Advies gevraagd: Warmte pomp all electric

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28
In september wordt ik de trots eigenaar van een andere woning ('74). Dit leek mij een mooi moment om volledig gasloos te worden in het huis. Op dit moment zit er nog een CV (2012) in, deze loopt tegen zijn maximale levensduur aan. Nu ben ik aan het kijken om deze te gaan vervangen voor een warmte pomp die all electric kan.
Het huis heeft 8 zonnepanelen die 400 WP doen en staan op het zuiden en een drie fase aansluiting van 25 A. De getoonde laadpaal wordt weg gehaald en meegenomen (door de huidige eigenaren).

Het huis heeft op dit moment een A label en een warmte behoeft van 118,69 W/m2 (Volgens het energielabel rapport).
Woon opervlakte is 97 m2 en ik woon er straks in mijn uppie.

Op de begane grond (huiskamer en keuken) bevindt zich een mix van Dubbel glas en HR++ glas (2021).
Op de eerste verdieping is het allemaal dubbel glas (2023).

Momenteel ben ik aan het kijken naar merken als Panasonic, Mitsubishi en Weheat.
Een grote plus is om zelf te kunnen sturen door middel van home assistant om het verbruik te optimaliseren.

Ik hoop dat iemand op tweakers mij zou kunnen adviseren qua merk en type, en over eventuele plaatsing van de buiten unit. Zeker gezien het tussen woning betreft wil ik voorkomen dat mijn toekomstige buren geluidsdruk ervaren. Alle tips en input zijn welkom

Historisch gasverbruik: 1198 m³/jaar (2021)
Afgiftesysteem:
- Keuken: 1x T22 radiator
- Woonkamer: 1 x T22 radiator
- Hal: 1 x T22 radiator
- Slaapkamers (3): 1 X T11
- Garage: Niet, nog te plaatsen
SWW:
- Huidige CV locatie Wel kleine "kamer" (0.71 bij 0.97), Als alternatief op zolder waar meer ruimte is.
- 200 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W

Prioriteit:
  • Stil
  • domotica-integratie
  • Zuinig
  • design
  • verkrijgbaarheid
  • goedkoop
  • milieuvriendelijk
  • DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Mogelijk plaatsing locaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKd-P5buYnOOt60OrPmxuxwt0S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGo0Xbmqqjq6z6lE3kNtTEtG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door White_Collar op 12-06-2026 22:57 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Alle reacties

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
In september wordt ik de trots eigenaar van een andere woning ('74). Dit leek mij een mooi moment om volledig gasloos te worden in het huis. Op dit moment zit er nog een CV (2012) in, deze loopt tegen zijn maximale levensduur aan. Nu ben ik aan het kijken om deze te gaan vervangen voor een warmte pomp die all electric kan.
Het huis heeft 8 zonnepanelen die 400 WP doen en staan op het zuiden en een drie fase aansluiting van 25 A. De getoonde laadpaal wordt weg gehaald en meegenomen (door de huidige eigenaren).

Het huis heeft op dit moment een A label en een warmte behoeft van 118,69 kwh per vierkante meter vloeroppervlakte (Volgens het energielabel rapport).

Op de begane grond (huiskamer en keuken) bevindt zich een mix van Dubbel glas en HR++ glas (2021).
Op de eerste verdieping is het allemaal dubbel glas (2023).

Momenteel ben ik aan het kijken naar merken als Panasonic, Mitsubishi en Weheat.
Een grote plus is om zelf te kunnen sturen door middel van home assistant om het verbruik te optimaliseren.

Ik hoop dat iemand op tweakers mij zou kunnen adviseren qua merk en type, en over eventuele plaatsing van de buiten unit. Zeker gezien het tussen woning betreft wil ik voorkomen dat mijn toekomstige buren geluidsdruk ervaren. Alle tips en input zijn welkom

Historisch gasverbruik: 469 m³/jaar (2025) (maar ik vermoed dat de airco ook ingezet is om te verwarmen)
Afgiftesysteem:
- Keuken: 1x T22 radiator
- Woonkamer: 1 x T22 radiator
- Hal: 1 x T22 radiator
- Slaapkamers (3): 1 X T11
- Garage: Niet, nog te plaatsen
SWW:
- Huidige CV locatie Wel kleine "kamer" (0.71 bij 0.97), Als alternatief op zolder waar meer ruimte is.
- 200 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W

Prioriteit:
  • Stil
  • domotica-integratie
  • Zuinig
  • design
  • verkrijgbaarheid
  • goedkoop
  • milieuvriendelijk
  • DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Mogelijk plaatsing locaties:

[Afbeelding]
Als het om geluidsdruk gaat valt 80 % van de warmtepompen af bij tussenwoningen. Bij onze merken voldoen dan alleen de kleine Weheat Flint of de zeer stille grotere Vaillants. En dan nog alleen op specifieke plaatsen te bepalen door een uitvoerige berekening met rapportage

