Mijn vraag
wat zouden jullie doen in mijn geval installateur terug laten komen?
Ik heb recent een mooie alpha ess laten installeren. installatie van batterij ziet er netjes uit met backup box. echter het deel in de meterkast is minder netjes en ook het garagedak deel was niet netjes.
ik heb mijn oude pv omvormer laten bypasen, ivm efficientie. De monteur dacht mooi mee en heeft deze op zolder met de connectoren doorgelust. Mocht de batterij omvormer een probleem krijgen, dan kan ik zelfstandig (en ja ik heb zo tang) de connectors los halen en op de oude pv omvoremer pluggen. de DC kabels zijn in PVC gestopt en over het garage dak gelegd. echter wel los, deze heb ik zelf nu vast gezet met tie rips.
in de meterkast hebben ze echter verschillende pvc klemmen gebruikt voor de buizen, dit staat wat slordig. hoe netjes het in de garage is gedaan bij de batterij is dat niet in de meterkast gedaan. ook de gaten richting fundering zijn niet afgedicht waardoor het gaat stinken in huis. deze heb ik nu met sanitair kit dichtgekit.
Waar ik het meest over val is dat het klepje van de meterkast rechts waar de kabels binnenkomen is er niet meer, en de kast is niet geheel dicht.
Die kleine handelingen zoals even afdichten van een gaatje, of andere plastic klemmen achter de pv zetten vind ik wel acceptabel hoewel het, het werk van de aannemer hoort te zijn. maar dat het deksel niet meer aanwezig is, en zo is geplaatst is iets minder net, en weet niet of het hiermee nog aan de NEN standaard voldoet.
Het voor traject was verder netjes verlopen en ze waren op tijd klaar, wat ik ook wel prettig vindt. Ik heb ze op het dak gewezen buizen gewezen, maar ze zijden dat zij dat niet meer gingen doen. ook de de gaten naar de fundering (waar de AC kabel doorgaat). maken ze nooit dicht.
Hoe de meterkast er van binnen uitzit, is volgens mij best aardig, ik heb het op de zijlijn gevolgd. Deze moet ik nog even openhalen, en zal dan een foto bijvoegen.
Ik heb niet afgetekend (zijn ze volgens mij vergeten) en de factuur is nog niet ontvangen.



wat zouden jullie doen in mijn geval installateur terug laten komen?
Ik heb recent een mooie alpha ess laten installeren. installatie van batterij ziet er netjes uit met backup box. echter het deel in de meterkast is minder netjes en ook het garagedak deel was niet netjes.
ik heb mijn oude pv omvormer laten bypasen, ivm efficientie. De monteur dacht mooi mee en heeft deze op zolder met de connectoren doorgelust. Mocht de batterij omvormer een probleem krijgen, dan kan ik zelfstandig (en ja ik heb zo tang) de connectors los halen en op de oude pv omvoremer pluggen. de DC kabels zijn in PVC gestopt en over het garage dak gelegd. echter wel los, deze heb ik zelf nu vast gezet met tie rips.
in de meterkast hebben ze echter verschillende pvc klemmen gebruikt voor de buizen, dit staat wat slordig. hoe netjes het in de garage is gedaan bij de batterij is dat niet in de meterkast gedaan. ook de gaten richting fundering zijn niet afgedicht waardoor het gaat stinken in huis. deze heb ik nu met sanitair kit dichtgekit.
Waar ik het meest over val is dat het klepje van de meterkast rechts waar de kabels binnenkomen is er niet meer, en de kast is niet geheel dicht.
Die kleine handelingen zoals even afdichten van een gaatje, of andere plastic klemmen achter de pv zetten vind ik wel acceptabel hoewel het, het werk van de aannemer hoort te zijn. maar dat het deksel niet meer aanwezig is, en zo is geplaatst is iets minder net, en weet niet of het hiermee nog aan de NEN standaard voldoet.
Het voor traject was verder netjes verlopen en ze waren op tijd klaar, wat ik ook wel prettig vindt. Ik heb ze op het dak gewezen buizen gewezen, maar ze zijden dat zij dat niet meer gingen doen. ook de de gaten naar de fundering (waar de AC kabel doorgaat). maken ze nooit dicht.
Hoe de meterkast er van binnen uitzit, is volgens mij best aardig, ik heb het op de zijlijn gevolgd. Deze moet ik nog even openhalen, en zal dan een foto bijvoegen.
Ik heb niet afgetekend (zijn ze volgens mij vergeten) en de factuur is nog niet ontvangen.
- Voldoet mijn installatie nog aan de NEN norm?
- Zo niet, is dit een issue voor verzekering e.d.?
- Wat zouden jullie doen, opbellen en op laten lossen?
- zo laten en vragen om een korting om hun monteur en voorrijdkosten te besparen?



[ Voor 4% gewijzigd door dezejongeman op 11-06-2026 15:19 ]