Goodwe thuisbatterij laadt in de nacht op sinds 3-fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
Hallo Tweakers,

dit probleem ligt ook bij de installateur en bij Goodwe, maar wellicht heeft iemand hier de gouden tip voor mij.

Sinds kort heb ik een Goodwe ESA omvormer+thuisbatterij 5kW op/ontladen en 5kWh opslag. Dit is dus een all-in-one oplossing van omvormer+accu: https://zonnigewinkel.nl/product/goodwe-esa-all-in-one-5kw-10kwh-de-ruime-1-fase-thuisbatterij-en-hybride-omvormer/

Hierop zit ~4,2kWp zonnepanelen die de accu tijdens de dag vrij snel vullen en in de avond/nacht gebruiken wij onze eigen zonnestroom.

Nu is deze opstelling geinstalleerd in mei toen ik nog 1-fase stroom had en is er ook gelijk een nieuwe meterkast geïnstalleerd. Dit omdat de oude te weinig groepen had voor een warmtepomp en eigenlijk al te weinig groepen had voor de bestaande installatie. Het systeem werkte toen volledig zoals ik verwacht had, de accu was meestal 80% in de avond 22:00 en in de ochtend 8:00 rond de 40%. Volgens mij stroomleverancier had ik op veel dagen 0kWh dal/piekverbruik.

Toen kwam Liander en is alles omgezet naar 3-fase stroom, logischerwijs werkte het systeem toen tijdelijk niet meer (dit was ook aangegeven). Vorige week vrijdag is de installateur langsgekomen om het systeem over te zetten op 3-fase. Het systeem werkt nu weer behalve dat de thuisaccu onbedoeld lijkt op te laden via netstroom. Dus doorheen gaf de accu een netto vermogen af van ~200W gedurende de gehele nacht (behalve piekjes van de keukenboiler) maar nu zie ik een soort sinusvorm die van +200W naar -200W gaat gedurende de nacht: oftewel de accu is aan het ontladen maar ook aan het opladen. De netstroom grafiek van Goodwe geeft die echter niet weer, die geeft een nettostroom van 0 gedurende de nacht. Alsof al het vermogen die het huis nodig heeft via de accu wordt geleverd. De accu was voorheen dus nog 40% vol in de ochtend, nu op 3-fase is het nog 80% vol.

Ik zit nog bij Eneco en die geeft mij nu een daluren verbruik van ~5kWh per dag aan, nog veel hoger dan die 2kWh dus. Wellicht dat Goodwe weet waardoor dit komt en met een oplossing komt, dan deel ik het natuurlijk in dit topic.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Puur softwarematig, of zou er toch qua hardware iets niet helemaal goed zijn gegaan?

Grafiek van accuvermogen + opwek zonnepanelen op 1-fase (verwacht gedrag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dHkmUKZ_5bnT7xDeATXgMKHH84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIyczHDnIir46zXZ0njJQ387.jpg?f=fotoalbum_large

Grafiek van afgelopen zondag, netstroom lijkt nul, echter zie je dat de accu nu ook een negatief vermogen geeft (=opladen) midden in de nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M08Q39ZsvCAy1wuqKn3n2ZTjrXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNvYT1ix4csLBuJgYC7Jt2bC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLY48aWghQYqzm8bpw1uT7zXyjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ruW3izGZiT3dfv5VrUMuelV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Santee op 10-06-2026 11:41 ]

test

Alle reacties


  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29
Zit de batterij dmv CT klem of p1 meter? In geval van eerste (CT) zou ik eens kijken of die niet verkeerd om zit.

Zit je goodwe nog op 1f of op 3f nu?

[ Voor 15% gewijzigd door FitTiv op 10-06-2026 12:00 ]


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
FitTiv schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:59:
Zit de batterij dmv CT klem of p1 meter? In geval van eerste (CT) zou ik eens kijken of die niet verkeerd om zit.

Zit je goodwe nog op 1f of op 3f nu?
Het zit als het goed is op 3f nu. Goodwe reageert heel snel en geeft aan dat er mogelijk iets mis is met de montage van de CTs. Ik wacht even het antwoord van de installateur af. Dankjewel!

test


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:46
Hoe staat de batterij ingesteld?
Is de batterij gekoppeld met een cloud dienst die gevoed wordt met "day ahead" verwachtingen?

Het is de laatste dagen natuurlijk niet écht zonnig te noemen dus het kan nu voordeliger zijn om snachs te laden en dat vervolgens overdag weer te ontladen.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
FredvZ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:25:
Hoe staat de batterij ingesteld?
Is de batterij gekoppeld met een cloud dienst die gevoed wordt met "day ahead" verwachtingen?

