Uitbouw buren lood over erfgrens

Pagina: 1
Acties:
  • 7.456 views

Vraag

• Hilberts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:28
Mijn vraag
Bij Uitbouw buren lood over erfgrens.Uitbouw staat op eigen grond. We hebben burenovereenkomst waarin is vastgelegd dat boven en ondergrondse overbouw is uitgesloten.

Mag dit juridisch? Is het overbouw? Is het functioneel? Geeft het wateroverlast bij mij? Bvd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZsIDz1jL6amRUqOgRBet8ZiiVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xue6kCfbA9gCYDaY4xQn3zES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x5earc7IQZJc6-0uZYOLLP7Aes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uDwc4LCRS0kFE0HL7UqzTGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6rWnzXs9ydOp6Frz5R2fnvTikY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4YP3xPlk10phvjH9x6TKnMz.jpg?f=fotoalbum_large

...

...

Alle reacties

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:19
wow, gaat dit nu op dat loodlapje wat boven jouw terrein hangt? Leef en laat leven zou ik zeggen..man man man. Wateroverlast lijkt mij uitgesloten.

[ Voor 14% gewijzigd door activeX1 op 09-06-2026 21:25 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

De eerste vraag die je moet stellen, nog voordat je 'mag dat' beantwoordt, is 'wat win ik er mee'?

Wat heb je er aan om je buren aan te spreken op nog geen 2 cm lood? En bovendien, wat verwacht je dan van de buren?

Bedenk dan of het het echt waard is om de buren hier op aan te spreken.

Oh en als je toch gaat klagen zou ik die daktrim die 1 cm over de erfgrens gaat ook meenemen :+

[ Voor 14% gewijzigd door Mad Marty op 09-06-2026 21:26 ]

Rail Away!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mad Marty schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:25:
Oh en als je toch gaat klagen zou ik die daktrim die 1 cm over de erfgrens gaat ook meenemen :+
Dan zou ik als buurman de HWA ook teruggeven. Succes er mee, dan doen we die ook niet 50/50.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

helaas is het met dit soort dingen vaak zo: geef ze een vinger en ze nemen je hele hand. dus beter gelijk duidelijk in zijn dat je het liever niet hebt en graag van ze hoort wat de oplossing gaat worden.
niet op een boze toon maar zakelijk.

d:)b :henk d:)b

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 22:05
Poeh, dit lijkt me er eentje voor de rijdende rechter. Sterkte man.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:32:
En die ladder heb je er staan om over de schutting heen de buurvrouw te kunnen bespioneren? 8)
En die staat tegen de uitbouw van de buren aan! Ik denk dat ze daar absoluut niet blij mee zijn!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even serieus, dit is natuurlijk erg vervelend en ik begrijp dat je hierbij vragen stelt.

Als je een afspraak hebt dat er geen overbouw gepleegd mag worden en het gebeurt toch dan is dat gewoon tegen de afspraak in. Ik zie zelfs dat ze in jouw eigendom hebben lopen slijpen om die loodslap te bevestigen, dat gaat veel te ver.

Aan de andere kant lijkt de schutting weer iets uit het midden te staan dus je hebt wel iets meer tuin nu.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

GaMbiNo

1337

Is dit serieus?

Je hebt zo echt totaal geen last van dat stukje lood.

Als je daar nu al over gaat klagen begin je ook meteen al niet goed met die buren. Ik zou dit stukje lood laten voor wat het is, en vooral waarde hechten aan een goeie verstandhouding met deze buren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:38:
Aan de andere kant lijkt de schutting weer iets uit het midden te staan dus je hebt wel iets meer tuin nu.
Plus dat de buurman de taak van het afvoeren van hemelwater van de gezamenlijke afvoer op zich genomen heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Plus dat de buurman de taak van het afvoeren van hemelwater van de gezamenlijke afvoer op zich genomen heeft.
Nuja, het is nu geen gezamenlijke afvoer meer, want die buurman eigent zich alle regenwater toe. Wie weet wat hij er mee doet daar boven op het dak van de uitbouw.

Inderdaad nog een puntje om mee te nemen naar de buren. Wel zo eerlijk dat hij alleen zijn eigen regenwater opvangt en TS zíjn eigen regenwater.

Rail Away!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:15
Mag dit juridisch? Is het overbouw?

