Vraag


  • AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-06 19:43
Ik heb tot nu toe mijn domeinnamen (steeds .com) steeds geregistreerd met Amerikaanse registrars.

Ik overweeg daar nu van af te wijken voor mijn volgende domeinen. Niet dat ik alles wat Amerikaans is wil boycotten, maar bij de registrars die ik gebruikte of bekeek bleken de prijzen toch aardig wat gestegen. Voor een .com domein betaal ik bij mijn huidige registrar nu toch rond de 18€ per jaar (BTW inclusief) daar waar dat enkele jaren geleden merkelijk goedkoper was.
Ik denk dat je bij Europese registrars soms betere deals kan krijgen.

Daarnaast heb ik naast .com ook interesse in .be, .eu en .co.uk. Vaak zijn Europese landenextenties effectief wel goedkoper bij een Europese registrar dan bij een Amerikaanse registrar. Blijkbaar kan je voor 12€ per jaar (inclusief BTW) al een .be, .eu of .co.uk domein hebben?

Nog een reden: ik heb wel eens een vraag voor de support. Bij de Amerikaanse registrars is de support vaak ook erg goed, maar zowel voor telefonische ondersteuning als chat moet je rekening houden met dat verschil in tijdzones, wat niet altijd handig is.


Een registrar in België of Nederland zou dus prima zijn. Let wel, ik hoef er geen hosting bij. Ik volg de "don't put all your eggs in the same basket" en houd hosting, domeinen en email dus gescheiden. Wat ik dan wel doe is de domeinnaam via de NS records doorverwijzen naar de host, of gewoon de domeinnaam laten forwarden naar bijvoorbeeld een URL eindigend .wordpress.com of .weebly.com of zo.

Een Belgische of Nederlandse betrouwbare registrar zou dus prima zijn.

Daarnaast lijkt Infomaniak.com erg goed. Dat is Zwitsers. Hun prijzen zijn erg laag, maar als je ziet wie er bij hen klant is lijken ze toch wel betrouwbaar. De regering van het kanton Génève, de internationale winkelketen Fnac, de Belgische televisiezender RTBF, ... zijn allen klant bij Infomaniak. Al zou ik over Infomaniak wat getuigenissen lezen op Trustpilot of zo omdat ik tegenstrijdige berichten hoor over hoe betrouwbaar ze zijn.

Belangrijk voor mij is twee-staps-verificatie via een fysieke key, zoals Yubikey.

Alle reacties


  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Intention.nl misschien iets? Prijs ligt net wat lager die jij noemt. Ik zit daar bij en weet toevallig dat ze 2FA hebben.
Je kunt gebruik maken van twee soorten, Google Authenticator of een beveiligingssleutel (hardware).
Als daar Yubikey onder valt weet ik niet. Kun je mailen of bellen.

In de domeinprijs zit ook forwarding functie. Zie meer info de domeinen pagina. Zie je ook de prijzen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 13:00
Ik gebruik nomeo, een bedrijf uit Gent, als ik mail word ik binnen de dag geholpen, bellen kan maar heb ik nog niet gedaan

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik zit zelf bij Oxxa, daar waren de .nl domeinen in ieder geval echt spotgoedkoop.

  • xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:09
Ik ben tevreden met Wincom.nl.
Het hele facturatie-process loopt vlot. Ook vragen worden vlot beantwoord.

Qua prijs zitten/zaten ze ook bij de goedkopere.

  • Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb de nodige ervaring met een aantal Nederlandse registrars. Maar ik mis een beetje je vraag. Wat wil je precies weten over Europese registrars?
Er zijn goeie en minder goeie. Er zijn er die de laatste jaren zijn overgenomen door grote (internationale) comglomeraten, met de nodige gevolgen voor de prijs (en de support). Ik ken er die zich richten op privépersonen, en andere waar je zonder KvK en BTW-nummer geen klant kunt worden, omdat hun doelgroep meer de B2B-markt is.
Vaak is het wel zo dat je juist bij combinaties (domeinnaam + hosting) de nodige kortingen kunt scoren.

De meeste registrars die ik ken, hebben er geen probleem mee als je je DNS via een andere club wilt laten lopen... en er zijn er zat die de mogelijkheid bieden om GLUE-records in te richten opdat je je eigen DNS-servers gebruikt.

