Zal dit plafond zware duo rolgordijnen van 3 meter houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beer09
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-06 16:48
Beste allen,

Bij schoonmoeders is er een renovatie geweest en zijn er kunstof kozijnen geplaatst. Hierdoor passen de rolgordijnen niet meer in de nieuwe kozijnen. Ik wil het graag alsnog bevestigen, maar schoonmoeders is bang dat de constructie naar beneden valt. Ik wil dit graag even met anderen bespreken.

Het idee dat ik heb is om de rolgordijnen voor het kunstof kozijn te plaatsen, want hier hangt een hardhouten plaat (had een schroef hieruit gehaald en volgens mij is dit hardhout). Als ik erop klopt klinkt het vrij hol, misschien iets minder hol dan een gipsen plaat. Er zijn vier ophangbeugels met in totaal 8 schroeven die schacht ribben hebben. Ik weet niet precies hoe dik deze hardhouten plaat is. Verder hangt ook een gordijn aan deze plaat.

Het tweede probleem dat moet worden opgelost is dat het rolgordijn niet meer tussen het kozijn past, dus zal er een stuk van de sierplint aan het plafond moeten worden afgehaald, of er moet een sierplint bij. Zodat er geen ruimte is tussen het rolgordijn en het plafond, zodat de ophangbeugels passen. Ik had het idee om een stuk sierplint met een multitool eraf te zagen en wat bij te verven. Goed idee?

Ik las dat hardhout schroeven 10-50 kg per schroef houden. Ik schat de rolgordijnen rond de 11-15 kg, maar er komt ook belasting door gebruik. En de plaat zelf moet het ook kunnen houden.

Doordat ik niet precies weet of het hardhout is, hoe dik de plaat is en hoeveel belasting er uiteindelijk komt, vraag ik mij af wat jullie advies is hierin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6YhRz_ZkmekD2qgsY_-Sh_680U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS45miMkDzbuYfeIl3Hp3LQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDzGK4RKib-W_-uryvjWe4SvKZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNM0X7oifuWEyPFl4BuwbmXy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0vHnuYw3VqyCe7grHgyUbxOIWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37z6b2L663Ml950QIdAuke23.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
en als jij het al niet weet terwijl je er met je neus bovenop staat, hoe moet iemand hier dan antwoord hebben, een bouwkundige kristallen bol?

heb je een foto van een afstandje, met het gehele kozijn en plafond erboven erop?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:31
Draai er een aantal schroeven in en hang aan elke schroef 20 kg. Komt de boel niet naar beneden dan zit je goed

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou niet direct in het hout schroeven maar - aangezien het hol klinkt - deze gebruiken
https://www.wovar.nl/fischer-hollewandpluggen-12x60mm/
Dat zou moeten houden.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Beer09
No Hands schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:02:
en als jij het al niet weet terwijl je er met je neus bovenop staat, hoe moet iemand hier dan antwoord hebben, een bouwkundige kristallen bol?

heb je een foto van een afstandje, met het gehele kozijn en plafond erboven erop?
Bedankt voor de reactie en ik snap dan het lastig is om in te schatten met de gegevens die je nu hebt. Misschien advies hoe ik erachter kan komen hoe ik wel de dikte van de plank kan meten? Of hoe ik weet of het hardhout is? Zal wel een manier zijn om erachter te komen om te meten of dit het houdt?

Ik zie dat iemand anders aanraadde om er een gewicht aan te hangen en kijken dit het houdt.

Dit zijn de enige foto's nog die ik heb hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saOLaQThHbXHY89Sg7FMi_6RFVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GTHyMYaBvGWdfKINL5TMTOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyvgu-UX_RNQVR9nu2NkmDkDOhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6uRFSfKqC7eRp5YDkGWrnwg.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer09
franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:48:
Ik zou niet direct in het hout schroeven maar - aangezien het hol klinkt - deze gebruiken
https://www.wovar.nl/fischer-hollewandpluggen-12x60mm/
Dat zou moeten houden.
Bedankt voor de tip. Dit zit er wel steviger uit dan alleen het gebruik van schroeven.