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:57
Mijn Vaillant Arotherm Plus 55/6 staat op het platte dak boven de voordeur. Megastil. NB: kijk ook naar je afgifte want alleen een 2 x T22 is niet ruim in een woonkamer. Ik heb beneden op 60m2 2x T33 en 2x T22 waarvan 1 T33 echt een joekel is. Mocht je budget hebben gelijk VV erin. Werkt uiteindelijk altijd zuiniger met een WP.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou plek 2 overwegen, waarschijnlijk de kortste weg naar cv leidingen en die zijn goed te isoleren. Het aanzicht is al minder fraai door de airco dus daar stoort het minder. Geluid in een straat hindert minder en de airco is kennelijk geen probleem. Het gasverbruik zou ik verder navragen, is dat bekend van voor dat de airco er was (en waar dient die voor)? Vv lijkt me leuk als er geld/tijd voor is maar dat haal ik niet uit dit verhaal. Ik heb een wp met radiatoren (paar T22) en dat werkt prima terwijl ik nog beter kan isoleren (glas). Panasonic J serie is voordelig omdat ie eruit gaat (R32), hier is hij behoorlijk stil en staat in de achtertuin. Hij is prima aan te sturen, eventueel zonder cloud als je een Esp32 (Heishamon) neemt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:35
White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
Het huis heeft op dit moment een A label en een warmte behoeft van 118,69 kwh per vierkante meter vloeroppervlakte (Volgens het energielabel rapport).
Bedoel je misschien 118,69 W/m²?

• White_Collar
Martin7182 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Bedoel je misschien 118,69 W/m²?
Ja 118,69 W/m2 inderdaad

• White_Collar
Carboy54 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Als het om geluidsdruk gaat valt 80 % van de warmtepompen af bij tussenwoningen. Bij onze merken voldoen dan alleen de kleine Weheat Flint of de zeer stille grotere Vaillants. En dan nog alleen op specifieke plaatsen te bepalen door een uitvoerige berekening met rapportage
De grote vraag is of ik veilig zonder geluidsoverlast voor mijn buren de buiten unit kan plaatsen.
Buiten unit van de airco suggereert van wel als ik hem er naast is. Hoe kijk jij hierna? Kan ik het wel vergeten met een Panasonic?

[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 22:00 ]

• White_Collar
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:53:
Ik zou plek 2 overwegen, waarschijnlijk de kortste weg naar cv leidingen en die zijn goed te isoleren. Het aanzicht is al minder fraai door de airco dus daar stoort het minder. Geluid in een straat hindert minder en de airco is kennelijk geen probleem. Het gasverbruik zou ik verder navragen, is dat bekend van voor dat de airco er was (en waar dient die voor)? Vv lijkt me leuk als er geld/tijd voor is maar dat haal ik niet uit dit verhaal. Ik heb een wp met radiatoren (paar T22) en dat werkt prima terwijl ik nog beter kan isoleren (glas). Panasonic J serie is voordelig omdat ie eruit gaat (R32), hier is hij behoorlijk stil en staat in de achtertuin. Hij is prima aan te sturen, eventueel zonder cloud als je een Esp32 (Heishamon) neemt.
Stel dat ik die vervang voor een T33 in de woonkamer. Dan zou dat natuurlijk ideaal zijn en warmte afgifte misschien wel afdoende zijn?
Het gasverbruik ga ik inderdaad even opnieuw navragen, wordt vervolgd.

VV zou eventueel een optie zijn, of het budget ook toelaat weet ik niet O+ Wel zonde van het mooie vloertje

[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 22:11 ]

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:15
Je zou even op gasweg.nl kunnen experimenteren met verschillende wijzigingen aan je afgiftesysteem, en welke effecten deze hebben op je berekende aanvoertemperatuur en daarmee de efficiëntie van je warmtepomp.

gasweg.nl

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 21:55
Bevat dat energielabel een degelijke warmteverlies berekening tegenwoordig? In elk geval, volgens het label heb je dus ~12 kW max nodig. (Dat is trouwens best lomp veel voor 100 m2.) Vraag 1 is of je afgiftesysteem bij 50, en eigenlijk liever 35 graden, in de buurt van een dergelijke afgifte kan komen. Een warmtepomp met groter vermogen dan de afgifte, bij een efficiënte watertemperatuur, is zinloos, want gaat alleen maar pendelen.

Er zijn hopelijk wel calculators te vinden maar ik kan je wel vast voorspellen dat de huidige radiatoren bij 40-50 graden geen 12 kW gaan afgeven.

Maar, nog een stapje terug: zijn alle mogelijke (enigszins kostenefficiënte) isolatiemaatregelen al genomen? Want dat moet anders echt stap 1 zijn.

