[Multi] The Elder Scrolls VI: ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hUI2gV3o3fIyjKeNRNu90CQ-y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3tkV5DXhRQPzrniTAtDPN7X.jpg?f=fotoalbum_large
Ontwikkelaar: Bethesda Softworks
Uitgever: Bethesda Softworks
Platforms: PC, Xbox
Release datum: ???
Officiële Website: N/A
Welkom!
Vandaag (10 juni 2026) is de 8e verjaardag is van de officiële announcement trailer van The Elder Scrolls VI, en ik realiseerde me dat we (aldus de Tweakers zoekfunctie) na 8 jaar geen topic hebben. Snap ik ook wel, want erg veel info is er niet. Maar.... er zullen vast meer mensen zijn die er toch stiekem na uitkijken en langzaam lijkt het nieuws de goede kant op te gaan voor een release. Dus mooi moment om een topic te maken om alles rond deze release te bespreken.
Wat we zo ver weten
Niet zo heel veel, en ik zal de vele "voorlopig nog niet" berichten eruit laten. Maar ik ga toch proberen iets van een lijst te maken met alle enigszins concrete info :).
  • In de E3 conference van 10 juni 2018 werd de trailer voor het eerst laten zien, met de opmerking dat het spel "currently in pre-production" is. De trailer is op YouTube terug te kijken (dag later geüpload dan de initiële preview).
  • Tijdens de rechtzaak tussen de FTC en Microsoft kwamen documenten naar buiten waaruit bleek dat TESVI enkel voor PC en Xbox gepland was, ondanks eerdere verklaringen dat platformen TBD waren, en niet eerder dan 2026 werd verwacht (bron).
  • Shirley Curry en Loranna Pyrel zullen als NPC is het spel worden opgenomen.
  • In 2021 werd aangegeven dat het spel nog "in a design [phase]" zat en additions aan Creation Engine 2 zou vereisen (bron). Begin 2026 is Creation Engine 3 aangekondigd, en in februari postte Tweakers dat de game inderdaad nu daarin draait (bron).
  • In November 2025 zei Todd Howard dat er met The Elder Scrolls VI momenteel playtests draaien en dat het mogelijk geshadowdropped wordt, Oblivion Remastered was hier mogelijk een "succesvolle test" voor (bron).
That's it?
Zo ver wel, iig wat betreft confirmed info. Maar mocht ik wat gemist hebben, of mocht er nieuwe info komen, dan voeg ik het graag toe :).
En hoewel de info weinig is, bedenk ook dat met deze info de game net zo goed morgen geshadowdropped kan worden. Of over 5 jaar. Of gecancelled. Wie weet. Maar het was Todd die afgelopen november dit zei, en hij zal het weten. Maar hey, we weten ook hoe Todd bekend staat 8)7. Ik vond het iig leuk om vast een topic klaar te hebben staan, en de datum een mooie gelegenheid O-) .
[Laughs] No, no, no. I like to just announce stuff and release it. My perfect version – and I’m not saying this is going to happen – is that it's going to be a while and then, one day, the game will just appear.

~Todd "the liar" Howard, November 2025

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08 21:40
Deze moeten ze echt shadowdroppen. Hoe vet zou dat zijn. Remaster van Oblivion vond ik geniaal dat die meteen gedurende de aankondiging nog gedownload kon worden.

Het duurt veel te lang.
Xbox CEO Asha Sharma over het gebrek aan TES VI op hun showcase. Niks inhoudelijks maar voor de geintreseerde:
I know if Todd Howard gets asked about “Elder Scrolls 6” again, he’s gonna die — but during the presentation every time Bethesda’s logo came up, there was a catch in the audience and then people settled down when they saw what it was each time — which wasn’t “Elder Scrolls 6.” How do you deal with that aspect of it, given that there are so many fans who are so excited for whatever that announcement is going to be, but you’re also dealing with disappointment when people have it in their head what it could be?

"I would say one of the more challenging balancing acts of someone in a job like mine is balancing that you want to go show the world all the cool stuff you’re working on, and you want to get them excited early, but we also know that we want to wait till the right moment. And when you decide to show it, you want it to be the best you’ve got. And also that when you show the game, you’re also giving them a promise of, hey, it’s coming soon. So I can tell you, having visited Bethesda and sat  with Todd and seen “Elder Scrolls” playing, it looks amazing, and it’s coming along well. And we’ll make sure to announce it and really reveal it at the right time."
Voelt wel een beetje als een diss op de vroege showcase 8 jaar terug _O-.

Pure speculatie van mij uit: maar voelt wel alsof ze óf gaan shadowdroppen, óf dat hij niet meer dit jaar komt. Want als je niet gaat shadowdroppen maar juist van te voren wil hypen, dan is een half jaar erg weinig om het spel van "niet toonbaar" naar release-ready te brengen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• vosss
Of deze zomer shadowdroppen of dit jaar niet meer. De hype is er natuurlijk altijd al, maar ze zitten met een hype/marketing starten ergens na de zomer denk ik wel erg kort op de release van GTA VI. Dus ik verwacht pas volgend jaar zomer op zn vroegst.

[ Voor 4% gewijzigd door vosss op 13-06-2026 09:04 ]

Loop door medische redenen wat achter, maar van de press-release 3 dagen terug. Weinig info, behalve de te verwachten "is onze main focus" en dat Bethesda en Zenimax Online meer samenwerken. Na alle ontslagen niet heel verwonderlijk. Lijkt vooral op ESO gericht, maar mogelijk ook gevolgen voor de main franchise gezien samenwerkingen zelden eenzijdig zijn.

Verder extra nadruk dat Creation Engine een ding blijft, en ze druk bezig zijn met CE3 waar TES:VI in draait. Dat betekend ook dat je voor TES:VI net zo veel modcompatiliteiy kan verwachten als eerdere games hadden :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGcYaEb9ziAuhpPz97DGRadmooA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5E7ckOZpQ9wN8c4YgVNCjSPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMcuKP3xdujIqgfI0S5-xWEz3Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqTmd4KWzMei4xyEwcnM9PJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hppP7kzcwPe5oSY3ZMQFdVJSa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BtrTnJm89NM00JkydG4wRfA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOZ3gApnhg-e7UAMvaNUSeCZxME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOAEVlWDh3CbD4vdGEnQIUrP.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wel een leuke: Todd Howart reageert op Reddit, hij haalt daar ook best wat inspiratie vandaag blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63l7igWerFgMmbUUDOuCyr6lGjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tM1gwH2ggHaxcV45CpplPYAa.png?f=fotoalbum_large

Alle screenshots met dank aan de UESP op Mastodon.

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-08 22:52
wel echt bizar dat tes 6 vet lang geleden is aangekondigd en we nog 0,0 hebben gezien van de game .. leuk dat Bethesda de game dagelijks speelt .. maar waar is een gameplay trailer of iets dergelijks .. vind het echt heel slecht hoe ze dit hebben aangepakt

psn: taker-mart

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-08 12:10
Zou me niet verbazen als deze game nooit uit gaat komen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• taker1987
Hulleman schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:55:
Zou me niet verbazen als deze game nooit uit gaat komen.
mwah daar maak ik me zelf niet zo druk om .. dat de game komt is zeker wel een feit , daar twijfel ik oprecht niet aan .. maar waar ik me wel echt aan stoor is dat bedrijven nu veel langer doen om nieuwe top titels uit te brengen .. neem een voorbeeld aan rockstar .. gta 5 kwam op de ps3 uit , geen nieuw deel gezien op de ps4 en nu komt het pas eind ps5 tijdperk uit om zo kort daarna een remaster uit te brengen voor de ps6 ..

waar Bethesda nu ook mee bezig is .. wachten op de ps6 en dan the elder scrolls 6 gaan uitbrengen , terwijl Skyrim op de ps3 uitgekomen is en meerdere remaster geweest zijn in plaats van tijd en geld investeren in een totaal nieuw deel

eigenlijk schandalig als je het vergelijkt met vroeger waar in je bijna om de 2 jaar wel een nieuw deel had

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:11

DropjesLover

Dit dus ->

taker1987 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:03:
[...]

mwah daar maak ik me zelf niet zo druk om .. dat de game komt is zeker wel een feit , daar twijfel ik oprecht niet aan .. maar waar ik me wel echt aan stoor is dat bedrijven nu veel langer doen om nieuwe top titels uit te brengen .. neem een voorbeeld aan rockstar .. gta 5 kwam op de ps3 uit , geen nieuw deel gezien op de ps4 en nu komt het pas eind ps5 tijdperk uit om zo kort daarna een remaster uit te brengen voor de ps6 ..

