Thuis ev laden vergoeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:47
Mijn Belgische werkgever zet zijn autovloot om naar volledig elektrisch, want verplicht vanuit de overheid.

Nu had ik afgelopen week een discussie met een directe leidinggevende hierover. Werkgever wil dat je thuis gaat opladen ( laadpaal en installatie worden geregeld door werkgever, voor mij 0 kosten ). Nu vroeg ik; Wat voor vergoeding krijgt men dan voor de stroom vanuit de eigen zonnepanelen? 0 want dat doen we niet.

Daarom heb ik gezegd: Stel het maar zo lang mogelijk uit, want mijn panelen hebben ook gewoon geld gekost + dat ik die stroom op dat moment niet elders kan inzetten.

Wel is het zo dat de lease een lachertje is. Een splinternieuwe EV kost aan salaris €100 bruto met onbeperkte kilometers wereldwijd, dus geen maximum zoals in Nederland vaak het geval is. Tevens heb ik reeds een volledige vrijstelling BPM.

Wat zouden jullie doen? Lijkt mij toch geen gekke vraag wat betreft de vergoeding? Wel is het mogelijk openbaar te laden, mits tarieven redelijk zijn ( zijn ze niet ), maar dan kunnen ze mij toch beter een vergoeding geven in plaats van openbaar laden toe te staan? Dat lijkt mij duurder op termijn.

Alle reacties

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:15
Lekker makkelijk voor de werkgever. Als je brandstof reed moesten ze het toch ook betalen?

Hoeveel zou de kost zijn om de laadpaal te laten plaatsen? Mogelijks kan je het omgekeerde voorstellen, jij de laadpaal zij de laadkost?

• CryptoNL
blubbers schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:57:
Lekker makkelijk voor de werkgever. Als je brandstof reed moesten ze het toch ook betalen?

Hoeveel zou de kost zijn om de laadpaal te laten plaatsen? Mogelijks kan je het omgekeerde voorstellen, jij de laadpaal zij de laadkost?
Laadpaal kost hun uiteindelijk ook niets want dat wordt weer gesubsidieerd vanuit de overheid.

Ja ze vergoeden mijn benzine nu tankpas. Rijd 5.000 km per maand ongeveer

[ Voor 8% gewijzigd door CryptoNL op 12-06-2026 13:59 ]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:15
CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Laadpaal kost hun uiteindelijk ook niets want dat wordt weer gesubsidieerd vanuit de overheid.
Ook het mogelijks open breken van oprit en terug dichtleggen?

• CryptoNL
blubbers schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Ook het mogelijks open breken van oprit en terug dichtleggen?
Ja alles vergoeden ze.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:04

m-vw

Dus?

Maar je werkgever ziet toch niet waar de stroom vandaan komt? En als je een vergoeding krijgt voor het laden krijg je toch ook geld voor je zonnestroom.

• CryptoNL
m-vw schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:59:
Maar je werkgever ziet toch niet waar de stroom vandaan komt? En als je een vergoeding krijgt voor het laden krijg je toch ook geld voor je zonnestroom.
Ja dan krijg je geld voor je stroom. Probleem is nu dat ze dat niet geven ;)

• m-vw

m-vw

Dus?

CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Ja dan krijg je geld voor je stroom. Probleem is nu dat ze dat niet geven ;)
In TS maakte je specifiek de opmerking over zonnestroom. Ik ging er vanuit dat omdat je nu een tankpas heeft ze dan je laadkosten vergoeden.

Edit: Is je direct leidinggevende wel de juiste persoon om dit mee te bespreken? De mijne weet in ieder geval niets van alle regelingen die er zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door m-vw op 12-06-2026 14:11 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:37
CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:35:
Mijn Belgische werkgever zet zijn autovloot om naar volledig elektrisch, want verplicht vanuit de overheid.

Nu had ik afgelopen week een discussie met een directe leidinggevende hierover. Werkgever wil dat je thuis gaat opladen ( laadpaal en installatie worden geregeld door werkgever, voor mij 0 kosten ). Nu vroeg ik; Wat voor vergoeding krijgt men dan voor de stroom vanuit de eigen zonnepanelen? 0 want dat doen we niet.

Daarom heb ik gezegd: Stel het maar zo lang mogelijk uit, want mijn panelen hebben ook gewoon geld gekost + dat ik die stroom op dat moment niet elders kan inzetten.

Wel is het zo dat de lease een lachertje is. Een splinternieuwe EV kost aan salaris €100 bruto met onbeperkte kilometers wereldwijd, dus geen maximum zoals in Nederland vaak het geval is. Tevens heb ik reeds een volledige vrijstelling BPM.