Ik begrijp werkelijk niet waarom je dit zo zwaar zou aanzetten, omdat een loodslab 3cm in jouw gevel zit.
Nette uitbouw met dezelfde steen, netjes de lijn van bestaand metselwerk aangehouden. Dat had allemaal een stuk minder mooi gekund.
Daarnaast nemen de buren de gedeelde HWA over via hun dak. Jij hebt daar nu een strak muurtje waar eerder een lelijke pijp zat.

Geeft dit wateroverlast bij mij?.
Nee. Dit is wat er is gebeurd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFNxdRDa5Mp1dHTAeJMeWBKHMCU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xpyMYtFsqEx0qCeogSm1vY2t.jpg?f=user_large

Maken ze het lood te smal, dan heb je risico dat het toch gaat doorlekken in de nieuwe aanbouw. Of het slaat onder de dakbedekking. Door hem een paar cm breder te maken voorkomen ze dat. De buren zitten safe, en jij hebt er geen last van en gaat er nooit last van krijgen.

Behalve dat je "hebt afgesproken dat er geen overbouw plaatsvindt" en er nu wel 3cm lood in jouw spouw zit.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 09-06-2026 21:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
voordat dit een zinloos topic van drie pagina's wordt in een dag is het misschien goed dat @Hilberts de reden van zijn vraag even toelicht. ja, afspraak is afspraak maar dit is meer 2 cm lood. Wat is er aan vooraf gegaan dat je deze vraag stelt hier?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:48:

Geeft dit wateroverlast bij mij?.
Nee. Dit is wat er is gebeurd:[Afbeelding]

Maken ze het lood te smal, dan heb je risico dat het toch gaat doorlekken in de nieuwe aanbouw. Of het slaat onder de dakbedekking. Door hem een paar cm breder te maken voorkomen ze dat. De buren zitten safe, en jij hebt er geen last van en gaat er nooit last van krijgen.

Behalve dat je "hebt afgesproken dat er geen overbouw plaatsvindt" en er nu wel 3cm lood in jouw spouw zit.
Ik denk niet dat ze het lood hebben doorgezet tot en met de binnenmuur, dat doen ze eigenlijk bijna nooit.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:15
Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Ik denk niet dat ze het lood hebben doorgezet tot en met de binnenmuur, dat doen ze eigenlijk bijna nooit.
Dat is wel hoe het hoort, maar staat verder volledig los van dit topic....
Er zit in ieder geval 2 a 3 cm lood in de gevel van TS. En tot het binnenblad of niet; je hebt je lood liever niet te smal ivm lekkage.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 09-06-2026 21:53 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:32
Wat netjes van je buren dat ze bereid zijn om het water van jouw dak af te voeren via het dak van hun aanbouw en dat ze de voorheen mandelige regenbuis nu op hun terrein de grond in laten gaan.

Spel en typfouten voorbehouden

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
we gaan het nog even proberen, hou het vriendelijk en ga ervanuit dat TS echt deze vragen heeft. En aan @Hilberts ik snap dat je niet alles wil vertellen, maar een completer verhaal voorkomt gissen en voorkomt daarmee dat een topic ontspoort

• twain4me

twain4me

Op zich is het bij bouwen op (tegen) de erfgrens heel gebruikelijk dat niet alles exact op de erfgrens kan eindigen. Normaal gesproken wordt daar vooraf overleg over gevoerd en geven buren toestemming voor kleine onderdelen die iets over de grens steken. In bepaalde gevallen kan die medewerking zelfs via de rechter worden afgedwongen.

Een probleem is vaak dat dit overleg plaatsvindt voordat er gedetailleerde bouwkundige tekeningen zijn gemaakt. De betrokkenen weten dan simpelweg nog niet dat bijvoorbeeld een loodslab zal uitsteken.

In dit geval lijkt er juist voor gekozen te zijn om het stukje lood zo kort mogelijk te houden. Daardoor krijg ik eerder de indruk dat men de confrontatie heeft willen vermijden dan opzoeken. Bouwkundig gezien is dit echt een minimale oplossing en als iemand er praktisch nadeel van ondervindt, zullen dat waarschijnlijk de bewoners van de aanbouw zelf zijn. kijk maar eens naar andere aanbouwen het stukje lood steekt meestal ~ 10 cm uit.

