Cheapass buiten antenne voor 5Ghz (ja 2.4Ghz zit intern)

Pagina: 1
Acties:

• Steven Klink
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-07 22:24
Weet iemand of een antenne buiten voor 5Ghz gaat helpen als ik dit goedkope ding ervoor gebruik ?

2.4Ghz was mijn voorkeur maar ik heb geen zin om te solderen en 5Ghz is wat tevens minder overlap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_XXQ2iURHVeyvEXyXn3fPBFvIQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8VdU6D9mlZ4DHF8DlrVpceOq.png?f=user_large

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat helpen waarmee? Wat is het probleem dat je ermee probeert op te lossen?

Ik heb ook enige moeite om te ontdekken hoe deze antenne heb je een link naar specs ervan? geacht wordt te werken. 5GHz heeft een golflengte van ongeveer 5.5cm, de ideale dipoolantenne is dus ~2.75cm lang. Ik kan geen andere antennevorm hierin ontdekken, dus ik vermoed dat die staaf aan linkerkant een 2.75cm lange dipool is die verder aan een staaf verbonden is die niets anders doet dan het signaal geleiden dempen.

Als het een dipool is, is het een ~2dBi omnidirectionele antenne. Die zendt uit in een donutvorm met meeste signaal haaks op de lange as van de antenne en minste signaal recht in het verlengde ervan. Hou daar rekening mee bij plaatsing. Je wilt buiten meestal ervoor zorgen dat de dipool dus vertikaal staat voor maximale horizontale bereik.

Oslik blyat! Oslik!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-07 21:32
Steven Klink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:01:
Weet iemand of een antenne buiten voor 5Ghz gaat helpen als ik dit goedkope ding ervoor gebruik ?

2.4Ghz was mijn voorkeur maar ik heb geen zin om te solderen en 5Ghz is wat tevens minder overlap.

[Afbeelding]
Nee hoor niet echt, je verlies in je kabels is al zo hoog dat de extra gain al volledig tenietgedaan wordt. Ik zou er geen tijd aan besteden.

Een kleine hint kun je vinden in het feit dat externe antennes in professionele toepassingen allen als onderstaand toegepast worden :
  • Hogere gain en dus richt antennes
  • Mooier, het AP is uitzicht en allleen de antenne is in zicht
  • Omgevingsscheiding, het AP is niet geschikt of niet gewenst voor de omgeving waar wifi nodig is en wordt buiten deze omgeving geplaatst. (outdoor antenne / indoor AP voor bijvoorbeeld omgevinscondities) (of bijvoorbeeld indoor antenne / indoor ap waarbij de netwerk integriteit beter beschermd kan worden door de actieve apparatuur af the schermen)

Apple Macbook Pro M5 Max 14'

• Steven Klink
mash_man02 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:14:
[...]

Nee hoor niet echt, je verlies in je kabels is al zo hoog dat de extra gain al volledig tenietgedaan wordt. Ik zou er geen tijd aan besteden.

Een kleine hint kun je vinden in het feit dat externe antennes in professionele toepassingen allen als onderstaand toegepast worden :
  • Hogere gain en dus richt antennes
  • Mooier, het AP is uitzicht en allleen de antenne is in zicht
  • Omgevingsscheiding, het AP is niet geschikt of niet gewenst voor de omgeving waar wifi nodig is en wordt buiten deze omgeving geplaatst. (outdoor antenne / indoor AP voor bijvoorbeeld omgevinscondities) (of bijvoorbeeld indoor antenne / indoor ap waarbij de netwerk integriteit beter beschermd kan worden door de actieve apparatuur af the schermen)
Ik was er inderdaad al bang voor dat ik richtantennes zou moeten gebruiken; dat verlies op die kabel verbaast me niets en voelt ook niet goed om te verlengen.

Eigenlijk zijn we gewoon doomed met homerouters... we moeten teveel van dat spul hebben om het vrijelijk te kunnen gebruiken.

• mash_man02
Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:49:
[...]

Ik was er inderdaad al bang voor dat ik richtantennes zou moeten gebruiken; dat verlies op die kabel verbaast me niets en voelt ook niet goed om te verlengen.

Eigenlijk zijn we gewoon doomed met homerouters... we moeten teveel van dat spul hebben om het vrijelijk te kunnen gebruiken.
Dan toch maar upgraden naar pro of semi pro spul, daar in heb je veel meer keuze en mogelijkheden :-)

[ Voor 28% gewijzigd door mash_man02 op 11-06-2026 08:08 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:31:
Gaat helpen waarmee? Wat is het probleem dat je ermee probeert op te lossen?
leg eens uit wat je probeert te bereiken. want ik heb nog nooit hoeven te solderen om een 2.5 of 5 Ghz wifi verbinding op mijn telefoon te krijgen

[ Voor 70% gewijzigd door jack zomer op 11-06-2026 08:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Steven Klink
mash_man02 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:08:
[...]