• Wilke
Trouwens. 470 m3 gas volgens Koevlaas vuistregel formule voor WP capaciteit (zoek maar op het forum), 470 * 8 (kWh aan effectieve warmte) / 1650 (vollasturen) levert op een benodigd vermogen van 2,5 kW. Dat matcht op geen enkele manier met wat het energielabel stelt (factor 5 verschil).

2,5 kan hier sowieso echt niet kloppen, dus er zal idd (ook) op andere manieren verwarmd zijn.

Eigenlijk heb je gewoon een degelijke warmteverliesberekening nodig, of tenminste enkele jaren aan eigen betrouwbare gegevens van gasverbruik.

• White_Collar
Wilke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:29:
Bevat dat energielabel een degelijke warmteverlies berekening tegenwoordig? In elk geval, volgens het label heb je dus ~12 kW max nodig. (Dat is trouwens best lomp veel voor 100 m2.) Vraag 1 is of je afgiftesysteem bij 50, en eigenlijk liever 35 graden, in de buurt van een dergelijke afgifte kan komen. Een warmtepomp met groter vermogen dan de afgifte, bij een efficiënte watertemperatuur, is zinloos, want gaat alleen maar pendelen.

Er zijn hopelijk wel calculators te vinden maar ik kan je wel vast voorspellen dat de huidige radiatoren bij 40-50 graden geen 12 kW gaan afgeven.

Maar, nog een stapje terug: zijn alle mogelijke (enigszins kostenefficiënte) isolatiemaatregelen al genomen? Want dat moet anders echt stap 1 zijn.
Voor de volledigheid nog even de eerste twee pagina's toegevoegd aan het energie label.
Wellicht dat we langs elkaar heen praten.

Dak is goed geïsoleerd (Rc 4,05), vloer is redelijk geïsoleerd. (Rc 1,48)

Gevel zou bij de bouw geïsoleerd zijn, maar heeft een bizar lage Rc waarde namelijk 0,43.
Als ik daar nog spouwmuur isolatie kan laten toevoegen hoop ik die waarde wel op te krikken.

Het halletje, net na de voordeur is niet geïsoleerd, zowel de vloer als het dak.
Zou dat misschien de reden zijn dat de warmtebehoefte berekening in het rapport zeer negatief beïnvloed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTUfvla3_vXFEuCkgdn6VSyH2y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3yU2Aa1X9IOIuL4o7j8r95Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTlNVAPegZxxPxAPz34WktO-1hs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PnC4CnW1wQNCkjHzHeMhVw3w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 23:03 ]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
Let op dat dit getal niets zegt over je verwarmingsvermogen. Dit is de verwachte energie die nodig is voor al het gebouwgebonden verbruik minus de opbrengst van de pv-panelen. Dat wil dus zeggen het verwachte verbruik van verwarming, warm tapwater, ventilatie, koeling etc. Wanneer je je PV-panelen uitbreidt naar het 5-voudige (je zit nu op 20% aandeel hernieuwbare energie) dan zou dit getal op 0 uitkomen (en label A++++) echter verandert er daarmee niets aan het vermogen wat je nodig hebt voor je warmtepomp.

M.a.w. ik zou een goede warmteverlies berekening (laten) maken en kijken waar je je isolatieschil nog kunt verbeteren.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:43
Wilke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:29:

Om wat input te geven, onze woning is iets groter dan OP met 117m2, meer muuroppervlak en iets mindere isolatie maar wij zouden volgens huidige berekeningen rond de 6-7kW uitkomen. Gasverbruik was 1000m3 door een heel zuinig iemand, met iets meer comfort is 1200-1500m3 realistischer. Als ik grote inschatting moet maken is voor OP 1000m3 en dus ~5kW een logischere inschatting. Je kan dit echter ook doen via een warmteverliesberekening: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• Santee
White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Voor de volledigheid nog even de eerste twee pagina's toegevoegd aan het energie label.

Gevel zou bij de bouw geïsoleerd zijn, maar heeft een bizar lage Rc waarde namelijk 0,43.
Als ik daar nog spouwmuur isolatie kan laten toevoegen hoop ik die waarde wel op te krikken.

Het halletje, net na de voordeur is niet geïsoleerd, zowel de vloer als het dak.
Zou dat misschien de reden zijn dat de warmtebehoefte berekening in het rapport zeer negatief beïnvloed?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Als ik daar nog spouwmuur isolatie kan laten toevoegen hoop ik die waarde wel op te krikken."

Let wel op waarmee je isoleert, er was recent een heel item over het volpurren met giftige stoffen die woningen onbewoonbaar maakten 8)7

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:38
White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:59:
[...]

