Nieuwe voegen in douche laten los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin Greener
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 12:21
Goedenavond allemaal,

Afgelopen weekend heb ik de vloer van de douche opnieuw gevoegd. Eerst de kitranden verwijderd, daarna met de multitool de voeg een mm of 5-7 uitgeslepen. Op zaterdagochtend heb ik gevoegd met Weberfinish protect 3 voegmiddel waterdicht & blijvend schoon.

Ik heb de mengverhouding en de uitvoering zoals beschreven op de verpakking aangehouden.

Dinsdag is er gekit. Vandaag (woensdagavond) na 4,5 dag laten drogen voor het eerst weer gedouched. Nu merkte ik dat een deel van de voeg direct weer wegspoelt. De voeg is niet direct leeg maar als je er met je vinger of nagel overheen gaat komt de voeg wel best snel los.

Wat kan hier foutgegaan zijn? Wat kan ik nog doen om het herstellen/sealen zonder alles er opnieuw uit te halen? Mocht het nodig zijn om wel opnieuw te voegen, hoe zorg ik ervoor dat dit niet nog een keer gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2gL1CdgFKTMQ6P48CLwvixq8W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTd32FgQh1db6tJc80PZrlWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXl-COSa4wjUaa-R0CeYsm0KK8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7tYzV4Yifk3bBOupyomVEWG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Persoonlijk vind ik het vrij 'kort dag' om een nieuw geplaatste douche na 4 á 5 dagen na het plaatsten al volledig in gebruik te gaan nemen of het voegmateriaal te gaan testen op hardheid.

Wat voor een voegmiddel is er gebruikt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Justin Greener
Het is geen nieuw geplaatste douche. De oude voegen waren er slecht aan toe, hebben we uitgeslepen en opnieuw gevoegd. Ik heb gevoegd met "Weberfinish protect 3 voegmiddel waterdicht & blijvend schoon" zoals ik schrijf in mijn eerdere bericht. Hier een link: https://www.gamma.nl/assortiment/weber-beamix-finish-protect-3-voegmiddel-waterdicht-en-blijvend-schoon-wit-4-kg/p/B620549

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De productinformatie zegt

Afwerking: beloopbaar na ongeveer ca. 2 uur. Na 3 dagen kan de ruimte in gebruik worden genomen.

Schoonmaakmiddelen pas na 14 dagen na het voegen toepassen.

dus ik zou zeker nog even wachten met met je vinger voelen hoe hard het is.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Justin Greener
Ik interpreerde het "na 3 dagen in gebruik nemen" als dat de voeg dan uitgehard zou moeten zijn, zeker ma ruim dagen. Bij het eroverheen vegen met een vingertop (niet de nagel) komt er ook al voeg los. Dat had ik niet verwacht.

@thunder7, begrijp ik uit je opmerking dat het wellicht allemaal wel goed is gegaan maar dat het nog langer moet uitharden? En raad je me aan om dan zolang ook de douche nog niet te gebruiken?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:15
Toch verkeerde verhouding denk ik. Als dit na 4 dagen nog zo is. Normale voeg is wel hard na 4 dagen en krab je niet zo los.

Hier is recent ook een tegelvloer opnieuw gevoegd. Na 2 dagen kon ik dit er niet afkrabben.

[ Voor 27% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2026 22:42 ]

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 11:59
Even met Weber bellen en navragen. Zij kunnen er waarschijnlijk wel wat zinnigs over zeggen. En wat je wel/niet mag verwachten na 4/5 dagen :)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Justin Greener schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:12:
Ik interpreerde het "na 3 dagen in gebruik nemen" als dat de voeg dan uitgehard zou moeten zijn, zeker ma ruim dagen. Bij het eroverheen vegen met een vingertop (niet de nagel) komt er ook al voeg los. Dat had ik niet verwacht.

@thunder7, begrijp ik uit je opmerking dat het wellicht allemaal wel goed is gegaan maar dat het nog langer moet uitharden? En raad je me aan om dan zolang ook de douche nog niet te gebruiken?
Er is denk ik een verschil tussen 'in gebruik nemen' en 'even goed voelen of hoe hard het is'

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:35
thunder7 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 05:52:
[...]

Er is denk ik een verschil tussen 'in gebruik nemen' en 'even goed voelen of hoe hard het is'
Dat denk ik ook, als het bij normaal gebruik (douche dus) al wegspoelt dan klopt er iets niet.

Nu merkte ik dat een deel van de voeg direct weer wegspoelt. De voeg is niet direct leeg maar als je er met je vinger of nagel overheen gaat komt de voeg wel best snel los.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-07 16:19
thunder7 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 05:52:
[...]

Misschien. Maar na ruim vier dagen hoor je een voeg er echt niet met je nagel zo uit te kunnen krassen. En wegspoelen tijdens douchen hoort natuurlijk al helemaal niet. Dus laten we niet TS de valse hoop geven dat het misschien alleen wat meer tijd nodig heeft, het kan haast niet anders dan dat hier iets niet goed is gegaan. Bijvoorbeeld toch de mengverhouding of het is gewoon heel slecht spul (maandagochtend batch?).