Wat zouden jullie doen? Lijkt mij toch geen gekke vraag wat betreft de vergoeding? Wel is het mogelijk openbaar te laden, mits tarieven redelijk zijn ( zijn ze niet ), maar dan kunnen ze mij toch beter een vergoeding geven in plaats van openbaar laden toe te staan? Dat lijkt mij duurder op termijn.
Wie zegt dat jij stroom "over" hebt? In België is er toch soort van een standaard vergoeding? (https://www.creg.be/nl/consumenten/prijzen-en-tarieven/creg-tarief-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens) Dat lijkt mij de standaard.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:35:

Ik neem aan dat je in Belgie woont dan? Of de auto niet prive gebruikt? Anders ga je in Nederland alsnog bijtelling moeten aftikken (en die is wat meer dan de 100 euro). Ook gelden de vrijstellingen alleen als je meer dan 50% van de kilometers buiten Nederland maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 12-06-2026 14:09 ]

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:36
Ik heb ook een EV en een laadpaal via de werkgever in Belgie (waar ik ook woon) en krijg netjes elke maand een afrekening van het thuis laden, Dit is een standaard vergoeding (dacht 32 cent) en de sessies die ik thuis laad kan ik terug zien. Wat ik op de weg laad ook wel maar dat betaald de werkgever ook idd.
Ze zeggen er wel bij dat ik 75% moet proberen thuis te laden, want goedkoper voor de werkgever.

• CryptoNL
m-vw schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:04:
[...]

In TS maakte je specifiek de opmerking over zonnestroom. Ik ging er vanuit dat omdat je nu een tankpas heeft ze dan je laadkosten vergoeden.
Tankpas kan ik krijgen enkel voor openbare laadpalen dus.

@pagani ik heb vrijstelling 100%. En inderdaad ik rij 5.000 km p maand vooral in België. Woon in Nederland, werk in België.

@Inspired Het gaat niet specifiek om stroom over hebben. Het gaat erom dat het mijn stroom is met mijn aangekochte zonnepanelen en als ik de auto laad kan ik die desbetreffende opgewekte stroom niet elders inzetten voor bijvoorbeeld mijn airco ofzo etc

• CryptoNL
anpat schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:11:
Ik heb ook een EV en een laadpaal via de werkgever in Belgie (waar ik ook woon) en krijg netjes elke maand een afrekening van het thuis laden, Dit is een standaard vergoeding (dacht 32 cent) en de sessies die ik thuis laad kan ik terug zien. Wat ik op de weg laad ook wel maar dat betaald de werkgever ook idd.
Ze zeggen er wel bij dat ik 75% moet proberen thuis te laden, want goedkoper voor de werkgever.
Misschien verschilt het per werkgever en ik woon in Nederland. Maar als het op deze manier moet dan mogen ze de EV lekker houden.

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:16
Sterker nog, als de zon even niet schijnt, stopt de auto dan wel met laden? Anders gaat het jou sowieso geld kosten.

Lijkt mij een raar verhaal, ik weet dat mijn vorige werkgevers een bepaald tarief betaalde (volgens mij het standaard tarief per kWu van mijn stroomcontract).

Je kan er anders altijd nog voor kiezen om nooit thuis te laden. Wellicht wil jouw gemeente in de buurt nog een openbare laadpaal plaatsen bij jou.

[ Voor 10% gewijzigd door MoonRaven op 12-06-2026 14:16 ]

• m-vw

m-vw

Dus?

CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:12:
[...]

@pagani ik heb vrijstelling 100%. En inderdaad ik rij 5.000 km p maand vooral in België. Woon in Nederland, werk in België.

@Inspired Het gaat niet specifiek om stroom over hebben. Het gaat erom dat het mijn stroom is met mijn aangekochte zonnepanelen en als ik de auto laad kan ik die desbetreffende opgewekte stroom niet elders inzetten voor bijvoorbeeld mijn airco ofzo etc
Nou, dat wordt dan altijd openbaar laden.

Maar toch zou ik eens gaan praten met iemand die de regeling echt kent.

En het lijkt mij sterk dat jij de enige bent binnen het bedrijf bij wie dit speelt.

Het NL/BE verhaal maakt het backoffice verhaal misschien iets ingewikkelder, maar vast niet onmogelijk.

• pagani
  • Niet online
[...]

Maar als je de auto alleen zakelijk gebruikt, waarom moet je dan 100 euro bruto aan salaris inleveren?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:37
[...]

Dat bedoel ik ook. Jij gebruikt je zonnepanelen voor je eigen verbruik. Hoezo denkt de WG dat die stroom over is en voor niks in je auto kan? En wat als er geen zon is, of als je 's nachts moet gaan laden? Elke kWh moet gewoon vergoed worden. Bijvoorbeeld obv CREG.

• CryptoNL
pagani schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Maar als je de auto alleen zakelijk gebruikt, waarom moet je dan 100 euro bruto aan salaris inleveren?
Auto vd zaak daar betaal je toch altijd wat voor vanuit je salaris? Dat is in mijn geval stukken minder dan de bedragen die ik in Nederland voorbij zie komen.

@m-vw openbaar mag mits redelijk qua tarief en alle palen hier kennen tarieven vanaf 50 cent + soms opstartkosten etc. Dat vinden ze teveel. Eerder richting de 20-25 cent maar die zijn hier nergens. Ook nieuwe palen van bijvoorbeeld Vattenfall zijn qua tarief al duurder.

