Adviesvraag aankoop tweedehands auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:49
Momenteel rijd ik een lease auto, een Renault Clio. Wegens een nieuwe baan moet ik over op een eigen auto. Ik heb echter erg weinig verstand van auto's.

Ik heb al wat rondgevraagd in mijn omgeving en krijg daar wisselende tips. De een zegt: Renault Clio is een goede optie. De ander zegt: neem nooit een Franse auto. Hier op het forum vond ik veel reacties die zeiden: een Japanner.

Maarja, zelfs als je een merk kiest, moet je daarna nog een model kiezen. En dan nog een uitvoering? En een bouwjaar. En veel of weinig kilometers op de teller?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Mijn situatie en voorkeuren:
  • Gezin met 3 kinderen. De auto moet dus groot genoeg zijn, ook voor vakanties. Ik heb een flinke dakkoffer en zou die ook graag bij de nieuwe auto willen kunnen gebruiken. De huidige Renault Clio is aan de kleine kant.
  • Een auto is voor ons een gebruiksvoorwerp voor vervoer van A naar B. Hoeft dus niet mooi te zijn, of bijzonder luxe ed.
  • Het normale gebruik van de auto zal rond de 150-300km per week liggen. Is het zinnig om een hybride te overwegen (laag verbruik), of zijn daar juist argumenten tegen?
  • Budget vind ik een lastige om te bepalen. Ik vind vooral de 'Total Cost of Ownership' belangrijk. Mijn uitgangspunt is max 10k, maar als er goede argumenten zijn om hoger te gaan zou max 15k ook wel kunnen.
Alle reacties en meningen zijn welkom. Liefst met argumenten.

Alle reacties

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
10-15K is niet een enorm budget tegenwoordig. Vooral als je ook nog hybride overweegt. Met 3 kids zou ik zeker wel iets groters dan een Clio nemen. Hou er ook rekening mee dat kleine kinderen groter worden en een bredere achterbank met meer beenruimte geen overbodige luxe is. Ik zou zelfs een zevenzitter overwegen, want dan kan er ook nog eens een vriendje mee.

Waar je qua techniek mee uit moet kijken zijn de 'downsize' motoren zoals die veel in Fords (ecoboost) en Peugeots/Citroens (puretech/thp) zitten. Maar ook Renault en VW/Skoda/Seat hebben vergelijkbare motoren. In die auto's is wel veel keus in jouw prijsklasse. Ze zijn niet per definitie allemaal slecht, maar koop ze niet blind. Skoda Octavia station, VW Golf station of VW Touran kunnen dan wel interessant zijn.

Als het echt niet om uiterlijk gaat zou je ook naar bijv. de Toyota Avensis station of Verso met 7 zitplaatsen kunnen kijken. Die hebben vrij betrouwbare techniek, maar met dit budget kom je wel op de wat hogere kilometerstanden/leeftijden.
Toyota Auris en Prius (ook als zevenzitter) zijn ook een optie, maar mogen weinig trekken als je die wens hebt.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:14
Koop met Bovag garantie.
Skoda Octavia misschien?
Vanaf 2014, daarvoor zit er een EA111 in die je beter links kan laten liggen. EA211 is veel beter.

Voorbeeld :
https://www.marktplaats.n...-1-0-tsi-business-edition

• Marq
Bedankt voor de tips. Dit geeft wat richting in het zoeken.

Wat zijn goede 'regels' om te gebruiken voor het selecteren / afwijzen van een bouwjaar / kilometerstand? Als het budget leidend is moet je vaak tussen die twee kiezen, hoe doe je dat?

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 18:33
Een aankoopkeuring zegt veel, en een goede verkoper zou je dat moeten kunnen toestaan als je dat wil. Veel garagebedrijven bieden dat aan, een soort van klokje rond keuring (autoweek) maar dan zonder alle poespas. Beide dingen die je noemt zijn gevoelsmatig, een auto met een later bouwjaar en een lagere kilometerstand kan zomaar een afgeragde frikandel zijn en als je hem half blind aankoopt, zit je daarna met de gebakken peren. Of neem iemand mee die meer verstand van auto's heeft tijdens een proefrit.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:32
Marq schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:20:
Bedankt voor de tips. Dit geeft wat richting in het zoeken.

