per ruimte rekenen (badkamer en garage hebben kleine radiatoren en bepalen straks mijn stooklijn) en na het eerste stookseizoen terugkomen om bij te stellen? Slechte ervaringen zijn net zo welkom.

Deadline: installatie vóór 31 december 2026 vanwege de ISDE. Eén installateur biedt een subsidiegarantie tot € 580 als het 2027 wordt.

[ Voor 90% gewijzigd door datadevil op 10-10-2026 09:23 ]

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:13
Zou een 2e offerte opvragen voor Vaillant, dat zijn goede toestellen en jammer als je die overweging niet meeneemt.
De 35 is belachelijk met jouw gasverbruik.
Je komt op een 75/8.1 met unitower.
Afhankelijk van leidingwegen e.d. tussen de 17-20k de vorige was botweg veel te duur

Adviseur FixClima

• Technician-
Spreek mij tegen als het niet klopt, maar tot nu toe geldt altijd de datum van opdracht voor de subsidie.
Dus als je 30-12-2026 de offerte tekent krijg je subsidie op voorwaarden en bedrag 2026.

Adviseur FixClima

• datadevil
Technician- schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:38:
Zou een 2e offerte opvragen voor Vaillant, dat zijn goede toestellen en jammer als je die overweging niet meeneemt.
De 35 is belachelijk met jouw gasverbruik.
Je komt op een 75/8.1 met unitower.
Afhankelijk van leidingwegen e.d. tussen de 17-20k de vorige was botweg veel te duur
Ok, goedkoper maar met die 17 nog net boven onze wens. Zou een losse boiler ook niet beter zijn?

• datadevil
Technician- schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:39:
Spreek mij tegen als het niet klopt, maar tot nu toe geldt altijd de datum van opdracht voor de subsidie.
Dus als je 30-12-2026 de offerte tekent krijg je subsidie op voorwaarden en bedrag 2026.
Ja dat las ik ook ergens dat dat nog zo werkt, maar weet het niet zeker.. kan best zijn dat die ene installateur daar mee druk probeert te zetten of dat het toen nog niet duidelijk was?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Installateur A heeft geen flauw benul van wat hij zegt. De 35/8.1 is veel te krap en technisch (en dus minimum vermogen) identiek aan de 55/8.1.
Geen enkel voordeel voor de 35 dus.

En de 55 is al te krap, zoals Technician terecht aangeeft.

Je aanvoertemperatuur is nu hoog omdat je de afgifte van de slaapkamers niet meeneemt, maar deze zeer zeker wel verwarmd. Die verwarm je via de zeer matige isolatie in je plafonds.... en die warmte komt door de afgifte van de woonkamer... Die dus harder moet werken -> hogere Ta.

Als de slaapkamers oprecht niet verwarmd zouden worden, dan zouden ze de buitentemperatuur aannemen... en heb je een extra tripje naar de Ikea nodig voor een extra dekbed.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 10-10-2026 09:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
datadevil schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:41:
[...]

Ok, goedkoper maar met die 17 nog net boven onze wens. Zou een losse boiler ook niet beter zijn?
Was de installatie makkelijk? Dan zou je met bv als je een deel zelf wil doen, kabels voorbereiden, grindbakje aanleggen, op 16-16,5K moeten kunnen uitkomen

Adviseur FixClima

• datadevil
Ronald schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:44:
Installateur A heeft geen flauw benul van wat hij zegt. De 35/8.1 is veel te krap en technisch (en dus minimum vermogen) identiek aan de 55/8.1.
Geen enkel voordeel voor de 35 dus.

En de 55 is al te krap, zoals Technician terecht aangeeft.

Je aanvoertemperatuur is nu hoog omdat je de afgifte van de slaapkamers niet meeneemt, maar deze zeer zeker wel verwarmd. Die verwarm je via de zeer matige isolatie in je plafonds.... en die warmte komt door de afgifte van de woonkamer... Die dus harder moet werken -> hogere Ta.

Als de slaapkamers oprecht niet verwarmd zouden worden, dan zouden ze de buitentemperatuur aannemen... en heb je een extra tripje naar de Ikea nodig voor een extra dekbed.
ok, niet direct verwarmd dan met de radiatoren inderdaad, en ook nog wat door de leidingen die door sommigen naar beneden lopen.

• datadevil
Technician- schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:47:
[...]

