[Multi] The Elder Scrolls VI: ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hUI2gV3o3fIyjKeNRNu90CQ-y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3tkV5DXhRQPzrniTAtDPN7X.jpg?f=fotoalbum_large
Ontwikkelaar: Bethesda Softworks
Uitgever: Bethesda Softworks
Platforms: PC, Xbox
Release datum: ???
Officiële Website: N/A
Welkom!
Vandaag (10 juni 2026) is de 8e verjaardag is van de officiële announcement trailer van The Elder Scrolls VI, en ik realiseerde me dat we (aldus de Tweakers zoekfunctie) na 8 jaar geen topic hebben. Snap ik ook wel, want erg veel info is er niet. Maar.... er zullen vast meer mensen zijn die er toch stiekem na uitkijken en langzaam lijkt het nieuws de goede kant op te gaan voor een release. Dus mooi moment om een topic te maken om alles rond deze release te bespreken.
Wat we zo ver weten
Niet zo heel veel, en ik zal de vele "voorlopig nog niet" berichten eruit laten. Maar ik ga toch proberen iets van een lijst te maken met alle enigszins concrete info :).
  • In de E3 conference van 10 juni 2018 werd de trailer voor het eerst laten zien, met de opmerking dat het spel "currently in pre-production" is. De trailer is op YouTube terug te kijken (dag later geüpload dan de initiële preview).
  • Tijdens de rechtzaak tussen de FTC en Microsoft kwamen documenten naar buiten waaruit bleek dat TESVI enkel voor PC en Xbox gepland was, ondanks eerdere verklaringen dat platformen TBD waren, en niet eerder dan 2026 werd verwacht (bron).
  • Shirley Curry en Loranna Pyrel zullen als NPC is het spel worden opgenomen.
  • In 2021 werd aangegeven dat het spel nog "in a design [phase]" zat en additions aan Creation Engine 2 zou vereisen (bron). Begin 2026 is Creation Engine 3 aangekondigd, en in februari postte Tweakers dat de game inderdaad nu daarin draait (bron).
  • In November 2025 zei Todd Howard dat er met The Elder Scrolls VI momenteel playtests draaien en dat het mogelijk geshadowdropped wordt, Oblivion Remastered was hier mogelijk een "succesvolle test" voor (bron).
That's it?
Zo ver wel, iig wat betreft confirmed info. Maar mocht ik wat gemist hebben, of mocht er nieuwe info komen, dan voeg ik het graag toe :).
En hoewel de info weinig is, bedenk ook dat met deze info de game net zo goed morgen geshadowdropped kan worden. Of over 5 jaar. Of gecancelled. Wie weet. Maar het was Todd die afgelopen november dit zei, en hij zal het weten. Maar hey, we weten ook hoe Todd bekend staat 8)7. Ik vond het iig leuk om vast een topic klaar te hebben staan, en de datum een mooie gelegenheid O-) .
[Laughs] No, no, no. I like to just announce stuff and release it. My perfect version – and I’m not saying this is going to happen – is that it's going to be a while and then, one day, the game will just appear.

~Todd "the liar" Howard, November 2025

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45
Deze moeten ze echt shadowdroppen. Hoe vet zou dat zijn. Remaster van Oblivion vond ik geniaal dat die meteen gedurende de aankondiging nog gedownload kon worden.

Het duurt veel te lang.
Xbox CEO Asha Sharma over het gebrek aan TES VI op hun showcase. Niks inhoudelijks maar voor de geintreseerde:
I know if Todd Howard gets asked about “Elder Scrolls 6” again, he’s gonna die — but during the presentation every time Bethesda’s logo came up, there was a catch in the audience and then people settled down when they saw what it was each time — which wasn’t “Elder Scrolls 6.” How do you deal with that aspect of it, given that there are so many fans who are so excited for whatever that announcement is going to be, but you’re also dealing with disappointment when people have it in their head what it could be?

"I would say one of the more challenging balancing acts of someone in a job like mine is balancing that you want to go show the world all the cool stuff you’re working on, and you want to get them excited early, but we also know that we want to wait till the right moment. And when you decide to show it, you want it to be the best you’ve got. And also that when you show the game, you’re also giving them a promise of, hey, it’s coming soon. So I can tell you, having visited Bethesda and sat  with Todd and seen “Elder Scrolls” playing, it looks amazing, and it’s coming along well. And we’ll make sure to announce it and really reveal it at the right time."
Voelt wel een beetje als een diss op de vroege showcase 8 jaar terug _O-.

Pure speculatie van mij uit: maar voelt wel alsof ze óf gaan shadowdroppen, óf dat hij niet meer dit jaar komt. Want als je niet gaat shadowdroppen maar juist van te voren wil hypen, dan is een half jaar erg weinig om het spel van "niet toonbaar" naar release-ready te brengen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45
Of deze zomer shadowdroppen of dit jaar niet meer. De hype is er natuurlijk altijd al, maar ze zitten met een hype/marketing starten ergens na de zomer denk ik wel erg kort op de release van GTA VI. Dus ik verwacht pas volgend jaar zomer op zn vroegst.

[ Voor 4% gewijzigd door vosss op 13-06-2026 09:04 ]