Vraag

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:28
In september wordt ik de trots eigenaar van een andere woning ('74). Dit leek mij een mooi moment om volledig gasloos te worden in het huis. Op dit moment zit er nog een CV (2012) in, deze loopt tegen zijn maximale levensduur aan. Nu ben ik aan het kijken om deze te gaan vervangen voor een warmte pomp die all electric kan.
Het huis heeft 8 zonnepanelen die 400 WP doen en staan op het zuiden en een drie fase aansluiting van 25 A. De getoonde laadpaal wordt weg gehaald en meegenomen (door de huidige eigenaren).

Het huis heeft op dit moment een A label en een warmte behoeft van 118,69 W/m2 (Volgens het energielabel rapport).
Woon opervlakte is 97 m2 en ik woon er straks in mijn uppie.

Op de begane grond (huiskamer en keuken) bevindt zich een mix van Dubbel glas en HR++ glas (2021).
Op de eerste verdieping is het allemaal dubbel glas (2023).

Momenteel ben ik aan het kijken naar merken als Panasonic, Mitsubishi en Weheat.
Een grote plus is om zelf te kunnen sturen door middel van home assistant om het verbruik te optimaliseren.

Ik hoop dat iemand op tweakers mij zou kunnen adviseren qua merk en type, en over eventuele plaatsing van de buiten unit. Zeker gezien het tussen woning betreft wil ik voorkomen dat mijn toekomstige buren geluidsdruk ervaren. Alle tips en input zijn welkom

Historisch gasverbruik: 469 m³/jaar (2025) (maar ik vermoed dat de airco ook ingezet is om te verwarmen)
Afgiftesysteem:
- Keuken: 1x T22 radiator
- Woonkamer: 1 x T22 radiator
- Hal: 1 x T22 radiator
- Slaapkamers (3): 1 X T11
- Garage: Niet, nog te plaatsen
SWW:
- Huidige CV locatie Wel kleine "kamer" (0.71 bij 0.97), Als alternatief op zolder waar meer ruimte is.
- 200 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W

Prioriteit:
  • Stil
  • domotica-integratie
  • Zuinig
  • design
  • verkrijgbaarheid
  • goedkoop
  • milieuvriendelijk
  • DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Mogelijk plaatsing locaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKd-P5buYnOOt60OrPmxuxwt0S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGo0Xbmqqjq6z6lE3kNtTEtG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 21:57 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Alle reacties

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
In september wordt ik de trots eigenaar van een andere woning ('74). Dit leek mij een mooi moment om volledig gasloos te worden in het huis. Op dit moment zit er nog een CV (2012) in, deze loopt tegen zijn maximale levensduur aan. Nu ben ik aan het kijken om deze te gaan vervangen voor een warmte pomp die all electric kan.
Het huis heeft 8 zonnepanelen die 400 WP doen en staan op het zuiden en een drie fase aansluiting van 25 A. De getoonde laadpaal wordt weg gehaald en meegenomen (door de huidige eigenaren).

Het huis heeft op dit moment een A label en een warmte behoeft van 118,69 kwh per vierkante meter vloeroppervlakte (Volgens het energielabel rapport).

Op de begane grond (huiskamer en keuken) bevindt zich een mix van Dubbel glas en HR++ glas (2021).
Op de eerste verdieping is het allemaal dubbel glas (2023).

Momenteel ben ik aan het kijken naar merken als Panasonic, Mitsubishi en Weheat.
Een grote plus is om zelf te kunnen sturen door middel van home assistant om het verbruik te optimaliseren.