Het is de laatste dagen natuurlijk niet écht zonnig te noemen dus het kan nu voordeliger zijn om snachs te laden en dat vervolgens overdag weer te ontladen.
Ik heb nu nog een vast contract bij Eneco dus ik denk het niet. En de batterij vult makkelijk met zon, ook op matige dagen. We hebben 4,2kWp pal op het zuiden. Ook met wolken laadt die met 700W ongeveer op.

test


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de fases zelf verkeerd om zijn aangesloten. Dat zie je bij zonnepanelen ook weleens, dat je op een zonnige dag dan ineens "verbruikt".

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:49

m-vw

Dus?

Santee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Het zit als het goed is op 3f nu. Goodwe reageert heel snel en geeft aan dat er mogelijk iets mis is met de montage van de CTs. Ik wacht even het antwoord van de installateur af. Dankjewel!
Wellicht gaan er wat termen langs elkaar, maar je hebt toch een één fase batterij? Dan zit die dus op L1, L2 of L3. Echt op drie fase kan volgens mij niet.

Iets triggert het laden en dat kan een day ahead instelling zijn, dat staat los van het contract dat je hebt. Ken de Goodwe app niet, maar dat zou je dan ergens moeten kunnen instellen.

  • g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Santee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Het zit als het goed is op 3f nu. Goodwe reageert heel snel en geeft aan dat er mogelijk iets mis is met de montage van de CTs. Ik wacht even het antwoord van de installateur af. Dankjewel!
Je batterij (uit de link) heeft een 1-fase omvormer. Deze zit op één van de drie fasen dan lijkt me. Iets met de meting van de drie fasen (CT-klemmen) of een instelling in de app wellicht die anders moet nu hij drie fasen moet meten i.p.v. één?

Ben overigens benieuwd hoe je de app en de aansturing vindt werken, ik heb een 3-fase variant op het oog maar ik mis nog brede gebruikservaringen om een goed oordeel te kunnen vormen.

[ Voor 14% gewijzigd door g-j-t op 10-06-2026 18:05 ]


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
g-j-t schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:01:
[...]


Je batterij (uit de link) heeft een 1-fase omvormer. Deze zit op één van de drie fasen dan lijkt me. Iets met de meting van de drie fasen (CT-klemmen) of een instelling in de app wellicht die anders moet nu hij drie fasen moet meten i.p.v. één?

Ben overigens benieuwd hoe je de app en de aansturing vindt werken, ik heb een 3-fase variant op het oog maar ik mis nog brede gebruikservaringen om een goed oordeel te kunnen vormen.
Ik heb de verkeerde gelinkt denk ik, het is een GW5.1-BAT-D-G20. Volgens google is die 3-fase.

Edit, de accu is blijkbaar niet 1/3 fase, hangt van de omvormer af. Volgens mij is die 1 fase.

[ Voor 6% gewijzigd door Santee op 10-06-2026 19:24 ]

test


  • g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Santee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Ik heb de verkeerde gelinkt denk ik, het is een GW5.1-BAT-D-G20. Volgens google is die 3-fase.

Edit, de accu is blijkbaar niet 1/3 fase, hangt van de omvormer af. Volgens mij is die 1 fase.
Volgens mij is dat enkel de batterij module. Die kan gecombineerd worden met een enkel- of 3-fasige omvormer.

  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
g-j-t schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:29:
[...]


Volgens mij is dat enkel de batterij module. Die kan gecombineerd worden met een enkel- of 3-fasige omvormer.
FitTiv schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:59:
Zit de batterij dmv CT klem of p1 meter? In geval van eerste (CT) zou ik eens kijken of die niet verkeerd om zit.

Zit je goodwe nog op 1f of op 3f nu?
De omvormer is een GW5K-EHA-G20. Ik weet vrij zeker dat er een 1-fase is geinstalleerd gezien het lagere opstartvermogen en volgens de installateur zou het bij dit vermogen geen winst bieden om een 1-fase te nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Santee op 12-06-2026 10:41 ]

test


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
m-vw schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:35:
[...]

Wellicht gaan er wat termen langs elkaar, maar je hebt toch een één fase batterij? Dan zit die dus op L1, L2 of L3. Echt op drie fase kan volgens mij niet.

Iets triggert het laden en dat kan een day ahead instelling zijn, dat staat los van het contract dat je hebt. Ken de Goodwe app niet, maar dat zou je dan ergens moeten kunnen instellen.
Zo ver ik kan zien is de omvormer 1 fase en kan je de batterij koppelen met zowel een 1 fase als 3 fase omvormer. Het kan goed kloppen wat jij zegt. De installateur komt nu over 1,5e week terug om de CT-koppelingen te controleren. Softwarematig kunnen ze het niet oplossen lijkt het.

test

Pagina: 1