Was de installatie makkelijk? Dan zou je met bv als je een deel zelf wil doen, kabels voorbereiden, grindbakje aanleggen, op 16-16,5K moeten kunnen uitkomen
grindbak zou ik al zelf moeten doen, verder is het volgens hen kabels door kruipruimte van meterkast naar plek voor het huis brengen+boren en slangen/kabels langs gevel naar zolder (onder dakgoot schuin door waarschijnlijk). Die kabels+slangen kan ik zelf niet, verder weet ik niet wat ik zou kunnen doen en beide leken me meer partijen die snel willen verkopen ipv dit soort meedenken helaas.

• Technician-
datadevil schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:49:
[...]

grindbak zou ik al zelf moeten doen, verder is het volgens hen kabels door kruipruimte van meterkast naar plek voor het huis brengen+boren en slangen/kabels langs gevel naar zolder (onder dakgoot schuin door waarschijnlijk). Die kabels+slangen kan ik zelf niet, verder weet ik niet wat ik zou kunnen doen en beide leken me meer partijen die snel willen verkopen ipv dit soort meedenken helaas.
Bij Vaillant kun je aanvragen naar installateurs in jouw gebied laten sturen.
Hoe dat precies werkt voor consumenten weet ik niet maar ik krijg ze als installateur regelmatig binnen.

Utrecht is voor ons te ver. Maar je zegt een flink deel langs de gevel? Dan kom je al snel over 17K idd, maar niet 22K

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 10-10-2026 09:57 ]

Adviseur FixClima

• datadevil
Technician- schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:56:
[...]

Bij Vaillant kun je aanvragen naar installateurs in jouw gebied laten sturen.
Hoe dat precies werkt voor consumenten weet ik niet maar ik krijg ze als installateur regelmatig binnen.

Utrecht is voor ons te ver. Maar je zegt een flink deel langs de gevel? Dan kom je al snel over 17K idd, maar niet 22K
ja de WP op de grond voor het huis en de kabel langs de gevel naar de zolder is 2 verdiepingen en dan op de zolder ook nog van links naar rechts. Zeg 2,5*2 voor de hoogte en dan 6 voor de breedte en nog een meter of 2, iig wel 12-15 meter lijkt me?

Jammer dat het voor jullie te ver is, en wat betreft Valiant en het doorsturen, daarmee kwam ik bij die ene dure terecht, die ik ook toevalligerwijs al om een andere offerte had gevraagd direct vandaar 2 offertes van hun.

[ Voor 60% gewijzigd door datadevil op 10-10-2026 10:14 ]

• Ronald
datadevil schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:41:
[...]

Geïntegreerde binnenunit-boiler combi: Zou ik nooit doen. Je fysieke installatie is dan wat meer custom op die unit en vat vaak wat aan de kleine kant voor gezin. Vat ook vaak geëmailleerd en zonder elektrische anode: dus onderhoud nodig of je loopt risico op falen.

Los vat maakt dat je RVS kan gebruiken. De betere hebben geheel geen anode... dus staat in principe voor decennnia.

Warmtepomp boiler: geluid binnen en grote kanalen nodig... en vaak weer emaille.
Leeftijd voornamelijk afhankelijk van dat lawaaiding bovenop... Is niet mijn eerste keus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
datadevil schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:10:
[...]

ja de WP op de grond voor het huis en de kabel langs de gevel naar de zolder is 2 verdiepingen en dan op de zolder ook nog van links naar rechts. Zeg 2,5*2 voor de hoogte en dan 6 voor de breedte en nog een meter of 2, iig wel 12-15 meter lijkt me?

Jammer dat het voor jullie te ver is, en wat betreft Valiant en het doorsturen, daarmee kwam ik bij die ene dure terecht, die ik ook toevalligerwijs al om een andere offerte had gevraagd direct vandaar 2 offertes van hun.
Dat klinkt wel als een forse klus al met al, uren zijn vooral duur voor een ploeg.
Je kan de marketing manager bereiken door gewoon een mail te sturen naar dat mailadres van Vaillant dat je nog alternatieven wil zien.
Dat pakt Sebastiaan wel op.

Je kan ook een samenstel opvragen van het hydraulische binnendeel en een rvs boiler, zou zo’n 250L pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 10-10-2026 10:37 ]

Adviseur FixClima

• datadevil
En qua vloerverwarming weer er bij laten halen? Het is een 'bijverwarming' maar het leek mij slim met massa in het algemeen en helemaal met de bloktarieven die er aan lijken te komen

• Technician-
datadevil schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:37:
En qua vloerverwarming weer er bij laten halen? Het is een 'bijverwarming' maar het leek mij slim met massa in het algemeen en helemaal met de bloktarieven die er aan lijken te komen
He?

