Vaatwasser afvoer aansluiten aan de overkant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:53
Goedemiddag!

Voor mijn zus en zwager ben ik de keuken van hun nieuwe huis aan het aanpassen zodat er een vaatwasser in kan (huis met 4 slaapkamers, redelijk nieuwe keuken, zonder vaatwasser 8)7).

De enige geschikte kast staat tegenover het gootsteenkastje. Water aanleggen wordt geen probleem. Maar voor de afvoer twijfel ik nog wat de beste optie is. De plek voor de vaatwasser heb ik al vrij gemaakt zoals te zien op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVc8dfYGT9lrtrlVyBTVj5CCy0k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X3TWdmoVXQJdDuVeckWyMzl.jpg?f=fotoalbum_medium

Hiervoor heb ik de bovenste helft van de kast verankerd in de twee kasten daarnaast en vervolgens met de multitool de onderste helft losgezaagd.

Op onderstaande tekening heb ik geprobeerd de verdere situatie te schetsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFpkmTrmGRbN8NSwtDFfUwHqMOk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mIsuQFKZyX6wNfM0afd4NGpF.jpg?f=user_large

Ik zie een aantal opties voor de afvoer.

Optie 1, Geel:

In zowel het gootsteenkastje als bij de opstelplaats van de vaatwasser boor ik een (relatief) klein gaat waar de afvoerslang van de vaatwasser doorheen kan naar de kruipruimte. vervolgens kan ik de vaatwasser met een verlengstuk (Bijvoorbeeld: Fixem Wasmachine slang verlengen - Vaatwasser afvoerslang - 2.5M | bol) aansluiten op de sifon in het gootsteenkastje.

Voorzien jullie problemen met deze methode? Hydraulisch gezien heeft de vaatwasser niet (veel) meer moeite met het wegpompen van het water aangezien de uitstroomhoogte gelijk blijft ten opzichte van een reguliere situatie. De slang zal wel iets meer weerstand bieden door de toegenomen lengte.
Ik maak mij vooral zorgen over het eventueel bezinken van zooi in de slang. Dit gebeurt bij mijn weten niet zomaar (iig heb ik het bij een normale slanglengte nog nooit meegemaakt) maar als het zou gebeuren moet je dus in de kruipruimte zijn om het te fixen.

Ben benieuwd naar jullie gedachten bij deze oplossing.

Optie 2, Blauw, grijs:

Ik kan in dode hoek van de keuken een nieuwe afvoer realiseren door de zijwand van 1 van de ladekasten te slopen. Daarna kan ik een 40mm gat maken en een sifon met vaatwasseraansluiting en beluchter (in plaats van spoelbak) plaatsen. Die kan ik dan ondergronds aansluiten op de bestaande afvoer. Rekening houden met afschot.
Dit is eventueel VEEL meer werk dan optie 1. Ik verwacht dat er alsnog een verlengslang gebruikt zal moeten worden maar het blijft wel allemaal bovengronds (maar niet geheel eenvoudig bereikbaar als de lades er weer in zitten).

Optie 3:

Met een superlange afvoerslang achter het fornuis langs tot in het gootsteenkastje.
Deze route is te lang voor de pomp van de vaatwasser (volgens specs in boekje max 4m). En de slang komt dan in het zicht aangezien het fornuis op poten staat.
Dit is dus helaas geen optie.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en suggesties voor optie 4...

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:53
Offtopic, maar ik ga deze even volgen, Wij hebben ook een keuken zonder vaatwas, en nog geen budget deze te vervangen, maar wel een vaatwas wens (de vrouw dan toch)

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:24
Een verlengde afvoer waar voortdurend water in blijft staan gaat vroeg of laat verstoppen. Enerzijds prut dat uitzakt, anderzijds vet dat verzamelt en stolt. Zorg dat de leiding goed bereikbaar blijft en makkelijk kan worden vervangen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Optie 1, maar dan uitgevoerd in PVC.

Je maakt zoiets 1x, doe het dan meteen goed.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Is airlock bij scenario 1 geen risico?

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:35
Als je een kruipruimte hebt, dan gaat daar waarschijnlijk ook de waterafvoer van de gootsteen doorheen. Waarom maak je geen aparte sifon achter of in de buurt van de vaatwasser, vervolgens door de vloer en ergens inhaken op de bestaande afvoer?

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• spork
ZeRoC00L schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:31:
Optie 1, maar dan uitgevoerd in PVC.