Mocht je hiermee naar de rechter stappen, dan acht ik de kans groot dat je geen gelijk krijgt. De rechter zal namelijk niet alleen kijken naar het uitgangspunt dat er niet boven andermans grond gebouwd mag worden, maar ook naar de wederzijdse belangen. Het belang van een waterdichte en technisch correcte aansluiting weegt waarschijnlijk zwaarder dan een loodslab die circa twee centimeter boven jouw erf uitsteekt. Het verplicht afbreken en verplaatsen van een aanbouw vanwege zo'n detail ligt daarom niet voor de hand.

Kort samengevat: het uitgangspunt is inderdaad dat je niet boven de erfgrens mag bouwen, maar in deze situatie acht ik de kans zeer klein dat je dat recht in de praktijk kunt afdwingen. Rechters kijken niet alleen zwart-wit naar eigendomsgrenzen, maar maken ook een belangenafweging. En eerlijk gezegd lijkt jouw belang hier vrij beperkt ten opzichte van de gevolgen.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:48
Dit is gewoon net werk.
Ik zou blij zijn mocht mijn buur zijn uitbouw op deze manier gebouwd zijn.
Nette stenen, rekening gehouden met jouw voegen en correct verband gebruikt.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er hier een langlopende burenruzie speelt en je elk detail aanhaalt om "AHAAAA" te kunnen roepen. 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door cadsite op 10-06-2026 09:34 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

dat lood is toch buigbaar materiaal? waarom niet terugvouwen, dusdanig dat het wel goed blijft werken qua water afvoer.

maar ik zie ook wel dat het een klein euvel is dat gemakkelijk te accepteren is op zichzelf. zeker als je goed bent met je buur.

d:)b :henk d:)b

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:51
Technisch gezien zou er toestemming moeten zijn om in jouw gevel iets te mogen monteren.

Andersom geldt ook dat jij toestemming moet hebben, voordat je iets met/aan hun muur mag doen.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
En dan hebben de buren ook nog een rolluiken, nou ja zeg! :+

Ik zou denken dat je zonder die loodslab meer water je kant op zou krijgen. Hij heeft ook nog eens de gezamenlijke hwa op zich genomen? Dat is toch allemaal heel schappelijk en netjes? Ook, wat al aangehaald is, een nette steen en overeenkomende voeg. Ik zie geen onwil, kwaad spel als ik eerlijk ben. Er is zelfs rekening met je gehouden.

Hadden ze niks met je besproken vooraf?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bouwtechnisch moet de loodslab juist zo aangebracht worden, anders is er weer kans op lekkage.

Lijkt mij ook niet iets wat je graag wil ;)

Tweakers Discord Sport moderator gezocht

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:35
En is het nog steeds jouw grond/muur als het kadaster het perceel heel precies gaat uitmeten?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Precies wat @activeX1 zegt, daarnaast kijk uit wat je zegt tegen je buren want als ik die foto van de schutting bekijk lijkt deze teveel over de erfgrens van je buurman te staan.

• guy2011
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:58
Ik heb ook zo'n buurman zoals jij.. In principe heb je het volste recht om verwijdering te eisen en te eisen dat jouw buurman zijn dakrand verwijderd en omzet naar zijn eigen grond. De vraag is alleen, wil je dit? Want dit is best wel een ingrijpende actie die moet worden ondernomen. Ik heb mijn hele zijgevel moeten slopen (van binnenuit omdat mijn buurman geen overpad wilde verlenen) en om laten zetten voor een paar cm en een schadevergoeding moeten betalen voor vernieling van andermans huis omdat er in de muur was geslepen. Weet wel dat je hiermee de relatie met je buren op scherp zet.

Tip: Bezint eer ge begint.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001

GaMbiNo

1337

guy2011 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:21:
Ik heb ook zo'n buurman zoals jij.. In principe heb je het volste recht om verwijdering te eisen en te eisen dat jouw buurman zijn dakrand verwijderd en omzet naar zijn eigen grond. De vraag is alleen, wil je dit? Want dit is best wel een ingrijpende actie die moet worden ondernomen. Ik heb mijn hele zijgevel moeten slopen (van binnenuit omdat mijn buurman geen overpad wilde verlenen) en om laten zetten voor een paar cm en een schadevergoeding moeten betalen voor vernieling van andermans huis omdat er in de muur was geslepen. Weet wel dat je hiermee de relatie met je buren op scherp zet.