waar Bethesda nu ook mee bezig is .. wachten op de ps6 en dan the elder scrolls 6 gaan uitbrengen , terwijl Skyrim op de ps3 uitgekomen is en meerdere remaster geweest zijn in plaats van tijd en geld investeren in een totaal nieuw deel

eigenlijk schandalig als je het vergelijkt met vroeger waar in je bijna om de 2 jaar wel een nieuw deel had
Daar pas deze meme bij

Afbeeldingslocatie: https://www.smbc-comics.com/comics/1784307717-20260719-edit.png

Afbeeldingslocatie: https://www.smbc-comics.com/comics/178430799620260719after.png

:P

Maar, kijken we op wikipedia voor de release dates
1996: Elder Scrolls 2
2002: TES Morrowind
2006: TES Oblivion
2011: TES Skyrim

Elke 4 tot 6 jaar.
Maar goed, na Skyrim kwam natuurlijk de MMO-gekte, dat heeft alle nieuwe delen van meerdere games vernaggeld (GTA, WoW, etc).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• taker1987
maar besef , 2011 Skyrim .. 2013 gta 5 .. vervolgens zijn we een lange tijd verder en is het eingelijk bizar dat er geen enkel nieuw deel op de vorige generatie consoles geweest is en denk oprecht dat we tes6 pas gaan zien zodra de nieuwe xbox er is en het een release titel word voor de xbox console

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-08 11:31

Soullie

Planeshift

taker1987 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:19:
maar besef , 2011 Skyrim .. 2013 gta 5 .. vervolgens zijn we een lange tijd verder en is het eingelijk bizar dat er geen enkel nieuw deel op de vorige generatie consoles geweest is en denk oprecht dat we tes6 pas gaan zien zodra de nieuwe xbox er is en het een release titel word voor de xbox console
Je hebt in deze post op meerdere punten gelijk.
Dat met die Release Titel voor Xbox ook. Play 4 weeks early on xbox of w/e

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-08 12:10
taker1987 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:19:
Rockstar had groot gelijk om niet veel eerder GTA 6 uit te brengen. Dat had echt wel gekund, maar Rockstar werd zo schathemeltje rijk van deel 5 en GTA Online dat er geen haast was. Voor TeS geldt wellicht hetzelfde met dat hele MMO gebeuren.

Wel met je eens dat het bizar is dat een game 8 jaar geleden is aangekondigd en er letterlijk niks gepubliceerd is. Juist dat maakt mij heel sceptisch. Er zijn wel meer titels geweest die hetzelfde pad bewandelde. Dat is vaak geen goed teken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

DropjesLover schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Daar pas deze meme bij

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:P

Elke 4 tot 6 jaar.
Maar goed, na Skyrim kwam natuurlijk de MMO-gekte, dat heeft alle nieuwe delen van meerdere games vernaggeld (GTA, WoW, etc).
Mja, ook dan is TES:VI wel een enorme uitschieter hoor. Toen ik dit topic maakte had ik een grafiekje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BioiF02NqzJq3SqSx4dvQGZtFDs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dxkKD8f1aIjgzUGzTcpj55RN.png?f=user_largeNu ben ik helemaal van de nuances, maar ook dan blijft het wel opvallend. Ja, gamedevelopment is veel complexer is geworden waardoor games langer duren. Daarbij is Tod Howart altijd stellig geweest in dat hij maar aan 1 spel tegelijk werkt, en pas na de finale patch aan de volgende begint. Dat lijkt hij inmiddels enigsinds los gelaten te hebven, maar niet helemaal.

Skyrim SE kan ik niet zo boos op zijn, wetende waardoor die bestaat. Dat had te maken met dat ze de engine van 32bit naar 64bit aan het poorten waren voor Fallout 4. Om alles goed te kunnen testen en niet straks issues te hebben die late-stage development pas naar voren komen hebben ze toen Skyrim daarin gepoort. Tja, toen dat gedaan was konden ze net zo goed dat ding uitgeven. Was ook erg goed voor de mods, waar het limiet van 4GB ram in combinatie met memory leak issues al vroeg of laat CTD gaf, en hoe meer mods hoe vroeger...

De MMO-gekte heeft Bethesda niet heel hard geraakt. TES games doen het altijd wel goed ongeacht trends, en voor ESO is een compleet andere studio opgezet. Enige wat Bethesda daar heeft gedaan is de bestaande lore laten gebruiken en het spel uitgeven. Vandaar ook dat er op release enorm veel niet klopte aan lore, compleet andere mensen die een hoop erbij hadden bedacht. Inmiddels is het meeste gefixt, maar niet alles.

Maarja, zelfs als we dat allemaal meenemen, en ook rekening houden met dat Bethesda Starfield heeft gemaakt tussendoor ipv enkel TES en Fallout, dan nog is het gat te groot om puur onder de benodigde tijd voor gamedevelopment te schuiven. Dat is toch ook wel echt een deel keuzes om het uit te stellen.

En dan vergeet ik voor het gemak nog ff dat er vroeger veel meer volwaardige spin-off games waren vanuit Bethesda zelf (zoals Redguard), plus een paar dingen als mobile games. Terwijl er nu enkel een paar mobile games met hergebruikte assets zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 21-07-2026 13:51 ]

Hulleman schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Rockstar had groot gelijk om niet veel eerder GTA 6 uit te brengen. Dat had echt wel gekund, maar Rockstar werd zo schathemeltje rijk van deel 5 en GTA Online dat er geen haast was. Voor TeS geldt wellicht hetzelfde met dat hele MMO gebeuren.

Wel met je eens dat het bizar is dat een game 8 jaar geleden is aangekondigd en er letterlijk niks gepubliceerd is. Juist dat maakt mij heel sceptisch. Er zijn wel meer titels geweest die hetzelfde pad bewandelde. Dat is vaak geen goed teken.
Mja, Skyrim rereleases hebben Bethesda ook flink wat opgebracht over de jaren, en ook via creation club enzo is daar prima geld binnen gekomen. Die hebben net zo min haast als Rockstar.

Ik ben ook niet skeptisch dat het spel komt. Todd staat wellicht bekend als liar, maar dat is meer omdat hij bestaande features verkoopt als groter en beter dan het is dan dat er echt niks van klopt (je kan idd op de berg klimmen... door er tegenaan te springen als een maloot...). En de TES games zijn een veel te grote melkkoe om op te zeggen. Andere grote franchises die cancelations hebben gehad als Assassins Creed zijn ondanks hun grote over de jaren instabieler geweest, maar TES is net zoals GTA nog altijd een game die na zo veel jaar blijft verkopen en geld opbrengen, en daar nooit in is gestopt.

Dat het spel random geschadowdropt wordt zou me ook niks verbazen. Dat geeft ze de tijd om geen echt deadline te hoeven stellen en af te kunnen wachten tot het goed uit komt, zowel development-wise als in afstemming met andere grote game releases als GTAVI. Dat het inmiddels ver in development is en niet heel lang meer duurt geloof ik ook wel. Eind vorig jaar hebben de eerste niet Bethesda-mensen al gespeelt; Die kinderen van de Make A Wish Foundation. Dan zal dat spel niet heel ver meer zijn van release-ready.

• taker1987
Cambionn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Mja, ook dan is TES:VI wel een enorme uitschieter hoor. Toen ik dit topic naakte had ik een grafiekje gemaakt:

[Afbeelding]Nu ben ik helemaal van de nuances, maar ook dan blijft het wel opvallend. Ja, gamedevelopment is veel complexer is geworden waardoor games langer duren. Daarbij is Tod Howart altijd stellig geweest in dat hij maar aan 1 spel tegelijk werkt, en pas na de finale patch aan de volgende begint. Dat lijkt hij inmiddels enigsinds los gelaten te hebven, maar niet helemaal.

Skyrim SE kan ik niet zo boos op zijn, wetende waardoor die bestaat. Dat had te maken met dat ze de engine van 32bit naar 64bit aan het poorten waren voor Fallout 4. Om alles goed te kunnen testen en niet straks issues te hebben die late-stage development pas naar voren komen hebben ze toen Skyrim daarin gepoort. Tja, toen dat gedaan was konden ze net zo goed dat ding uitgeven. Was ook erg goed voor de mods, waar het limiet van 4GB ram in combinatie met memory leak issues al vroeg of laat CTD gaf, en hoe meer mods hoe vroeger...

