Geluidsisolatie 30cm betonnen vloer, zijwaarts.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Minoesh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 18:37
Hoi allen,

Ik wil graag weten in hoeverre je geluid van buren (stemmen, tv, muziek) kan ervaren als er een betonnen muur van 30cm tussen je kamers zit. En wat zijn factoren die het geluid meer of minder hoorbaar kunnen maken?

Ik ga naar een nieuwbouwappartement en zit met mijn slaapkamer dan ook naast de huiskamer van de buren. Het keukenblok zit aan mijn muur vast. Het is een 65+ appartement.

Mij is ooit gezegd dat je door 20cm beton al geen luchtgeluid zou moeten horen, dat lijkt niet te kloppen. Ik merkte met een eigen test dat door 23cm nog best muziek kwam. Ook van boven hoor ik hier door 20cm nog gepraat en best regelmatig redelijk verstaanbaar ook.

Bij de ruwbouw kijkdag is me gezegd dat de stopcontacten niet op dezelfde plek aan de andere kant van de muur zitten, dus dat zou moeten schelen. Wel valt het me op dat er over het algemeen vrij veel stopcontacten zijn. Ik weet niet in hoeverre dit effect heeft.

Dankjewel voor het beantwoorden!

PS: ik heb ook een vraag gesteld over geluid van onder naar boven

Alle reacties

• Gairngorms
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-06 11:34
weet je zeker dat het luchtgeluid is en geen contactgeluid.

• Minoesh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 18:37
Gairngorms schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:05:
weet je zeker dat het luchtgeluid is en geen contactgeluid.
Het is stemgeluid, gekuch, de tv en muziek. Is dat geen luchtgeluid? Vooral het stemgeluid en kuchen vind ik opmerkelijk. De persoon heeft geen lage stem.

• TS_12977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:26
Gairngorms heeft een punt: stemmen en tv klinken als luchtgeluid maar kunnen via het keukenblok dat aan je muur zit toch deels als contactgeluid meegaan. 30 cm beton dempt veel, maar nul horen is onrealistisch — vooral bij hogere tonen en als er sparingen of leidingen in lijn zitten. Vraag of er akoestische testdata of metingen van vergelijkbare units zijn. En bij de kijkdag: even in stilte in de slaapkamer staan terwijl buren normaal thuis zijn, zegt meer dan een eenmalige test.

• closefuture
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-06 15:53
Minoesh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:55:
Ik wil graag weten in hoeverre je geluid van buren (stemmen, tv, muziek) kan ervaren als er een betonnen muur van 30cm tussen je kamers zit.
Weet je zeker dat er 30cm massief beton tussen zit? Vaak word er geen massief beton gebruikt in appartementencomplexen voor woningscheidende wanden omdat dat het heel zwaar is. En dus ook de constructie van het complex daar op berekend moet zijn. Zijn het niet 2 betonnen platen van een paar centimeter met (stilstaande) lucht er tussen? In het geval van het laatste, als je ook maar ergens (op willekeurige plaatsen) een gat maakt aan weerszijden kun je elkaar vaak al horen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bouwjaar (of preciezer: aan welk bouwbesluit of norm het gebouw voldoet) is de belangrijkste factor bij geluidsisolatie.

Maar dan nog zijn er altijd wel kanalen waar geluid zich toch nog doorheen weet te wurmen, zoals contactdozen met leidingen die (indirect) naar andere kamers verbinden en luchtafzuigbuizen die samen met die van de buren door het dak steken etc.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stemgeluid van normaal pratende mensen bij een dergelijke dikte (en massa) van de scheidings constructie is meestal een geluidslek en flankeerd het geluid de beton massa. geluid doed ook redelijk onvoorspelbare dingen, een kast kan ineens fungeren als speaker. Voordeel is dat zodra de boel ingericht is het waarschijnlijk minder is.

[ Voor 43% gewijzigd door twain4me op 11-06-2026 18:27 ]

Pagina: 1