De grote vraag is of ik veilig zonder geluidsoverlast voor mijn buren de buiten unit kan plaatsen.
Buiten unit van de airco suggereert van wel als ik hem er naast is. Hoe kijk jij hierna? Kan ik het wel vergeten met een Panasonic?
Formeel voldoet de airco vrijwel zeker niet, op die afstand van erfgrens voldoet zelfs de stilste warmtepomp, Bosch 5800i 4OR, niet een er is geen airco die daar ook maar in de buurt van komt. Maar door de naar achter versprongen buren kan het heel goed zijn dat ze er geen overlast van ervaren.

Ernaast wordt het al snel makkelijker om te voldoen met een Vaillant 55/8.1. Maar het afgifte systeem van de woning klinkt nogal karig… denk dat investeren in vloerverwarming en bijbehorende vloerisolatie nodig kan zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31

paQ

Volgens mij kom je met positie 1 ook nog terecht in de regels rondom R290, gezien die raamvleugel open kan zo te zien.

Ik zou persoonlijk kijken naar een positie rond nr 3, maar dan 90 graden gedraaid op je oprit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
@paQ de nieuwe Vaillants hebben een zeer kleine r290 footprint.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ

paQ

Ronald schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:41:
@paQ de nieuwe Vaillants hebben een zeer kleine r290 footprint.
Ik weet even niet meer wat de afstanden omhoog waren. Met een 'koekoek' of een deur ernaast was het wel nog steeds een 'issue' toch?

• Ronald
Alleen de rechthoek direct onder de machine… ze hebben er blijkbaar een ventilator ingezet zodat er geen r290 kan ophopen 8)7 wat gelijk wel duidelijk maakt dat het een kolderregel is

• Santee
White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien is je dak nageïsoleerd is bijna zo goed als het kan zijn (isolatiestandaard is RC 6,3 uit mijn hoofd), vloeren zouden nog wat beter kunnen maar dat verdien je meestal niet terug. Gevel zit inderdaad je meeste winst. Je zou kunnen nakijken wat daar je opties zijn. Als er in het halletje helemaal geen isolatie zit zou je die optie nog kunnen bekijken. Heb je een kruipruimte en mangat onder de voordeurmat?

Wat ik wel bijzonder vind in het rapport is dat het risico op hoge temperaturen in de zomermaanden op 'hoog' staat, terwijl er wel koeling aanwezig is? Je hebt al een airco aan de foto's te zien?

Verder is je afgiftesysteem en je VENTILATIE eigenlijk net zo belangrijk. Een woning met een WTW systeem in de ventilatie ingebouwd pakt enorm veel winst qua warmte. Dit wordt vaak onderschat. Helaas is dat niet echt een optie bij een jaren 70 woning zonder dat je vrijwel het hele huis moet ombouwen. Decentrale WTW is ook lastig. Je zou wel voor CO2 gestuurde mechanisme afzuiging kunnen kiezen. Dan hang je bijvoorbeeld CO2 sensoren in woonkamer en slaapkamers en gaat je centrale afzuiging pas aan zodra er behoefte is (of als je gaat douchen/koken). Hiermee kan je in de winter ook je warmtevraag sterk verminderen.

• Santee
paQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:40:
Volgens mij kom je met positie 1 ook nog terecht in de regels rondom R290, gezien die raamvleugel open kan zo te zien.

Ik zou persoonlijk kijken naar een positie rond nr 3, maar dan 90 graden gedraaid op je oprit.
Positie 3 lijkt mij nogal gevoelig voor eventueel aanrijdgevaar? Je hoeft maar 1x een busje te hebben in zijn achteruit die even je warmtepomp over het hoofd ziet + R290 is dat geen leuke combinatie.

• paQ

paQ

Santee schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Positie 3 lijkt mij nogal gevoelig voor eventueel aanrijdgevaar? Je hoeft maar 1x een busje te hebben in zijn achteruit die even je warmtepomp over het hoofd ziet + R290 is dat geen leuke combinatie.
Dat is ook niet wat ik schrijf :+

(maw, bijv naast de HWA)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-06-2026 09:51 ]

• Santee
paQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Dat is ook niet wat ik schrijf :+
Ah oeps, ik moet stoppen met multitask. Ja rechts van de regenpijp dus. Lijkt mij ook een prima locatie

• Wilke
Santee schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Om wat input te geven, onze woning is iets groter dan OP met 117m2, meer muuroppervlak en iets mindere isolatie maar wij zouden volgens huidige berekeningen rond de 6-7kW uitkomen. Gasverbruik was 1000m3 door een heel zuinig iemand, met iets meer comfort is 1200-1500m3 realistischer. Als ik grote inschatting moet maken is voor OP 1000m3 en dus ~5kW een logischere inschatting.
Deze getallen klinken wel aannemelijk inderdaad. Maar voor TS, de muurisolatie is wel iets om naar te kijken, wat er nog zou kunnen.

