homeserver (HA, immich, backup, nextcloud)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheTmoZ
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:45
Ik wil van mij PI 4 (4GB) afstappen waarop HA draait en ik mijn backups op zet, omdat ik ook foto's wil beheren met Immich en daarnaast bestanden wil delen via nextcloud. Daarnaast gebruikte ik een andere PI ook sporadisch voor steam remote play en streamingsdiensten en video's die niet via mijn TV beschikbaar zijn. Mogelijk kan ik deze alle samenvatten in een nieuwe setup.

Alle topics, reviews en AI-hulp die ik gelezen heb zijn qua prijzen extreem achterhaald, waardoor ik toch te twijfelen zit qua afweging wat te kopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HA, Immich, Backups, Nextcloud, allen benaderbaar via vpn (voorbeeld nordpass meshnet die ik nu gebruik). Gelezen over dat het beste als losse VM's via Proxmox zou kunnen.
Optioneel ook met gui voor steam remote play en streamingsdiensten en video's voor op de tv
Rekeninghoudend met toekomstbestendigheid, maar weet nog niet wat dat concreet inhoud (maar verwacht bijvoorbeeld geen lokale AI modellen te draaien).
Systeem staat dus 24/7 aan, dus zuinigheid is belangrijk (maar niet de primaire eis)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Is als vervanging van Raspberry PI 4 die ik aantal jaren terug kocht, en zoiets prijs had ik ook in gedachte, maar dat is niet reëel. Liefst ergens tussen de €200 en €300,-. Budget kan opgerekt tot €400,- worden als deze toekomstbestendiger is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 3.5" 2TB harde schijf en 2.5" 128GB SSD, beide niet essentieel dat ze hergebruikt worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk voor de VM's wel minimaal 16GB RAM, maar misschien wel meer?
Qua processor dacht ik aan een N150, veel zwaarder is denk ik niet nodig?
500 GB SSD (icm met mijn bestaande 2TB HDD)
HDMI ingang voor de sporadische kijken via de server.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht zelf ik koop een NUC met een N150 en 16GB maar de prijzen vallen mij erg tegen. Of ze komen van merken die ik niet ken (via ali), weet niet of dat verstandig is. Heb ook gekeken naar refurbished zoals de HP ProDesk 400 G4/6. De afweging hiertussen vindt ik lastig om te maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Weinig energieverbruik, maar minimaal hoeft ook niet.
Klein, maar graag groot genoeg dat alle hardware erin past. De HP Prodesk SSF vindt ik nog klein genoeg.
Uitbreidbaar in de toekomst (ruimte voor 32/64GB RAM), extra HDD/SSD?)

Wat verwacht je van ons?
Graag helpen met het maken van een goede afweging. Ik dacht aan NUC (mooi, klein, zuinig, compact, goed genoeg, en niet te duur), maar denk nu aan referbished HP Prodesk G6, die dezelfde prijzen zijn, maar in mijn ogen veel betere specs hebben (maar misschien niks toevoegen). Of vergelijkbare specs zoals de G4, die qua prijs weer gunstiger zijn, maar mogelijk net-goed-genoeg en niet toekomst bestendig is. Daarnaast de vraag: hoeveel RAM ivm de VM's 16GB genoeg?

[ Voor 4% gewijzigd door TheTmoZ op 10-06-2026 09:53 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
Bedoel je met HA high availability? Dan heb je meer dan 1 server nodig. Verder denk ik dat Proxmox overkill is voor wat je wilt, alles zou moeten lukken in Docker containers.
Voor wat betreft de N150 versus tweedehands afweging: de N150 is even krachtig als een acht jaar oude Intel Core i3, voor jouw doeleinden voldoen beiden. En 16GB RAM lijkt me ook voldoende. De N150 is mogelijk iets zuiniger, afhankelijk van welke tweedehands je op het oog hebt.

• stegosaurus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:20
martyw schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:48:
Bedoel je met HA high availability? Dan heb je meer dan 1 server nodig. Verder denk ik dat Proxmox overkill is voor wat je wilt, alles zou moeten lukken in Docker containers.
Voor wat betreft de N150 versus tweedehands afweging: de N150 is even krachtig als een achtergrond jaar oude IntelCore i3, voor jouw doeleinden voldoen beiden. En 16GB RAM lijkt me ook voldoende. De N150 is mogelijk iets zuiniger, afhankelijk van welke tweedehands je op het oog hebt.
Ik denk eerder dat hij HomeAssistant bedoelt.

