Hoogteverschil vloer opvangen voor laminaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• luuk16
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 13:59
Bij een verbouwing heb ik de wand tussen de keuken en woonkamer verwijderd. Onder de keuken ligt een betonnen vloer, terwijl de woonkamer een houten ondervloer heeft. De betonnen vloer ligt enkele millimeters hoger dan de houten ondervloer.

Ik wil graag laminaat leggen en dit zonder onderbreking vanuit de woonkamer door laten lopen naar de keuken.

Wat is hiervoor de beste aanpak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hGyNlucrjoX-UVE4m7Bo4GaCJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fxcn2dQSg98w5m54r269Woz1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:16

dragonhaertt

@_'.'

Dikkere ondervloer leggen in het lagere deel.

https://www.onlineparkets...kstep-unisound_11821.html
2mm

https://www.onlineparkets...ep-thermolevel_11819.html
5mm

[ Voor 68% gewijzigd door dragonhaertt op 09-06-2026 16:52 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• herman 1965
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06:38
Met dunne ondervloer folie 2mm het lage deel schegvormig opvullen een verloop van 2 mm per m is mooi, daarover dan een goede dikke ondervloer leggen, daarover de laminaat

• doemaariets95
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 06:05
Naden en kieren dichten, primeren en egaliseren.

• 101Garfield
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:55
Ik zou het afbreken en overnieuw beginnen. Of het beton afschuren.... Of de houten vloer vervangen door beton, of verhuizen. Misschien is er wel een folie te krijgen die je over het beton kan plaatsen en zo een paar mm er af kan halen... Vergelijkbaar met stikkers die een gat in de muur maken zodat je niet hoeft te boren.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:57

Theo

moederbord

Een paar mm verschil kun je makkelijk oplosen in je ondervloer; maak de ene ondervloer een paar mm dikker dan de ander en je bent klaar.
Op mijn bovenverdieping heb ik doorlopend laminaat gelegd. Zowat elke kamer had wel een andere vloerhoogte (of een scheve vloer :X ). Die groene ondervloerplaten (voor wanner je geen vloerverwarming gaat plaatsen) zijn ideaal om dit soort hoogtevariaties mee op te vangen
101Garfield schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:33:
Ik zou het afbreken en overnieuw beginnen. Of het beton afschuren.... Of de houten vloer vervangen door beton, of verhuizen. Misschien is er wel een folie te krijgen die je over het beton kan plaatsen en zo een paar mm er af kan halen... Vergelijkbaar met stikkers die een gat in de muur maken zodat je niet hoeft te boren.
En nu zonder sarcasme modus aan? :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:33
Welke richting wil je je laminaat leggen? De tolerantie voor een klein hoogteverschil is veel groter als je de planken in de dwarsrichting legt, in de lengte vangt een naad alle verschillen op.

elleP

• fritske1978
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:10
Hoeveel is enkele mm? 1tot 2, of 5 tot 10. Als het 1 mm is, dan zou ik niks doen, wel een ondervoer natuurlijk. Als het meer is, dan opvullen met een dunne plaat, b.v. hardboard, kost niet veel, en is sterk genoeg hiervoor.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:23
Het gang wat van de dikte af die je moet overbruggen. Maar lijkt. er op dat je dit met dikke groene ondervloer platen wel mee op kan vangen. Die leggen op de lager gelegen vloer en daarna over de gehele vloer een dunne ondervloer. Je kunt natuurlijk ook zachtboard of ander plaat materiaal gebruiken om zo precies tot de hoogte te komen die je nodig hebt.

Ik heb zelf ooit eens in een vergelijkbare situatie een verloop van 1-2cm moeten opvangen (ook keukenmuur verwijderd).

Ik heb toen bij de overgang cement gestort met een afloop/helling over een lengte van een meter. Daarna over de gehele vloer ondervloer gelegd met daarboven op laminaat. Lag perfect en geen gekraak of doorbuigen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:37

mjl

Ugh

Als ik het op de foto goed zie zou ik eerst het opstaande randje van de betonvloer (overgang van verwijderde vloer naar beton) wegbikken zodat de strook waar de muur stond lager of gelijk is met de betonvloer met lijmresten. Dan de naad tussen de houten vloer en de beton vloer grof uitkrabben, stof vrijmaken, zet dan een lat van een paar centimeter op de houten vloer langs de naad met aan de betonvloer kant schilderstape, bevochtigen en flexibele PUR spuiten (dit voorkomt knarsen en een koude brug op je hout), dit met opzet niet afsnijden maar dan eerst de betonnen vloer egaliseren. Als dat uitgehard is PUR op cement hoogte afsnijden en de lat verwijderen (de schilderstape zorgt er voor dat je deze makkelijker weg kan halen zonder de pur rand te beschadigen). Dan meten hoeveel mm je moet overbruggen en simpelweg op de houten vloer dit opvullen met ondervloer. Je hebt dat in verschillende diktes, eventueel een mm verschil zal het niet schelen. Over de gehele vloer een laatste ondervloer laag leggen en zorgen dat het midden van de ondervloer platen ongeveer op de grens komt wat de muur stond (ik zou vanuit die lijn de platen gaan leggen). Daarna het laminaat er op.

Cement of egaline over houten vloer kan ik je niet aanraden, dat gaat breken, knarsen en verdwijnt in de loop van de tijd je kruipruimte in ( of zoals bij ons in huis vanuit de slaapkamer als onverklaarbaar stof in de keuken… en bedankt vorige bewoner..)

Oja: als Tweakers willen we graag een overzichtsfoto van de ruimte, voor het totaalbeeld en een lading goedbedoelde ongevraagde adviezen 🤣

[ Voor 18% gewijzigd door mjl op 11-06-2026 01:13 ]

-------

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In de categorie “goedbedoelde en ongevraagde adviezen:” heb je overwogen om de houten vloer te vervangen door een geïsoleerde betonvloer en om de hele ruimte van vloerverwarming te voorzien?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
De houten vloer opdikken met hardboard platen welke je met kleine brands aan de houten planken nagelt en eventueel nog verlijmd. Met een laag hardboard kun je 3mm verhogen. Is snel makkelijk en goedkoop.

[ Voor 22% gewijzigd door epicrates86 op 11-06-2026 16:54 ]

Pagina: 1