Adviseur FixClima

• datadevil
die vraag over de vloerverwarming weer in gebruik nemen er bij

• Ronald
@Technician- Verhaal over de huidige niet-zuurstofdichte buiten gebruik zijnde vloer... Zie TS

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@datadevil Vloerverwarming met Tyleenslangen:
Bij mij was een "scheidings"warmtewisselaar al nodig i.c.m. de HR-ketel met AlSi warmtewisselaar. Voor de warmtepomp heb ik de hydrauliek ruimer laten uitvoeren qua leidingdiameter en een ca. 4 x grotere warmtewisselaar laten plaatsen. Verder was er sowieso geen menging meer (ook ten tijden van de HR-ketel aanvoer max. 40°C) door de reeds lage aanvoertemperatuur aan de secundaire kant van de oude warmtewisselaar van < 35°C. De temperatuurval was ca. 5-6 K en nu met de grotere warmtewisselaar ca. 1,5 K. De stroomslurpende circulatiepomp had ik al eerder door een hoog-efficiëntie pomp (€ 160,-) vervangen (40 W -> 8 W)
De meerkosten vielen bij mij nog mee, ca. € 1000 schat ik (voornamelijk de warmtewisselaar en het nieuwe magnetietfilter. Met het resultaat kan ik goed leven.
Ik verbaas me een beetje over de (zeer) hoge offertes hierboven en (de onkunde van sommige installateurs).
Bij mij kostte de hele installatie (2024) van wp + wpb (Atlantic IV 200l) met nog wat aanpassingen aan het leidingwerk en het deel hierboven ca. k€ 12 en netto na aftrek subsidie ca. k€ 8,5.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• datadevil
Dat het wat goedkoper moet kunnen vermoed ik ook, jouw prijzen zijn natuurlijk al weer even terug maar de kosten die ik nu krijg zijn los van die weheat wel extreem vind ik.

Bedankt voor je uitgebreide reactie op de vloerverwarming, daar kan ik echt wat mee. Was het bij jou de hoofdverwarming of ook bijverwarming zoals in mijn geval?

De weheat adviseur was overigens wel meer open er over; die gaf aan dat hij niet direct veel effect van de vloer verwachte maar zij dat het altijd later kan, ik denk dat het een integraal deel kan/moet zijn, ben alleen benieuwd hoe het werkt als de woonkamer te 'goed' gaat en of de radiatoren in de rest van het huis dan wel warm genoeg worden.

• Ronald
Wat betreft de vloer: Stel dat het oprecht bijverwarming is... en maar 40-50W/m² kan...

Je hebt er dus minimaal 75m² van... dus minimaal 3kW afgifte. Schiet mij maar lek, maar dat noem ik significant...

Hoe zit het met isolatie van die vloer?

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:14
datadevil schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:42:
[...]

Ja dat las ik ook ergens dat dat nog zo werkt, maar weet het niet zeker.. kan best zijn dat die ene installateur daar mee druk probeert te zetten of dat het toen nog niet duidelijk was?
Mocht het nog relevant zijn:

Bright heeft net een artikel gepost waar expliciet benoemd wordt dat de huidige subsidie alleen is voor installatie in 2026, expliciet níet voor getekend in 2026 en geplaatst in 2027

• datadevil
Ronald schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 22:53:
Wat betreft de vloer: Stel dat het oprecht bijverwarming is... en maar 40-50W/m² kan...

Je hebt er dus minimaal 75m² van... dus minimaal 3kW afgifte. Schiet mij maar lek, maar dat noem ik significant...

Hoe zit het met isolatie van die vloer?
er zit piepschuim onder, weet niet precies hoe dik, lees her en der 4 cm maar kan morgen eens kijken of ik het kan meten

• datadevil
Aeien schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 22:59:
[...]

Mocht het nog relevant zijn:

Bright heeft net een artikel gepost waar expliciet benoemd wordt dat de huidige subsidie alleen is voor installatie in 2026, expliciet níet voor getekend in 2026 en geplaatst in 2027
ja dat kwam ik elders inderdaad ook tegen. Uiteindelijk maakt het natuurlijk uit maar als de offerte lager is en daarmee het verschil ook weer wegvalt, sja ;-)
Pagina: 1