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:24
Home Assistant hebben we het hier over gok ik ;)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:49
Ik heb zelf gekozen voor een HP Elite Mini G9. 16GB ram, NVME sloten en een 'recente' Intel CPU. Als je echt veel met VM's wil gaan werken is ProxMox een goede oplossing. Ik gebruik zelf een vrij kale installatie van Ubuntu met daarop Docker containers. Met een goede docker managment tool zoals bijvoorbeeld DockGE is het zeer makkelijk te beheren.

Ik gebruik het zelf voor wat uptime monitors, discord bots, Immich en wat kleine projectjes. VPN heb ik geregeld via Unifi maar dat kan ook op de server als je dat wenst.

Hier op Tweakers zijn volgens mij een aantal goede topics te vinden over het zelf hosten van je applicaties en dergelijke, ook met tips over energiezuinige server bijvoorbeeld.

Zucht...

• TheTmoZ
martyw schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:48:
Bedoel je met HA high availability?
Ja, ik bedoel HA = Home Assistant.

• martyw
TheTmoZ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Ja, ik bedoel HA = Home Assistant.
Ah, my bad :o, ik was denk ik teveel op Proxmox gefocust, daar betekent HA meestal high availability.....
Home Assistant stelt ook geen hoge eisen, en draait met enige beperkingen in Docker, zie bv https://www.home-assistant.io/installation/

• TheTmoZ
En als ik kijk naar bijvoorbeeld deze 3 opties met 16GB ram. Dan zouden ze allemaal voldoende/goed zijn voor mijn eisen? Ik verwacht van wel.Ik zou zelf neigen naar de laatste, gezien het toch 4 generaties verder is. Maar zou ook een van die andere kunnen doen en dan meer RAM. Zit je op dezelfde prijs.

• martyw
De i5 6e generatie heeft vier cores, en presteert vergelijkbaar met de voorloper van de N150, de N100. De 8e en 10e generatie i5 hebben er zes.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46

WhySoSerious

Be the change.

Buh ik denk dat je hier even goed je requirements moet neerzetten. Ik lees Immich en ik ga er even van uit dat dat overvangbare foto's zijn. Die wil je dus in een raid-configuratie hebben. Een schijf kan immers kapot gaan. Dus dan heb je al minimaal 2 3,5 Inch HDD's nodig. (zorg ook voor een offsite back-up!). Ook hebben die vendor-boardjes vaak minder SATA-aansluitingen.

Dat ga je niet in die sff-case gestopt krijgen. Dus tenzij die afmetingen al harde vereiste zijn zou ik je aanraden naar een reguliere case te kijken, met reguliere hardware. Die route heb ik namelijk een half jaar geleden doorlopen, en de flexibiliteit die dat biedt is toch, achteraf gezien, wel erg fijn.

Qua prijs zit je dan ook heel erg snel (ver) onder die €389.-

I3-10100 CPU EUR 30
CPU koeler EUR 10
socket 1200 moederbord EUR 50
RAM 16 GB DDR4 EUR 50
Case EUR 25
voeding EUR 30
SSD 256 GB EUR 20
Fan + klein materiaal EUR 25

Kom je uit op ~250 euro. Komt de opslag natuurlijk nog bij, daarin ben je gelimiteerd in het aantal SATA-poorten (RAIDZ1 zijn minimaal 3 schijven) , je budget, maar ook je eisen. Koop toekomstbestendig qua grootte, maar ook qua aansluitingen. Je gaat niet snel je bestaande pool willen vergroten!

Ik spreek uit ervaring. Half jaar geleden begonnen, primair vanwege Immich, maar nu heb ik zo'n 20 apps draaien (DNS, password-opslag, HA, ARR-stack, VPN, back-up van Windows-pc,...). En dan wil ik nog met Ollama (local AI) aan de slag. Daarin gebruik ik overigens TrueNas als OS.

Tevens ben ik nu een back-up systeem aan het bouwen en ben door de modulaire opzet erg flexibel met hardware die ik nog had liggen en componenten die breed verkrijgbaar zijn (al moet je soms wat geluk hebben met dealtjes natuurlijk).

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38
Ik draai op een Intel Nuc 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-1135G7 met 16Gb ram op het moment 51 docker containers. Dit is inclusief: Immich, Dawarich, OpenCloud, HomeAssistant, ZwaveJS, Zigbee2Mqtt, Firefly-III, InvoiceNinja, Duplicati, etc. Allemaal op Debian.
Deze Intel Nuc 2e hands gekocht.
Daarbij heeft het systeempje nog heel veel ruimte over.
Misschien geeft dat je een indicatie van de mogelijkheden en de benodigde resources.
Pagina: 1