Qua support: Telefonisch support is gewoon duurder dan chat- of mailsupport. En die kosten moeten ergens vandaan komen. Goedkope domeinen en telefonisch support is dus best een lastige combinatie te vinden.

Kort en goed: ik ga geen lijst met aanbevelingen posten... Dat wordt een beetje een opsom-topic. Bovendien is het in een aanzienlijk deel van de gevallen appels en peren vergelijken ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm


  • jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12

jurroen

Security en privacy geek

Als je een bulk aan domeinen hebt zou je kunnen kijken naar Oxxa, OpenProvider en Realtime Register. Weet niet of je daar als particulier ook terecht kunt gezien.
offtopic:
Kleine sidenoot bij Oxxa: je hebt er geen abonnement of tier nodig. Maar het is het whitelabel bedrijf van internettoday.nl - de laatste tijd zijn ze erg hard bezig met overnames. Het kán dat dit de prijzen gaat beïnvloeden.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry


  • jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12

jurroen

Security en privacy geek

xmen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:45:
Ik ben tevreden met Wincom.nl.
Het hele facturatie-process loopt vlot. Ook vragen worden vlot beantwoord.

Qua prijs zitten/zaten ze ook bij de goedkopere.
Is dat jouw bedrijf? Het is een eenmanszaak en als je doorklikt naar hosting kom je op basichost, niet op wincom.

Overigens is het domein zelf geregistreerd via ZXCS wat geloof ik het whitelabel van Vimexx is. En basichost via Registrar.eu wat weer OpenProvider is.

Ook de website bekijkende - dit lijkt mij geen registrar pur sang.

[ Voor 22% gewijzigd door jurroen op 12-06-2026 10:11 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry


  • xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:09
jurroen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:07:
[...]


Is dat jouw bedrijf? Het is een eenmanszaak en als je doorklikt naar hosting kom je op basichost, niet op wincom.

Overigens is het domein zelf geregistreerd via ZXCS wat geloof ik het whitelabel van Vimexx is. En basichost via Registrar.eu wat weer OpenProvider is.

Ook de website bekijkende - dit lijkt mij geen registrar pur sang.
Neen, niet mijn bedrijf.
Geen affiliations. Tegengekomen bij mijn zoektocht. En wel tevreden wat ze/hij doe(t/n).

Maar zoals de topicstarter zit ik hier alleen voor mijn domeinnamen. Hosting zit ergens anders.

[ Voor 7% gewijzigd door xmen op 12-06-2026 11:22 ]


  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

jurroen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:05:
Als je een bulk aan domeinen hebt zou je kunnen kijken naar Oxxa, OpenProvider en Realtime Register. Weet niet of je daar als particulier ook terecht kunt gezien.
offtopic:
Kleine sidenoot bij Oxxa: je hebt er geen abonnement of tier nodig. Maar het is het whitelabel bedrijf van internettoday.nl - de laatste tijd zijn ze erg hard bezig met overnames. Het kán dat dit de prijzen gaat beïnvloeden.
Bij OXXA kun je particulier terecht bedrijfsnaam veld niet meer verplicht.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • HexaLogic
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-06 17:54
Ik ben zelf erg tevreden over mijn.host. Als ik hun blog van vandaag lees zijn ze in ieder geval rechtstreeks aangesloten voor .nl, .be, .nu en .se.

De meeste providers zijn aangesloten bij resellers. Als je zelf aanmeld bij Oxxa of Openprovider zit er geen partij tussen.

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ik zit ook bij Oxxa, maar qua support is het hard achteruit gegaan. Het instellen van DNSSEC is al ruim 4 maanden kaduuk; het is niet mogelijk meer om flag 256 selecteren; 257 is de enige optie. Men 'werkt aan een fix'... al 4 maanden... kom op zeg, voor een optie in een dropdown menu.

Never gonna let you down


  • AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-06 19:43
Jester-NL schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:14:
Ik heb de nodige ervaring met een aantal Nederlandse registrars. Maar ik mis een beetje je vraag. Wat wil je precies weten over Europese registrars?
Er zijn goeie en minder goeie. Er zijn er die de laatste jaren zijn overgenomen door grote (internationale) comglomeraten, met de nodige gevolgen voor de prijs (en de support). Ik ken er die zich richten op privépersonen, en andere waar je zonder KvK en BTW-nummer geen klant kunt worden, omdat hun doelgroep meer de B2B-markt is.
Vaak is het wel zo dat je juist bij combinaties (domeinnaam + hosting) de nodige kortingen kunt scoren.