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:21
Staat er een productiedatum op de verpakking, misschien was het wel een batch die over de datum was.
Cement verliest zijn uithardingskracht na een bepaalde tijd.

• Gersegozer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 19:55
Eurocol gebruikt?

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Niet gelezen? De TS heeft duidelijk aangegeven welk product hij gebruikt heeft. En 'Eurocol' zegt ook niks over een specifiek product.

On-topic: ik ben bang dat de voegen niet nu opeens nog heel veel meer gaan uitharden... Wellicht een productiefout of toch een foutje met mengen. Meest pragmatische oplossing zal toch zijn het klusje nog een keer te doen, of het risico nemen dat je straks met allemaal water onder je tegels zit.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:33
LoneGunman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Niet gelezen? De TS heeft duidelijk aangegeven welk product hij gebruikt heeft. En 'Eurocol' zegt ook niks over een specifiek product.

On-topic: ik ben bang dat de voegen niet nu opeens nog heel veel meer gaan uitharden... Wellicht een productiefout of toch een foutje met mengen. Meest pragmatische oplossing zal toch zijn het klusje nog een keer te doen, of het risico nemen dat je straks met allemaal water onder je tegels zit.
Dat zegt het wel. Eurocol is ook mijn go-to product voor tegellijm en voegen. Mijn voegsel is soms zo snel hard dat het snel werken is om alles erin te krijgen. Bij grotere oppervlakken maak ik het dan ook wat natter zodat er genoeg verwerkingstijd is.

Dat het na 3 dagen nog niet hard is kan ik mij niet voorstellen (met Eurocol 706 althans). Dat is na een paar uur al hard en na een dag al zowat uitgehard. Mijn inziens wordt Weber vaak overschat in kwaliteit

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• tomvld
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 11:01
Ik heb bij de Gamma ook een keer voegsel gehaald die niet goed was. Zag ik later pas dat het product bijna een jaar over de datum was...

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
hollandnick schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Dat zegt het wel. Eurocol is ook mijn go-to product voor tegellijm en voegen. Mijn voegsel is soms zo snel hard dat het snel werken is om alles erin te krijgen. Bij grotere oppervlakken maak ik het dan ook wat natter zodat er genoeg verwerkingstijd is.

Dat het na 3 dagen nog niet hard is kan ik mij niet voorstellen (met Eurocol 706 althans). Dat is na een paar uur al hard en na een dag al zowat uitgehard. Mijn inziens wordt Weber vaak overschat in kwaliteit
Dat jij (of welke individuele gebruiker dan ook) een goede ervaring hebt met een bepaald merk of leverancier ('Eurocol') maakt de reactie van de poster nog geen nuttige toevoeging. De TS had al gemeld welk product hij gebruikt had, wat in principe ook gewoon een goede keuze moet zijn in normale omstandigheden. Indirect laten merken dat is het zo simpel zou zijn dat 'fabrikant A beter is dan fabrikant B' voegt ( :X ) niks toe aan de discussie. Ik denk dat ze bij Saint-Gobain evengoed weten wat ze doen als bij Forbo.

Ik heb zelf persoonlijk ook de voorkeur voor 706, maar heb toevallig net een vloertje gevoegd met huismerk Gamma-voegmiddel, wat meer dan prima ging en knoeperhard is na 3 dagen.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 16:00
Heb je dit ook gedaan? (uit het productinformatie-document)
Bevochtig de voegen daags voor het aanbrengen van de voegspecie om uitdroging te voorkomen

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:45
De uitgeslepen voeg vóór het voegen wel goed laten drogen? Als de ondergrond verzadigd is met water gaat het ook niet goed...

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 16:00
Moet juist wel vochtig zijn voor het voegen, zie mijn reactie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Gentry schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:20:
De uitgeslepen voeg vóór het voegen wel goed laten drogen? Als de ondergrond verzadigd is met water gaat het ook niet goed...
Als de ondergrond te droog is brandt het voegsel gewoon droog omdat het water eruit trekt, dan houd je droog voegsel over wat je na 3 dagen zo wegspoelt.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit bij TS is gebeurd. Andere oorzaak is voegsel dat over datum is en tussentijds vocht uit de lucht heeft opgenomen waardoor het niet meer wil afbinden.

• Justin Greener
vogelmans schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:04:
Staat er een productiedatum op de verpakking, misschien was het wel een batch die over de datum was.
Cement verliest zijn uithardingskracht na een bepaalde tijd.
De productiedatum is 17 juli 2025. Het zou een jaar mee moeten gaan. Misschien is het randje maar ik ga er vanuit dat ze nog wat marge in de datum meenemen.

Voor wat betreft het bevochtigen, nee, rat heb ik niet gedaan vantevoren. Ik heb hier erg over geetwijfeld want ik zag dit verder bij geen enkel instructie of uitleg terugkomen. Ik las op veel plekken juist dat alles goed droog moest zijn. Nouja, wellicht niet dus.