• White_Collar
Tieske88 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:25:
Let op dat dit getal niets zegt over je verwarmingsvermogen. Dit is de verwachte energie die nodig is voor al het gebouwgebonden verbruik minus de opbrengst van de pv-panelen. Dat wil dus zeggen het verwachte verbruik van verwarming, warm tapwater, ventilatie, koeling etc. Wanneer je je PV-panelen uitbreidt naar het 5-voudige (je zit nu op 20% aandeel hernieuwbare energie) dan zou dit getal op 0 uitkomen (en label A++++) echter verandert er daarmee niets aan het vermogen wat je nodig hebt voor je warmtepomp.

M.a.w. ik zou een goede warmteverlies berekening (laten) maken en kijken waar je je isolatieschil nog kunt verbeteren.
Dankjewel en goed dat je dit aangeeft en neem ik zeker mee.

Ik heb ook contact opgenomen met de persoon die de energie label heeft afgegeven, die gaf aan dat er geen meting is gedaan van de gevel maar een standaard waarde is gepakt op basis van het jaartal van de bouw. Het kan dus heel goed zijn dat de isolatie waarde hoger of lager uitvalt.

Ik denk dat het verstandig is om wel een warmteverliesberekening te maken of laten maken, en te onderzoeken wat er nou in de gevel zit en of dat verbeterd kan en moet worden.
Santee schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Om wat input te geven, onze woning is iets groter dan OP met 117m2, meer muuroppervlak en iets mindere isolatie maar wij zouden volgens huidige berekeningen rond de 6-7kW uitkomen. Gasverbruik was 1000m3 door een heel zuinig iemand, met iets meer comfort is 1200-1500m3 realistischer. Als ik grote inschatting moet maken is voor OP 1000m3 en dus ~5kW een logischere inschatting. Je kan dit echter ook doen via een warmteverliesberekening: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Vandaag heb ik contact gehad met de huidige eigenaren. Navraag leert dat ze inderdaad de airco gebruiken om mee te verwarmen van de keuken en de woonkamer. Dat verkaard nu ook de lagere gasverbruik.
Ik heb nu ook cijfers ontvangen over de periode dat ze de airco niet hadden. (ze waren zo lief om de gehele jaar afrekening te delen _/-\o_ )

In de winter van 2021 kwam het gebruik uit op 1198 m2. Je inschatting ziet bizar dichtbij, kuddo's O+
Ronald schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Formeel voldoet de airco vrijwel zeker niet, op die afstand van erfgrens voldoet zelfs de stilste warmtepomp, Bosch 5800i 4OR, niet een er is geen airco die daar ook maar in de buurt van komt. Maar door de naar achter versprongen buren kan het heel goed zijn dat ze er geen overlast van ervaren.

Ernaast wordt het al snel makkelijker om te voldoen met een Vaillant 55/8.1. Maar het afgifte systeem van de woning klinkt nogal karig… denk dat investeren in vloerverwarming en bijbehorende vloerisolatie nodig kan zijn.
Ik kan daar pas echt iets in september over zeggen, ik ga dan nog een keer goed naar het afgifte systeem kijken.
Vloerverwarming wordt een lastige maar sluit ik niet uit.
Santee schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:47:
[...]

Zo te zien is je dak nageïsoleerd is bijna zo goed als het kan zijn (isolatiestandaard is RC 6,3 uit mijn hoofd), vloeren zouden nog wat beter kunnen maar dat verdien je meestal niet terug. Gevel zit inderdaad je meeste winst. Je zou kunnen nakijken wat daar je opties zijn. Als er in het halletje helemaal geen isolatie zit zou je die optie nog kunnen bekijken. Heb je een kruipruimte en mangat onder de voordeurmat?

Wat ik wel bijzonder vind in het rapport is dat het risico op hoge temperaturen in de zomermaanden op 'hoog' staat, terwijl er wel koeling aanwezig is? Je hebt al een airco aan de foto's te zien?

Verder is je afgiftesysteem en je VENTILATIE eigenlijk net zo belangrijk. Een woning met een WTW systeem in de ventilatie ingebouwd pakt enorm veel winst qua warmte. Dit wordt vaak onderschat. Helaas is dat niet echt een optie bij een jaren 70 woning zonder dat je vrijwel het hele huis moet ombouwen. Decentrale WTW is ook lastig. Je zou wel voor CO2 gestuurde mechanisme afzuiging kunnen kiezen. Dan hang je bijvoorbeeld CO2 sensoren in woonkamer en slaapkamers en gaat je centrale afzuiging pas aan zodra er behoefte is (of als je gaat douchen/koken). Hiermee kan je in de winter ook je warmtevraag sterk verminderen.
Navraag leert ook dat er wel spouwmuur isolatie aanwezig is sinds de bouw in '74, maar dat het niet bekend met welk materiaal en of dat aangevuld kan worden met ander materiaal. De vraag is, valt er winst te halen uit de gevel. Ik denk dat dat eerst laat onderzoeken of we daarin kunnen verbeteren. Het klopt dat het halletje niet geïsoleerd is op de dak kant, voordeur niet en de vloer.
Of daar ook een mangat zit weet ik niet zeker, volgens mij wel.

