Kleurverschil na spuitwerk schade herstel?

Pagina: 1
Acties:

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:07
Onlangs heb ik schade gehad aan mijn audi q4. Schade was niet mijn fout en is ook volledig vergoed door de tegenpartij.

Echter heb ik nog nooit een schade gehad en mijn auto gebracht naar een audi schade hersteller. Ik was in de veronderstelling dat er geen kleurverschil zou zijn en ik hem zgan weer zou terugkrijgen. Toen ik er wat van zei gaf men aan dit dit binnen de toleranties valt en deze kleur moeilijk te mengen/spuiten is.

De kleur is typhoon grijs metallic en naar mijn mening is er kleurverschil te zien. Is dit acceptabel of de klus niet goed (genoeg) gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5benoIFph48c8NrtrL3k6AY82ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmOt1eQu2gGicSci01NmCE8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mZjJwky4-BEZOlJUTpW3EaJdqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daTT5sR0CKtDERXekJRBp73N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5WRmr5rMHbVlGGuGTdA9gGfrPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UDENyyBObDIlgcZIvMBp4on.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3rCySJkL1n7NLZvUEHb8ko3e8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsNOxwZGUGUfE2PdMvroJHlB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Qosmic op 09-06-2026 17:19 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik denk dat het lastig te bepalen is vanaf een monitor.
ik zou even de verzekering bellen, en melden dat je niet te vrede bent met de uitkomst.
En of ze de reparatie en kleur willen inspecteren.

jaren geleden moest de auto van mijn met schade naar een reparateur waar we geen vertrouwen in hadden.
Maar dat was met wie de verzekering samen werkte. uiteindelijk na de reparatie bij mij op de stoep een inspecteur van de verzekering op bezoek gehad.,

Met zwarte marker heeft hij alle aandachts punten aangegeven, en daarna de auto zelf terug gereden naar het herstel bedrijf.. kosten 3 weken. Maar kwam perfect terug..
2 jaar later hebben ze de samenwerking gestopt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zou ook een glans verschil kunnen zijn, want op de foto's varieert het nogal al naar gelang de positie van de vlakken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
Ik vind t persoonlijk zo alleszins acceptabel. Vaak heb je deze kleurverschillen al af fabriek doordat het verschillende materialen zijn. Ze zijn er best dichtbij gekomen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:22
SkiFan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:48:
Ik vind t persoonlijk zo alleszins acceptabel. Vaak heb je deze kleurverschillen al af fabriek doordat het verschillende materialen zijn. Ze zijn er best dichtbij gekomen.
Klopt vaak zie je al een beetje kleurverschil tussen de bumpers en de auto zelf.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:20
Als het mijn auto was zou ik dit niet accepteren. Ik heb het ook een keer gehad bij mijn rode Tesla. Het schadebedrijf dacht er mee weg te komen, maar toen ik zei dat het niet goed genoeg was hebben ze het in een 2e poging wel correct gedaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23

franssie

Save the albatross

Ik dacht dat je een second opnion bij een (andere) expert kan vragen? maar bel je verzekering en lees je polis.
Op mijn monitor lijkt het mee te vallen en meer lichtinval te zijn, en zonder vergelijk van de schadevrije kant kan ik er verder niets over zeggen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Qosmic
franssie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:00:
Ik dacht dat je een second opnion bij een (andere) expert kan vragen? maar bel je verzekering en lees je polis.
Op mijn monitor lijkt het mee te vallen en meer lichtinval te zijn, en zonder vergelijk van de schadevrije kant kan ik er verder niets over zeggen.
Zal eens informeren bij mijn verzekeraar.

Dit is de schadevrije kant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymIhUIOOlffVUdlTzeXOp4CGd9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js7laFplVGYVcNYv6TEF9qhX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Qosmic op 09-06-2026 18:04 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:36

MLLL

Palm Treo 650

Rood en zilver zijn het moeilijkste qua kleurverschil.

Omdat de bumper van plastic is kan de kleur ook anders uitpakken, vaak genoeg dat er op nieuwe auto's ook kleurverschil is waar te nemen betreffende plaatwerk en bumpers.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:28
Ik vind het niet acceptabel.

