Vraag


  • MichvdH
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-06 14:48
Hallo Tweakers,
ik hoop dat mijn vraag hier op de juiste plek staat.

Op dinsdag 2 juni jl. heeft een een onderhoudsmonteur mijn CV-ketel (Intergas Kompakt HRE 28/24 A) onderhouden. Hij kwam tot de conclusie dat de voor- en achterdruk op het gasblok tijdens vollast te laag waren
  • Voordruk: 20mBar
  • Achterdruk: 9mBar
Dit zou te wijten zijn aan een te kleine diameter van de gasleiding (15mm). Omdat het vervangen van de gasleiding werd geschat op €2000.- én mijn keuken deels gesloopt moet worden heb ik een ander onderhoudsbedrijf naar de situatie laten kijken. Hij dacht eerder aan een defecte gasdrukregelaar bij de gasmeter. Na controle door Stedin bleek dit gelukkig niet het geval te zijn. Zij hebben gisteren (9-6) bij de gasmeter een druk gemeten van 26,3 mBar gemeten onder vollast. 
Na nogmaals contact te hebben gehad met de tweede partij die er naar gekeken heeft komen zij ook tot de conclusie dat het dan aan de gasleiding moet liggen.

Het klinkt misschien eigenwijs om niet aan te nemen dat het inderdaad aan de gasleiding te wijten valt. Wat mij echter opvalt is dat de voordruk die is gemeten in 2025 wel binnen de correcte waarden van de fabrikant viel , namelijk:
  • gasvoordruk, statisch 29,51 mbar
  • gasvoordruk, dynamisch 23,13 mbar.
Gasdruk achter het gasblok stond niet op het rapport van 2025.

De installatie draait ook al 10 jaar en in de tussentijd zijn er geen werkzaamheden aan de CV geweest. Ook is de CV niet eerder in storing geweest en ervaar ik geen probleem met verwarming of warm water. Het tweede bedrijf 'heeft nog nooit meegemaakt' dat de gaskraan defect is gegaan en komen deze dus niet controleren.

Mijn vraag is dan ook; als vorig jaar de waarden netjes waren; hoe is het dan mogelijk dat de waarden nu ineens veel lager uitvallen? De ketel is 10 jaar oud en gaat dus richting einde levensduur.

Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben of mij in de juiste richting kunnen sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door MichvdH op 10-06-2026 12:07 ]

Beste antwoord (via MichvdH op 12-06-2026 09:49)


  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Bij een smalle lange leiding kan de druk lager worden als je veel gas verbruikt en de gasdrukregelaar dat volume niet aankan.
De lengte en diameter van de gasleiding is niet veranderd, dus de drukregelaar of het gasblok van de cv-ketel kan hiervan de oorzaak zijn.

Mogelijk dat de vorige monteurs dit probleem niet goed hebben vastgesteld, of deze monteur heeft eenmalig een verkeerde meetwaarde gehad.
15 mm is overigens wel klein, maar als je verder nooit storingen hebt gehad en je hebt geen gaslekkage (ongewenst verbruik), zal je waarschijnlijk ook geen probleem krijgen.
Hij heeft overigens getest onder vollast. Hoe vaak heb je dat ding onder vollast draaien?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Als de gasleiding echt als verloren beschouwd moet worden, dan denk ik dat je heel hard moet gaan nadenken of een dergelijke dure reparatie waarde heeft.

Wat staat in transitie plan warmte van jouw gemeente voor jouw wijk? Is je huis geschikt te krijgen voor warmtepomp verwarming? (Wij op het forum zien daarin veel sneller mogelijkheden dan de markt/installateurs)

Omschrijf je woning, je afgifte systeem verwarming?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de gasvoordruk bij de meter 25 tot 30 mbar is moet deze dat ook ongeveer zijn bij het meetpunt op het gasblok met de ketel in rust.

Bij vollast moet de voordruk bij de ketel >20 mbar zijn.

Ik denk dat het gasblok kapot is.

Please state the nature of the technical emergency


Acties:
  • Beste antwoord

  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Bij een smalle lange leiding kan de druk lager worden als je veel gas verbruikt en de gasdrukregelaar dat volume niet aankan.
De lengte en diameter van de gasleiding is niet veranderd, dus de drukregelaar of het gasblok van de cv-ketel kan hiervan de oorzaak zijn.