Er zit inderdaad een airco in, het is wel vreemd dat die op hoog staat.

Zou een Decentrale WTW misschien wel uitkomst kunnen bieden en haalbaar? Wordt wel een klus omdat misschien te laten doen, maar ik denk dat het wel verstandig is.

[ Voor 11% gewijzigd door White_Collar op 12-06-2026 23:34 ]

• White_Collar
Wilke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Deze getallen klinken wel aannemelijk inderdaad. Maar voor TS, de muurisolatie is wel iets om naar te kijken, wat er nog zou kunnen.
Ja inderdaad. De muur isolatie is niet helemaal goed bekend. Het schijnt er wel te zitten maar we weten alleen niet wat en of het nog na geïsoleerd kan worden en of dat effect heeft. Ik heb nog wat huiswerk te doen.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:15
Afhankelijk van het formaat van je radiatoren zou het best kunnen dat je wegkomt zonder vloerverwarming, hoewel dit natuurlijk wel efficiënter is. Het is echter de vraag of de eenmalige kosten / embedded carbon van een nieuwe vloer opwegen tegen de efficiëntiewinst.

Als je het OK vindt om op zeer koude dagen bij te verwarmen met de airco is er natuurlijk nog meer ruimte om de vloerverwarming over te slaan, maar mensen schijnen dit minder comfortabel te vinden.

gasweg.nl

• Santee
White_Collar schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Dankjewel en goed dat je dit aangeeft en neem ik zeker mee.

Ik heb ook contact opgenomen met de persoon die de energie label heeft afgegeven, die gaf aan dat er geen meting is gedaan van de gevel maar een standaard waarde is gepakt op basis van het jaartal van de bouw. Het kan dus heel goed zijn dat de isolatie waarde hoger of lager uitvalt.

Ik denk dat het verstandig is om wel een warmteverliesberekening te maken of laten maken, en te onderzoeken wat er nou in de gevel zit en of dat verbeterd kan en moet worden.

[...]

Vandaag heb ik contact gehad met de huidige eigenaren. Navraag leert dat ze inderdaad de airco gebruiken om mee te verwarmen van de keuken en de woonkamer. Dat verkaard nu ook de lagere gasverbruik.
Ik heb nu ook cijfers ontvangen over de periode dat ze de airco niet hadden. (ze waren zo lief om de gehele jaar afrekening te delen _/-\o_ )

In de winter van 2021 kwam het gebruik uit op 1198 m2. Je inschatting ziet bizar dichtbij, kuddo's O+

[...]

Ik kan daar pas echt iets in september over zeggen, ik ga dan nog een keer goed naar het afgifte systeem kijken.
Vloerverwarming wordt een lastige maar sluit ik niet uit.

[...]

Navraag leert ook dat er wel spouwmuur isolatie aanwezig is sinds de bouw in '74, maar dat het niet bekend met welk materiaal en of dat aangevuld kan worden met ander materiaal. De vraag is, valt er winst te halen uit de gevel. Ik denk dat dat eerst laat onderzoeken of we daarin kunnen verbeteren. Het klopt dat het halletje niet geïsoleerd is op de dak kant, voordeur niet en de vloer.
Of daar ook een mangat zit weet ik niet zeker, volgens mij wel.

Er zit inderdaad een airco in, het is wel vreemd dat die op hoog staat.

Zou een Decentrale WTW misschien wel uitkomst kunnen bieden en haalbaar? Wordt wel een klus omdat misschien te laten doen, maar ik denk dat het wel verstandig is.
Je kan nog aanvullend vragen op welke temperatuur de vorige eigenaren het hielden, stond de verwarming boven dicht? Zo kan je inschatten waar je zelf ongeveer op uit zou komen. Ook scheelt het of je met 1 persoon er woont of 3, of je thuis werkt etc. Maar 1200m3 lijkt gemiddeld inderdaad prima.

• WEVERTSE
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:27
Een warmtepomp in combinatie met radiatoren kan prima, maar dit hiervoor moet je eerst onderzoeken op welke temperatuur de cv-ketel is ingesteld. Lukt het om de woning met een aanvoertemperatuur van 40gr. warmtepomp te krijgen, dan kan het ook met een warmtepomp.