Ik heb dit weekend geen tijd op het opnieuw te doen dus ik kijk het nog een weekje aan. Als het niet veranderd zal het er volgend weekend alsnog wel uit moeten helaas.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:21
Justin Greener schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:21:
[...]

De productiedatum is 17 juli 2025. Het zou een jaar mee moeten gaan. Misschien is het randje maar ik ga er vanuit dat ze nog wat marge in de datum meenemen.

Voor wat betreft het bevochtigen, nee, rat heb ik niet gedaan vantevoren. Ik heb hier erg over geetwijfeld want ik zag dit verder bij geen enkel instructie of uitleg terugkomen. Ik las op veel plekken juist dat alles goed droog moest zijn. Nouja, wellicht niet dus.

Ik heb dit weekend geen tijd op het opnieuw te doen dus ik kijk het nog een weekje aan. Als het niet veranderd zal het er volgend weekend alsnog wel uit moeten helaas.
Ik weet niet wat er precies in die voegmortel zit maar een normale (lucht)dichte zak cement gaat ongeveer 6 maanden mee, daarna neemt de hechtingskracht af.

• TS_12977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:26
Klinkt alsof het voegsel niet goed gehecht heeft — na 4+ dagen zou je het met een vingertop niet los moeten kunnen vegen. Twee dingen die ik zou checken: heb je de voeg voor het voegen bevochtigd (Weber schrijft dat expliciet in het datasheet) en was de sleuf na het uitslijpen echt stofvrij én niet verzadigd nat? Als de ondergrond te droog is trekt het voegsel uit en blijft het poederachtig. Mocht het volgende weekend opnieuw: eerst een avond van tevoren bevochtigen, mengen op de lijn, en minstens een week niet douchen/testen. Eventueel batchnummer/datum bij Weber/Gamma navragen — meerdere mensen hier hadden ook een slechte zak van de plank.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-07 15:51
In mijn nieuwe badkamer heb ik ook met dat weber spul gevoegd en was na een dag al superhard, te veel restvocht onder de tegels? Ik zou na uitkrabben eerst goed alle voegen laten drogen, evt helpen met wat ventilatie/geforceerde lucht in de voegen.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een verkeerde batch is zeker niet uit te sluiten, dat heb ik namelijk ook gehad. Zat een fout in de mix waarbij het niet correct bind en ook wit uitsloeg (voeg was antraciet)

Uiteindelijk alles opnieuw kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueKeenan op 12-06-2026 10:53 ]

• Don Santoro
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:23
Wat vervelend na zoveel werk. Denk dat er niks anders opzit alles er weer uit te halen. Daarna goed stofvrij maken en droog. Ik gebruik voor mijn Badkamers die in installeer alleen professionele materialen. Mijn Tip zou zijn....PCI nanofug premium. Succes

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-07 09:25
Ik ben een aannemer en heb al meerdere slechte ervaringen met Weber. Gewoon bij wegblijven bij dat merk, je vind het ook alleen maar in de dhz markten. Bij professionele groothandels vind je geen Weber. Heb zelfs een keer een egalisatievloer gehad van Weber die niet uit harde. Kreeg wel een schade vergoeding vanuit Weber, maar zat wel met alle ellende van dien en een teleurgestelde klant.

Ik zou zeggen voegen weer eruit halen en fatsoenlijke voegen van Schonox er in zetten. Die zijn na 48 uur kneiterhard, daar krijg je met je nagel niks vanaf geschraapt.

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:11
Even terug naar het begin, je voegen waren slecht en daarom ging je ze vervangen. Slechte voegen in een inloopdouche laten water door. Onder je tegels is het dus vochtig. Je nieuwe voegmiddel droogt niet goed, waardoor het niet goed kan uitharden.

Dan zal het ook niet meehelpen dat je niet de allerbeste voeg hebt die ook nog eens een jaar oud is.

Dus, uitkrabben, goed laten drogen met een ventilator erbij (zal wel even duren, je hebt nauwelijks oppervlakte waar het vocht weg kan) en dan afvoegen met een betere voeg. PCI of Shönox

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-07 16:46
hollandnick schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Inderdaad. Ik gebruik dat ook altijd (weet even niet het precieze nummer maar ze hebben er 1 die specifiek voor voegen in een natte ruimte is). Dat is meestal na een dag keihard en waterdicht.

• Justin Greener
Bedankt voor alle tips. Tussen het uitslijpen van de voegen en het voegen zelf zat ruim een week met warm weer. De ventilatie in de badkamer hebben we continu aangehad. Ik denk dat genoeg tijd is voor het overgebleven vocht om te verdampen.

Ik kijk het nog even aan, niet perse omdat ik hoop dat het nog uithard maar omdat ik volgend weekend pas weer tijd heb.
Ik hoor tips over PCI (nanofüg premium), eurocol 706 of Schönox. Zit er tussen deze producten nog echt veel kwaliteitsverschil? Ik vind het vooral belangrijk dat het een beetje vergeveingsgezind is in de verwerkingstijd.
Pagina: 1