De meeste registrars die ik ken, hebben er geen probleem mee als je je DNS via een andere club wilt laten lopen... en er zijn er zat die de mogelijkheid bieden om GLUE-records in te richten opdat je je eigen DNS-servers gebruikt.

Qua support: Telefonisch support is gewoon duurder dan chat- of mailsupport. En die kosten moeten ergens vandaan komen. Goedkope domeinen en telefonisch support is dus best een lastige combinatie te vinden.

Kort en goed: ik ga geen lijst met aanbevelingen posten... Dat wordt een beetje een opsom-topic. Bovendien is het in een aanzienlijk deel van de gevallen appels en peren vergelijken ;)
Good point.

Ik ben een privé-persoon. Voorlopig zie ik geen zakelijke doeleinden, gezien ik mijn domeinen vooral gebruik voor mijn hobby-website en voor de website die mijn artistieke werk promoot (maar ik ben geen beroepsartiest... nog niet tenminste ;)).

Ik heb wel liefst een registrar die ICANN-accredited is (voor .com en .net), of die rechtstreeks bij de registry zit voor .eu, .be en .co.uk. Dus liever geen reseller van een andere registry, want als die dan hun voorwaarden veranderen of, erger, overkop gaan dan zit je zelf ook met moeilijkheden. Liefst dus een registrar die de domeinen recht bij de registry haalt. Voor .com is dat dus ICANN, voor .be is dat DNS.be, voor .nl SIDN, voor .eu is dat dacht ik EURID. Enkel voor .co.uk twijfel ik, is dat nog steeds Nominet?

De domeinnaam naar de nameservers van je host verplaatsen, een domeinnaam die doorstuurt naar een zelf ingevoerde URL, ... is een basisnood. Indien je ook emailadressen met je domein kan creëren die dan doorsturen aan je emailadres, en als je subdomeinen kan aanmaken die dan forwarden naar een bepaalde URL, dat is geen must maar een bonus.

Telefonische support is een voorkeur, geen absolute must echter, zolang dan de chat en email support erg snel is.

De reden waarom ik in Europa naar een registrar op zoek ben, is niet een soort anti-Amerikaans sentiment. Ik zit bij een Amerikaanse host en heb al domeinen bij een Amerikaanse registrar. Geen problemen mee, behalve dat het tijdsverschil het soms onhandig maakt om de support te bereiken als je ze dan toch eens nodig hebt (tenzij ze 24/7 support bieden, dan is dat probleem ook opgelost). Heb wel eens op een voor mij erg ongemakkelijk uur achter de chat moeten zitten vanwege het tijdsverschil met de kantooruren bij een Amerikaans bedrijf. Voorts maak ik wel een onderscheid tussen de politieke entiteit VS en de bedrijven uit de VS ; met een soort boycot van alles wat Amerikaans is heeft mijn vraag dus niet te maken.

  • Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb wel liefst een registrar die ICANN-accredited is (voor .com en .net), of die rechtstreeks bij de registry zit (...)
Eerlijk gezegd grenst dit aan paranoia, wat mij betreft. Laten we naar een grote provider van domeinnamen kijken, van origine afkomstig uit België: Combell
Afgaande op wat jij hierboven stelt, zou je dus wel bij Combell willen registeren, en niet bij - zeg - een TransIP, Easyhost of Register? Want uiteindelijk is het (ook voor zo'n grote club) goedkoper om alle domeinen bij een interne club neer te leggen, dan ieder voor zich te laten registeren.
(...) Indien je ook emailadressen met je domein kan creëren die dan doorsturen aan je emailadres, en als je subdomeinen kan aanmaken die dan forwarden naar een bepaalde URL, dat is geen must maar een bonus.
Mailadressen staan volledig los van de dienstverlening van de registrar. Die helpt je alleen met het vastleggen van een domeinnaam. Hosting (en mailadressen vallen onder hosting) was niet nodig zei je. Voor mail is een mailserver (ergens) noodzakelijk. En een MX-record.... en MX-records, die maak je sowieso al aan op een subdomein. Het is in principe mogelijk dat het naar hetzelfde IP-adres als je kale domeinnaam, maar in de DNS zal het een subdomein moeten zijn.
En nee, ik ken eigenlijk geen enkele registrar (or reseller, for that matter) die in zijn DNS geen subdomeinen toestaat. Al was het maar omdat er teveel zaken zijn die subdomeinen vereisen.
Telefonische support is een voorkeur, geen absolute must echter, zolang dan de chat en email support erg snel is.
Persoonlijk zou ik kiezen voor mail-support. Zoals ik in eerdere antwoorden al heb aangegeven: telefoonsupport kost geld, en dat geld zal ergens vandaan moeten komen... en meestal is dat dus uit de andere zaken waar je voor betaald. Bij chat ben je aan de goden overgeleverd (of eigenlijk: AI) en moet je maar hopen dat de scripts goed genoeg zijn ingeregeld dat je een antwoord krijgt.
Anderzijds... bedenk je dat de snelheid van support vaak ook nog eens samenhangt met de kwaliteit van je tickets. Een "mail doet het niet"-ticket zal minder snel opgelost zijn dan een ticket waarin je aangeeeft wat je domeinnaam is, je mailadres, de foutmelding en sinds wanneer het probleem zich voordoet.

Ondertussen heb je een paar topics met vragen over specifieke registrars, en nu algemeen over Europese registrars geopend. Laat ik het zo stellen: zolang je niet voor baggerhosting.nl gaat ben je al een heel end op weg. Ik zou gewoon eens gaan googlen op "registrar europa" en dan gewoon even naar het aantal sterren kijken dat de verschillende clubs krijgen van hun gebruikers. En even wat reviews lezen (hint: kijk niet alleen naar de goeie, maar kijk ook (vooral) naar de slechte. En dat kun je natuurlijk ook doen op een trustpilot.
Persoonlijk zou ik de voorwaarde ICANN-acreditatie laten vallen. Het is heel goed mogelijk dat een reseller van grotere club veel betere dienstverlening en prijzen levert dan de moloch die de ICANN-accreditatie heeft.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm


  • jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12

jurroen

Security en privacy geek

Jester-NL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Eerlijk gezegd grenst dit aan paranoia, wat mij betreft. Laten we naar een grote provider van domeinnamen kijken, van origine afkomstig uit België: Combell
Afgaande op wat jij hierboven stelt, zou je dus wel bij Combell willen registeren, en niet bij - zeg - een TransIP, Easyhost of Register? Want uiteindelijk is het (ook voor zo'n grote club) goedkoper om alle domeinen bij een interne club neer te leggen, dan ieder voor zich te laten registeren.
offtopic:
Combell en TransIP hebben dezelfde eigenaar, Team.blue. Die zullen ongetwijfeld elkaars techniek gebruiken - maar als klant heb je daar niet zoveel aan. Je bent klant bij een van de twee en kunt niet bij de ander aankloppen als zij de upstream zijn.
Ik vind dit wel een interessante. In het geval van TS is het wellicht grenzend aan onterechte paranoia - als consument met een hobbysite. Maar er zijn zeker scenarios dat het zinvol is om zo min mogelijk 'intermediaries' te hebben. Stel dat je een paar miljoen per maand omzet via een webshop, kan het een wezenlijk verschil maken hoe kort de lijntjes zijn.

Zo heb ik bij een grote registrar (die geaccrediteerd is bij heel veel registries) altijd snel actie als er iets mis is. Als de tussenpartij weer beperkte support heeft, maar inkoopt bij zo'n grote speler zit je alsnog met de gebakken peren. Waar de ene partij binnen tien minuten contact heeft gehad met de registry, kan een ander er soms een of twee dagen over doen om een eerste reply te versturen.

Is dat dan paranoia? Nee, dat is ervaring. Maar diezelfde ervaring leert mij ook dat dit overkill is voor een persoonlijke hobbysite, of zelfs voor een ZZPer. Bij de grote registrars die veel accreditaties hebben kom je vaak ook alleen "binnen" als bedrijf zijnde.