Dan toch maar upgraden naar pro of semi pro spul, daar in heb je veel meer keuze en mogelijkheden :-)
Waarom zouden hun antennes met kabels wel werken ?

Iedereen gaat best wel "lijp" op die TP-link Deco serie; leuk een mesh met een buitenunit. Maar ik wil gewoon een antenne aan mijn router :P

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 16:04
Kun je misschien de situatie uitleggen? En wat je probeert / wilt gaan bereiken? Op basis daarvan kunnen we een meer gedegen advies geven

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Steven Klink
shure-fan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:39:
Kun je misschien de situatie uitleggen? En wat je probeert / wilt gaan bereiken? Op basis daarvan kunnen we een meer gedegen advies geven
Bereik van binnen naar buiten brengen; that's all.

• jack zomer
  • Niet online
ok.

access point buiten op poe
upt kabel op router
poe via een injector.

• Steven Klink
jack zomer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:46:
ok.

access point buiten op poe
upt kabel op router
poe via een injector.
Ja kan ook; maar hardware moet dus zo dicht mogelijk bij de antenne zitten.

• jack zomer
  • Niet online
de hardware zit in de access point.
de antenna zit in de access point

je moet alleen een kabel trekken.

• Steven Klink
jack zomer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:49:
de hardware zit in de access point.
de antenna zit in de access point

je moet alleen een kabel trekken.
Ja dat begrijp ik ook wel. Ik ga eens kijken of ik niet een oude PI2 of 3 hiervoor kan gebruiken. OpenWRT/PiAP erop zou nog wel eens kunnen gaan. Ik heb eigenlijk alleen 2.4Ghz nodig buiten; 5Ghz is niet mijn must daar.

• jack zomer
  • Niet online
maar wij begrijpen jou niet. Omdat je niks vertelt. Antwoorden moeten uit je getrokken worden.,
Is je casus ik wil buiten wifi? of is je casus ik heb buiten een 2.4ghz apparaat die wifi wilt?

het gemakkelijkste is een mesh deco access point setje.
het beste is een utp kabel en een access point.

5Ghz kan je uitzetten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54

D4NG3R

kiwi

:)

Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Bereik van binnen naar buiten brengen; that's all.
Dat is alsnog te weinig data om echt een lekkere uitspraak over te kunnen doen.

Om de hoek in de tuin?
Ergens in een open veld?
Is er vrij zicht tussen de zender en ontvanger?
Zo nee: Kan het signaal in rechte lijnen reflecteren tussen de zender en ontvanger?

Als het 'gewoon' om internet bij de zitplek in de tuin gaat zou ik lekker een accesspoint ophangen en een kabel trekken. Antennes zijn eigenlijk maar zelden de bottleneck op consumentenspul.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 13:34
'Dit goedkope ding' zegt niks over de specs van dat goedkope ding noch over wat je probeer te bereiken. Internet in je tuin? In je auto een straat verder? Een point to point een km verder?

• Steven Klink
Ik wil kijken hoe ik range kan vergroten; vrij zicht: nee want veel bomen. Zo'n DECO hier ergens in de buurt doet trouwens (met redelijk open zicht) 200 meter!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Een andere antenne gaat de situatie hoogstwaarschijnlijk niet of nauwelijks verbeteren, de positie van de antenne wel.

Kijk vanaf de plek waar ontvangst moet zijn naar de woning, en hang op die plek van de woning een access point op.

• Steven Klink
D4NG3R schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:16:
Een andere antenne gaat de situatie hoogstwaarschijnlijk niet of nauwelijks verbeteren, de positie van de antenne wel.

Kijk vanaf de plek waar ontvangst moet zijn naar de woning, en hang op die plek van de woning een access point op.
Ja dat is nu ook het idee. De vraag is welke AP gezien de meeste echt een doorn in het oog zijn.

De uitdaging gaat zijn om deze enigzins te camoufleren.

• jack zomer
  • Niet online
https://eu.store.ui.com/e...outdoor/products/uk-ultra
Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:17:
[...]
De uitdaging gaat zijn om deze enigzins te camoufleren.
verf, folie

• Steven Klink
Zo makkelijk gaat dat niet; ik had verwacht dat je dat wel zou weten...

Ik vraag me af hoe hard het signaal gedempt wordt door een houten plankje / bast van boom.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:23:
Ik vraag me af hoe hard het signaal gedempt wordt door een houten plankje / bast van boom.
(Dun) Hout dempt nauwelijks, al zou ik proberen om de antenne(s) van een apparaat zo vrij mogelijk te houden.

Bij m'n ouderlijk huis heb ik zo'n simpel TP-link ding met twee van die voelsprieten achter de regenpijp verstopt.

