WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Upgrade advies GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ChemoNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
Hallo,

Ik heb momenteel een RTX 3080 ti voorzien van een AIO waterkoeling.

Nu merk ik de laatste tijd dat ik tegen de limieten van deze GPU aanloop, ik zou dus graag willen upgraden. maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Blijf ik bij team Groen, of durf ik de overstap te maken naar team Rood, maar ik heb geen idee hoe hun (AMD) nummering/naamgeving werkt.

Wat zouden jullie aanraden voor een volgende GPU, welke is te voorzien van een waterkoeling AIO, wat een logische upgrade is van de 3080ti?

Budget voor de GPU (zonder de AIO) ligt zo rond de 800/900 eu. maar is oprekbaar, mits daar een goede reden voor is.

Mochten er meer details nodig zijn, dan geef ik deze graag.

ik hoor graag van jullie.

Beste antwoord (via ChemoNL op 09-06-2026 19:07)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Oef, je hebt een compleet waterkoelingssysteem? Ik vind zelf de goedkooopste al een prima deal, meer dan 300 (!) positieve reviews van tweakers dus daar doe je niet snel een slechte koop mee: uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6

Maar als je een compleet waterkoelingssysteem in de PC hebt is het denk ik ook even goed voor dat specifieke model kijken of er goede kits beschikbaar zijn, ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Alle reacties

• DeNachtwacht
Qua bang for the buck is de RX 9070 XT momenteel onverslaanbaar rond dat budget en ben je dus zelfs goedkoper uit. Een RTX 5080 is eigenlijk niet eens echt interessant, tenzij geld echt geen rol speelt en je gewoon ultimate raytracing 1440P wil kunnen doen. Ook een RX 9070 XT is namelijk al heel prima (120FPS) in vrijwel alle games op 1440P.

Maar de vraag daarbij is dus ook wel... welke resolutie game je op en ook niet onbelangrijk: wat is de rest van je systeem. Want op zich is een GPU heel belangrijk, maar het houdt wel ergens op als je systeem al flink verouderd is.

• ChemoNL
wat verdere systeem specs:
CPU: 11th Gen Intel® Core™ i9-11900K @ 3.50GHz

RAM: 32Gb

MoBo: msi mpg z490

Ik game op 1440p en mijn OS is een Linux Distro

Welke RX 9070 XT raad jij aan? en weet jij toevallig compitable AIO blocken?

[ Voor 20% gewijzigd door ChemoNL op 09-06-2026 18:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht
Oef, je hebt een compleet waterkoelingssysteem? Ik vind zelf de goedkooopste al een prima deal, meer dan 300 (!) positieve reviews van tweakers dus daar doe je niet snel een slechte koop mee: uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6

Maar als je een compleet waterkoelingssysteem in de PC hebt is het denk ik ook even goed voor dat specifieke model kijken of er goede kits beschikbaar zijn, ik heb daar zelf geen ervaring mee.

• ChemoNL
niet een compleet systeem. de GPU heeft een los AIO (all in one) systeem. dus dat is prima uit te wisselen met een andere setup.
maar thanks. dan ga ik eens kijken naar compitable blocks.

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:43
3080Ti naar een 9070 XT is zeker een upgrade, maar het verschil is ook weer niet zó groot. Ik schat dat het in veel gevallen 25 à 30% scheelt. Je gaat wel van 12 naar 16 GB VRAM, dus dat is een mooie extra. Voor een echt grotere upgrade zou je toch al naar een RTX 5080 moeten kijken.

Tegenwoordig zijn GPU koelers ook al beter dan in de tijd van de 3080 Ti. Persoonlijk zou ik die waterkoeling gewoon achterwege laten. Naar mijn mening heeft dat meer nadelen dan voordelen.
Pagina: 1