De MMO-gekte heeft Bethesda niet heel hard geraakt. TES games doen het altijd wel goed ongeacht trends, en voor ESO is een compleet andere studio opgezet. Enige wat Bethesda daar heeft gedaan is de bestaande lore laten gebruiken en het spel uitgeven. Vandaar ook dat er op release enorm veel niet klopte aan lore, compleet andere mensen die een hoop erbij hadden bedacht. Inmiddels is het meeste gefixt, maar niet alles.

Maarja, zelfs als we dat allemaal meenemen, en ook rekening houden met dat Bethesda Starfield heeft gemaakt tussendoor ipv enkel TES en Fallout, dan nog is het gat te groot om puur onder de benodigde tijd voor gamedevelopment te schuiven. Dat is toch ook wel echt een deel keuzes om het uit te stellen.

En dan vergeet ik voor het gemak nog ff dat er vroeger veel meer volwaardige spin-off games waren vanuit Bethesda zelf (zoals Redguard), plus een paar dingen als mobile games. Terwijl er nu enkel een paar mobile games met hergebruikte assets zijn.
nou je slaat de spijker op zn kop .. precies dit inderdaad

ik had er echt minder problemen mee gehad als ze bijvoorbeeld een goeie DLC uitbrengen op jaarlijkse basis , meer content toe voegen vanuit de makers zelf in plaats van mods ,niet dat ik de mods niet steun of soms gebruik , maar bij bethesda is het mods installeren nou niet super makkelijk zoals bijvoorbeeld bij andere studio,s .. in de loop der jaren is dit wel makkelijker geworden maar toch .

gta 5 net zo , leuk dat ze alles gooien op gta online , maar de single player verdiend ook zeker zijn charmes en het is heel jammer dat er nooit dlc voor uitgebracht is om de tijd tot een nieuw deel te overbruggen , zelfde eigenlijk met red dead , en om bij bethesda te blijven , fallout 4 ..

persoonlijk vind ik tes en fallout toch wel de grotere titels van bethesda en daarom dat ik het persoonlijk ook jammer vind dat het zo lang moet duren voor er een nieuw deel in het genre is .. aan de andere kant is het goed omdat ze daarmee hopelijk echt nieuwe technieken en mechanics gaan gebruiken , anderzijds vind ik het vooral heel jammer dat het geen om de 2-4 jaar games zijn , en dan maar wat functies minder .. maar dan kan je daarna sterker terug komen met nog betere functies en nieuwe toevoegingen ..

daarnaast ligt de verwachting ook super hoog sinds we games hebben gehad als Kingdom come en the witcher 3 , red dead 2 , en zelfs nog gta 5 ..
dus de verwachting zal echt hoog liggen bij gamers waaronder ik zelf ook .. aan de andere kant blijft het bethesda en zal het wel weer de vele bugs hebben :+
toch hoop ik op meer vrijheid in keuzes en nog meer dingen om te doen dan dat je in de vorige delen al kon doen ..

wat zijn jullie verwachtingen van tes6 ?

taker1987 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:54:
persoonlijk vind ik tes en fallout toch wel de grotere titels van bethesda en daarom dat ik het persoonlijk ook jammer vind dat het zo lang moet duren voor er een nieuw deel in het genre is .. aan de andere kant is het goed omdat ze daarmee hopelijk echt nieuwe technieken en mechanics gaan gebruiken , anderzijds vind ik het vooral heel jammer dat het geen om de 2-4 jaar games zijn , en dan maar wat functies minder .. maar dan kan je daarna sterker terug komen met nog betere functies en nieuwe toevoegingen ..
Mja, ik lever liever niet in op functies. 6~8 jaar vind ik ook nog begrijpelijk, gezien Bethesda nog een eigen engine maakt en onderhoud. Dat waardeer ik erg. Enerzijds omdat het het spel wat unieke flair geeft waar veel van alle games aardig op elkaar lijken in sommige aspecten doordat de engines zo overeen komen. Anderzijds ondat de grote modsupport bij TES juist zo'n mooi onderdeel van de community is, en zo breed mogelijk is doordat ze een eigen engine hebben en daardoor veel tools kunnen uitgeven. En stiekem ook deels omdat ik niet van software monopolies hou, en het imho alleen maar goed is dat niet alles op Unreal en Unity draait.

Maar 14 en counting... Da's niet uit te leggen imho :+.
taker1987 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:54:
daarnaast ligt de verwachting ook super hoog sinds we games hebben gehad als Kingdom come en the witcher 3 , red dead 2 , en zelfs nog gta 5 ..
dus de verwachting zal echt hoog liggen bij gamers waaronder ik zelf ook .. aan de andere kant blijft het bethesda en zal het wel weer de vele bugs hebben :+
toch hoop ik op meer vrijheid in keuzes en nog meer dingen om te doen dan dat je in de vorige delen al kon doen ..

wat zijn jullie verwachtingen van tes6 ?
Witcher 3 was hetzelfde tijdperk als Skyrim, dus die zou ik niet hard meenemen voor de verwachting van TES:VI. Die kun je beter daarmee vergelijken.

Ik verwacht eigenlijk een typische TES game:
- Lekker clunky combat zodat iedereen alles kan ongeacht hoe goed je RL hand-oog coördinatie is. Vind het juist heerlijk aan TES games.
- Je begint als gevangene, tutorial is hoe je daaruit ontsnapt.
- Een relatief korte main-quest met super interesante lore die maar half naar buiten komt in casual gameplay.
- Daarvoor terug side-questlines die net zo lang zijn voor alle RPG-archetypes. Iig een mage-questline, een warrior-questline, een thieves-questline, en een assassin-questline.
- Daedric quests voor alle standaard princes.
- Prachtige open wereld, met wat kleine losse quests overal. Geen artificiele beperkingen (als in, een blokade die door niks veroorzaakt wordt) naast het einde van de map zodat je op de creatiefste manieren kan exploren.
- Setting in 1 land in Tamriel, uitgesloten wat we in eerdere main games hebben gezien (Arena niet meegetelt).
- Huis te koop in elke main city.
- De nieuwste itteratie van "Radiant AI".
- Mai'q the Liar.
- Een stapel easter-eggs naar de RL TES community en andere games.
- Optie tot vampier en weerwolf. Wellicht ook weer andere weer-dieren (de weerbeer van Morrowind is nog altijd gelieft).
- Een hoop bugs, waarvan een paar zo dom dat het memes worden.
- Patches om die bugs te fixen, maar die nieuwe bugs introduceren. Sowieso een major bug in de final patch die niet gefixt wordt (zoals lipsync bug in Oldrim).
- Mod support zowel via ouderwets "drop in je Data folder" als via ingebouwde club.

Mis ik nog iets? :P

Verder uniek aan dit spel? Geen idee. Zelfs de setting durf ik niet te gokken eigenlijk, laat staan het plot. Toen de trailer kwam ging iedereen speculeren welk land dat kan zijn, om een paar jaar later te horen dat Bethesda nog helemaal niks had bedacht :+. Ben wel erg benieuwd.

Hoop stiekem dat we weer iets terug gaan richting meer focus op skill points voor leveling. Maar ik vrees dat dat tegenwoordig te ouderwets is voor veel gamers. Verder zou het leuk zijn als je het weer "fout" kan doen. Skyrim speelde wel erg op safe. Je kon niet onderlevelen door alleen maar domme keuzes te maken, en je kon geen grote fouten maken die je later in je kont bijten (zoals belangrijke of zelfs semi-belangrijke NPCs vermoorden). Wellicht met Kingdom Come die meer moeilijk en oldfashioned is, en de Oblivion Remaster die een succes is, alsnog wat kans om weer terug naar "vroegar" te gaan kwa gameplay.

En misschien mysticisms terug als school of magic, en spell making (en dan met de optie tot belachelijke dingen). En natuurlijk wil ik graag mijn pet companions (iig paard en hond), een familie. Dat was leuk in Skyrim! En dan meteen meer vrijheid in het decoreren van je huis, zodat we al onze lootcollecties prachtig kunnen displayen. Hoop ook dat onderwatercombat ook weer mogelijk wordt, dat mis ik namelijk weer heel erg in Skyrim en zouden ze zo veel meer mee kunnen doen.