• jack zomer
  • Niet online
Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Zo makkelijk gaat dat niet; ik had verwacht dat je dat wel zou weten...
werk prima, maar je kan ook een camo cover kopen voor je ap als je niet binnen de lijntjes kan kleuren
werkt ook prima.

de boom dempt meer dan de verf of folie.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 11-06-2026 10:03 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Iedereen gaat best wel "lijp" op die TP-link Deco serie; leuk een mesh met een buitenunit. Maar ik wil gewoon een antenne aan mijn router :P
...en dat is waarom consumentenspul dat juist niet biedt - zo 'gewoon' is dat niet :o

Tot en met WiFi-g (WiFi-3, uit 2003) kon je nog makkelijk zeggen "doe maar een antenne", maar vanaf WiFi-n (WiFi-4 in 2009) werkt WiFi met MIMO. Dat wil zeggen dat het met meerdere antennes naast elkaar werkt om gevoeligheid en bandbreedte te vergroten en zelfs zendrichting te bepalen, allemaal door te spelen met faseverschil van signalen tussen de antennes. Het is daarvoor noodzakelijk dat de antennes dichtbij elkaar op heel specifieke afstand tot elkaar staan. Als je een AP hebt met twee antennes en je trekt eentje naar een andere ruimte zul je best-case al die verbeteringen vanaf WiFi-4 verliezen en worst-case weet de driver er niet mee om te gaan en zal het nog slechter werken dan een WiFi-3 geval. Die twee antennes zijn staan niet voor de sier naast elkaar. Vergelijk het met je ogen: je hebt er twee naast elkaar. Dat stelt je in staat diepte te zien. Kijk je niet dezelfde kant op met beide dan kijk je scheel en werkt je gezichtsvermogen niet goed.

Wil je dus met antennes op andere locatie werken, dan moet je niet een losse antenne verplaatsen maar de hele antenne array op andere plek neerzetten. Doe je iets anders dan help je je stabiliteit en prestaties om zeep. Daarom dat consumentenspul in de regel alleen interne antennes heeft: de kans dat je als onwetende gebruiker de boel verslechtert is vele malen groter dan dat je er voordeel aan hebt. Wat jij hier lijkt te willen doen is daar een goed voorbeeld van.

Hoe dan wel antennes op andere plek zetten? Koop dan niet een losse antenne maar een array van twee (of meer) die je beide op gewenste locatie aansluit. Dat kun je zo cheap-ass doen als je wilt, in Pricewatch vanaf uitvoering: Delock WLAN Twin Antenna 2 x MHF IV 802.11 ac/a/h/b/g/n 5 dBi 150 mm, maar op Ali geheid goedkoper te vinden.
Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:09:
Ik wil kijken hoe ik range kan vergroten; vrij zicht: nee want veel bomen. Zo'n DECO hier ergens in de buurt doet trouwens (met redelijk open zicht) 200 meter!
Vrij simpele rekenwerk: WiFi zendt met zo'n 200mW (23dBm) uit. Over open veld trek je met low-gain omni antennes zo'n 300m. Dus 200m is werkelijk niets bijzonders. Als je die afstand niet haalt ligt dat aan obstakels. Zoals je muren en dubbelglas. En straks helemaal met HR++. Daarom durf ik wel te voorspellen dat die Deco een outdoor-unit is die ergens buiten hangt.

Overigens een ander verschil met outdoor vs indoor WiFi om rekening mee te houden: binnen reflecteren muren het signaal, waardoor je overal wel iets van dekking hebt, ook al heb je geen line-of-sight. Buiten heb je geen muren, dus in de schaduw van obstakels heb je simpelweg geen dekking. Je moet dus echt vrij zicht hebben tussen AP en client. Sterker nog, als de afstand wat groter wordt moet je ook rekening houden met fresnel zone.

Oslik blyat! Oslik!

• mash_man02
Steven Klink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Niet, maar je hebt een veel breder portfolio aan producten om aan een bepaalde behoefte te voldoen.

Ik hou hert zelf liever op "pro" spulletjes, veel beter update beleid en kwaliteit. Dus mij maar je niet "lijp" met huis tuin en keuken spulletjes.

De keerzijde is dan wel dat het wat meer kost.

[ Voor 19% gewijzigd door mash_man02 op 11-06-2026 10:29 ]

• Steven Klink
mash_man02 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Niet, maar je hebt een veel breder portfolio aan producten om aan een bepaalde behoefte te voldoen.

Ik hou hert zelf liever op "pro" spulletjes, veel beter update beleid en kwaliteit. Dus mij maar je niet "lijp" met huis tuin en keuken spulletjes.

De keerzijde is dan wel dat het wat meer kost.
Ja klopt andere doelgroep/toepassing.
Pagina: 1