• Beer09
Wat vinden jullie verder van het idee om een stuk vrij te maken van de sierplint met de multitool, zodat het rolgordijn past? Of zijn er betere oplossingen?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beer09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Bedankt voor de tip. Dit zit er wel steviger uit dan alleen het gebruik van schroeven.
Je ontkomt er dan niet aan er een boor in te zetten, weet je wel gelijk hoe dik het is. Sowieso een goed idee denk ik om een gaatje te boren om te weten wat het nu is, komt toch een gordijn onder dus afwerking is minder van belang.
Beer09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:10:
Wat vinden jullie verder van het idee om een stuk vrij te maken van de sierplint met de multitool, zodat het rolgordijn past? Of zijn er betere oplossingen?
Ik zou eerder een houten latje daar plaatsen met dezelfde dikte o op te vullen, makkelijker. Of vind je dan dat het gordijn te laag komt?

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 10-06-2026 16:15 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Beer09
franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Je ontkomt er dan niet aan er een boor in te zetten, weet je wel gelijk hoe dik het is. Sowieso een goed idee denk ik om een gaatje te boren om te weten wat het nu is, komt toch een gordijn onder dus afwerking is minder van belang.
Ja precies, ik zat hier ook aan te denken. Kan ik dit niet al met het voorboren van de schroeven meten? Dat er een klein gaatje komt? Ik boor niet super veel in hout, maar kan je niet al een soort van voelen hoe dik het is, als je boort?

• Beer09
franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:11:
Ik zou eerder een houten latje daar plaatsen met dezelfde dikte o op te vullen, makkelijker. Of vind je dan dat het gordijn te laag komt?
Dit lijkt mij extra werk, want dan moet ik een houten lat bevestigen en ook nog afwerken (schilderen/kitten). Als het echt niet anders kan, dan zal dit moeten, maar mijn voorkeur gaat uit naar een stukje van de sierplint afhalen (als dit mogelijk is).

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beer09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Ja precies, ik zat hier ook aan te denken. Kan ik dit niet al met het voorboren van de schroeven meten? Dat er een klein gaatje komt? Ik boor niet super veel in hout, maar kan je niet al een soort van voelen hoe dik het is, als je boort?
Als je rustig boort voel je op een gegeven moment de weerstand wegschieten. Oefen eerst even op een plankje, dan weet je hoe het voelt. Als je een beetje oplet weet je dan grofweg hoe dik het is, of je gebruikt een stukje ijzerdraad met een haakje om te meten.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:32
Mijn vorige huis had een soortgelijk iets en de plank bleek een gipsplaat te zijn. Door op verschillende plekken te tikken tegen de plaat, vond ik de houten rachels waar de plaat tegenaan was geschroeft. Op die plekken heb ik de gordijnrails vastgeschroefd.

• Beer09
franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Als je rustig boort voel je op een gegeven moment de weerstand wegschieten. Oefen eerst even op een plankje, dan weet je hoe het voelt. Als je een beetje oplet weet je dan grofweg hoe dik het is, of je gebruikt een stukje ijzerdraad met een haakje om te meten.
Zal het proberen, dankje.
Bedenk mij nu dat die houten plank vast ook is vastgeboord aan balken of planken. Misschien kan ik ook even kloppen bij de splitsing om te horen of daar ook een balk loopt. Dan zou wellicht daar dan een beugel kunnen worden opgehangen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

tlpeter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:24:
Mijn vorige huis had een soortgelijk iets en de plank bleek een gipsplaat te zijn. Door op verschillende plekken te tikken tegen de plaat, vond ik de houten rachels waar de plaat tegenaan was geschroeft. Op die plekken heb ik de gordijnrails vastgeschroefd.
Dit is wel een goede. Je hebt ook van die leidingmeter achtige dingen die ook de studs kunnen vinden, heb ik gebruikt om een TV aan een gipsmuut te hangen.

• Beer09
franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Dit is wel een goede. Je hebt ook van die leidingmeter achtige dingen die ook de studs kunnen vinden, heb ik gebruikt om een TV aan een gipsmuut te hangen.
Klopt, dit is wel een goede. Ik heb een leidingzoeker, dus die kan ik wel meenemen.

• Beer09
Iemand enig idee hoe dik een houtplaat hier minimaal voor hoor te zijn, wil ik alleen houtschroeven gebruiken?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
12 mm multiplex durf ik persoonlijk heel wat aan te hangen. En gordijnplanken zijn vaak ook zoiets, een tijdje zijn ze vrij normaal geweest. Tegenwoordig zit het hout juist vaak achter het plafond.

Persoonlijk zou ik kijken hoe de gordijnrails vast zit en daarop veder gaan.

