WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Mijn 55pk bbm heeft weinig compressie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maas55pkevinrud
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:25
Ik ben maas en ik heb een 55pk evinrude 2takt motor

Toen ik ermee ging varen hoorde ik een ratelend geluid, later viel hij steeds ook uit. Thuis ging ik zelf de compressie meten. Wat blijkt: de onderste cillinder heeft veel minder compressie dan de andere, wat moet ik doen, Alles uit elkaar halen of juist olie in de cillinders spuiten en komt het ratelend geluid wel door de lage compressie, ik heb ook een tweede 55pk evinrude voor onderdelen als ik die wil vervangen eventueel

Mvg maas

Alle reacties

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:30
Stuur het ding met pensioen. Ding is uit de 60 of 70-er jaren, 40 tot 50 jaar oud minimaal en is op. Qua slijtage maar ook qua milieubelasting.

[ Voor 11% gewijzigd door Tillumen op 09-06-2026 20:30 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:02

Theo

moederbord

Zo'n motor hoeft niet per se 50 jaren oud te zijn; deze zijn vrij gangbaar en nieuwe modellen konden ook al met euro's betaald worden. In goedwerkende staat zijn zulke motoren nog steeds tweedehands te koop voor een paar duizend euro. Opknappen is dus gewoon een goede optie ipv weggooien.

Helaas kan ik je niet helpen met het oplossen van een compressieprobleem bij een tweetakt. Maar je kunt wel gaan zoeken naar soortelijke compressieproblemen bij brommerblokjes gezien dit ook tweetakt blokjes zijn, en hier ook veel aan gesleuteld wordt.

Nu met WP, PV, EV en PC

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:58

-tom-562

Oliesjeik

Tillumen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:30:
Stuur het ding met pensioen. Ding is uit de 60 of 70-er jaren, 40 tot 50 jaar oud minimaal en is op. Qua slijtage maar ook qua milieubelasting.
Waar maak je op uit dat deze motor +50 jaar oud is? 2-takt buitenboordmotoren worden nog steeds gemaakt...

Voor de topicstarter, compressie meten is een goede eerste stap. Een 2e stap idd is om de compressie nog eens te meten nadat je er wat olie ingegoten hebt (door het bougiegat), zie je dan een duidelijke verbetering, dan kan je besluiten om (om te beginnen) de cilinderkoppen en cilinders te demonteren. Het is een 2-takt dus zo moeilijk is dat niet.
Vanuit daar kan je een plan maken. Met wat geluk zijn alleen je zuigerveren versleten en is de cilinderwand verder nog goed

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>