Oh, en hoop erg dat ze niet te "iedereen is vriendjes" worden. ESO heeft alles rond culturele verschillen, van racisme tot domweg andere points of view en gebruiken, zo gebagitaliseerd. Veilguard haalde ook alle interessante ideëen daarrond weg, waar die het juist mooi met veel nuances brachten. Hoop niet dat dat die trend ook in de main TES games komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cambionn op 21-07-2026 18:14 . Reden: typo's ]

• taker1987
jah ik mis ook inderdaad het stukje domme keuzes wel ,

wat ik vooral hoop is dat er wat mini games in gaan zitten , spelletje spelen in een stadje , ben ook vooral benieuwd naar de side queesten of de random events die je onderweg kan tegen komen
kwa wereld maakt het me zelf weinig uit , zolang ze het maar lekker fantasy houden zoals elder scrolls hoort te zijn , opzich lijkt me een setting tussen de dwemers ook wel heet vet maar het hele steampunk achtige idee hoeft voor mij dan weer niet ,

ik kijk er in elk geval wel enorm naar uit want zoals bij elke Tes of fallout game word ik toch altijd weg geblazen met een wow effect zodra je buiten komt voor de eerste keer

ooh en vergeet de fantastische soundtrack niet die ook echt hoor bij TES

ik kan ook niet wachten om straks die soundtrack door mn switch 2 te horen in oblivion _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door taker1987 op 21-07-2026 17:30 ]

taker1987 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:29:
jah ik mis ook inderdaad het stukje domme keuzes wel ,

wat ik vooral hoop is dat er wat mini games in gaan zitten , spelletje spelen in een stadje , ben ook vooral benieuwd naar de side queesten of de random events die je onderweg kan tegen komen
kwa wereld maakt het me zelf weinig uit , zolang ze het maar lekker fantasy houden zoals elder scrolls hoort te zijn , opzich lijkt me een setting tussen de dwemers ook wel heet vet maar het hele steampunk achtige idee hoeft voor mij dan weer niet ,

ik kijk er in elk geval wel enorm naar uit want zoals bij elke Tes of fallout game word ik toch altijd weg geblazen met een wow effect zodra je buiten komt voor de eerste keer

ooh en vergeet de fantastische soundtrack niet die ook echt hoor bij TES

ik kan ook niet wachten om straks die soundtrack door mn switch 2 te horen in oblivion _/-\o_ _/-\o_
Oh ja, de soundtracks zijn ook wel echt iets dat op het lijstje met typisch TES had gemoeten. Vraag me af of Jeremy Soule weer de muziek maakt, nu dat hij al die drama heeft gehad. Zonder hem zal de soundtrack toch wel een iets andere flair hebben.

Mini-games hoeven van mij dus écht niet. Is nooit echt mijn ding in andere spellen en vind het vaak juist eerder storent omdat het vaak niet 100% genegeerd kan worden als je alles completed wil hebben. Soms zelfs met goede rewards erachter die je anders niet krijgt. Ik wil m'n RPG spelen, niet een kaartspel ofzo.

Side-quests is wel een goede idd. Hoop dat die weer op het niveau van Oblivion komen. Skyrim had veel fetch-quests en "kill X"-quests waar Oblivion echt veel leuke unieke side-quests had.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 19:14
Cambionn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:20:
[...]
Oh ja, de soundtracks zijn ook wel echt iets dat op het lijstje met typisch TES had gemoeten. Vraag me af of Jeremy Soule weer de muziek maakt, nu dat hij al die drama heeft gehad. Zonder hem zal de soundtrack toch wel een iets andere flair hebben.

Mini-games hoeven van mij dus écht niet. Is nooit echt mijn ding in andere spellen en vind het vaak juist eerder storent omdat het vaak niet 100% genegeerd kan worden als je alles completed wil hebben. Soms zelfs met goede rewards erachter die je anders niet krijgt. Ik wil m'n RPG spelen, niet een kaartspel ofzo.

Side-quests is wel een goede idd. Hoop dat die weer op het niveau van Oblivion komen. Skyrim had veel fetch-quests en "kill X"-quests waar Oblivion echt veel leuke unieke side-quests had.
Voor mij staan de Elder Scrolls games onlosmakelijk verbonden met de muziek van Jeremy Soule en toen er medegedeeld werd dat de muziek door Inon Zur (van de Fallout games serie) gemaakt zou worden had ik zoiets van: nee he dat kan toch niet. Later werd het uiteraard begrijpelijk gezien het drama rond Jeremy.
Maar die twee hebben een compleet andere stijl en Jeremy's stijl geeft zoveel sfeer aan die spellen dat elke andere composer gewoon niet past, hoe goed ook.
Zelfde zag ik nl. bij Guild Wars 2, de base game met muziek van Jeremy heeft iets magisch, alsof je je echt thuis voelt in die wereld en de latere delen zijn gemaakt met andere muzikanten en dat hoor je en dat merk je (in ieder geval ik).

Ik denk dat het zo lang duurt omdat ze dezelfde kant op wilden gaan met TES6 als met Starfield en erachter kwamen dat dat toch niet zo succesvol was en ze de boel moesten omgooien/opnieuw beginnen. Pure speculatie van mijn kant natuurlijk.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-08 19:48
taker1987 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:41:
wel echt bizar dat tes 6 vet lang geleden is aangekondigd en we nog 0,0 hebben gezien van de game .. leuk dat Bethesda de game dagelijks speelt .. maar waar is een gameplay trailer of iets dergelijks .. vind het echt heel slecht hoe ze dit hebben aangepakt
Tsja, laten we wel wezen. Najaar 2026 wordt één van de meest verkochte games aller tijden een product waarvan we behoudens 4 minuten aan cinematic footage als sfeer impressie eveneens niets anders hebben gezien.

En zeker anno 2026 / 2027, maakt pre-release footage ook eigenlijk weinig echt uit voor uiteindelijk succes. Sterker nog, mogelijk doet het eerder zelfs nog het tegenovergestelde en schaad het de game eerder dan dat het de launch goed doet. De pre-release disclaimer maakt namelijk niet uit, klopt er ergens iets niet, wordt je online hedendaags als developer toch al snel met de grond gelijk gemaakt indien je geen indie dev bent welk voor een transparant ontwikkel proces gaat.
DropjesLover schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Elke 4 tot 6 jaar.
Ik denk persoonlijk niet dat MMO's in deze echt een rol hebben gespeeld. Game development wordt gewoon steeds complexer, zeker voor de scope van games als TES. Waarbij 2011 Skyrim, 2015 Fallout 4, 2018 Fallout 76, 2023 Starfield een launch cycle van één omvangrijke titel per circa 4 jaar geeft.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:14
psychodude schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Tsja, laten we wel wezen. Najaar 2026 wordt één van de meest verkochte games aller tijden een product waarvan we behoudens 4 minuten aan cinematic footage als sfeer impressie eveneens niets anders hebben gezien.

En zeker anno 2026 / 2027, maakt pre-release footage ook eigenlijk weinig echt uit voor uiteindelijk succes. Sterker nog, mogelijk doet het eerder zelfs nog het tegenovergestelde en schaad het de game eerder dan dat het de launch goed doet. De pre-release disclaimer maakt namelijk niet uit, klopt er ergens iets niet, wordt je online hedendaags als developer toch al snel met de grond gelijk gemaakt indien je geen indie dev bent welk voor een transparant ontwikkel proces gaat.
Het gaat er natuurlijk om dat er praktisch gezien radiostilte is rondom deze game. Die laatste communicatie uitingen stellen niets voor. We weten niet wat we kunnen verwachten, en wanneer we het kunnen verwachten.

Plus de andere flaters die Bethesda heeft geslagen afgelopen jaren, maakt dat ik lees dat veel anderen, inclusief ik, niet echt uitkijken naar deze game op dit moment.

• vosss
Ik denk dat er een hele hoop mensen juist wèl uitkijken naar TES VI.

Zeker na de shadowdrop van Oblivion vorig jaar. Laat maar komen. Ik hoop mei 2027.