• m-vw

m-vw

Dus?

CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Auto vd zaak daar betaal je toch altijd wat voor vanuit je salaris? Dat is in mijn geval stukken minder dan de bedragen die ik in Nederland voorbij zie komen.

@m-vw openbaar mag mits redelijk qua tarief en alle palen hier kennen tarieven vanaf 50 cent + soms opstartkosten etc. Dat vinden ze teveel. Eerder richting de 20-25 cent maar die zijn hier nergens. Ook nieuwe palen van bijvoorbeeld Vattenfall zijn qua tarief al duurder.
Zoals ik al schreef zou ik eerst eens op zoek gaan naar de juiste persoon binnen het bedrijf. Want hoe wel het wel kan kloppen, ieder bedrijf beslist zelf, is het vaak anders.

In België bestaat er blijkbaar een algemeen tarief. Zie link van @Inspired , in NL wordt gewoon gekeken naar het energiecontract van de leaserijder of hanteert men algemene tarieven.

Ik weet dat ze bij ons een bepaald Engie contract als referentie gebruiken, maar dat je kan reclameren als jij meer betaald. Dan wordt het na insturen van je contract aangepast.

• pagani
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Als ik (toen ik nog auto's van de zaak reed) alleen zakelijk reed had ik (binnen een budget) alle keus en reed ik de auto verder gratis. En dat was de ervaring bij drie totaal verschillende werkgevers in Nerderland. Pas als je over dat budget heen ging (zeg meer dan een Audi A3 qua budget) ging je betalen. Maar zakelijk ook weinig reden om veel groter te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 12-06-2026 14:47 ]

• CryptoNL
m-vw schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:46:
[...]

Zoals ik al schreef zou ik eerst eens op zoek gaan naar de juiste persoon binnen het bedrijf. Want hoe wel het wel kan kloppen, ieder bedrijf beslist zelf, is het vaak anders.

In België bestaat er blijkbaar een algemeen tarief. Zie link van @Inspired , in NL wordt gewoon gekeken naar het energiecontract van de leaserijder of hanteert men algemene tarieven.

Ik weet dat ze bij ons een bepaald Engie contract als referentie gebruiken, maar dat je kan reclameren als jij meer betaald. Dan wordt het na insturen van je contract aangepast.
Gaat er mij maar om dat ze iets vergoeden weet je wel. Persoon die erover gaat allang gesproken. Maar wat als ze voet bij stuk houden?

• CryptoNL
pagani schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Als ik (toen ik nog auto's van de zaak reed) alleen zakelijk reed had ik (binnen een budget) alle keus en reed ik de auto verder gratis. En dat was de ervaring bij drie totaal verschillende werkgevers in Nerderland. Pas als je over dat budget heen ging (zeg meer dan een Audi A3 qua budget) ging je betalen. Maar zakelijk ook weinig reden om veel groter te rijden.
Hier werkt het iets anders. Je krijgt keuze uit paar modellen/merken that's it. Uiteraard binnen bepaalde prijsklasse, maar bij ons tijd men bijvoorbeeld nooit b of c merken. Altijd Audi. Mercedes. Bmw, etc. EV vooral BYD nu schijnbaar financieel erg aantrekkelijk in België.

• m-vw

m-vw

Dus?

CryptoNL schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Gaat er mij maar om dat ze iets vergoeden weet je wel. Persoon die erover gaat allang gesproken. Maar wat als ze voet bij stuk houden?
OR? Dit lijkt mij, hoewel ingegeven door een overheidsbesluit, een éénzijdige aanpassing van je arbeidsvoorwaarden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Rare constructie. Als je je auto op manier A oplaadt dan betalen zij de stroom, en als je de auto op manier B oplaadt dan betaal je die stroom zelf*? Ik denk dat er niet veel gaan zijn die hem thuis aan de lader gaan leggen...

*) Je moet je zonnepanelen er buiten laten; waar *jij* je stroom vandaan haalt maakt voor het verhaal niet uit; het enige wat belangrijk is, is dat het *jouw* stroom is die ze dan gebruiken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CryptoNL
m-vw schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:49:
[...]

OR? Dit lijkt mij, hoewel ingegeven door een overheidsbesluit, een éénzijdige aanpassing van je arbeidsvoorwaarden.
Goede tip. Ga er eens induiken

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Harrie

NederVlaming

anpat schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:11:
Ja, zo is het bij ons ook. Het standaard CREG tarief.

Anderzijds betalen wij wel heel veel meer voor onze 'loonruilwagen'. De laadpas alleen kost al 120 euro bruto. En dan voor de auto zelf een 500-600 euro bruto inleveren.

Daarbovenop nog je VAA, dat is wellicht die 100 euro waar je van spreekt? Dat is soortgelijk aan de "bijtelling" in Nederland, een 150-200 euro per maand die je bij je inkomen optelt en belasting over betaald.

Als ik voor 100euro bruto een auto kreeg wil ik best wat stroom ervoor betalen :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 12-06-2026 15:06 ]

Pagina: 1