Wat zijn goede 'regels' om te gebruiken voor het selecteren / afwijzen van een bouwjaar / kilometerstand? Als het budget leidend is moet je vaak tussen die twee kiezen, hoe doe je dat?
Het is een beetje een combi van beide. Ga er vanuit dat een auto meestal tussen de 20-25k km per jaar rijd. Bij een veel lagere km stand heeft de auto of veel stil gestaan of veel kleine ritjes wat minder goed is voor de motor. Bij veel km heb je natuurlijk meer slijtage maar waarschijnlijk ook meer rustige snelweg kilometers.

Ik zoek zelf als ik een auto zoek iets van 5 jaar oud met een km stand tussen de 85 en 130k km oid.

Maar als je een auto wil met ruimte en geen looks zou ik eens kijken bij een dacia lodgy oid. (Renault techniek)

• RobbieT
Staar je niet alleen blind op de kilometerstand, veel korte ritjes zijn schadelijker dan lange stukken.

Reken hoe lang je met een auto wil doen, en hoeveel je per jaar rijdt.
Dan kan je zo de maximaal acceptabele kilometerstand berekenen.
Tot 250.000 gaan veel auto’s wel goed bij normaal gebruik en goed onderhoud.

€1000 voor een jaar garantie lijkt veel, maar bedenk dat je voor dat geld niet veel kan repareren.
Dus een jaar garantie kan een goede investering zijn.

Let op dat een auto netjes al z’n onderhoud gehad heeft.
Goedkope Chinese banden is vaak een teken dat er op een auto bezuinigd is.
Laat je ook niet wijsmaken dat die goedkope banden tegenwoordig net zo goed zijn, ze gaan veel minder lang mee en zijn in de regen vaak ronduit onveilig, is genoeg over geschreven.

https://presse.adac.de/me...ommerreifentest-2026.html

Als er nieuwe banden onder moeten, overweeg all seasons, ben je in 1 keer klaar.

Echte rode vlaggen? Ik ben wel eens een auto tegengekomen waar de boekjes niet bij waren en waar geen sticker van een dealer meer op zat, dat schreeuwde, we verbergen iets wat niet fris is.

Voorbeeld van de eerder door iemand anders genoemde Toyota:
https://www.marktplaats.n...rid-aspiration-apk-nap-ca

Veel daarvan lijken import auto’s, bij import wordt de onderhoudsgeschiedenis wel heel belangrijk om zeker te weten dat er niet met kilometerstanden is gerommeld.
Hele lage BPM bij import kan duiden op een schadeauto.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 09-06-2026 21:58 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

squashedraven schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Maar als je een auto wil met ruimte en geen looks zou ik eens kijken bij een dacia lodgy oid. (Renault techniek)
Ik denk dat dit, gegeven de criteria, een uitstekende optie is :)

Bewezen techniek (Renault-techniek van één of twee generaties geleden, dus volledig uitgekristalliseerd) en daarmee betrouwbaar, geen poespas, niet te zwaar (scheelt weer MRB) en ruim genoeg voor je gezin.

@RobbieT haalt daarbij ook wel een interessant/belangrijk punt aan: kijk naar de banden. Zéker een auto als een Dacia Lodgy is/werd/wordt meestal bereden door mensen die de hand op de knip (willen/moeten) houden. Als op iets essentieels als de banden al wordt bespaard (ja, dat gebeurt: ik heb al Tesla's Model S gespot op LingLong banden 8)7), dan geeft dat op zijn minst te denken over het overige onderhoud...

Verder te prefereren: aantoonbare onderhoudshistorie, bij voorkeur ondersteund door afgestempelde boekjes.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
squashedraven schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Het is een beetje een combi van beide. Ga er vanuit dat een auto meestal tussen de 20-25k km per jaar rijd. Bij een veel lagere km stand heeft de auto of veel stil gestaan of veel kleine ritjes wat minder goed is voor de motor. Bij veel km heb je natuurlijk meer slijtage maar waarschijnlijk ook meer rustige snelweg kilometers.

Ik zoek zelf als ik een auto zoek iets van 5 jaar oud met een km stand tussen de 85 en 130k km oid.

Ik zou alles boven de 15k per jaar accepteren. Ik rij elke werkdag ~80km woon werk verkeer op de snelweg en haal de 20k bij lange na niet. Zelfs met 10k per jaar zitten er aardig wat snelweg kilometers in.