• taker1987
jah we gaan het zien , ik denk wel dat mensen wachten op Tes6 .. maar ik ben bang dat het aardig kan gaan tegenvallen .. mensen zijn natuurlijk gewend aan groter geworden titels met al hun functies die zoveel beter zijn dan Skyrim ... zoals ik eerder aangaf , neem voorbeelden aan een witcher 3 die toch echt levendiger aanvoelt dan skyrim in sommige gevallen ... neem een voorbeeld aan kingdome come 1 en 2 .. neem een voorbeeld aan Crimson Desert ... deze games hebben hoge eisen gesteld voor het genre ..

daarnaast ... en dan kom ik op een heeeel belangrijk punt waar mensen echt tegen aan lopen
de game is in 2018 aangekondigd door bethesda tijdens de E3 als ik het goed heb ... we hebben een teaser gekregen met een stukje muziek en de naam Tes6 er in ... verder hebben we 0,0 info gekregen dan alleen .. we zijn er mee bezig en sinds kort .. de game is speelbaar en spelen het al dagelijks ...

trailer of gameplay beelden hebben we nog steeds niet gezien en dat is gewoon schandalig en ik denk dat daarom mensen wat minder vertrouwen hebben in Bethesda ...

of Bethesda doet het super slim om te voorkomen dat andere bedrijven hun ideetjes jatten / overnemen en het daarom zo spelen om niks te laten zien ...

of ze zijn bang voor de kritieken en daarom niks laten zien ..

ik denk alsnog dat dit een enorm domme fout is om een game aan te kondigen in 2018 en pas in 2027 of 2028 uit te brengen .. dat is gewoon 10 jaar na aankondiging en dat kan gewoon niet ! het is absurd dat en dit zou je ook niet moeten accepteren eigenlijk ...

ze hebben dus wel tijd om remasters te maken en daar het zelfde geld voor te vragen als op release ... maar om een game per console uit te brengen is teveel gevraagd ... besef dat we gewoon geen nieuwe elder scrolls of fallout hebben gezien op de huidige consoles ... kingdom come 1 en deel 2 is er nog eerder dan een nieuwe elder scrolls .. kleiner bedrijf ? waar gaat het mis ....

het zelfde zou zijn dat een telefoon bedrijf of een console maker iets aan kondigt maar pas over 10 jaar uitkomt ..

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-08 19:48
taker1987 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:13:
jah we gaan het zien , ik denk wel dat mensen wachten op Tes6 .. maar ik ben bang dat het aardig kan gaan tegenvallen .. mensen zijn natuurlijk gewend aan groter geworden titels met al hun functies die zoveel beter zijn dan Skyrim ... zoals ik eerder aangaf , neem voorbeelden aan een witcher 3 die toch echt levendiger aanvoelt dan skyrim in sommige gevallen ... neem een voorbeeld aan kingdome come 1 en 2 .. neem een voorbeeld aan Crimson Desert ... deze games hebben hoge eisen gesteld voor het genre ..

daarnaast ... en dan kom ik op een heeeel belangrijk punt waar mensen echt tegen aan lopen
de game is in 2018 aangekondigd door bethesda tijdens de E3 als ik het goed heb ... we hebben een teaser gekregen met een stukje muziek en de naam Tes6 er in ... verder hebben we 0,0 info gekregen dan alleen .. we zijn er mee bezig en sinds kort .. de game is speelbaar en spelen het al dagelijks ...

trailer of gameplay beelden hebben we nog steeds niet gezien en dat is gewoon schandalig en ik denk dat daarom mensen wat minder vertrouwen hebben in Bethesda ...

of Bethesda doet het super slim om te voorkomen dat andere bedrijven hun ideetjes jatten / overnemen en het daarom zo spelen om niks te laten zien ...

of ze zijn bang voor de kritieken en daarom niks laten zien ..

ik denk alsnog dat dit een enorm domme fout is om een game aan te kondigen in 2018 en pas in 2027 of 2028 uit te brengen .. dat is gewoon 10 jaar na aankondiging en dat kan gewoon niet ! het is absurd dat en dit zou je ook niet moeten accepteren eigenlijk ...

ze hebben dus wel tijd om remasters te maken en daar het zelfde geld voor te vragen als op release ... maar om een game per console uit te brengen is teveel gevraagd ... besef dat we gewoon geen nieuwe elder scrolls of fallout hebben gezien op de huidige consoles ... kingdom come 1 en deel 2 is er nog eerder dan een nieuwe elder scrolls .. kleiner bedrijf ? waar gaat het mis ....

het zelfde zou zijn dat een telefoon bedrijf of een console maker iets aan kondigt maar pas over 10 jaar uitkomt ..
Voorbeelden welk je aanhaalt, zijn echter ook niet vrij van lange dev times geweest. Kingdom Come in 2012 aangekondigd, release 2018. Crimson desert aankondiging in 2019, release vrij recentelijk.

Dit soort absurde dev times, worden gewoon steeds gebruikelijker voor AAA titels.

Of het handig is om in een vroeg stadium een aankondiging te doen, daar valt natuurlijk veel over te zeggen. Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat de roep vanuit de community zelf hiervoor best groot was. Veel mensen wilden weten dat TES niet dood was sinds TESO.
Orangelights23 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Het gaat er natuurlijk om dat er praktisch gezien radiostilte is rondom deze game. Die laatste communicatie uitingen stellen niets voor. We weten niet wat we kunnen verwachten, en wanneer we het kunnen verwachten.

Plus de andere flaters die Bethesda heeft geslagen afgelopen jaren, maakt dat ik lees dat veel anderen, inclusief ik, niet echt uitkijken naar deze game op dit moment.
Ach, dat laatste is in de praktijk weinig interessant voor dit soort titels. Een goede marketing campagne rondom Launch zorgt sowieso wel voor verkoop.

Daarnaast is het eerste ook exact wat ik bedoel. Het maakt niet uit hoe een dev het anno 2026 aanpakt prelaunch. Met Starfield hadden ze een veel meer open communicatie, langere aanzet qua hypetrain. Pre Launch leverde dit al nodige kritiek, en post Launch is het qua reception eerder een negatieve dan positieve invloed geweest.

Voor TES VI ligt er natuurlijk veel op het speel. Is de uiteindelijke reception niet conform verwachting, dan zal het ook zomaar de laatste TES kunnen zijn. Dat ze zorgvuldig zijn in hun prelaunch strategie verbaast mij dan ook niet. Ik verwacht een vrij korte hype campagne, vermoedelijk enkele maanden nadat het stof van gta 6 gedaald is.
Mja ik vind dit dus echt geen vergelijking. Witcher 3 is in mijn ogen juist minder dan Skyrim, kon er niet lekker inkomen. Witcher is denk ik tussen alle westerse RPGs juist mijn minst favoriete franchise. Begrijp me niet verkeerd, het zijn goede spellen en ik heb ze ook alle 3. En ik noem dit ook niet om te zeggen dat Skyrim per definitie beter is, dat is niet zo. Punt is dat het meer een persoonlijke smaak ding is dan wat beslist wel spel beter is. Maar het is een heel andere focus meer dan dat het per definitie beter is. Je hebt 1 karakter en een vast verhaal, daardoor kun je dat verhaal dieper uitwerken maar verlies je vrijheid. TES games zijn juist gemaakt om de andere kant op te gaan en yolo te doen wat je wil. Eigen karakter met een eigen verhaal. De handleiding van Arena legt dit idee uit; het is gebaseerd op DND waar je door de dungeon master een kant opgestuurt wordt, maar als je toch de andere kant op loopt moet er net zo veel te doen zijn en het verhaal daarop aansluiten. Die vrijheid zit compleet niet in Witcher. Dat is niet erg, zoals im zei gewoon een andere focus. Maar Witcher 3 heeft niet echt veranderingen gemaakt voor wat TES anders moet doen imho. Daarbij is Witcher 3 wellicht 4 jaar jonger, maar zoals eerder gezegd uit hetzelfde tijdperk als Skyrim. Het is kwa technologie ook niet zo anders dan Skyrim, het zijn vooral keuzes die voortkomen uit de verschillende focus die de spellen zo onderscheiden.

Kingdom Come was voor mij wel echt weer een goede. Eerste spel sinds Oblivion dat me weer echt dat oude westerse RPG vibe gaf waar ik zo van hou. Maar vergis je niet, de meningen over Kingdom Come zijn enorm verdeeld. Veel mensen vonden die oudere, complexere gameplay en de realistischere maar daardoor moeilijkere start juist drie keer niks. Het was een goed spel voor fans van het genre, maar onder de grote massa was het een stuk afwisselender kwa beoordeling met een hoop mensen die afhaakte erop. En tegenwoordig zijn games als TES niet enkel voor de liefhebber, for better or worse.