Ik hoop dat iemand op tweakers mij zou kunnen adviseren qua merk en type, en over eventuele plaatsing van de buiten unit. Zeker gezien het tussen woning betreft wil ik voorkomen dat mijn toekomstige buren geluidsdruk ervaren. Alle tips en input zijn welkom

Historisch gasverbruik: 469 m³/jaar (2025) (maar ik vermoed dat de airco ook ingezet is om te verwarmen)
Afgiftesysteem:
- Keuken: 1x T22 radiator
- Woonkamer: 1 x T22 radiator
- Hal: 1 x T22 radiator
- Slaapkamers (3): 1 X T11
- Garage: Niet, nog te plaatsen
SWW:
- Huidige CV locatie Wel kleine "kamer" (0.71 bij 0.97), Als alternatief op zolder waar meer ruimte is.
- 200 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W

Prioriteit:
  • Stil
  • domotica-integratie
  • Zuinig
  • design
  • verkrijgbaarheid
  • goedkoop
  • milieuvriendelijk
  • DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Mogelijk plaatsing locaties:

[Afbeelding]
Als het om geluidsdruk gaat valt 80 % van de warmtepompen af bij tussenwoningen. Bij onze merken voldoen dan alleen de kleine Weheat Flint of de zeer stille grotere Vaillants. En dan nog alleen op specifieke plaatsen te bepalen door een uitvoerige berekening met rapportage

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:52
Mijn Vaillant Arotherm Plus 55/6 staat op het platte dak boven de voordeur. Megastil. NB: kijk ook naar je afgifte want alleen een 2 x T22 is niet ruim in een woonkamer. Ik heb beneden op 60m2 2x T33 en 2x T22 waarvan 1 T33 echt een joekel is. Mocht je budget hebben gelijk VV erin. Werkt uiteindelijk altijd zuiniger met een WP.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou plek 2 overwegen, waarschijnlijk de kortste weg naar cv leidingen en die zijn goed te isoleren. Het aanzicht is al minder fraai door de airco dus daar stoort het minder. Geluid in een straat hindert minder en de airco is kennelijk geen probleem. Het gasverbruik zou ik verder navragen, is dat bekend van voor dat de airco er was (en waar dient die voor)? Vv lijkt me leuk als er geld/tijd voor is maar dat haal ik niet uit dit verhaal. Ik heb een wp met radiatoren (paar T22) en dat werkt prima terwijl ik nog beter kan isoleren (glas). Panasonic J serie is voordelig omdat ie eruit gaat (R32), hier is hij behoorlijk stil en staat in de achtertuin. Hij is prima aan te sturen, eventueel zonder cloud als je een Esp32 (Heishamon) neemt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:34
White_Collar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
Het huis heeft op dit moment een A label en een warmte behoeft van 118,69 kwh per vierkante meter vloeroppervlakte (Volgens het energielabel rapport).
Bedoel je misschien 118,69 W/m²?

• White_Collar
Martin7182 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Bedoel je misschien 118,69 W/m²?
Ja 118,69 W/m2 inderdaad

• White_Collar
Carboy54 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Als het om geluidsdruk gaat valt 80 % van de warmtepompen af bij tussenwoningen. Bij onze merken voldoen dan alleen de kleine Weheat Flint of de zeer stille grotere Vaillants. En dan nog alleen op specifieke plaatsen te bepalen door een uitvoerige berekening met rapportage
De grote vraag is of ik veilig zonder geluidsoverlast voor mijn buren de buiten unit kan plaatsen.
Buiten unit van de airco suggereert van wel als ik hem er naast is. Hoe kijk jij hierna? Kan ik het wel vergeten met een Panasonic?

[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 22:00 ]

• White_Collar
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:53:
Ik zou plek 2 overwegen, waarschijnlijk de kortste weg naar cv leidingen en die zijn goed te isoleren. Het aanzicht is al minder fraai door de airco dus daar stoort het minder. Geluid in een straat hindert minder en de airco is kennelijk geen probleem. Het gasverbruik zou ik verder navragen, is dat bekend van voor dat de airco er was (en waar dient die voor)? Vv lijkt me leuk als er geld/tijd voor is maar dat haal ik niet uit dit verhaal. Ik heb een wp met radiatoren (paar T22) en dat werkt prima terwijl ik nog beter kan isoleren (glas). Panasonic J serie is voordelig omdat ie eruit gaat (R32), hier is hij behoorlijk stil en staat in de achtertuin. Hij is prima aan te sturen, eventueel zonder cloud als je een Esp32 (Heishamon) neemt.
Stel dat ik die vervang voor een T33 in de woonkamer. Dan zou dat natuurlijk ideaal zijn en warmte afgifte misschien wel afdoende zijn?
Het gasverbruik ga ik inderdaad even opnieuw navragen, wordt vervolgd.