Verder wel met je eens. Een auto met heel weinig kilometers zou ik niet vertrouwen. Kijken hier meestal ~5 jaar met 60-120k. Vaak ex lease zodat je weet dat ze goed onderhouden zijn. (Want lease maatschappij betaald toch).

Overigens met genoemde budget wordt een flinke station wel wat lastig. Zeker als je naar iets als een Toyota gaat kijken. Octavia o.i.d. kan misschien net. Kia Ceed past misschien binnen budget?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49

FreakNL

Well do ya punk?

@Philip Ross hangt er ook af waar je woont.

Onze auto doet maar 12-15k per jaar maar dat is denk ik 90% snelweg. De rest fiets en OV… Maar als je landelijk woont doe je weer meer korte ritjes…

Probleem is dat je dat als koper niet weet :)

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 21:25

dbzfan

Nee.

Toyota Auris TS of Toyota Corolla TS(waarschijnlijk Corolla wat te duur) zijn zeer betrouwbaar.

Of Skoda Oktavia... veel ruimte..

[ Voor 18% gewijzigd door dbzfan op 10-06-2026 14:43 ]

• Marq
Ik leer een hoop van jullie antwoorden! Bedankt!

Het is echt nieuws voor mij dat 10-15k voor een tweedahands auto niet zo veel is. Mijn duurste auto kocht ik destijds voor 5k (Ford Fiesta).

Algemene tips die ik meeneem
  • Let op de banden. Goedkope / Chinese banden zijn een slecht teken.
  • Let op aanwezigheid onderhoudshistorie + kilometerstandhistorie. Liefst afgestempelde boekjes.
  • Kijk naar de verhouding tussen kilometerstand en leeftijd van de auto. Te weinig kilometers / jaar is juist een slecht teken.
  • Overweeg een aankoopkeuring.
  • Overweeg een garantiepakket.
Mijn vraag hierbij is nog: als ik een uitgebreid garantiepakket neem, hoeveel voegt een aankoopkeuring dan nog toe? Het lijkt me dat de meeste eventuele problemen zich voordoen in het jaar na aankoop, klopt dat?

Automodellen
De genoemde modellen zijn inderdaad het soort auto die ik zoek. De Dacia Lodgy vind ik erg interessant vanwege zijn grootte en 'waar voor zijn geld'. Ik zou dat het liefst de variant met 7 stoelen kopen (maar die is zeldzamer en populairder, zo te zien).

Budget
Budget blijf ik een erg lastige vinden. Vooral ook omdat ik niet goed kan inschatten wat het effect is van een hoger budget op de TCO:
  • Hoe hoger de aanschafprijs, hoe meer afschrijving?
  • Wat is de gemiddelde verhouding tussen aanschafprijs en onderhoudskosten?
  • Op welk punt koop je weer een nieuwe auto (los van gewijzigde omstandigheden)?
  • Stel dat ik nu geen 7-zitter zou kopen, maar er over een paar jaar wel een wil. Wat doet dat dan met het kostenplaatje? Ik vermoed een hoop extra kosten, omdat je dan twee keer de verkoopmarge ed betaald.
Ik merk dat ik bij het rondkijken altijd ook weer mooie auto's zie die 'net' boven budget zijn. Tegelijkertijd blijf je dit houden, lijkt me. Ook als je van 20k uitgaat zie je weer gevallen die alles bij elkaar 23k zijn, etc.

Dus misschien moet ik de vraag anders stellen. Wat zouden jullie als budget aanraden? Of misschien: wat is een goede manier om mijn budget te bepalen? Ik snap dat dit een uiterst subjectief punt is.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn advies: Een Toyota Corolla TS hybride, zou voor rond de 15k moeten lukken met niet teveel kilometers. Ik rij de voorloper ervan (een Auris TS hybride uit 2013, inmiddels 240.000km op de klok zonder problemen) en die dingen zijn niet kapot te krijgen, uitermate zuinig (1:20 tot 1:25 afhankelijk van rijstijl). Niet de allerruimste, maar wel een station. Onderhoud is ook zeer gunstig (remmen slijten weinig door hybridetechnologie, onderdelen zijn goedkoop, geen volgepropte motorruimte die veel werkuren kost etc.)