Crimson Dessert is nou écht geen voorbeeld van een spel dat de lat verhoogt imho. Het is een top spel, maar er is ook zo veel mis mee. De voice acting is nog slechter dan Oblivion, de storytelling 1 van de slechtste van alle RPGs, je character heeft vrij weinig personaliteit laat staan keuze erin (alson, overal wordt bij default ja en amen op gezegd, zonder enige flavour of echte keuze) en zo kun je nog wel meer punten noemen. Eigenlijk op bijna alles wat normaal belangrijk is voor een RPG scoort het slecht. Begrijp me niet verkeerd, op 1 of andere manier weet het spel ermee weg te komen en toch geweldig leuk te zijn. Het is echt 1 van de toppers van de laatste tijd. Dat het ondanks alle tekortkomingen op typisch voor RPG belangrijke punten zo goed weet te zijn is wellicht baanbrekend en maakt het uniek. Maar om nou te zeggen dat alle spellen dat pad moeten opzoeken? Lijkt me eigenlijk een heel slecht idee, denk niet dat de gemiddelde game daarop vooruit gaat. Denk dat hoewel het Crimson Dessert goed gelukt is, het vaker mis gaat en slecht uitpakt dan goed.
Hier ben ik het wel mee eens. Ook nog een dat meer dan een jaar later het bericht kwam dat ze nog niet eens echt zijn begonnen. Waarom dan in vredesnaam aankondigen? Ik kan me bijna niet indenken dat dat intern niet iets heel erg fout is gegaan waardoor het veel langer duurde dan verwacht, of dat ze ff een spike in waarde nodig hadden bij Bethesda en dachten "met een TES aankondigen gaan de aandelen omhoog" (bij wijze van).

Maar eerlijk, denk niet dat het uiteindelijk echt uit maakt. TES is net zoals GTA zo'n spel dat toch wel verkoopt ongeacht hoe de release gaat en wat voor problemen het heeft.
Euhm. Bethesda heeft niet Oblivion Remastered gemaakt? En dat die volle prijs kostte snap ik perfect. Als je kijkt niet enkel naar de hoeveelheid nieuwe assets, maar ook low level codibg werk voor de engine die daarin is gegaan. Een complete remake van sketch was op dat punt wellicht makkelijker geweest :+. Maar wel een stuk minder authentiek, en denk dat dat vooral is waarom deze keuzes zijn gemaakt. Denk dat dit echt een passieproject is geweest vanuit de developers wat hogerop is goedgekeurd als side-ding omdat uitgevers wisten dat het toch wel zou scoren.

Skyrim SE had ik eerder al op gecomment, dat was een logische stap in de development van Fallout 4 en niet gemaakt om een remaster te hebben aan zich. Toen het eenmaal gemaakt was uitgegeven. Als je de originele game had kreeg je die ook gratis, dus zie daar niet echt een groot probleem.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:58
Gezien het op nóg een versie van de inmiddels stokoude en gedateerde Creation Engine zal draaien moet je wel dikke roze gekleurde jampotglazen dragen om dit nog te kopen.
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:17:
Gezien het op nóg een versie van de inmiddels stokoude en gedateerde Creation Engine zal draaien moet je wel dikke roze gekleurde jampotglazen dragen om dit nog te kopen.
Je weet dat Unreal Engine ook uit 1998 komt :+? Ja die is door ontwikkelt, maar dat wordt Creation Engine ook gewoon. Dit wordt met een reden het eerste spel in Creation Engine 3, wat de nieuwe itteratie wordt. Gezien we nog niks van Creation Engine 3 hebben gezien, valt er buiten speculatie weinig te zeggen hoe verouderd het gaat zijn.

Zelfs als je niks geeft om de bijna monopolische positie van Unreal lijkt een eigen engine tailored speciaal naar dit soort game + de enorme modsupport ervan omdat de Creation Kit uitgegeven kan worden me geen "koop-bij-voorbaat-niet-zo-slecht" keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 24-07-2026 15:12 ]

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 09:33
Probleem is dat Bethesda de engine niet zo verbeterd als een Unreal engine die jij noemt. Ja het is natuurlijk elke keer een nieuwe iteratie, maar de verbeteringen onder de kap lijken niet zo denderend elke keer. Daarom leunen ze ook elke keer zoveel op mod support. Mods zijn geweldig natuurlijk, maar wat mij betreft maakt Bethesda hier jarenlang gewoon misbruik van. Als je elke keer voor basis dingen mods nodig hebt om te fixen, terwijl je al jaren je eigen engine in eigen beheer hebt, doe je iets niet goed. Haal er dan een expert bij of zo, want je huidige expert snapt er blijkbaar al jaren niets van.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-08 10:43
Cambionn schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Je weet dat Unreal Engine ook uit 1998 komt :+? Ja die is door ontwikkelt, maar dat wordt Creation Engine ook gewoon. Dit wordt met een reden het eerste spel in Creation Engine 3, wat de nieuwe itteratie wordt. Gezien we nog niks van Creation Engine 3 hebben gezien, valt er buiten speculatie weinig te zeggen hoe verouderd het gaat zijn.

Zelfs als je niks geeft om de bijna monopolische positie van Unreal lijkt een eigen engine tailored speciaal naar dit soort game + de enorme modsupport ervan omdat de Creation Kit uitgegeven kan worden me geen "koop-bij-voorbaat-niet-zo-slecht" keuze.
En? Je ziet telkens weer die oude animaties, lelijke gezichten en robotische gezichten. Dat zit er gewoon ingebakken en het zal bij ES 6 niet anders zijn. Maar wat boeit mij het ook eigenlijk, ik koop het toch niet.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:58
Cambionn schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Als je continu verwacht dat modders je game gaan fixen kun je voor eeuwig Fallout 76 launch kwaliteit verwachten…Midfield was zo saai dat modders het opgaven.
mister_S schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:25:
Probleem is dat Bethesda de engine niet zo verbeterd als een Unreal engine die jij noemt. Ja het is natuurlijk elke keer een nieuwe iteratie, maar de verbeteringen onder de kap lijken niet zo denderend elke keer. Daarom leunen ze ook elke keer zoveel op mod support. Mods zijn geweldig natuurlijk, maar wat mij betreft maakt Bethesda hier jarenlang gewoon misbruik van. Als je elke keer voor basis dingen mods nodig hebt om te fixen, terwijl je al jaren je eigen engine in eigen beheer hebt, doe je iets niet goed. Haal er dan een expert bij of zo, want je huidige expert snapt er blijkbaar al jaren niets van.
Mja, ik zie ze liever niet naar Unreal switchen hoor. Vind veel games steeds meer eentonig worden doordat ze allemaal in dezelfde engine draaien. Bethesda spellen zijn tenminste nog uniek.

Daarnaast zijn lang niet alle issues aan de engine zelf verwant. Veel is gewoon slechte scripting, verkeerde settings gebruiken (in de developer tools bedoel ik dan, niet de in-game settings) en quality control op assets. Dingen die je in elke engine zelf nog doet, zeker bij grotere producties. Ik vrees dat Bethesda het in een Unreal of wat dan ook het net zo goed bug-y as hell weet te maken. Sterker nog, als ik kijk naar hoe de slecht geprogrameerde Unreal games draaien lijkt Bethesda en hun programeerkunsten (of gebrek daaraan) dat laten doen me juist een doodswens. Dat wordt echt iets dat nouwlijks draait vrees ik :+.

Veel van de populaire mods zijn ook niet bugfix gericht, maar gericht op design keuzes, graphics (en die verbeteren boven wat een uitgever ooit doet ivm dat het spel ook op mindere PC's moet draaien) en extra content. Buiten de unofficial patches is de modcommunity meer bezig met leuke dingen doen dan bugfixes. En die community doe je veel schade door naar zo'n engine te stappen.

Waar ik me meer zorgen om maak is dat de (nieuwere versies) van de unofficial patches zijn steeds vaker een punt van discussie omdat de developer zich steeds meer op eigen voorkeur en aanpassingen focussed ipv op bug en inconsistentiefixes. Nu gebruiken mensen vaak een oudere versie van voordat hij dit deed, maar ik vrees een beetje voor hoe dat gaat bij een volgende game. Maargoed, dat is meer modcommunity-drama. En zoals gezegd, zal Bethesda het in een andere engine net zo bug-y maken, dus dat lost dit probleem ook niet op. Je zorgt enkel dat niemand er nog wat aan kan doen, of iig in veel minder grote mate.

Kijk, ik ben het helemaal met je eens dat Bethesda's programmeerskills en quality control zeer discutabel is. Dat is helemaal mijn punt niet. Maar een commerciele engine gebruiken gaat dat niet oplossen en wel veel nadelen geven.
jellybrah schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:27:
En? Je ziet telkens weer die oude animaties, lelijke gezichten en robotische gezichten. Dat zit er gewoon ingebakken en het zal bij ES 6 niet anders zijn. Maar wat boeit mij het ook eigenlijk, ik koop het toch niet.
Dat zijn niet per definitie engine issues tho? Dat zijn assets gerelateerde dingen en kun je in elke engine slecht doen. Bethesda gaat echt niet opeens betere animaties maken als ze naar iets als Unreal switchen... En grote producties als dit gaan ook echt geen stock-assets gebruiken overal.