Dat er meerdere mensen in dit topic reageren dat ze af-fabriek kleurverschil accepteren en normaal vinden verbaast me al helemaal.

Ik heb dezelfde ervaring als sommige anderen hier: Schadeherstel gehad met ontzettend slecht spuitwerk en kleurverschil. Aangedrongen dat het opnieuw moest, en toen kon het ineens wel.

Ze hopen gewoon dat ze ermee weg komen. Als je niet beter kunt colormatchen dan wat ik op de foto's zie moet je geen autoschade herstel bedrijf beginnen....

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:57
Lijkt erop dat ze de bumper los van de auto gespoten hebben en niet geblend hebben, scheelt een hoop werk en kan je mee wegkomen als het gespoten oppervlakte niet dicht bij een ander paneel zit alleen hier hebben ze tot de rand gespoten dus valt het goed op. Lijkt me verzekering bellen en ze het nog een keer laten proberen.

• Qosmic
Ja bumper is idd los gespoten. Of ze geblend hebben weet ik niet. Wat is dat precies?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

Dus?

Qosmic schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:53:
Ja bumper is iddos gespoten. Of ze geblend hebben weet ik niet. Wat is dat precies?
Normaal spuiten ze meer dan enkel het beschadigde stuk om (duidelijk) kleurverschil te voorkomen.

Hadden ze hier de zijpanelen ook deels meegenomen was het je wellicht niet opgevallen omdat de overgang geleidelijker gaat.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:57
Dan spuiten ze de omliggende delen een soort van mee met een gradient dus het gedeelte wat je spuit spuit je volledig en dan bij de laatste laag spuit je ook nog rondom het gedeelte ook nog een beetje afnemend met afstand waardoor er geen harde lijn is waar de kleur veranderen maar een geleidelijke grens wat dus nooit opvalt.

• Johannezzzz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-06 19:22
Ik zou het niet accepteren, er zit in het nieuw gespoten deel een rode tint welke niet hoort.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dit is echt totaal anders, zou dit niet accepteren. de mensen die dit niet zien moeten misschien even hun computerbril met blauwfilter afzetten. kun je niet bij de audi dealer langs en vragen of zij het beter kunnen, of de originele lak voor je kunnen bestellen ofzo? iig wel bij de verzekering aangeven dat je niet tevreden bent, dan staat dat ook gewoon vastgelegd.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

remielowik schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:09:
Dan spuiten ze de omliggende delen een soort van mee met een gradient dus het gedeelte wat je spuit spuit je volledig en dan bij de laatste laag spuit je ook nog rondom het gedeelte ook nog een beetje afnemend met afstand waardoor er geen harde lijn is waar de kleur veranderen maar een geleidelijke grens wat dus nooit opvalt.
dit, en je ziet op je foto ook duidelijk waarom. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je niet toevallig kleurverschil hebt, maar dat ze het gewoon de lat lager gelegd hebben dan gebruikelijk is. Daar zou ik persoonlijk wel wat van vinden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit moet over. Terug naar de schadehersteller.

Wise enough to play the fool

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Frieda schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:44:
dit is echt totaal anders, zou dit niet accepteren. de mensen die dit niet zien moeten misschien even hun computerbril met blauwfilter afzetten. kun je niet bij de audi dealer langs en vragen of zij het beter kunnen, of de originele lak voor je kunnen bestellen ofzo? iig wel bij de verzekering aangeven dat je niet tevreden bent, dan staat dat ook gewoon vastgelegd.
Even gecheckt, en geen nachtstand oid van mijn scherm actief. Bij de eerste zie ik wel een klein beetje verschil. Maar bij de tweede foto was eerlijk gezegd voor mij de vraag bij welk gedeelte nu de schade was geweest, ik zie absoluut geen verschil daar.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik zit al een paar minuten te kijken op mijn telefoon maar zie geen verschil!

• Qosmic
Frieda schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:44:
Dit is dus door een audi dealer gedaan.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Qosmic schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Dit is dus door een audi dealer gedaan.
meen je dat nou? dat had ik niet verwacht! haf er totaal overheen gelezen in je ts. ja zou zeker voet bij stuk houden dan, hierboven is ook al blenden genoemd. Dan valt het in elk geval een stuk minder op. had je al met de verzekering gebeld over wat te doen?