Als je puur kijkt naar TCO, heb je een oprit en zonnepanelen? Immers wordt dan zeg 17-18k voor een Model 3 uitgeven (ruimer dan je denkt) of een andere EV interessant.

Het nut van 7-zitters ontgaat me eigenlijk een beetje, tenzij je elk weekend je kids en nog 2-3 vriendjes naar de voetbal moet brengen. Een beetje hetzelfde als al die mensen die een grote SUV rijden waar ze 99% van de tijd alleen in zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 11-06-2026 10:23 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hier een tevreden Skoda rijder voor wat het waard is.

in mijn geval een Fabia (geen kids scheelt) 1.2TSI uit 2017 met 135K probleemloze km's (gekocht met 40K op de teller).

Mijn vader en broertje hebben de genoemde Octavia;s gehad, fijne en ruime auto's ook zonder problemen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:09

ThunderNet

Flits!

Marq schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:54:

Mijn vraag hierbij is nog: als ik een uitgebreid garantiepakket neem, hoeveel voegt een aankoopkeuring dan nog toe? Het lijkt me dat de meeste eventuele problemen zich voordoen in het jaar na aankoop, klopt dat?
Garantie is over het algemeen niet op slijtage-onderdelen. En een auto heeft veel slijtage-onderdelen, die onder "normaal onderhoud bij bepaalde kilometerstand horen"

Denk aan:
Banden, remblokken en remschijven, distributieriem, airco-vulling, spark-plugs, koppeling, etc. etc. Allemaal kosten die je mogelijk niet in het eerste jaar wil hebben, maar hoogstwaarschijnlijk buiten de garantie zullen vallen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:28
Het is echt nieuws voor mij dat 10-15k voor een tweedahands auto niet zo veel is. Mijn duurste auto kocht ik destijds voor 5k (Ford Fiesta).
Ik vind de gemiddelde reactie ook wel duur...
De laatste auto die ik kocht is een Full electric (Hyundai Ioniq) voor 6500 euro... past ook gewoon ons gezin met 3 kinderen in. Voor vakantie bagage is deze te klein, maar daar hebben we een renault laguna van 14 jaar oud voor.
Die renault was nog geen 5000 euro, en heeft ons nog nooit laten staan.
De grap is dat deze twee auto's samen in je budget passen, en door meestal met de EV te rijden is het (voor ons) goedkoper dan alleen met de Laguna te toeren...

Samenvattend, kijk ook eens naar wat oudere auto's :)

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Eerder al gezegd: een Toyota Auris TS en Corolla TS zijn prima, degelijke en betrouwbare opties. Indien het budgettair lukt zou ik voor een Corolla TS gaan omdat die een langere wielbasis heeft en die ruimte volledig ten goede komt aan de achterbank. Wel zo fijn met 3 kindjes en ik spreek uit ervaring ;)
Dan blijft er met 600 liter kofferbak (580 voor 2 liter versie) ook nog ruim voldoende bagageruimte over om je zooi mee te zeulen :P

Voor wat betreft zekerheid: bij Toyota krijg je, na elke onderhoudsbeurt bij een officieel dealer, garantie t/m 10 jaar en/of 200.000km. Dat geldt ook voor importauto's (mits uit Europa). Rijdt ook wel zo rustig. Overigens heb ik na 7 jaar Corolla TS alleen 6 bandjes gehad samen met het reguliere onderhoud, dus ook dit model lijkt weer uitermate betrouwbaar :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Palomar
  • Niet online
Qua zevenzitter. Ik heb ook 3 kleine kinderen, maar ik rij ook een leaseauto en qua zevenzitter was er een jaar of 3 geleden eigenlijk weinig keuze in iets wat binnen de uitstootnormen en budget viel, dus maar voor een gewone vijfzitter gegaan. Echter bij een volgende auto zou ik toch wel neigen naar een zevenzitter. Al is het maar dat de kinderen dan niet met zn drieën op de achterbank hoeven met al het geklier van dien ;) En het is gewoon handig dat je ook eens iemand mee kunt nemen. Ik zou het wel overwegen, maar het beperkt je keus wel erg. Je zou ook kunnen kijken naar de Dacia Jogger 7 persoons. Die gaat wel wat over budget, maar dan heb je wel een vrij nieuwe auto en met die achterste stoelen eruit een enorme laadruimte.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou persoonlijk nooit mijn kinderen dagdagelijks op de derde zitrij zetten (tenzij ik er meer dan drie had), daarvoor iets te vaak kopstaartbotsingen gezien waarbij de bagageruimte of derde zitrij verdwenen was. Dat klieren hoort er nou eenmaal bij. Ook zitten er zelden airbags op de derde zitrij.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 11-06-2026 11:12 ]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-06 16:14
hfolkers schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Ik vind de gemiddelde reactie ook wel duur...
De laatste auto die ik kocht is een Full electric (Hyundai Ioniq) voor 6500 euro... past ook gewoon ons gezin met 3 kinderen in. Voor vakantie bagage is deze te klein, maar daar hebben we een renault laguna van 14 jaar oud voor.
Die renault was nog geen 5000 euro, en heeft ons nog nooit laten staan.
De grap is dat deze twee auto's samen in je budget passen, en door meestal met de EV te rijden is het (voor ons) goedkoper dan alleen met de Laguna te toeren...