Ja, een engine forceerd wat veranderingen. Maar ik denk dat het echt niet het verschil geeft op deze vlakken die je lijkt te verwachten.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 09:33
Ik denk dat je "engine" in dit context te strak definieert, de meeste mensen zullen in dit geval met "engine" de motor zelf en alles eromheen bedoelen. Misschien zal Bethesda met een third party engine geforceerd zijn om dingen echt af te werken, en mogelijk zal er meer uit komen als de dev team niet zoveel aan de tech hoeft te denken. Of het dan Unreal of iets anders is, is voor mij niet belangrijk. De meeste belangrijke mods in elke Beth spel voor mij zijn toch echt bugfixes en verbeteringen geweest, helaas zijn heel wat problemen ook nog eens herhalingen van problemen van hun andere spellen. Dat snap ik dus niet. Als een modder iets kan fixen, waarom dan zo'n grote professionele team niet?

Na Starfield is mijn hype voor een Bethesda spel helaas op een dieptepunt en ze zijn door de jaren heen in kwaliteit eerlijk gezegd links en rechts ingehaald door andere studios, maar ik hoop dat TES VI een knaller wordt :)

• taker1987
Cambionn schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Mja ik vind dit dus echt geen vergelijking. Witcher 3 is in mijn ogen juist minder dan Skyrim, kon er niet lekker inkomen. Witcher is denk ik tussen alle westerse RPGs juist mijn minst favoriete franchise. Begrijp me niet verkeerd, het zijn goede spellen en ik heb ze ook alle 3. En ik noem dit ook niet om te zeggen dat Skyrim per definitie beter is, dat is niet zo. Punt is dat het meer een persoonlijke smaak ding is dan wat beslist wel spel beter is. Maar het is een heel andere focus meer dan dat het per definitie beter is. Je hebt 1 karakter en een vast verhaal, daardoor kun je dat verhaal dieper uitwerken maar verlies je vrijheid. TES games zijn juist gemaakt om de andere kant op te gaan en yolo te doen wat je wil. Eigen karakter met een eigen verhaal. De handleiding van Arena legt dit idee uit; het is gebaseerd op DND waar je door de dungeon master een kant opgestuurt wordt, maar als je toch de andere kant op loopt moet er net zo veel te doen zijn en het verhaal daarop aansluiten. Die vrijheid zit compleet niet in Witcher. Dat is niet erg, zoals im zei gewoon een andere focus. Maar Witcher 3 heeft niet echt veranderingen gemaakt voor wat TES anders moet doen imho. Daarbij is Witcher 3 wellicht 4 jaar jonger, maar zoals eerder gezegd uit hetzelfde tijdperk als Skyrim. Het is kwa technologie ook niet zo anders dan Skyrim, het zijn vooral keuzes die voortkomen uit de verschillende focus die de spellen zo onderscheiden.

Kingdom Come was voor mij wel echt weer een goede. Eerste spel sinds Oblivion dat me weer echt dat oude westerse RPG vibe gaf waar ik zo van hou. Maar vergis je niet, de meningen over Kingdom Come zijn enorm verdeeld. Veel mensen vonden die oudere, complexere gameplay en de realistischere maar daardoor moeilijkere start juist drie keer niks. Het was een goed spel voor fans van het genre, maar onder de grote massa was het een stuk afwisselender kwa beoordeling met een hoop mensen die afhaakte erop. En tegenwoordig zijn games als TES niet enkel voor de liefhebber, for better or worse.

Crimson Dessert is nou écht geen voorbeeld van een spel dat de lat verhoogt imho. Het is een top spel, maar er is ook zo veel mis mee. De voice acting is nog slechter dan Oblivion, de storytelling 1 van de slechtste van alle RPGs, je character heeft vrij weinig personaliteit laat staan keuze erin (alson, overal wordt bij default ja en amen op gezegd, zonder enige flavour of echte keuze) en zo kun je nog wel meer punten noemen. Eigenlijk op bijna alles wat normaal belangrijk is voor een RPG scoort het slecht. Begrijp me niet verkeerd, op 1 of andere manier weet het spel ermee weg te komen en toch geweldig leuk te zijn. Het is echt 1 van de toppers van de laatste tijd. Dat het ondanks alle tekortkomingen op typisch voor RPG belangrijke punten zo goed weet te zijn is wellicht baanbrekend en maakt het uniek. Maar om nou te zeggen dat alle spellen dat pad moeten opzoeken? Lijkt me eigenlijk een heel slecht idee, denk niet dat de gemiddelde game daarop vooruit gaat. Denk dat hoewel het Crimson Dessert goed gelukt is, het vaker mis gaat en slecht uitpakt dan goed.

[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Ook nog een dat meer dan een jaar later het bericht kwam dat ze nog niet eens echt zijn begonnen. Waarom dan in vredesnaam aankondigen? Ik kan me bijna niet indenken dat dat intern niet iets heel erg fout is gegaan waardoor het veel langer duurde dan verwacht, of dat ze ff een spike in waarde nodig hadden bij Bethesda en dachten "met een TES aankondigen gaan de aandelen omhoog" (bij wijze van).

Maar eerlijk, denk niet dat het uiteindelijk echt uit maakt. TES is net zoals GTA zo'n spel dat toch wel verkoopt ongeacht hoe de release gaat en wat voor problemen het heeft.

[...]

Euhm. Bethesda heeft niet Oblivion Remastered gemaakt? En dat die volle prijs kostte snap ik perfect. Als je kijkt niet enkel naar de hoeveelheid nieuwe assets, maar ook low level codibg werk voor de engine die daarin is gegaan. Een complete remake van sketch was op dat punt wellicht makkelijker geweest :+. Maar wel een stuk minder authentiek, en denk dat dat vooral is waarom deze keuzes zijn gemaakt. Denk dat dit echt een passieproject is geweest vanuit de developers wat hogerop is goedgekeurd als side-ding omdat uitgevers wisten dat het toch wel zou scoren.

Skyrim SE had ik eerder al op gecomment, dat was een logische stap in de development van Fallout 4 en niet gemaakt om een remaster te hebben aan zich. Toen het eenmaal gemaakt was uitgegeven. Als je de originele game had kreeg je die ook gratis, dus zie daar niet echt een groot probleem.
kwa witcher 3 kan ik je standpunt wel vinden dat je daar maar 1 karakter hebt , en ik heb er nog is over na zitten denken en dan is Skyrim en the witcher totaal niet met elkaar te vergelijken ..

maar de remasters die Bethesda heeft gemaakt ongeacht of het door bethesda zelf gedaan is of door een totaal ander team maakt niet heel veel uit .. de game blijft dezelfde game ,

waar het mij meer om gaat is dat Skyrim op de ps3 / xbox 360 is uitgekomen .. er in 2016 een special edition is gekomen en in 2017 de vr versie is gekomen .. allemaal leuk en aardig , maar fallout 4 is van 2015 .. uitgekomen op de playstation 4 , in 2018 is tes6 aangekondigd om vervolgens in 2021 nog is even een AE uit te brengen voor Skyrim ..

nou jah zo kan ik nog wel een heel lijstje gaan maken .. maar waar het mij om draait is dat bethesda dus wel flink wil cashen met zowel oude titels van tes en fallout ( remaster op special editions op next gen consoles uit brengen ) besef nogmaals dat skyrim op de xbox 360 en ps3 is uitgekomen .. fallout is op de ps4 uitgekomen .. we zijn inmiddels bijna aangekomen bij de ps6 en next gen xbox / switch 2 en we hebben nog steeds geen nieuwe tes

het is grofweg schandalig dat je een game in 2018 aankondigt , vervolgens nog even dezelfde games gaat remasteren of uitbrengen op een switch 2 ( ik heb m daar op wel gekocht ook ) maar je ondertussen wel fans jaren laat wachten op uberhaupt gameplay beelden of een trailer ... en dit zie je bij meer bedrijven natuurlijk gebeuren , kijk ik hoef echt niet ieder jaar een nieuwe titel , maar om de 4 jaar zou wel een mooi iets zijn natuurlijk

GTA doet dit natuurlijk ook .. gta 5 is van 2013 , we hebben 0,0 single player extra content meer gehad na release , remasters zijn er geweest . en jah gratis .. maar ondertussen ben je 2-3 console generaties verder voor je een nieuwe titel krijgt

waar het meer om gaat is dat mensen natuurlijk bij een nieuwe console hopen op een nieuw deel van hun favoriete games , maar nee dan krijg je 2 consoles verder nog steeds dezelfde game om vervolgens pas bij console 3 eindelijk de nieuwe titel te kunnen spelen