Lukt dat niet, dan moeten er grotere radiatoren worden geplaatst en/of extra isoleren. Extra isoleren is altijd verstandig, hoe beter de isolatie, hoe minder energie je nodig bent

• Tricktan
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-06 08:31
Goedemiddag,

Interessant topic en ik had een vergelijkbare situatie. Via via werd ik echter geadviseerd een warmteverliesberekening bij Slingerlandduurzaamadvies te laten doen. Zij kunnen makkelijk en snel een warmteverliesberekening uit voeren op basis van aangeleverde informatie of een bezoek op locatie. Dat hebben wij toen ook laten doen en kregen ook meteen advies over het afgiftesysteem en wasr rekening mee te houden bij installateurs, want met radiatoren heb je wel wat extra haken en ogen. Afhankelijk van de gegevens die aan kunt leveren kunnen zij zelfs een berekening op ruimteniveau doen en dus achterhalen of de huidige radiatoren voldoende capaciteir hebben. Zelf heb ik een PVT-systeem laten installeren, wel een stuk kostbaarder, geen geen gezeur met een buitenunit die geluid maakt.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182, @White_Collar In het energielabelrapport staat 118,69 kWh/m² per jaar als "warmtebehoefte", niet 118,69 W/m² als "vermogen" per ??. - Wanneer is het energielabel afgegeven?
Als je rekent 119 kWh/m² per jaar x 97 m² = 11,5 MWh/jaar
kom je met een gasketel op minimaal 1300 m³ per jaar (@ 92% rendement).
Een heel grove indicatie of de aanwezige warmteafgifte toereikend is: "gasweg.nl"

[ Voor 44% gewijzigd door dunklefaser op 14-06-2026 13:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:25
Ik ben in 2023 in een twee onder één kapper gaan wonen uit 1972. Ik heb toen gekozen voor een Mitsubishi Zubadan omdat dit een erkend merk is dat al lang warmtepompen maakt en omdat de Zubadan technologie garandeert dat de warmtepomp tot -25 graden nog genoeg opbrengst heeft. Ik heb destijds zelf berekend wat ik qua vermogen nodig had en dat was circa 8kw. Ik heb toen beredeneerd dat ik ook met koude dagen geen gedoe wil met onvoldoende vermogen of een warmtepomp die mega staat te pompen dus ik heb voor één zwaardere versie gekozen, die van 11kw. En ik moet zeggen dat ik er totaal geen spijt van heb.

In het begin had ik alleen het glas vervangen door hr++ zonder enige andere vorm van isolatie. Ik had vloerverwarming met een 10cm dikke vloer zonder buffervat. En vanaf dag één heb ik het prima warm gekregen, ook bij een gevoelstemperatuur van -15 graden buiten, wat meteen in januari 2024 zo was.

Ik heb beneden een oppervlakte van circa 70m2 en ik verbruik voor alleen het verwarmen circa 2500 kWh per jaar. Water is circa 1000kwh per jaar en dan draait hij ongeveer één keer per dag om warm water aan te maken. Lijkt mij heel netjes.

Als advies kan ik je geven ga op safe, kies voor een merk dat al jarenlang op de markt is en zich bewezen heeft. En ga qua vermogen niet op de limiet zitten maar kies gewoon voor een iets zwaardere variant. Anders ga je zien dat je bij hele winters vermogen tekort komt. En dan krijg je die verhalen die je in de krant leest dat mensen ontevreden zijn omdat ze het huis niet warm genoeg krijgen of dat de warmtepomp veel geluid maakt. Heel veel installateurs bieden express wel een warmtepomp op de limiet aan qua vermogen puur omdat deze goedkoper is en ze zo meer kans hebben om de opdracht te scoren. Trap daar niet in want daar ga je spijt van krijgen. Nu ben ik zelf aannemer en daar wist ik destijds al vanaf dus dat scheelt gelukkig.

Inmiddels heb ik ook de spouw geïsoleerd en de kruipruimte, en afgelopen winter bij -10 graden stond de buitenunit heel rustig te draaien. Pendelen doen ze niet snel want ze kunnen zichzelf tegenwoordig terug regelen qua vermogen of je moet er eentje nemen die echt veel te veel vermogen heeft. Maar dat is een kwestie van uitrekenen.

Het enige wat ik minder vind aan de Mitsubishi is dat ze best veel geluid maken qua compressor. Maar daar kun je rekening mee houden met het plaatsen door er bijvoorbeeld een dempende kast omheen te zetten, wat ik sowieso zou doen ook voor de levensduur van je buitenunit. Plus het is simpel op te lossen door rondom de compressor extra isolatie aan te brengen. Dit is heel simpel zelf te doen. Eventueel kun je de stille modus activeren dat scheelt ook nog eens extra in het geluid.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:25
White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Een buitenunit van een warmtepomp kun je totaal niet vergelijken met die van een airco. Een airco maakt veel minder geluid. Kan ik je uit ervaring vertellen omdat ik in mijn vorige woning met een airco verwarmde en nu met een warmtepomp. Plat dak zou ik hem sowieso niet zetten omdat je niet weet wat de dakconstructie is en je te maken gaat krijgen met vibraties. Als dat erg is dan heb je meteen je buren op je dak. Onder het voorraam gaat galmen omdat er ook een muur weer haaks op staat.