VV zou eventueel een optie zijn, of het budget ook toelaat weet ik niet O+ Wel zonde van het mooie vloertje

[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 22:11 ]

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03:34
Je zou even op gasweg.nl kunnen experimenteren met verschillende wijzigingen aan je afgiftesysteem, en welke effecten deze hebben op je berekende aanvoertemperatuur en daarmee de efficiëntie van je warmtepomp.

gasweg.nl

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Bevat dat energielabel een degelijke warmteverlies berekening tegenwoordig? In elk geval, volgens het label heb je dus ~12 kW max nodig. (Dat is trouwens best lomp veel voor 100 m2.) Vraag 1 is of je afgiftesysteem bij 50, en eigenlijk liever 35 graden, in de buurt van een dergelijke afgifte kan komen. Een warmtepomp met groter vermogen dan de afgifte, bij een efficiënte watertemperatuur, is zinloos, want gaat alleen maar pendelen.

Er zijn hopelijk wel calculators te vinden maar ik kan je wel vast voorspellen dat de huidige radiatoren bij 40-50 graden geen 12 kW gaan afgeven.

Maar, nog een stapje terug: zijn alle mogelijke (enigszins kostenefficiënte) isolatiemaatregelen al genomen? Want dat moet anders echt stap 1 zijn.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Trouwens. 470 m3 gas volgens Koevlaas vuistregel formule voor WP capaciteit (zoek maar op het forum), 470 * 8 (kWh aan effectieve warmte) / 1650 (vollasturen) levert op een benodigd vermogen van 2,5 kW. Dat matcht op geen enkele manier met wat het energielabel stelt (factor 5 verschil).

2,5 kan hier sowieso echt niet kloppen, dus er zal idd (ook) op andere manieren verwarmd zijn.

Eigenlijk heb je gewoon een degelijke warmteverliesberekening nodig, of tenminste enkele jaren aan eigen betrouwbare gegevens van gasverbruik.

• White_Collar
Wilke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:29:
Bevat dat energielabel een degelijke warmteverlies berekening tegenwoordig? In elk geval, volgens het label heb je dus ~12 kW max nodig. (Dat is trouwens best lomp veel voor 100 m2.) Vraag 1 is of je afgiftesysteem bij 50, en eigenlijk liever 35 graden, in de buurt van een dergelijke afgifte kan komen. Een warmtepomp met groter vermogen dan de afgifte, bij een efficiënte watertemperatuur, is zinloos, want gaat alleen maar pendelen.

Er zijn hopelijk wel calculators te vinden maar ik kan je wel vast voorspellen dat de huidige radiatoren bij 40-50 graden geen 12 kW gaan afgeven.

Maar, nog een stapje terug: zijn alle mogelijke (enigszins kostenefficiënte) isolatiemaatregelen al genomen? Want dat moet anders echt stap 1 zijn.
Voor de volledigheid nog even de eerste twee pagina's toegevoegd aan het energie label.
Wellicht dat we langs elkaar heen praten.

Dak is goed geïsoleerd (Rc 4,05), vloer is redelijk geïsoleerd. (Rc 1,48)

Gevel zou bij de bouw geïsoleerd zijn, maar heeft een bizar lage Rc waarde namelijk 0,43.
Als ik daar nog spouwmuur isolatie kan laten toevoegen hoop ik die waarde wel op te krikken.

Het halletje, net na de voordeur is niet geïsoleerd, zowel de vloer als het dak.
Zou dat misschien de reden zijn dat de warmtebehoefte berekening in het rapport zeer negatief beïnvloed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTUfvla3_vXFEuCkgdn6VSyH2y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3yU2Aa1X9IOIuL4o7j8r95Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTlNVAPegZxxPxAPz34WktO-1hs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PnC4CnW1wQNCkjHzHeMhVw3w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door White_Collar op 11-06-2026 23:03 ]

Pagina: 1