Rockstar is een miljoenen bedrijf door gta maar gta 5 is al vanaf 2013 .. we zijn 13 jaar verder voor we een nieuw deel krijgen , het is dat FIVEM een ding is wat ik graag speel maar anders had ik gta al lang niet meer aan geraakt

dit zelfde is een beetje met Skyrim , het is dat de mods zo nice zijn anders had ik de game al lang niet meer aangeraakt , maar ik hou wel oprecht van die hele setting en van de soundtrack en alles , maar om nou 10 tot 13 jaar te moeten wachten op een nieuw deel is gewoon weg dood en dood zonde , en als ze nou is extra content maken in de tussen tijd ( geen mods ) dan vind ik het een ander verhaal

kijk nu naar the witcher 3 die gewoon singeplayer dlc krijgt ter voorbereiding op deel 4

ik had bijvoorbeeld in gta ook graag willen zien dat ze meer singe player content hadden toegevoegd kwa story lines .. jah moeilijk ivm 3 chars en verschillende eindes van mensen .. maar met het geld wat ze verdienen moet dit toch niet onmogelijk zijn lijkt me

Bethseda had dit natuurlijk ook kunnen doen bij Skyrim / fallout

nou jah ik kan zo nog uren door gaan maar ik denk dat mijn punt duidelijk is :+

we leven nu eenmaal in een tijdperk waar in games maken blijkbaar moeilijk is dan vroeger en het daarom langer duurt .. of zijn bedrijven uit op geld en laks om nieuwe titels ( nieuwe delen) te maken en het daarom zo lang duurt

persoonlijk zie ik liever een nieuw deel in het genre dan x op x een remaster van excact dezelfde game

in sommige games vind ik het echt super vet maar in sommige denk ik .. been there done that helemaal als ze al zovaak opnieuw zijn uitgebracht

maar ook hier zal oblivion binnenkort op mijn switch 2 te spelen zijn .. waarom , het is handheld en hoe lekker is het om dit soort games handheld te spelen

taker1987 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:38:
[...]

kwa witcher 3 kan ik je standpunt wel vinden dat je daar maar 1 karakter hebt , en ik heb er nog is over na zitten denken en dan is Skyrim en the witcher totaal niet met elkaar te vergelijken ..

maar de remasters die Bethesda heeft gemaakt ongeacht of het door bethesda zelf gedaan is of door een totaal ander team maakt niet heel veel uit .. de game blijft dezelfde game ,

waar het mij meer om gaat is dat Skyrim op de ps3 / xbox 360 is uitgekomen .. er in 2016 een special edition is gekomen en in 2017 de vr versie is gekomen .. allemaal leuk en aardig , maar fallout 4 is van 2015 .. uitgekomen op de playstation 4 , in 2018 is tes6 aangekondigd om vervolgens in 2021 nog is even een AE uit te brengen voor Skyrim ..

nou jah zo kan ik nog wel een heel lijstje gaan maken .. maar waar het mij om draait is dat bethesda dus wel flink wil cashen met zowel oude titels van tes en fallout ( remaster op special editions op next gen consoles uit brengen ) besef nogmaals dat skyrim op de xbox 360 en ps3 is uitgekomen .. fallout is op de ps4 uitgekomen .. we zijn inmiddels bijna aangekomen bij de ps6 en next gen xbox / switch 2 en we hebben nog steeds geen nieuwe tes

het is grofweg schandalig dat je een game in 2018 aankondigt , vervolgens nog even dezelfde games gaat remasteren of uitbrengen op een switch 2 ( ik heb m daar op wel gekocht ook ) maar je ondertussen wel fans jaren laat wachten op uberhaupt gameplay beelden of een trailer ... en dit zie je bij meer bedrijven natuurlijk gebeuren , kijk ik hoef echt niet ieder jaar een nieuwe titel , maar om de 4 jaar zou wel een mooi iets zijn natuurlijk

GTA doet dit natuurlijk ook .. gta 5 is van 2013 , we hebben 0,0 single player extra content meer gehad na release , remasters zijn er geweest . en jah gratis .. maar ondertussen ben je 2-3 console generaties verder voor je een nieuwe titel krijgt

waar het meer om gaat is dat mensen natuurlijk bij een nieuwe console hopen op een nieuw deel van hun favoriete games , maar nee dan krijg je 2 consoles verder nog steeds dezelfde game om vervolgens pas bij console 3 eindelijk de nieuwe titel te kunnen spelen

Rockstar is een miljoenen bedrijf door gta maar gta 5 is al vanaf 2013 .. we zijn 13 jaar verder voor we een nieuw deel krijgen , het is dat FIVEM een ding is wat ik graag speel maar anders had ik gta al lang niet meer aan geraakt

dit zelfde is een beetje met Skyrim , het is dat de mods zo nice zijn anders had ik de game al lang niet meer aangeraakt , maar ik hou wel oprecht van die hele setting en van de soundtrack en alles , maar om nou 10 tot 13 jaar te moeten wachten op een nieuw deel is gewoon weg dood en dood zonde , en als ze nou is extra content maken in de tussen tijd ( geen mods ) dan vind ik het een ander verhaal

kijk nu naar the witcher 3 die gewoon singeplayer dlc krijgt ter voorbereiding op deel 4

ik had bijvoorbeeld in gta ook graag willen zien dat ze meer singe player content hadden toegevoegd kwa story lines .. jah moeilijk ivm 3 chars en verschillende eindes van mensen .. maar met het geld wat ze verdienen moet dit toch niet onmogelijk zijn lijkt me

Bethseda had dit natuurlijk ook kunnen doen bij Skyrim / fallout

nou jah ik kan zo nog uren door gaan maar ik denk dat mijn punt duidelijk is :+

we leven nu eenmaal in een tijdperk waar in games maken blijkbaar moeilijk is dan vroeger en het daarom langer duurt .. of zijn bedrijven uit op geld en laks om nieuwe titels ( nieuwe delen) te maken en het daarom zo lang duurt

persoonlijk zie ik liever een nieuw deel in het genre dan x op x een remaster van excact dezelfde game

in sommige games vind ik het echt super vet maar in sommige denk ik .. been there done that helemaal als ze al zovaak opnieuw zijn uitgebracht

maar ook hier zal oblivion binnenkort op mijn switch 2 te spelen zijn .. waarom , het is handheld en hoe lekker is het om dit soort games handheld te spelen
Ik kan me nu eigenlijk beter in je standpunt vinden. Vind het ook véél te lang duren. Zoals ik eerder al ergens zei, games maken duurt steeds langer maar deze tijdlijn kun je niet meer enkel daar onder scharen.

De 2 remasters (SE en OBR) heb ik geen issues mee. SE omdat het toch al vrijwel gemaakt was juist om een ander spel (Fallout 4) te developen en OBR kostte Bethesda vrijwel geen tijd en die kan dus "gewoon" aan een nieuwe game werken terwijl dat gemaakt werd. Denk dat dat sowieso voor remasters de goede weg is, uitbesteden aan gepasioneerd externe studio en zelf doorwerken aan nieuwe games.

Maar ondanks dat ik zelf Skyrim (en Oblivion, en Morrowind, en soms zelfs de andere titels) nog met regelmaat speel en dus best blij ben dat het op nieuwere apparaten ook kan, vind ik dat idd geen reden om met niks nieuws te hoeven komen. Ik had de poorts ff niet meegenomen onder "remasters", maar een poort zou niet de development van nieuwe games tegen moeten houden. Ze zijn leuk als het tussendoor kan, maar niet in plaats van.

Moet zeggen dat ik vroeger heel erg met mods bezig was, maar tegenwoordig juist niet zo. Nu speel ik juist grotendeels vanilla met enkel wat grafische en simpele QoL mods. Het is voor mij echt het spel (en de vrijheid te doen wat ik wil) waar ik voor terug blijf komen. Ongeacht wat voor karakter ik zin in heb om te spelen, met TES kom ik ermee weg. En na duizenden uren ken ik Skyrim en Oblivion zo goed dat het fijne spellen zijn als ik ff niet volledig kan focussen door vermoedheid, drukte of ziekte ofzo. Het zijn hier dus niet de mods die het in leven houden.

Oblivion Remastered is trouwens super leuk op m'n Steam Deck. Dus wat betreft je laatste vraag, da's geen slechte titel voor de Switch imho.

Pagina: 1