Mijn algemene advies zou wel zijn: ga voor een registrar. Niet voor een hostingbedrijf die het er toevallig even bij doet.

[ Voor 5% gewijzigd door jurroen op 15-06-2026 22:05 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry


  • jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12

jurroen

Security en privacy geek

@AniMeshorer

Ik denk dat het een hele uitdaging gaat worden om een registrar te vinden die voldoet aan je eisen- en wensenpakket. Omdat:
  • Je consument bent,
  • Je maar een paar domeinen hebt,
  • Je 18 euro per jaar fors noemt.
De partijen die geaccrediteerd zijn voor de genoemde extensies zeker wel te vinden zijn, maar B2B zijn en zich richten op grotere portfolios.

Misschien is het realistischer om de registrar en nameserver niet bij een en dezelfde partij te zoeken. Ik gok dat je de nameservers niet zelf wil draaien - vanuit het financiele oogpunt, maar ook vanwege de vereiste kennis en kunde. Gezien je hebt aangegeven niet vies te zijn van Amerikaanse organisaties zou je kunnen Cloudflare of CloudNS kunnen gebruiken voor de nameservers. Of de nameservers van je hostingprovider.

Dan hou jij wel de volledige controle - maar kun je als de hostingprovider over de kop gaat of je er unhappy bent makkelijk weg (mits je zelf een backup van de data hebt, uiteraard).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry


  • Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

jurroen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:47:
[...]
offtopic:
Combell en TransIP hebben dezelfde eigenaar, Team.blue. Die zullen ongetwijfeld elkaars techniek gebruiken - maar als klant heb je daar niet zoveel aan. Je bent klant bij een van de twee en kunt niet bij de ander aankloppen als zij de upstream zijn.
Ik vind dit wel een interessante. In het geval van TS is het wellicht grenzend aan onterechte paranoia - als consument met een hobbysite. Maar er zijn zeker scenarios dat het zinvol is om zo min mogelijk 'intermediaries' te hebben. Stel dat je een paar miljoen per maand omzet via een webshop, kan het een wezenlijk verschil maken hoe kort de lijntjes zijn.

Zo heb ik bij een grote registrar (die geaccrediteerd is bij heel veel registries) altijd snel actie als er iets mis is. Als de tussenpartij weer beperkte support heeft, maar inkoopt bij zo'n grote speler zit je alsnog met de gebakken peren. Waar de ene partij binnen tien minuten contact heeft gehad met de registry, kan een ander er soms een of twee dagen over doen om een eerste reply te versturen.

Is dat dan paranoia? Nee, dat is ervaring. Maar diezelfde ervaring leert mij ook dat dit overkill is voor een persoonlijke hobbysite, of zelfs voor een ZZPer. Bij de grote registrars die veel accreditaties hebben kom je vaak ook alleen "binnen" als bedrijf zijnde.

Mijn algemene advies zou wel zijn: ga voor een registrar. Niet voor een hostingbedrijf die het er toevallig even bij doet.
Die offtopic... dat was nu precies mijn punt ;)
Het negeren van de andere merken (in wezen resellers) van een grote(re) naam.

Ik heb mijn domeinen ook bij een grote club. Hell... ik zit er bij een die eigenlijk alleen B2B doet, maar door overnames ben ik daar, als particulier, blijven hangen. Mijn registrar doet aan telefonisch support, en mial. En in de dertien jaar dat ik daar diverse domeinen geregistreerd heb staan, heb ik nog nooit een beroep hoeven doen op hun support.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm


  • Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Okay.. Laat ik ook een praktisch antwoord geven:

Registrars in Nederland, die ICANN gecrediteerd zijn, en ook bij (veel) andere registrys aangesloten zijn, 2FA bieden en _niet_ in de categorie 'reseller' vallen:
  • TransIP
  • Openprovider
  • Metaregistrar
De laatste twee richten zich grotendeels op B2b-klanten en serieuze portfolio's. Dus je keus is (in Nederland) eigenlijk beperkt tot TransIP.
Als ik met dezelfde criteria naar de Europese markt kijk, komt daarbij:
  • Gandhi (FR)
Alle andere Europese clubs die aan je eisen voldoen, hebben zelf de nodige eisen aan hun klanten. Eisen waar de meeste particulieren gewoon niet aan kunnen voldoen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1