Sinds enige tijd heb ik een Asus NUC 15 Pro (RNUC15CRKU) met Windows 11 draaiend met de laatste Intel Arc drivers erop. Deze zit aangesloten op mijn TV.
Ook heb ik sinds kort een LG C54LA OLED TV die 4K120 ondersteunt. Gister probeerde ik via de instellingen in Windows de output op 120Hz te zetten en op een resolutie van 3840x2160. Dit leek te werken maar ik zag dat hij terugspringt naar een resolutie van 2560x1440.
Destijds heb ik in de Pricewatch gekeken naar de specs van deze NUC en zie ik enkel 4K resolutie ondersteuning en HDMI 2.1. Wellicht wat naïef maar dat krijg je als je 16 jaar een FULL HD TV hebt gehad
. Als ik bij Asus kijk dan staat er in deze PDF ook niets over. Op de site zie ik opeens staan: "2 x HDMI 2.1 TMDS Compatible (4K@60Hz)"
Nu is voor mij de grote vraag, kan mijn NUC 4K120Hz weergeven of ligt het aan iets anders?
Wat ik heb getest:
- Een HDMI 2.1 compatible kabel getest, ik begrijp dat dit nogal een "Wild Westen" is qua kwaliteit dus wellicht is het de kabel.
- HDR in Windows aan of uit gezet.
- Via de Intel driver de kleuropmaak op RGB, YcBCr 4:2:0 / 4:2:2 en 4:4:4 getest.
- Variable refreshrate uit- / aangezet in de Intel driver.
- De kleurdiepte van 8-bit heb ik niet aangepast.
- De LG TV op "Game optimiser" modus gezet.
- "HDMI Deep Colour" op 4K gezet in de LG TV
Ook heb ik sinds kort een LG C54LA OLED TV die 4K120 ondersteunt. Gister probeerde ik via de instellingen in Windows de output op 120Hz te zetten en op een resolutie van 3840x2160. Dit leek te werken maar ik zag dat hij terugspringt naar een resolutie van 2560x1440.
Destijds heb ik in de Pricewatch gekeken naar de specs van deze NUC en zie ik enkel 4K resolutie ondersteuning en HDMI 2.1. Wellicht wat naïef maar dat krijg je als je 16 jaar een FULL HD TV hebt gehad
Nu is voor mij de grote vraag, kan mijn NUC 4K120Hz weergeven of ligt het aan iets anders?
Wat ik heb getest:
- Een HDMI 2.1 compatible kabel getest, ik begrijp dat dit nogal een "Wild Westen" is qua kwaliteit dus wellicht is het de kabel.
- HDR in Windows aan of uit gezet.
- Via de Intel driver de kleuropmaak op RGB, YcBCr 4:2:0 / 4:2:2 en 4:4:4 getest.
- Variable refreshrate uit- / aangezet in de Intel driver.
- De kleurdiepte van 8-bit heb ik niet aangepast.
- De LG TV op "Game optimiser" modus gezet.
- "HDMI Deep Colour" op 4K gezet in de LG TV