WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Adviesvraag aankoop tweedehands auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:04
Momenteel rijd ik een lease auto, een Renault Clio. Wegens een nieuwe baan moet ik over op een eigen auto. Ik heb echter erg weinig verstand van auto's.

Ik heb al wat rondgevraagd in mijn omgeving en krijg daar wisselende tips. De een zegt: Renault Clio is een goede optie. De ander zegt: neem nooit een Franse auto. Hier op het forum vond ik veel reacties die zeiden: een Japanner.

Maarja, zelfs als je een merk kiest, moet je daarna nog een model kiezen. En dan nog een uitvoering? En een bouwjaar. En veel of weinig kilometers op de teller?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Mijn situatie en voorkeuren:
  • Gezin met 3 kinderen. De auto moet dus groot genoeg zijn, ook voor vakanties. Ik heb een flinke dakkoffer en zou die ook graag bij de nieuwe auto willen kunnen gebruiken. De huidige Renault Clio is aan de kleine kant.
  • Een auto is voor ons een gebruiksvoorwerp voor vervoer van A naar B. Hoeft dus niet mooi te zijn, of bijzonder luxe ed.
  • Het normale gebruik van de auto zal rond de 150-300km per week liggen. Is het zinnig om een hybride te overwegen (laag verbruik), of zijn daar juist argumenten tegen?
  • Budget vind ik een lastige om te bepalen. Ik vind vooral de 'Total Cost of Ownership' belangrijk. Mijn uitgangspunt is max 10k, maar als er goede argumenten zijn om hoger te gaan zou max 15k ook wel kunnen.
Alle reacties en meningen zijn welkom. Liefst met argumenten.

Alle reacties

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
10-15K is niet een enorm budget tegenwoordig. Vooral als je ook nog hybride overweegt. Met 3 kids zou ik zeker wel iets groters dan een Clio nemen. Hou er ook rekening mee dat kleine kinderen groter worden en een bredere achterbank met meer beenruimte geen overbodige luxe is. Ik zou zelfs een zevenzitter overwegen, want dan kan er ook nog eens een vriendje mee.

Waar je qua techniek mee uit moet kijken zijn de 'downsize' motoren zoals die veel in Fords (ecoboost) en Peugeots/Citroens (puretech/thp) zitten. Maar ook Renault en VW/Skoda/Seat hebben vergelijkbare motoren. In die auto's is wel veel keus in jouw prijsklasse. Ze zijn niet per definitie allemaal slecht, maar koop ze niet blind. Skoda Octavia station, VW Golf station of VW Touran kunnen dan wel interessant zijn.

Als het echt niet om uiterlijk gaat zou je ook naar bijv. de Toyota Avensis station of Verso met 7 zitplaatsen kunnen kijken. Die hebben vrij betrouwbare techniek, maar met dit budget kom je wel op de wat hogere kilometerstanden/leeftijden.
Toyota Auris en Prius (ook als zevenzitter) zijn ook een optie, maar mogen weinig trekken als je die wens hebt.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Koop met Bovag garantie.
Skoda Octavia misschien?
Vanaf 2014, daarvoor zit er een EA111 in die je beter links kan laten liggen. EA211 is veel beter.

Voorbeeld :
https://www.marktplaats.n...-1-0-tsi-business-edition

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:04
Bedankt voor de tips. Dit geeft wat richting in het zoeken.

Wat zijn goede 'regels' om te gebruiken voor het selecteren / afwijzen van een bouwjaar / kilometerstand? Als het budget leidend is moet je vaak tussen die twee kiezen, hoe doe je dat?

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
Een aankoopkeuring zegt veel, en een goede verkoper zou je dat moeten kunnen toestaan als je dat wil. Veel garagebedrijven bieden dat aan, een soort van klokje rond keuring (autoweek) maar dan zonder alle poespas. Beide dingen die je noemt zijn gevoelsmatig, een auto met een later bouwjaar en een lagere kilometerstand kan zomaar een afgeragde frikandel zijn en als je hem half blind aankoopt, zit je daarna met de gebakken peren. Of neem iemand mee die meer verstand van auto's heeft tijdens een proefrit.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:50
Marq schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:20:
Bedankt voor de tips. Dit geeft wat richting in het zoeken.