Samenvattend, kijk ook eens naar wat oudere auto's :)
Is dat in NL die Ioniq? begingt bij 9K op gaspedaal.nl

• RobbieT
De Toyota is tweedehands duurder, maar heeft ook weer een hogere restwaarde bij verkoop.
Je betaald voor het feit dat het ding gewild is, het vertrouwen dat iedereen erin heeft.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:28
Marcel Br schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Is dat in NL die Ioniq? begingt bij 9K op gaspedaal.nl
was begin dit jaar, ze zijn inderdaad wat gestegen zie ik nu.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:39
Kijk ook eens naar een Honda Civic. Ze zijn dun gezaaid maar super betrouwbaar en in zijn klasse heel groot met heel handige gebruiksmogelijkheden van de achterbank.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
TCO kun je natuurlijk ook zelf wel deels uitrekenen per auto, vaak is onderhoud een vaste component, al weet je dat aziatische auto's vaak wat degelijker zijn dan de franse en/of duitse, waar onderhoud vaak wat duurder van uitvalt. En lees je per auto in. 1.2 puretech wil je bijv. nooit hebben bij peugeot.

Afhankelijk hoeveel kilometers je rijdt is vaak de combi MRB+Verbruik+verzekering en afschrijving de duurste in TCO. Zet gewilde auto's op een rijtje, neem ook afschrijving mee. Zoek verder een auto met een bekende onderhoudsgeschiedenis, en waar het 'verhaal' van klopt.

• Falcon
  • Laatst online: 07:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Marq

Persoonlijk zou ik het budget minimaal opschroeven naar 20k als je dat zonder teveel pijn kunt doen.

Puur kijkend naar de technologische verbeteringen die vanaf 2021/2023 zijn doorgevoerd op motorisch en technisch gebied vallen er dan meer modellen in jullie keuzegebied. Een lage km-stand geeft meestal recht op een flink periode fabrieksgarantie, wat altijd prettig is bij zulke grote uitgaven.

Dan kom ik tussen de 18k en 20k op:
https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/f/hybride-elektrisch-benzine+mpv/13838+482/p/3/#f:484,488,13955,13956|PriceCentsFrom:1800000|PriceCentsTo:2000000|constructionYearFrom:2021|mileageTo:100001|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING

1. De E-Tech Hybrid zijn problemen mee bekend aangaande automaatbak, die zou ik niet kiezen.
2. MG heb ik geen ervaring mee, maar ik lees dat ze niet echt zuinig zijn
3. Opel heb ik persoonlijk hele slechte ervaring mee in mijn kennissenkring (2021 en 2022 modellen)
4. Toyota Hybride aandrijflijnen zijn simpelweg top, maar de auto's zijn niet super ruim. Maar goed jullie Clio ook niet. (Geen trekgewicht) (Geen plugin)
5. Lync & Co 01 (is eigenlijk een XC40, plugin), lees ik eigenlijk alleen maar goede verhalen over. Mag trekken.
6. De 1.6 Hybrid van Peugeot/Citroen lijkt ook technisch flink wat problemen te kennen.
7. Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV (plugin) komt aardig goed uit de bus. Mag trekken.
8. Mitsubishi Eclipse Cross, 2.4 PHEV (plugin) Intense is de kwaliteit goed van op orde. Mag trekken.