Als je echt full electric wil moet je vloerverwarming hebben. Met radiatoren gaat dat niks worden, die hebben te weinig afgifte plus dan moet je er ventilatoren in gaan maken dan kun je net zo goed voor verwarmen met een airco kiezen. Plus radiatoren hebben een hogere aanvoer temperatuur nodig dus je rendement zakt enorm in elkaar in de winter.

Als je serieus een full electric overweegt ga er dan ook vol voor en pak het goed aan en geen halfbakken installatie wat betekent dat je dus ook vloerverwarming nodig hebt. Anders ga je er geheid spijt van krijgen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-07 20:43
epicrates86 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:46:
[...]

Een buitenunit van een warmtepomp kun je totaal niet vergelijken met die van een airco. Een airco maakt veel minder geluid. Kan ik je uit ervaring vertellen omdat ik in mijn vorige woning met een airco verwarmde en nu met een warmtepomp. Plat dak zou ik hem sowieso niet zetten omdat je niet weet wat de dakconstructie is en je te maken gaat krijgen met vibraties. Als dat erg is dan heb je meteen je buren op je dak. Onder het voorraam gaat galmen omdat er ook een muur weer haaks op staat.

Als je echt full electric wil moet je vloerverwarming hebben. Met radiatoren gaat dat niks worden, die hebben te weinig afgifte plus dan moet je er ventilatoren in gaan maken dan kun je net zo goed voor verwarmen met een airco kiezen. Plus radiatoren hebben een hogere aanvoer temperatuur nodig dus je rendement zakt enorm in elkaar in de winter.

Als je serieus een full electric overweegt ga er dan ook vol voor en pak het goed aan en geen halfbakken installatie wat betekent dat je dus ook vloerverwarming nodig hebt. Anders ga je er geheid spijt van krijgen.
Dus omdat jij een WP hebt gehad die meer herrie maakte dan een airco doen ze dat allemaal? Je weet wel dat het in hoofdzaak identieke apparaten zijn? Denk dat het meer te maken heeft met het vermogen en het model wat je toevallig met elkaar vergeleken hebt.

Full electric gaat het makkelijkst met vloerverwarming, maar het kan ook prima met radiatoren of convectoren, zolang je maar genoeg afgifte capaciteit hebt. Stellen dat je vloerverwarming moet gaat veel te ver.

• White_Collar
Oilman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:50:
[...]

Dus omdat jij een WP hebt gehad die meer herrie maakte dan een airco doen ze dat allemaal? Je weet wel dat het in hoofdzaak identieke apparaten zijn? Denk dat het meer te maken heeft met het vermogen en het model wat je toevallig met elkaar vergeleken hebt.

Full electric gaat het makkelijkst met vloerverwarming, maar het kan ook prima met radiatoren of convectoren, zolang je maar genoeg afgifte capaciteit hebt. Stellen dat je vloerverwarming moet gaat veel te ver.
Sterker nog, in mijn huidige huurwoning heb ik ook een warmtepomp in combinatie met alleen radiatoren. (3 keer T33).
Gaat echt prima hier hoor.

Ik denk echter wel dat het afgifte systeem op de begane grond te weinig is. En dat we daar wel iets mee moeten.

• heatgeeknl
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:20
Heatgeek installateur hier, op basis van ervaring zal het totale warmteverlies wss niet boven de 6kw uitkomen bij min 10. Er is al deels nageisoleerd, en doordat het een tussenwoning betreft heb je veel minder oppervlak wat in contact is met de buitenlucht.

Maar wij doen altijd een warmteverliesberekening op ruimteniveau, zodat je ook goed kunt zien wat de afgifte gaat doen bij een bepaalde aanvoertemperatuur, en wat er evt. Nodig is omd eze aanvoertemperatuur naar beneden te brengen. Mooiste is als je niet meer dan 6kw nodig bent omdat je vaak 22 mm hoofdleiding in huis hebt, en je daar ongeveer 6kw over kunt transporteren bij een delta t van 5. Wij rekenen bijvoorbeeld voor zo'n berekening 300 euro, en hoewel ik natuurlijk partijdig ben, denk ik dat je die kosten altijd uitspaart/terugverdient op de installatie en of de energierekening die daardoor lager uitvalt.

[ Voor 8% gewijzigd door heatgeeknl op 15-06-2026 22:30 ]

Pagina: 1