Je maakt zoiets 1x, doe het dan meteen goed.
cgms schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:32:
Als je een kruipruimte hebt, dan gaat daar waarschijnlijk ook de waterafvoer van de gootsteen doorheen. Waarom maak je geen aparte sifon achter of in de buurt van de vaatwasser, vervolgens door de vloer en ergens inhaken op de bestaande afvoer?
Dat is dus optie 2. Helaas is er achter de vaatwasser geen ruimte voor een sifon (afvoerhoogte moet minimaal 23cm boven de onderkant van de aatwasser zijn. Dus dan moet in die dode hoek.
RP6conrad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:29:
Een verlengde afvoer waar voortdurend water in blijft staan gaat vroeg of laat verstoppen. Enerzijds prut dat uitzakt, anderzijds vet dat verzamelt en stolt. Zorg dat de leiding goed bereikbaar blijft en makkelijk kan worden vervangen.
Maar dat geldt dan toch voor elke vaatwasser? De standaard slang (1,5-2m?) ligt op de grond tussen de vaatwasser en het gootsteenkastje en gaat dan een klein stukje omhoog om op de sifon aan te sluiten. De rest ligt op de grond en er blijft water/drab in staan.
jeroen3 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:32:
Is airlock bij scenario 1 geen risico?
Heb ik ook aan zitten denken maar ik kon geen onderbouwde reden bedenken waarom de route via de kruipruimte hier meer risico op geeft.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
De sifon kan toch ook in een ander kastje aan dezelfde zijde? En dan daar een nieuw riooltje naar de kruipruimte?

• spork
djluc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:05:
De sifon kan toch ook in een ander kastje aan dezelfde zijde? En dan daar een nieuw riooltje naar de kruipruimte?
Ah, blijkbaar niet vermeld in de topicstart: alles kastjes, met uitzondering van het gootsteenkastje, zijn lades kasten met nagenoeg geen ruimte achter de lade.

• Terrz
  • Laatst online: 21:10
spork schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Ah, blijkbaar niet vermeld in de topicstart: alles kastjes, met uitzondering van het gootsteenkastje, zijn lades kasten met nagenoeg geen ruimte achter de lade.
Als je via de kruipruimte kan kun je daar ook PVC aanleggen tot aan de nieuwe plek.

Dan laag bij de grond naast stopcontact vaatwasser aansluiting verlijmen in 40mm pijp of met manchet plaatsen. Dan heb je een dichte verbinding met het riool zonder sifon die weinig ruimte inneemt.

Ik ben bang dat als je de slang zo lang gaat verlengen dat er vet/vuil in gaat ophopen (zolder anderen hier ook benoemen).

• spork
Terrz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Als je via de kruipruimte kan kun je daar ook PVC aanleggen tot aan de nieuwe plek.

Dan laag bij de grond naast stopcontact vaatwasser aansluiting verlijmen in 40mm pijp of met manchet plaatsen. Dan heb je een dichte verbinding met het riool zonder sifon die weinig ruimte inneemt.

Ik ben bang dat als je de slang zo lang gaat verlengen dat er vet/vuil in gaat ophopen (zolder anderen hier ook benoemen).
In de handleiding van de vaatwasser staat dat de afvoer op minimaal 23cm hoogte van de vloer (/onderkant vaatwasser) aangesloten moet worden. Zou een hoge lus in de vaatwasser aansluiting hier genoeg voor zijn?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

spork schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:38:
In de handleiding van de vaatwasser staat dat de afvoer op minimaal 23cm hoogte van de vloer (/onderkant vaatwasser) aangesloten moet worden. Zou een hoge lus in de vaatwasser aansluiting hier genoeg voor zijn?
Zo te zien zit er een 10cm dikke bakstenen muur achter de kastjes. Je zou natuurlijk een PVC afvoerbuis van 50mm in de muur kunnen maken door een 5cm diepe geul te frezen. Dan is de minimale hoogte van 23 cm geen probleem meer. Als de buis dan in de kruipruimte terecht komt, zou je 'm met 2% afschot naar de overkant kunnen brengen en aansluiten op het algemene afvalwater

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Terrz
  • Laatst online: 21:10
DexterDee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Zo te zien zit er een 10cm dikke bakstenen muur achter de kastjes. Je zou natuurlijk een PVC afvoerbuis van 50mm in de muur kunnen maken door een 5cm diepe geul te frezen. Dan is de minimale hoogte van 23 cm geen probleem meer. Als de buis dan in de kruipruimte terecht komt, zou je 'm met 2% afschot naar de overkant kunnen brengen en aansluiten op het algemene afvalwater
Dit is ook een goed idee, dan kom je ook meteen uit de minimale geadviseerde afvoer hoogte. Ik heb in het toilet hier een SlimTube gebruikt zodat ik minder diep hoefde te frezen, wellicht ook een idee voor achter de kast?