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-06 21:05
Zeker onacceptabel. Verzekering bellen en laten inspecteren.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Johannezzzz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:34:
Ik zou het niet accepteren, er zit in het nieuw gespoten deel een rode tint welke niet hoort.
dit

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:26

servies

Veni Vidi Servici

SkiFan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:48:
Ik weet niet wat voor wokkie tokkie merk auto jij hebt, maar ik heb nooit een verschil gezien bij de autos die ik heb gehad.
Ik zie verschil en als dit door een audi dealer is gedaan, dan moet deze zich dood schamen...

• Qosmic
Thnx voor de reacties. Jullie zeggen dat de bumper een wat meer rode toon heeft. Naar mijn idee juist meer blauw en daardoor dus koeler. De rest van de auto is meer bruin/champagne. Toch?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:26

servies

Veni Vidi Servici

m-vw schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Normaal spuiten ze meer dan enkel het beschadigde stuk om (duidelijk) kleurverschil te voorkomen.
Een hele tijd geleden ook schade aan de bumper gehad. En het schadeherstel bedrijf vertelde mij toen dat de bumper gedemonteerd zou worden en geheel opnieuw gespoten. De rest dus niet.
Ik zag toen geen kleurverschillen tussen de panelen en het was een soortgelijke kleur als de auto in kwestie. Ze hebben hier gewoon zitten prutsen.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:57
Kan 2 redenen hebben, of beide:
  • Niet de juist kleur gemengd
  • Te snel nat in nat gespoten
Hoe dan ook, met iets meer moeite kunnen ze dit prima oplossen.

• Qosmic
servies schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Een hele tijd geleden ook schade aan de bumper gehad. En het schadeherstel bedrijf vertelde mij toen dat de bumper gedemonteerd zou worden en geheel opnieuw gespoten. De rest dus niet.
Ik zag toen geen kleurverschillen tussen de panelen en het was een soortgelijke kleur als de auto in kwestie. Ze hebben hier gewoon zitten prutsen.
bij mij hebben ze ook alleen de bumper los gehaald, geplamuurd en de bumper opnieuw gespoten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Qosmic schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:43:
Thnx voor de reacties. Jullie zeggen dat de bumper een wat meer rode toon heeft. Naar mijn idee juist meer blauw en daardoor dus koeler. De rest van de auto is meer bruin/champagne. Toch?
Dat zegt 1 iemand. Ik zie duidelijk kleurverschil, en op de foto's lijkt de hoek van de bumper donkerder.

Wise enough to play the fool

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

Dus?

servies schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Eigen ervaring is dat lak type ook verschil uit kan maken. Metalic of niet. Bij mij hebben ze tot nu toe altijd meer gespoten.

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-06 14:54
Totaal niet acceptabel. Had precies hetzelfde, behalve dat op mijn deur van mijn grijze T-Roc schilfers loslieten. Nog geen jaar oud, dus werd dit vergoed door VW onder garantie. VW eigen schadeherstel heeft toen mijn deur gespoten. Resultaat groot verschil met rest van auto., vooral als de zon er op staat. Tsja was de opmerking van de medewerker, garantie was alleen de deur, normaal nevelen we de aanliggende delen ook door. Ben hier niet mee akkoord gegaan. Na wat heen en weer bellen, is als nog de deur opnieuw gespoten en de aanliggende delen mee geneveld. Resultaat: herstel is nu niet meer te zien, kleur egaal ook bij zonlicht.

• Qosmic
Langs de schade hersteller gereden en waren het met me eens. Ze hebben gewoon een kleurcode gebruikt die het meest voorkomt in Europa in deze kleur (34%).

Nu hebben ze een kleurstaal gemaakt met sikkens obv de kleurcode en deze kwam veel dichterbij dan de lak die ze in eerste instantie gebruikt hebben. Eerste lak was gewoon mengen, spuiten en klaar. De Sikkens variant is ondergrond / primer, basislak, blanke lak / vernis. Dus echt opgebouwd.

Wat me het meest verbaasde is dat de Sikkens lak zonder vernis oogde zoals nu, dus ook donkerder en grijzer en met vernis veel warmer werd en beter matchte.

Pagina: 1