Windows taakbalk in secties opdelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42
Ik heb een 49" monitor, heerlijk want geen bezels.

Maar ik zou mijn taakbalk in Windows eigenlijk wel in 3 secties willen indelen.

Bijvoorbeeld iets als;

Links bijvoorbeeld spotify
Midden PHPstorm en browser met resultaat.
Rechts een browser met Tweakers en Linkedin

Maar kan niet vinden of zoiets bestaat, anders dan weer losse schermen gaan gebruiken..

Alle reacties

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dit kan je op meerdere manieren oplossen, maar afhankelijk van jou situatie.
Wat voor scherm is het en welk OS gebruik je?
  • Virtuele zones aanmaken met een tool zoals Microsoft PowerToys FancyZones, DisplayFusion of Rectangles (MacOS). Er zijn hier zat tools voor te vinden voor ieder OS.
  • Als jou scherm PBP (Picture-by-Picture) ondersteund, zou je hem kunnen gebruiken als 2 of 3 verschillende schermen. Je hebt dan eigenlijk meerdere schermen, maar dan zonder de bezel.
  • Snapping shortcuts gebruiken. In Windows kan dat met Win key + Left/Right bijvoorbeeld.

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:24
Volgens mij heeft hij het over het verdelen van de taakbalk, niet het scherm. Ik heb hier ook wel eens naar gekeken maar kon toen helaas niet iets makkelijks vinden.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42
NL-RaVeR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:17:
Dit kan je op meerdere manieren oplossen, maar afhankelijk van jou situatie.
Wat voor scherm is het en welk OS gebruik je?
  • Virtuele zones aanmaken met een tool zoals Microsoft PowerToys FancyZones, DisplayFusion of Rectangles (MacOS). Er zijn hier zat tools voor te vinden voor ieder OS.
  • Als jou scherm PBP (Picture-by-Picture) ondersteund, zou je hem kunnen gebruiken als 2 of 3 verschillende schermen. Je hebt dan eigenlijk meerdere schermen, maar dan zonder de bezel.
  • Snapping shortcuts gebruiken. In Windows kan dat met Win key + Left/Right bijvoorbeeld.
Ik heb Windows (post even aangepast)
De zones werken voor de windows, maar niet voor de taakbalk voor zover ik heb gezien?

PiP ondersteund het niet helaas

Shortcuts is ook voor windows niet voor de taakbalk?

• NL-RaVeR
  • Nu online
FancyZones en Shortcuts is inderdaad alleen voor de windows, maar iets als DisplayFusion kan daadwerkelijk meerdere virtuele desktops en taakbalken maken op een enkel scherm.

PiP is niet wat je wilt (Picture in Picture), maar Picture by Picture. Dat is net wat anders. Kan zijn dat dat niet ondersteund wordt, maar op een ultrawide normaal gesproken vrij gebruikelijk voor in ieder geval 2 zones.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bender schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Ik heb Windows (post even aangepast)
Dus dan moeten wij maar even aannemen dat je Windows 11 bedoelt, toch?
En met 49" nemen we aan dat het om een 32:9-verhouding gaat en niet 16:9 of 21:9, toch?
De zones werken voor de windows, maar niet voor de taakbalk voor zover ik heb gezien?
Het heet FancyZones en dat is inderdaad bedoeld om de 'auto tile' zones van Windows (die kent er normaal maar 4) meer persoonlijk in te richten. Sowieso nog wel een goeie optie om in gedachten te houden. Zo heb ik mijn super-ultrawide opgedeeld in drie gelijke vlakken, om zo drie productieve vensters naast elkaar te hebben. _/-\o_
PiP ondersteund het niet helaas
Zoals @NL-RaVeR al zegt is PiP niet wat je zoekt. ;) Overigens heb je voor Picture-by-Picture ook meerdere outputs van je computer nodig én moet je rekening houden met dat de refreshrate waarschijnlijk tot 60Hz gelimiteerd wordt! Voor mij was dat een deal breaker voor deze setup.
Shortcuts is ook voor windows niet voor de taakbalk?
De Windows taskbar is niet echt flexibel. Op mijn werkplek heb ik de taskbar maar gewoon gecentreerd en daar mee leren leven. Op mijn privécomputer draai ik Fedora KDE Plasma en ben ik zo flexibel als ik wil! _/-\o_
edit:
DisplayFusion heb ik geen ervaring mee maar is wel een naam die ik vaker voorbij heb horen komen, dus kijk daar ook zeker even naar!

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-06-2026 10:33 ]

Koop al mijn ads!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier Displayfusion draaien, maar ik zie niet echt hoe je daarmee voor elkaar wil krijgen wat de TS wil.
Het lijkt vooral handig te zijn als je verschillende taskbars op verschillende monitoren wil gebruiken. Niet zozeer iets te doen met je taskbar op een enkele monitor.

• NL-RaVeR
  • Nu online
@Room42 bedankt voor het verduidelijken :)

@TERW_DAN Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens Displayfusion heet die feature "Monitor Splitting" en dat lijkt precies wat TS wil:
Monitor splitting allows you to divide your monitor into multiple 'virtual' monitors with their own Taskbars, Wallpapers, and Screen Savers

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

NL-RaVeR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:18:
@TERW_DAN Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens Displayfusion heet die feature "Monitor Splitting" en dat lijkt precies wat TS wil:
[...]
Verrek, ik zat bij de taskbar settings te kijken. Daar kon ik het niet vinden. Maar via monitor configuration kun je dat prima doen inderdaad.

Ik heb nu 2 taskbars op 1 monitor staan. Als je dan instelt dat hij alleen de applicatie op de actieve monitor laat zien dan ben je er (geen idee of dat een standaard Windows11 dingetje is, of dat dat ook in Displayfusion zat).
Today I learned :P, alleen een beetje jammer om dit soort features te vinden op het moment dat ik bijna zover ben om Windows van deze notebook af te gooien
Pagina: 1