Wat zijn goede 'regels' om te gebruiken voor het selecteren / afwijzen van een bouwjaar / kilometerstand? Als het budget leidend is moet je vaak tussen die twee kiezen, hoe doe je dat?
Het is een beetje een combi van beide. Ga er vanuit dat een auto meestal tussen de 20-25k km per jaar rijd. Bij een veel lagere km stand heeft de auto of veel stil gestaan of veel kleine ritjes wat minder goed is voor de motor. Bij veel km heb je natuurlijk meer slijtage maar waarschijnlijk ook meer rustige snelweg kilometers.

Ik zoek zelf als ik een auto zoek iets van 5 jaar oud met een km stand tussen de 85 en 130k km oid.

Maar als je een auto wil met ruimte en geen looks zou ik eens kijken bij een dacia lodgy oid. (Renault techniek)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Staar je niet alleen blind op de kilometerstand, veel korte ritjes zijn schadelijker dan lange stukken.

Reken hoe lang je met een auto wil doen, en hoeveel je per jaar rijdt.
Dan kan je zo de maximaal acceptabele kilometerstand berekenen.
Tot 250.000 gaan veel auto’s wel goed bij normaal gebruik en goed onderhoud.

€1000 voor een jaar garantie lijkt veel, maar bedenk dat je voor dat geld niet veel kan repareren.
Dus een jaar garantie kan een goede investering zijn.

Let op dat een auto netjes al z’n onderhoud gehad heeft.
Goedkope Chinese banden is vaak een teken dat er op een auto bezuinigd is.
Laat je ook niet wijsmaken dat die goedkope banden tegenwoordig net zo goed zijn, ze gaan veel minder lang mee en zijn in de regen vaak ronduit onveilig, is genoeg over geschreven.

https://presse.adac.de/me...ommerreifentest-2026.html

Als er nieuwe banden onder moeten, overweeg all seasons, ben je in 1 keer klaar.

Echte rode vlaggen? Ik ben wel eens een auto tegengekomen waar de boekjes niet bij waren en waar geen sticker van een dealer meer op zat, dat schreeuwde, we verbergen iets wat niet fris is.

Voorbeeld van de eerder door iemand anders genoemde Toyota:
https://www.marktplaats.n...rid-aspiration-apk-nap-ca

Veel daarvan lijken import auto’s, bij import wordt de onderhoudsgeschiedenis wel heel belangrijk om zeker te weten dat er niet met kilometerstanden is gerommeld.
Hele lage BPM bij import kan duiden op een schadeauto.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 09-06-2026 21:58 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

squashedraven schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Maar als je een auto wil met ruimte en geen looks zou ik eens kijken bij een dacia lodgy oid. (Renault techniek)
Ik denk dat dit, gegeven de criteria, een uitstekende optie is :)

Bewezen techniek (Renault-techniek van één of twee generaties geleden, dus volledig uitgekristalliseerd) en daarmee betrouwbaar, geen poespas, niet te zwaar (scheelt weer MRB) en ruim genoeg voor je gezin.

@RobbieT haalt daarbij ook wel een interessant/belangrijk punt aan: kijk naar de banden. Zéker een auto als een Dacia Lodgy is/werd/wordt meestal bereden door mensen die de hand op de knip (willen/moeten) houden. Als op iets essentieels als de banden al wordt bespaard (ja, dat gebeurt: ik heb al Tesla's Model S gespot op LingLong banden 8)7), dan geeft dat op zijn minst te denken over het overige onderhoud...

Verder te prefereren: aantoonbare onderhoudshistorie, bij voorkeur ondersteund door afgestempelde boekjes.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1