Mogelijk dat de vorige monteurs dit probleem niet goed hebben vastgesteld, of deze monteur heeft eenmalig een verkeerde meetwaarde gehad.
15 mm is overigens wel klein, maar als je verder nooit storingen hebt gehad en je hebt geen gaslekkage (ongewenst verbruik), zal je waarschijnlijk ook geen probleem krijgen.
Hij heeft overigens getest onder vollast. Hoe vaak heb je dat ding onder vollast draaien?

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • MichvdH
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-06 14:48
Bedankt voor jullie reacties!

@Ronald Goed dat je meedenkt en verder kijkt naar het voor de hand liggen probleem! Het direct overgaan op een geheel nieuw systeem is voor mij helaas financieel niet haalbaar. Ik ben ook van mening dat er beter eerst uitgezocht kan worden of het daadwerkelijk een probleem is en of dat dan niet opgelost kan worden.

@edsandje De meting van 2025 en dit jaar zijn beide onder vollast gedaan. Ook de meting van Stedin is onder vollast uitgevoerd. Het gaat om de voordruk die volgens de monteur niet zou kloppen. Heeft het gasblok daar invloed op?

@Onbekend Mogelijk dat de gasleiding inderdaad aan de krappe kant is. De voordruk van 2025 was 23mbar en dit jaar 20. Mogelijk dat het ook maar een momentopname is? In de handleiding van de ketel leeg ik overigens net dat de minimale voordruk 20mbar moet bedragen dus het is een grensgeval. Het is maar een klein huishouden waar eigenlijk weinig op vollast gedraaid word. Daarnaast heb ik ook begrepen dat deze ketel warm water prioriteert boven verwarming. Ik vraag me dan ook af of het allemaal zo'n probleem is.
Het systeem draait al 10 jaar op dezelfde leiding. Mogelijk dat de afgelopen 9 onderhoudsbeurten de monteurs dachten dat het wel los zou lopen?

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
MichvdH schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:45:
Bedankt voor jullie reacties!

@Ronald Goed dat je meedenkt en verder kijkt naar het voor de hand liggen probleem! Het direct overgaan op een geheel nieuw systeem is voor mij helaas financieel niet haalbaar. Ik ben ook van mening dat er beter eerst uitgezocht kan worden of het daadwerkelijk een probleem is en of dat dan niet opgelost kan worden.
Natuurlijk wil je het uitgezocht hebben, begrijp ik heel goed.

Warmtepomp is te financieren met energie bespaar lening waarvan rente 0 kan zijn afhankelijk van jouw situatie (dus je via inflatie geld op toe krijgt). Dus je reserves hoeven het probleem niet te zijn. Het is goed je voor te bereiden zodat je weet welke stappen je moet maken. Dan voorkom je dat je geld uit geeft aan stappen met lage waarde voor de toekomst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gasblok kan kapot zijn. Of vuil / verstopping in de leiding.

Of heeft de monteur niet goed gemeten? Werkt de ketel wel gewoon naar behoren?

Please state the nature of the technical emergency


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
edsandje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:27:
Gasblok kan kapot zijn. Of vuil / verstopping in de leiding.

Of heeft de monteur niet goed gemeten? Werkt de ketel wel gewoon naar behoren?
Hij ervaart geen problemen met verwarming of warm water. Dus ik denk dat dit tijdens onderhoud naar voren is gekomen. Wel een beetje vreemde conclusie, als alles goed draait verder zou ik hier geen punt van maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • MichvdH
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-06 14:48
Ik ben er inmiddels achter dat de CV ketel het liefst tussen de 20mbar en 30mbar werkt. De de waarde valt (net aan) binnen de fabrieksnorm. Als hij nog lager uit zou vallen zou er nog steeds marge in zitten.

Ik denk dat de loodgieter het probleem groter heeft gemaakt dan het werkelijk is. Ik ga het hier bij laten.

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Dit topic kan gesloten worden.

  • peter712
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:54
Voordruk moet hoger dan 20mbar zijn tijdens vollast, verder zijn er ook geen problemen. Achterdruk nog nooit van gehoord...

Niks meer aan doen als het al 10 jaar zit en er geen problemen zijn

  • Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Lekker stoken als het al jaren goed gaat.

Bij mij begon de netbeheerder te klagen dat mijn 25mm leiding te klein was. Terwijl er al 20+ jaar 40 kW ketels, 6 pits fornuis en alles op draaide. Gemekker.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1