Tip: Bezint eer ge begint.
Dit idd. Denk goed na voor je gaat klagen bij je buren. Is het je een potentieel burenconflict waard?

Uiteindelijk heb je veel meer last van zo’n burenconflict dan van dit stukje lood. Dit is gewoon netjes uitgevoerd en als je hierover gaat klagen zet je toch wel de boel op scherp. Uiteindelijk levert een goeie relatie je veel meer op dan hier je recht proberen te halen.

• guy2011
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:58
GaMbiNo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Dit idd. Denk goed na voor je gaat klagen bij je buren. Is het je een potentieel burenconflict waard?

Uiteindelijk heb je veel meer last van zo’n burenconflict dan van dit stukje lood. Dit is gewoon netjes uitgevoerd en als je hierover gaat klagen zet je toch wel de boel op scherp. Uiteindelijk levert een goeie relatie je veel meer op dan hier je recht proberen te halen.
Ik zou als ik jou was zelf ook gaan nadenken over een uitbouw, en vriendelijk met de buren overleggen of dat je gebruik mag maken van hun buitenmuur onder het mom inbalkingsrecht. Dan heb je voor een schijntje een uitbouw. Je hoeft dan alleen spouw, isolatie en een binnenmuur te doen.. Bespaart je een extra buitenmuur.

Dus als ik jou was zou ik eerder die kant op gaan denken want daar win je veel meer mee... Want de muur opschuiven zorgt ervoor dat jij nooit meer een aanbouw / uitbouw kan doen want die strook die er tussen komt moet wel onderhouden worden. En als je het helemaal niks vind, tegenwoordig zit er op veel huizen een dikke overwaarde. Overwaarde pakken en verhuizen naar een vrijstaande woning dan heb je dit gedoe niet meer.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:50
Die uitbouw ziet er op de foto meer dan keurig uit. Daar zou ik als naaste buur niks van vinden hoor.

Lekker!

• Django_Unhinged
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14:23
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 10-06-2026 13:48 . Reden: op de man ]

• Samuel Butler
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:53
Wat is de verstandhouding met je buren je waard? Je kunt dit voor de mediator of de rechter brengen. Die lachen je vierkant uit. Dit is namelijk een bagatel zaak. Jij hebt er op geen enkele manier hinder van, eerder voordeel en je spant een zaak aan onder het mom regels zijn regels. Je vergeet alleen waarom die regels er zijn (de geest): om in het geval van een reël conflict een redelijke oplossing te bieden. Ondertussen heb je de verstandhouding met je buren grondig verpest, en daar ga je nog jaren “plezier” van beleven.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:46
JJ Le Funk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:29:
helaas is het met dit soort dingen vaak zo: geef ze een vinger en ze nemen je hele hand.
Ben je bang dat ze straks iets maken dat vijf centimeter over de rand gaat? Dit gaat toch nergens over?

• Samuel Butler
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:53
Bij teruglezing van dit topic viel me wat op: We vullen het nogal in voor TS. Nergens noemt hij dat hij stappen wil ondernemen. Hij vraagt enkel of dit mag, en of hij er last van kan krijgen. Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op: Ja dit mag. En nee, je gaat hier geen last van krijgen.

• twain4me

twain4me

Bezemwagen is langs geweest, op de man spelen is niet lief. hierop reageren is niet handig dus heb ik alles verplaatst richting de trashcan. Hier zitten ook een aantal reacties bij die opzich niet tegen de huisregels waren, maar door een gebrek aan context slecht leesbaar zouden worden.

• Django_Unhinged
*knip*

[ Voor 143% gewijzigd door twain4me op 10-06-2026 14:04 . Reden: negeren modbreak ]

• Django_Unhinged
*knip* en deze voldoed (ook) niet aan de huisregels. ;) Vragen of opmerking over mijn ingrepen mogen (constructief) via de dm, die vragen zijn hier immers offtopic.

[ Voor 87% gewijzigd door twain4me op 10-06-2026 14:12 ]

• twain4me

twain4me

Modbreak:Na wat overleg hebben we besloten het topic te sluiten. Omdat een constructieve discussie er helaas niet meer in lijkt te zitten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.