Kan een string van zonnepanelen aangesloten worden op 2 MPPT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 04:21
Ik heb een string van 2 zonnepanelen (600 Watt totaal) aangesloten op een Mastervolt Soladin 600 omvormer. Graag zou ik die string willen aansluiten op een thuisaccu.

Ik heb een Anker Solix 1600 (1e gen.) en een Zendure Hyper 2000 gecombineerd met een AB1000 accu tot mijn beschikking.

De Anker heeft 1 MPPT met aansluitingen voor 2 zonnepanelen. Maximaal voltage per zonnepaneel aansluiting is 55V.

De Zendure heeft 2 MPPT met aansluitingen voor 4 zonnepanelen. Maimaal voltage per zonnepaneel aansluiting is 55V.

Over de string staat een spanning van 70 volt. Dat is voor de thuisaccu's een te hoge spanning. Zelf zat ik de denken of het mogelijk is om string+ aan te sluiten op aansluiting1 + en aansluiting1- aan te sluiten op aansluiting2+ en aansluiting2- op string -.

Ik heb aan Anker de vraag of ik die zonnepanelen gesteld of dat mogelijk was en kreeg als antwoord dat dat niet kon. Aan Zendure heb ik die vraag nog niet gesteld.

Oplossing het dak op kruipen en van de string 2 aparte zonnepanelen te maken is niet haalbaar. Ik heb al hoogtevrees als ik op een krant sta.

Zijn er tweakers die hier een oplossing voor hebben?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik snap de gedachte, best creatief… maar ik denk niet dat het kan werken…

Je hebt 1 stroom kring, dus de stroom door beide poorten is per definitie gelijk. Maar de poorten verwachten die afhankelijkheid niet. Ik kan niet voorspellen wat er gebeurd, maar als 1 poort heel veel stroom probeert te laten lopen, en de ander niet, krijgt de ander bijna die 70V op zich.

Wellicht de kranten van elke dag maar opstapelen en kijken of je het vertrouwen in je eigen kunnen ontwikkelt om met de hoogtevrees om te gaan ;-)

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 11-06-2026 07:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
afhankelijk van hoe creatief je wilt en durft te zijn...:
DC-DC omvormer

• Ronald
Creatief, @hfolkers, maar die geeft een vaste uitgaande spanning. Het is zelf geen MPPT-tracker. Een zonnepaneel is een spanningsbron met variabele en altijd relatief hoge interne weerstand...

Als hij een vaste verhouding zou doen, zeg een 80% van ingaand, dan zou de MPPT van de Anker wel eens kunnen werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Zitten je zonnepanelen in serie, of parallel? Ik vermoed serie, want ik heb een stapel meer zonnepanelen en mijn stringspanning ligt veel hoger.

Als ze inderdaad in serie staan, serie verbreken en op iedere MPPT één zonnepaneel zetten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ronald
@Paul Serie... "String van 2" Prima te doen zodra TS op een hoop meer dan een krant hoogte durft te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 11-06-2026 13:05 ]

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 04:21
@Ronald Dat van het spanningsverschil tussen de 2 aansluitpunten had ik nog niet aan gedacht. Die optie streep ik dus door.

@hfolkers Zoiets gebruik ik om de 12V accuspanning van een eiland zonnesetje te omvormen in een 6V voor een LED strip.

Zelf was ik nog aan het kijken naar een MPPT of een PWM laadregelaar. Die schijnen in de watersport gebruikt te worden. https://kokwatersport.nl/advies-uitleg/pwm-mppt-laadregelaars
Pagina: 1