Afwijkende meetgegevens na wisselen slimme meter en uitbreid

Pagina: 1
Acties:

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:26
Goedemorgen,

Ik heb een vraag waarvan ik hoop waar jullie mij mee kunnen helpen.

Ik maak al geruime tijd gebruik van een Zendure Solarflow 800 pro thuisaccu, voorheen op een een fase meterkast. Aansturing van de batterij gaat met een Shelly pro 3 em waarvan ik altijd maar een CT klem van gebruikte. Dit werkte prima.

Sinds een maand of twee, ter voorbereiding op de komst van een uitbreiding op m’n aansluiting hangt er een nieuwe (3-fase) meterkast waarvan de drie fasen aan de voeding van de hoofdschakelaar waren doorverbonden om de binnenkomende fase op alle drie de aardlekschakelaar in te voeden.

PV (verdeler), batterij en wcds zitten op een aardlekschakelaar/ groep (L1), en de twee andere groepen / fasen hebben de andere verbruikers zo veel mogelijk verdeeld aangesloten. De overige CT klemmen eveneens geplaatst en alle klemmen zitten tussen de afgaande kant van de aardlekschakelaar en de groepen. Dit werkte prima, en de boel werd keurig (binnen de limieten van de battery) op 0 gehouden.

Nu is gisteren m’n aansluiting veranderd van 1 x 35A naar 3 x 25A, inclusief plaatsen van een nieuwe meter, en nu loopt het niet lekker: de Shelly geeft op L1 flink andere waarden dan de HomeWizard P1 welke in de nieuwe ISKRA AM550 SMR5.0 geplaatst is. Voorheen hing er een Landis+Gyr E350 SMR5.0.

Ik heb in de app van Shelly de meetrichting van L3 moeten inverteren om de meting van die fase kloppend te krijgen, L2 komt goed overeen maar L1 geeft op de Shelly 200-300 w teveel aan, en soms te weinig. Op dit moment heb ik de batterij uitgezet en is het verschil op L1 +200 W voor de Shelly. Als ik de batterij inschakel dan stijgt het verbruik op L1 en gaat de batterij invoeden. Als ik de meting van L1 inverteer in de app dan klopt de meting van de Shelly beter, maar geeft de slimme meter (via de P1) een continue totaal vermogen aan wat 250-300 W hoger ligt dan de Shelly, oftewel als Shelly -50 W aangeeft, geeft de P1 meter 250 W verbruik aan.

Hebben jullie enig idee?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:44
Fase volgorde en ct’s op de shelly nog eens goed controleren.

• sebmar
Net de spoelen van de Shelly nagekeken en ze zitten correct: de juiste spoel op de juiste ingang en de richting klopt ook. Op dit moment levert de batterij 18 w terug en waar dit vroeger keurig net negatief was geeft de Shelly nu een totaal vermogen aan van -58 W en de P1 meter 173 W verbruik.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij die lage stroomsterktes zijn CT klemmen zeer onnauwkeurig.
Om zeker te zijn moet je RMS vermogen meten maar daar heb je meer voor nodig.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:53

martijn v o

Certified by Enphase.

Heeft de shelly ook een driefase voeding? hij meet namelijk de stroom en daar maakt ie via de spanningsmeting een vermogen van. Komt bij Enphase ook vaak voor dat men alleen een fase op de meetinrichting heeft aangesloten en dan krijg je een verkeerd vermogen.

Dus bij iedere CT ring hoort de spanning die op die fase hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 12-06-2026 22:17 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• sebmar
Alle drie de meetkringen hebben hun voeding van de betreffende fase. Verder werkte dit tot aan de meterwissel probleemloos al was het toen natuurlijk eenfasig. Ik heb een Fluke 324 stroomtang van m’n werk uit dus ik zal morgen of Zondag eens gaan vergelijken. ik vindt het nogal toevallig dat dit gebeurt na de meterwissel. Ik kan me niet voorstellen dat dit komt omdat de batterij invoed op dezelfde fase als waar de PV verdeler op zit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:44
@Juup ja, met name split ct's hebben hun onzekerheid. Dit is slechter als hij niet goed sluit.

De shelly pro 3 em geeft de volgende specificaties:
Ammeters accuracy: ±1 % (2 - 120 A), ±2 % (1 - 2 A), ±5 % (0 - 1 A)
Dat is bij pf 1 dus een 11 Watt onzekerheid <230W op de stroommeting. En dit is op de fundamentele, hogere harmonische geven grotere onzekerheid.
Pagina: 1