Elektrisch rijden kan, maar dan moet je genoegen nemen met een accupakket die minder is dan 80kWh, wat resulteert in heel vaak laden.

Boven de 20k wordt het speelveld in hybride land wel wat leuker en komt ook 7 pers. modellen om de hoek kijken, zoals de Dacia Jogger.. die je flink jong kan aanschaffen.

Houd je bij het budget van 10k t/m 15k, dan zou ik gaan voor Toyota hybride aandrijflijn (Auris, Prius, Prius+).. deze zijn kwalitatief gewoon super goed (hiervan kan je prima een km-stand van 140000 kopen.. die aandrijflijnen gaan vaak zonder al te gekke problemen naar de 300000.). Ze mogen niks trekken.
Ze zijn ook relatief zuinig, 1 op 19/20 moet lukken. En je hoeft geen rekening houden met laden. Wel flink ouder bouwjaar (2012/2013)

Succes met de keuze.

Ps: Een Dacia Jogger op LPG is misschien nog interessant? 5p, 15540 euro, 50000km, 2022, benzine/gas: https://occasion.dacia.nl...atie-assen/lpg-g3/2589374

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 12-06-2026 10:58 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• RobbieT
ErgoStijn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:05:
1.2 puretech wil je bijv. nooit hebben bij peugeot.
Die 1.2 PureTech (alias PuurPech) zit ook in andere Stellantis producten, niet alleen Peugeot, ook bij Opel kom je die motor tegen.

Die motor heeft wat ze noemen een wet belt, oftewel een distributieriem die in de olie draait.
Alleen blijken die riemen daar vaak niet goed tegen te kunnen.

Los van dat de riem stuk gaat, eindigen alle stukjes die van de riem afkomen in je olie pickup, waardoor de motor ook door gebrek aan smering schade oploopt.

De Ford 1.0 EcoBoost motoren hebben (in ieder geval in het begin) ook last van dit euvel, die hebben ook een wet belt.

Maar er zijn meer motoren die problemen geven, de VW/Skoda/Seat/Audi EA111, oftewel de TSI's tot 2013 hebben een ketting die rekt en problemen geeft, net als de 1.2TCE van Renault en ook wat motoren van BMW.

De jacht op de laatste paar procent zuiniger hebben veel motoren niet beter gemaakt.
Dat is waar Japanners over het algemeen het beter gedaan hebben.

• Marq
Hoeveel onderhandelingsruimte is er tegenwoordig ten opzichte van de vraagprijs?

Ik vind bijvoorbeeld deze Toyota Corolla TS interessant (verkoop door dealer, vrij ruim, laag verbruik, vrij nieuw, valt onder de 10 jaar Toyota garantie, waardevastheid Toyota):
https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/corolla_touring_sports/1.8_hybrid_active/2020/k907gh

Is het reëel om hier geld vanaf te praten? Zo ja, hoeveel? Welke van de volgende argumenten zijn hier goed voor?
  • Volgens de ANWB koerslijst zou de prijs bij dealer met garantie € 18.900 zijn. De vraagprijs is €20.950, dus 2k hoger.
  • Ik wil mijn auto bij jullie laten onderhouden (dus wordt vaste klant, toekomstige winst).
  • Ik heb geen auto om in te ruilen.
  • Eventueel bandenprofiel.
  • Eventuele krassen ed.

• RobbieT
De ANWB koerslijst is een indicatie, afhankelijk van de staat van een auto kan de prijs daar vanaf wijken, zowel naar boven als onder.
Korting is vaak afhankelijk van of je een auto inruilt, zonder inruil is er vaak wat meer te halen.

Er heen gaan en erover praten is de snelste manier om uit te vinden of er wat te onderhandelen valt.

Iets als een trekhaak erbij is vaak makkelijker te onderhandelen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 12-06-2026 13:21 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
Bedenk je wel dat je TCO snel oploopt als je een flink duurdere auto koopt, afschrijving bij 20k is simpelweg meer dan met 10-15k. Maar met je genoemde auto heb je wel een erg degelijke die zo nog 2 ton mee kan.

Vaak kan er wel iets van geld af, hoeveel wisselt per auto. en zoek het daarna inderdaad in nieuwe banden, een set winterbanden, etc. kwaad maken mag best, ze verdienen er genoeg aan;-) APK en beurt zit er sowieso al bij in zie ik, probeer dan te zorgen voor een grote beurt, of als je weet dat er mogelijk nog wat groter onderhoud aankomt, vraag of dat vast gedaan wordt.

• Marq
ErgoStijn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
Bedenk je wel dat je TCO snel oploopt als je een flink duurdere auto koopt, afschrijving bij 20k is simpelweg meer dan met 10-15k. Maar met je genoemde auto heb je wel een erg degelijke die zo nog 2 ton mee kan.
Ik vind het erg lastig om dit goed duidelijk te krijgen. Ik denk dat ik de meeste factoren wel weet:
  • Onderhoud => hoe ouder, hoe meer. Tot de auto 'het niet meer waard is'.
  • Afschrijving => hoe nieuwer, hoe meer.
  • Verbruik => minder bij nieuwere auto's. Hybride scheelt een hoop.
  • Motorrijtuigenbelasting => vooral gewicht.
Ik wil hier ook nog wel een Excelletje voor maken, om verschillende opties een beetje te kunnen vergelijken. Het lastige vind ik alleen om de hoogte van die factoren te bepalen. Met name het cijfer voor onderhoud, maar ook afschrijving.

Ik twijfel ook nog of ik een 7-zitter moet kopen. Dat heeft ook hier mee te maken Ik heb het nu nog niet nodig, maar misschien later wel (mocht er gezinsuitbreiding komen). Is het dan niet te kostbaar om binnen een paar jaar van auto te moeten wisselen? Zodanig dat het handiger is om daarom nu een 7-zitter te kopen?

Keuzes, keuzes...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:09
Ik gebruik vaak de anwb kosten calculator, die is naar mijn ervaring vrij accuraat

Behalve met phev, dat is veel lastiger uit te rekenen

CISSP! Drop your encryption keys!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 21:34
Als je verwacht naar 4 kinderen te gaan later, dan zou ik daar wel rekening mee houden, maar in de achterbak zitten op stoelen is met langere ritten geen pretje.
We zijn met onze C4 Grand Picasso toen we hem net hadden met de familie naar Schotland geweest en voor met zijn allen ergens heen ging mijn vrouw helemaal achterin zitten.
Kortere ritten was prima, maar het slingert wel. Maar goed, om nu een stadsbus te kopen voor dat soort dingen is ook niet handig natuurlijk.

Kinderfeestjes, wij hebben 2 auto's waarvan ik zelf een Skoda Octavia heb in de lease. Overigens een erg fijne auto.

Prius Plus is er trouwens ook in 7-zitter. C4GP was bij ons echt een lemon. Zoveel dingen die mis waren aan die auto. Jammer, want hij reed wel heerlijk.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Marq schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:23:
Hoeveel onderhandelingsruimte is er tegenwoordig ten opzichte van de vraagprijs?

Ik vind bijvoorbeeld deze Toyota Corolla TS interessant (verkoop door dealer, vrij ruim, laag verbruik, vrij nieuw, valt onder de 10 jaar Toyota garantie, waardevastheid Toyota):
https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/corolla_touring_sports/1.8_hybrid_active/2020/k907gh

Is het reëel om hier geld vanaf te praten? Zo ja, hoeveel? Welke van de volgende argumenten zijn hier goed voor?
  • Volgens de ANWB koerslijst zou de prijs bij dealer met garantie € 18.900 zijn. De vraagprijs is €20.950, dus 2k hoger.
  • Ik wil mijn auto bij jullie laten onderhouden (dus wordt vaste klant, toekomstige winst).
  • Ik heb geen auto om in te ruilen.
  • Eventueel bandenprofiel.
  • Eventuele krassen ed.
Als je een auto bij de dealer om de hoek gaat halen dan is er wel wat ruimte. Ben je van Maastricht naar Oost-Groningen gereden om een auto te bekijken dan weten ze dat je a) niet voor niets gekomen wil zijn en b) nooit meer terug gaat komen voor onderhoud. Daarnaast heb ik bij twee familieleden (liefhebbers van onderhandelen) die recent auto’s gekocht hebben gemerkt dat de auto’s gewoon al scherp op internet staan omdat anders niemand komt kijken.

De ruimte zit meer op extra’s bij de auto in de zin van garantie, nog een APK laten doen, trekhaakje monteren etc.
Pagina: 1