Isolatie van een 1930 benedenprotiekwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bbassie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16-06 20:44
Momenteel zijn we bezig met de verbouwing van onze 1930 benedenportiekwoning. Momenteel ligt er een houtenbalkenvloer in en in de gang een granieten vloer. De bovenburen hebben kinderen en als die aan het spelen zijn, horen wij dit contactgeluid heel erg. Nu zit er nog een rieten plafond met stuc tegen de houten plafondbalken aan.

Voor de vloer overweeg ik de volgende opties:
  • PIR tussen de balken;
  • PIR onder de balken;
  • Glas-/steenwol tussen de balken;
  • PIR onder en glas-/steenwol tussen (hierbij krijg ik via Ubakus vochtontwikkeling);
We willen op de balken OSB leggen en daarop Knauf Brio, die we dan ook over het graniet leggen, zodat we overal vloerverwarming in kunnen vrezen.

Voor het plafond willen we eerst het rieten plafond eruit halen en daarna tussen de balken 145 cm Métisse-katoenisolatie doen. De balken aan elkaar koppelen door houten balken ertussen te schroeven. Dan een verlaagd plafond gekoppeld aan de balken met rubberen montagebeugels. Op dit verlaagde plafond ligt dan nog 6 cm Métisse en dan 2 lagen gipsplaten. We kunnen hier ook voor RockSono kiezen, maar voor de kosten is het niet zo'n groot verschil.

Heeft een van jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Vooral voor de vloer momenteel, omdat wij nu een open vloer hebben en deze z.s.m. weer dicht willen maken.

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Geluid verplaatst zich door trillingen, met de hogere frequenties door lucht en de lagere frequenties door ook objecten mee te laten trillen.

Dit maakt die ontkoppeling zo belangrijk. Eigenlijk is wat je nu voorstelt voor het plafond perfect. Gewoon maximaal vullen en zorgen dat je eigen plafond zwevend ontkoppeld is.

Ik zou wel heel goed kijken naar kierdichting zodat je daar niet alsnog geluid door hoort. Toen ik in onze jaren 30 woning het plafond open had liggen kon ik op sommige plaatsen licht van de bovenverdieping zien, dat moet je willen tegengaan.

Qua vloer: Al eens overwogen om de balken er volledig uit te halen en gewoon beton te storten op isolatie? Eventueel schuimbeton maar EPS / PIR en beton geeft vaak een betere isolatiewaarde. Daarna vloerverwarming en een nieuwe cementdekvloer. Dan zou je de graniet vloer er ook uit kunnen tikken. Bij ons lag de gang op een bestaand betondek en hebben we toen pir platen gebruikt om op dezelfde hoogte uit te komen als het beton van de woonkamer en vervolgens overal een nieuwe cementdekvloer.

• bbassie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16-06 20:44
BlueKeenan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:29:
Qua vloer: Al eens overwogen om de balken er volledig uit te halen en gewoon beton te storten op isolatie? Eventueel schuimbeton maar EPS / PIR en beton geeft vaak een betere isolatiewaarde. Daarna vloerverwarming en een nieuwe cementdekvloer. Dan zou je de graniet vloer er ook uit kunnen tikken. Bij ons lag de gang op een bestaand betondek en hebben we toen pir platen gebruikt om op dezelfde hoogte uit te komen als het beton van de woonkamer en vervolgens overal een nieuwe cementdekvloer.
Er lopen nog een aantal afvoerleidingen waar ook de bovenburen op zijn aangesloten. Ook zit je met de nutsvoorzieningen die onder de vloer lopen naar verschillende plekken. Ik heb ook gekeken naar een broodjesrenovatievloer, maar dat verhoogt de kosten ook dramatisch. Het gaat om ongeveer 72 m² aan houtenbalkenvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9HNlis8StyhAIzNx-HjoniAxb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R9YZBdMw10qB9XXJT5lu8T2J.webp?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Qua vloer: ik zou een houten beganegrondvloer nooit aan de onderzijde dampdicht afwerken. Je weet niet wat er in de toekomst bovenop die vloer komt te liggen. Als daar later ook een dampdichte afwerking wordt aangebracht, kun je vocht tussen twee dampremmende lagen opsluiten.

Qua plafond: wellicht is een echt vrijhangend plafond mogelijk. Dat is, naast het aanpakken van het geluid bij de bron (de buren), meestal een van de meest effectieve oplossingen tegen contactgeluid.

Ik zou hoe dan ook het grootste deel van het budget steken in ontkoppelen, verzwaren en kierdichting. Dat zijn doorgaans de maatregelen die de meeste winst opleveren. Isolatie tussen de balken is zeker nuttig, maar meer de spreekwoordelijke kers op de taart. Het effect daarvan is vaak aanzienlijk kleiner dan dat van een goed ontkoppelde constructie, voldoende massa en een luchtdichte afwerking.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:52

Wuursj

want worst is al bezet

bbassie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:14:
Op dit verlaagde plafond ligt dan nog 6 cm Métisse en dan 2 lagen gipsplaten. We kunnen hier ook voor RockSono kiezen, maar voor de kosten is het niet zo'n groot verschil.
Metisse is fantastisch spul maar overweeg hier niet de PRT van Matisse maar de (P)MA. Die is bijna 2x zo zwaar met 45kg/m3 ipv 25kg/m3. 45mm PMA doet meer dan 60mm PRT.
(En check ook of je de goede krijgt. Hier werd PRT geleverd terwijl ik PMA besteld had door de toko waar je naar linkt. Werd netjes opgelost maar als ik niet goed gekeken had, had het verkeerde spul in de muur gezeten. Het ziet precies hetzelfde uit)

Hetzelfde met het gips. Ik heb hier fermacell gebruik ipv gewoon gips wederom wegens de massa. Ook in de plafonds. Met al die massa wordt draagkracht op een gegeven moment wel een ding :)

Het spul tussen de balken doet inderdaad minder maar voorkomt wel het klankkast-effect. Dat zou ook eventueel met goedkoper spul kunnen. Ik wil dat hier met inblaas cellulose doen. Afhankelijk van hoe dicht er wordt ingelblazen, kan je qua massa op gelijk niveau komen als Metisse PMA en zwaarder dan Metisse PRT.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 15-06-2026 11:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst