Asus NUC 15 Pro en 4K 120hz

Pagina: 1
Acties:

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 15:54
Sinds enige tijd heb ik een Asus NUC 15 Pro (RNUC15CRKU) met Windows 11 draaiend met de laatste Intel Arc drivers erop. Deze zit aangesloten op mijn TV.

Ook heb ik sinds kort een LG C54LA OLED TV die 4K120 ondersteunt. Gister probeerde ik via de instellingen in Windows de output op 120Hz te zetten en op een resolutie van 3840x2160. Dit leek te werken maar ik zag dat hij terugspringt naar een resolutie van 2560x1440.

Destijds heb ik in de Pricewatch gekeken naar de specs van deze NUC en zie ik enkel 4K resolutie ondersteuning en HDMI 2.1. Wellicht wat naïef maar dat krijg je als je 16 jaar een FULL HD TV hebt gehad ;). Als ik bij Asus kijk dan staat er in deze PDF ook niets over. Op de site zie ik opeens staan: "2 x HDMI 2.1 TMDS Compatible (4K@60Hz)"

Nu is voor mij de grote vraag, kan mijn NUC 4K120Hz weergeven of ligt het aan iets anders?

Wat ik heb getest:
- Een HDMI 2.1 compatible kabel getest, ik begrijp dat dit nogal een "Wild Westen" is qua kwaliteit dus wellicht is het de kabel.
- HDR in Windows aan of uit gezet.
- Via de Intel driver de kleuropmaak op RGB, YcBCr 4:2:0 / 4:2:2 en 4:4:4 getest.
- Variable refreshrate uit- / aangezet in de Intel driver.
- De kleurdiepte van 8-bit heb ik niet aangepast.
- De LG TV op "Game optimiser" modus gezet.
- "HDMI Deep Colour" op 4K gezet in de LG TV

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 08:06

SpamLame

niks

Op RNUC15CRKU vind ik meerdere produkten.
De gelinkte site meld idd 4k60 voor hdmi 2.1
hdmi2.1 ansich ondersteunt 4k120.

Echter als ik willekeurige CPUs pak uit een willekeurige NUC15CRK, kom ik op de intel ark paginas niet verder dan "4096 x 2304 @ 60Hz" .
Het lijkt daarmee een iGPU limiet te zijn. Wellicht even verifieren bij Intel met jouw werkelijke CPU, wat de iGPU ondersteunt maar vermoed dat dit het beste is wat ze kan.

CPUs die ik opgezocht heb.
https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:38
De HDMI 2.1 op de NUC is gewoon de oude HDMI 2.0, welke maar 4k@60hz aan kan (dat hernoemen is gewoon een marketing-actie geweest.)

HDMI 2.0 kan op 60 hz een 4K scherm aansturen als je geen gebruik maakt van HDR (of 10 bit kleurdiepte, wat HDR per definitie is) èn je geen gebruik maar van chroma subsampling. Dat laatste betekent dat iedere afzonderlijke pixel op het scherm eigen kleureninformatie heeft en eigen helderheidsinformatie.

Voor beeldschermwerk wil je echt geen chroma subsampling omdat bv tekst er dan niet meer uitziet.

Het meeste beeldmateriaal is echter al zo opgenomen, dus dan mis je niets.

Aangezien het beeld terugspringt naar 2560 x1440, zul je de tv aansturen inclusief HDR en zonder chroma subsampling. En dan trekt HDMI 2.0/2.1 18 gbit (ook wel TMDS genoemd) het dus niet op 4K.

Het is dus de vraag wat je er mee doet. Als je video kijkt, is 120hz op 4K met HDR en chroma subsampling mogelijk via HDMI 2.0.

Is je beeldkwaliteit dan slecht/gebruik je hem voor desktopwerk, dan zul je een usb-c naar HDMI 2.1 adapter moeten kopen, waarbij de adapter specifiek 8K60 ondersteunt (4K120 kan zoals uitgelegd ook op HDMI 2.0, dus daaraan kun je het niet zien.)

Zoiets: uitvoering: Club 3D USB-C® naar HDMI™ 2.1-adapter 8K60Hz Zwart

• Fr0ns
SpamLame schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:09:
Op RNUC15CRKU vind ik meerdere produkten.
De gelinkte site meld idd 4k60 voor hdmi 2.1
hdmi2.1 ansich ondersteunt 4k120.

Echter als ik willekeurige CPUs pak uit een willekeurige NUC15CRK, kom ik op de intel ark paginas niet verder dan "4096 x 2304 @ 60Hz" .
Het lijkt daarmee een iGPU limiet te zijn. Wellicht even verifieren bij Intel met jouw werkelijke CPU, wat de iGPU ondersteunt maar vermoed dat dit het beste is wat ze kan.

CPUs die ik opgezocht heb.
Bedankt voor je reactie, het betreft de i5 225H. De resolutie die je noemt is met TMDS, er staan wel een hogere resolutie bij FRL genoemd. Bepaalt (aan de computerkant) enkel de GPU of dit ondersteund wordt of kan het moederbord of de connector nog roet in het eten gooien?

• Fr0ns
White Feather schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:43:
De HDMI 2.1 op de NUC is gewoon de oude HDMI 2.0, welke maar 4k@60hz aan kan (dat hernoemen is gewoon een marketing-actie geweest.)

HDMI 2.0 kan op 60 hz een 4K scherm aansturen als je geen gebruik maakt van HDR (of 10 bit kleurdiepte, wat HDR per definitie is) èn je geen gebruik maar van chroma subsampling. Dat laatste betekent dat iedere afzonderlijke pixel op het scherm eigen kleureninformatie heeft en eigen helderheidsinformatie.

Voor beeldschermwerk wil je echt geen chroma subsampling omdat bv tekst er dan niet meer uitziet.

Het meeste beeldmateriaal is echter al zo opgenomen, dus dan mis je niets.

Aangezien het beeld terugspringt naar 2560 x1440, zul je de tv aansturen inclusief HDR en zonder chroma subsampling. En dan trekt HDMI 2.0/2.1 18 gbit (ook wel TMDS genoemd) het dus niet op 4K.

Het is dus de vraag wat je er mee doet. Als je video kijkt, is 120hz op 4K met HDR en chroma subsampling mogelijk via HDMI 2.0.

Is je beeldkwaliteit dan slecht/gebruik je hem voor desktopwerk, dan zul je een usb-c naar HDMI 2.1 adapter moeten kopen, waarbij de adapter specifiek 8K60 ondersteunt (4K120 kan zoals uitgelegd ook op HDMI 2.0, dus daaraan kun je het niet zien.)

Zoiets: uitvoering: Club 3D USB-C® naar HDMI™ 2.1-adapter 8K60Hz Zwart
Zoals hierboven genoemd ondersteund de APU wel HDMI2.1 FRL: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/241749/intel-core-ultra-5-processor-225h-18m-cache-up-to-4-90-ghz/specifications.html

Nou kan ik bij de specs van LG weer niet vinden of die FRL ondersteunt maar op oudere C modellen van LG staat dat er wel bij. 48Gbps wordt wel weer genoemd. Het blijft erg verwarrend allemaal.

• White Feather
De Intel chip ondersteunt het wel, maar het signaal moet ook over het moederbord naar de connector.

Vaak worden moederbord-ontwerpen voor meerdere generaties CPU’s gebruikt en duurt het dus even voordat er een nieuw ontwerp is waarbij ook de nieuwe standaarden van de cpu toegepast zijn op het bord.

Of Asus vond het te weinig meerwaarde hebben om de hogere kosten voor HDMI 48 Gbit te maken versus de oude 2.0-variant. Er zitten immers al 2 80 Gbit-connectors op die met een adapter ook gewoon HDMI 48 Gbit doen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 08:06

SpamLame

niks

Fr0ns schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor je reactie, het betreft de i5 225H. De resolutie die je noemt is met TMDS, er staan wel een hogere resolutie bij FRL genoemd. Bepaalt (aan de computerkant) enkel de GPU of dit ondersteund wordt of kan het moederbord of de connector nog roet in het eten gooien?
De resolutie was toch niet het probleem, je gaf 4k 120hz aan te proberen en zag dat je terug gezet werd naar QHD@120. Ik heb me dus op 60 vs 120hz gefocused
En zoals ik de specs dan interpreteer kan de iGPU geen 4k@120 aan, wellicht had ik dat duidelijker kunnen vermelden. TMDS/FRL icm 120hz doet er vanuit iGPU pov niet toe, ze kan het niet.

4K@60 kan.
Bijna 4K@120 (3840 x 2400 @ 120Hz) kan ze ook als je eDP gebruiken kan/knutselen wilt.
QHD@120 kan blijkbaar ook zoals je vaststelde.

Mijn interpretatie kan fout zijn natuurlijk of ik mis iets , dus is de vraag aan jouw hoe jij uit de specs haalt dat TMDS/FRL hier nog iets van betekenis kunnen zijn ihkv 120hz

• Fr0ns
SpamLame schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:11:
[...]

De resolutie was toch niet het probleem, je gaf 4k 120hz aan te proberen en zag dat je terug gezet werd naar QHD@120. Ik heb me dus op 60 vs 120hz gefocused
En zoals ik de specs dan interpreteer kan de iGPU geen 4k@120 aan, wellicht had ik dat duidelijker kunnen vermelden. TMDS/FRL icm 120hz doet er vanuit iGPU pov niet toe, ze kan het niet.

4K@60 kan.
Bijna 4K@120 (3840 x 2400 @ 120Hz) kan ze ook als je eDP gebruiken kan/knutselen wilt.
QHD@120 kan blijkbaar ook zoals je vaststelde.

Mijn interpretatie kan fout zijn natuurlijk of ik mis iets , dus is de vraag aan jouw hoe jij uit de specs haalt dat TMDS/FRL hier nog iets van betekenis kunnen zijn ihkv 120hz
Wat ik daarmee bedoelde is dat als via FRL 8K60 mogelijk is als ik je link volg. Dan zou je verwachten dat 4K120 ook zou moeten kunnen omdat daar ze zelfde bandbreedte voor wordt geschat. Overigens kom ik er weer niet achter of mijn TV wel FRL ondersteund.. leuke hobby dit ;)

• White Feather
TMDS is de oude HDMI <=2.0, alles daarboven is FRL. Helaas hebben ze de boel flink lopen naaien bij het HDMI-forum en noemen ze alles nu HDMI 2.1 en zijn de meeste zaken optioneel (en kunnen sommige ook nog eens toegepast worden op HDMI 2.0, zoals variabele refreshrate (vrr) en enhanced audio return channel (eARC)). Alleen aan de 8K60hz kun je dus zien dat het geen HDMI 2.1 TMDS is.

De C4 had HDMI 2.1 met 40 Gbit, blijkbaar is dat bij de C5 nu dus 48 Gbit.

https://id.nl/huis-en-entertainment/beeld-en-geluid/tv/review-lg-oled65c54la-een-kleine-update-voor-de-iconische-c-serie
Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps),
Pagina: 1