• spork
DexterDee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:51:
[...]

hm, spannend maar niet gek..
Als ik de afvoer luchtdicht aansluit; dan is er ook geen siphone benodigd (toch?). Alleen misschien voor de zekerheid nog een beluchter in de pijp onder de grond. Zonder (sifon) bochten wordt het wel een stuk eenvoudiger.

Maak ik een denkfout bij een vaatwasser zonder extra sifon?

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Is het geen optie om de ladekast die naast de gootsteen zit te verplaatsen naar de plek waar je nu de vaatwasser wil hebben? Op die manier komt de vaatwasser direct naast de gootsteen en wordt aansluiten een stuk eenvoudiger.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

spork schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:31:
hm, spannend maar niet gek..
Als ik de afvoer luchtdicht aansluit; dan is er ook geen siphone benodigd (toch?). Alleen misschien voor de zekerheid nog een beluchter in de pijp onder de grond. Zonder (sifon) bochten wordt het wel een stuk eenvoudiger.

Maak ik een denkfout bij een vaatwasser zonder extra sifon?
Ik denk dat het weglaten van een sifon op zich niet enorm veel kwaad kan, maar je moet rekening houden met het feit dat je de slang wel lucht- en waterdicht kan aansluiten, maar dat de vaatwasser zelf (en met name de afvoer in de vaatwasser) potentieel een open verbinding kan maken. Hierdoor kan er dus rioollucht in de vaatwasser komen en dat ga je ruiken. Bovendien is het ook niet hygiënisch.

Als je écht geen plaats hebt achter de vaatwasser dan zou een S-sifon (feitelijk gewoon een S-bocht afvoerpijp) ook nog in de muur gemonteerd kunnen worden in plaats van een rechte buis. Of je moet in de kruipruimte voldoende afschot hebben dat je daar een S-sifon kwijt kan.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• spork
GaMbiNo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:33:
Is het geen optie om de ladekast die naast de gootsteen zit te verplaatsen naar de plek waar je nu de vaatwasser wil hebben? Op die manier komt de vaatwasser direct naast de gootsteen en wordt aansluiten een stuk eenvoudiger.
Blijkbaar zit er een vergissing in mijn situatie schets. Er is geen 60cm kastje aan de kant van de gootsteen.
DexterDee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat het weglaten van een sifon op zich niet enorm veel kwaad kan, maar je moet rekening houden met het feit dat je de slang wel lucht- en waterdicht kan aansluiten, maar dat de vaatwasser zelf (en met name de afvoer in de vaatwasser) potentieel een open verbinding kan maken. Hierdoor kan er dus rioollucht in de vaatwasser komen en dat ga je ruiken. Bovendien is het ook niet hygiënisch.

Als je écht geen plaats hebt achter de vaatwasser dan zou een S-sifon (feitelijk gewoon een S-bocht afvoerpijp) ook nog in de muur gemonteerd kunnen worden in plaats van een rechte buis. Of je moet in de kruipruimte voldoende afschot hebben dat je daar een S-sifon kwijt kan.
Goed punt wat betreft de lucht via de vaatwasser. Ik denk wel dat de slang van de vaatwasser zelf ook altijd vol zal blijven staan met water. Bij een extra sifon, waar geen spoelbak op aangesloten zit, zou ik bang zijn voor alsnog een plek waar het vet langzaam opstapeld en een verstopping veroorzaakt.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29
spork schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Blijkbaar zit er een vergissing in mijn situatie schets. Er is geen 60cm kastje aan de kant van de gootsteen.

[...]

Goed punt wat betreft de lucht via de vaatwasser. Ik denk wel dat de slang van de vaatwasser zelf ook altijd vol zal blijven staan met water. Bij een extra sifon, waar geen spoelbak op aangesloten zit, zou ik bang zijn voor alsnog een plek waar het vet langzaam opstapeld en een verstopping veroorzaakt.
Als er geen sifon aan de vaatwasser zit, dan zou het water in de vaatwasser toch er uit kunnen trekken naar het riool? Vanwege de andere aansluiting?

• spork
ahbart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Als er geen sifon aan de vaatwasser zit, dan zou het water in de vaatwasser toch er uit kunnen trekken naar het riool? Vanwege de andere aansluiting?
De aansluting zit op (23cm) hoogte. Als ik onder de vloer een beluchter toevoeg zie ik niet direct waarom hij leeggetrokken zou worden?
Pagina: 1