• Beer09
twain4me schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:50:
12 mm multiplex durf ik persoonlijk heel wat aan te hangen. En gordijnplanken zijn vaak ook zoiets, een tijdje zijn ze vrij normaal geweest. Tegenwoordig zit het hout juist vaak achter het plafond.

Persoonlijk zou ik kijken hoe de gordijnrails vast zit en daarop veder gaan.
Ik schat dat het wel dikker is dan 12 mm, hoe dik weet ik niet precies. Verder denken de mensen die er kwamen (klussers, schoonmoeder en ik) dat het om een houten plaat gaat. Zaten ook schroeven in bij de gordijnen, had er één uitgehaald om te kijken.

Zijn hier verder alsnog holle wandpluggen voor nodig, als het om een plaat van 3-6 mm gaat? Of kan ik met een gerust hart houtschroeven gebruiken?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Kan je het rolgordijn niet een stukje inkorten zodat het wel weer past en je niet een stuk van het afwerklatje hoeft te verwijderen?

Bijv die van de Gamma zijn allemaal zelf in te korten.

Van klussen krijg je grijze haren

• Beer09
fenrir schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:29:
Kan je het rolgordijn niet een stukje inkorten zodat het wel weer past en je niet een stuk van het afwerklatje hoeft te verwijderen?

Nee, dit was een speciaal opmaat gemaakt duo rolgordijn door een bedrijf. Best een duur ding geweest, zou best zonde zijn om het in te korten lijkt me.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
fenrir schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:29:

en het kiepraam kiept naar binnen dus dan kan dat niet meer open.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Beer09
No Hands schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:26:
[...]

en het kiepraam kiept naar binnen dus dan kan dat niet meer open.
Scherp en dat had ik ook al aangegeven bij mijn schoonmoeder, maar schoonmoeders is nogal stellig erin dat ze het kiepraam niet gaat gebruiken en ze is niet blij met de verbouwing.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hier een hdf plint met hightack vastgezet. Daarop een zware plisse cassette aan 4 beugels met elk 2 schroeven in de plint vastgezet met nog een dotje hightack. Lengte ca 2,2m

in andere kozijnen zelfde maar dan veel lichtere rolgordijnen en die gaan nergens naar toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBo0o1E2s1aonqfPwONw2hmK3v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG0FQeBndfXXsMnJ5DpwM4Vi.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Beer09
Heeft iemand nog advies in mijn benadering?

Ik zal proberen te zoeken voor die houten balken, waaraan de houten plaat is bevestigd. Als ik die niet kan vinden, dan zal ik een klein gaatje voorboren om te voelen hoe dik het hout is. Als het rond de 2mm is, zal ik dan holle wand pluggen gebruiken? Of is dat sowieso een goed idee? Ik ben daar nog niet helemaal uit namelijk.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Boor nou eerst maar eens een gaatje van zeg 6mm doorsnede en ga meten.
Het blijft anders gissen voor jou en ons.

• Beer09
franssie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:03:
Boor nou eerst maar eens een gaatje van zeg 6mm doorsnede en ga meten.
Het blijft anders gissen voor jou en ons.
Snap dat dit handig is, om het dan stap voor stap door te nemen. Mijn schoonmoeder woont alleen niet om de hoek en als ik langskom, wordt verwacht dat we het gaan ophangen. Daarom zou het handig zijn, dat ik nu vooraf weet welke beslissingen ik kan nemen.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 15:54
Als dat hout stevig aanvoelt kun je de boel daar gewoon aan vastschroeven.

En lijkt mij heel sterk dat dat rolgordijn 15kg weegt...

En bij direct tegen de gipsplaten aanschroeven werken deze prima.

https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401012348-jpeg_1.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door FSSF op 16-06-2026 12:46 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Beer09
FSSF schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:44:
Als dat hout stevig aanvoelt kun je de boel daar gewoon aan vastschroeven.

En lijkt mij heel sterk dat dat rolgordijn 15kg weegt...

En bij direct tegen de gipsplaten aanschroeven werken deze prima.

https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401012348-jpeg_1.jpg
Dank voor je antwoord. Zonder hollewandpluggen? Als de houten plaat te dun aanvoelt, is dit wellicht verstandiger. Zal eerst wel balken zoeken met de leidingzoeker. Verder gaat het om een duo rolgordijn, ik vermoed van aluminium. Het blijft een schatting, maar als ik het vergelijk met een stang van 20kg in de sportschool, dan weegt dit rolgordijn wellicht net iets minder.

Het gaat om houten platen en ik heb die gipslaten pluggen al.
Pagina: 1