Uitbouwen van 2022 woning: bouwbedrijf failliet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij staan op het punt een woning te kopen uit 2022 welke nu nog wat te klein is voor ons als gezin, maar we hebben goed nieuws van de gemeente omtrent vergunningsvrij uitbouwen aan de achterkant, daar kan (voor ons) genoeg uitgebouwd worden qua m2.

Alleen komen we er net achter dat zeer recentelijk het bouwbedrijf failliet is gegaan. Het liefst zouden we normaliter met de originele bouwer in zee gaan, we begrepen ook dat verkopers er tevreden mee waren, maar dat kan dus niet meer.

Het gaat om een huis die als houtskeletbouw is gebouwd, wel gewoon stenen buitenmuur, en verder aan alle hedendaagse eisen voldoet, dus ook isolatie van vloer, muren en dak zoals je sinds ±2022 ook verwacht. Ter beeldvorming, dit is de buitenmuur opbouw:
opbouw buitenwand wbdbo 45 min.
gevelsteen / gevelbekleding
spouw
systemboard of gelijkwaardig (optie)
dampdoorlatende folie
sterling board dik 9
stijlen en regels indien niet anders is omschreven 38x140 volgens berekening
isolatie minerale wol dik 140
sterling board dik 9
dampremmende folie
gipsplaat dik 13
Mijn vraag is: zijn andere bouwbedrijven er happig genoeg op om zeg ±40 m2 (netto, 45-50 m2 BVO) uit te bouwen en is dat qua houtskeletbouw gebruikelijk genoeg om daar een bouwbedrijf voor te vinden?

En wij willen de uitbouw met zadeldak waarbij de verdieping enkel bergzolder is (vliering), verder met leefruimtes zoals bijkeuken, werk/slaapkamer en badkamer. Nu is onze schatting dat dit gezien wat opties bij bouwbedrijven kosten zo rond de 100-120k gaat kosten. Is dat realistisch?

Alle reacties

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:29
Ja 100-120k is zeker realistisch.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:09:
Mijn vraag is: zijn andere bouwbedrijven er happig genoeg op om zeg ±40 m2 (netto, 45-50 m2 BVO) uit te bouwen en is dat qua houtskeletbouw gebruikelijk genoeg om daar een bouwbedrijf voor te vinden?
Ja, die zijn er zeker.

Is je huis destijds prefab gebouwd of hebben ze ter plaatse het skelet gebouwd. Het aantal prefab leveranciers is beperkt en dan zou je met een andere aannemer met dezelfde prefab leverancier kunnen werken.

Wij hebben aan ons prefab hsb huis een prefab hsb aanbouw laten maken. Bij de voorschouw kwam de aannemer erachter dat zijn leverancier dezelfde was als die van de bouwer van het huis. Ook de kozijnen kwamen van dezelfde leverancier en passen dus mooi bij de rest van het huis.

Spel en typfouten voorbehouden

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Ja, die zijn er zeker.

Is je huis destijds prefab gebouwd of hebben ze ter plaatse het skelet gebouwd. Het aantal prefab leveranciers is beperkt en dan zou je met een andere aannemer met dezelfde prefab leverancier kunnen werken.

Wij hebben aan ons prefab hsb huis een prefab hsb aanbouw laten maken. Bij de voorschouw kwam de aannemer erachter dat zijn leverancier dezelfde was als die van de bouwer van het huis. Ook de kozijnen kwamen van dezelfde leverancier en passen dus mooi bij de rest van het huis.
Klinkt goed! Ik heb nog niet alle details en documentatie, maar het ging om Prefab B.V. uit Biddinghuizen, die zijn echt net failliet, letterlijk een week geleden, dus ik denk dat de aanname veilig is dat het prefab was in dit geval. ;)

Goed om te weten dat er ook prefab hsb aanbouw mogelijkheden zijn, dat klinkt positief. Weet je toevallig hoe dat zit met fundering/kruipruimte of dat laatste nodig is? En wij willen ook een badkamer in de uitbouw laten realiseren, woning heeft nu slechts een 5,5 m2 badkamer waar dus geen bad in kan, in de uitbouw willen wij dat wel hebben, heb je toevallig ook zoiets laten doen?

Mocht je wat meer details willen delen over formaat en kosten en waar ik eventueel nog rekening mee moet houden, dan houd ik me dat zeker aanbevolen! Mag ook via PB uiteraard, mits je überhaupt zoiets wilt delen. En mocht het toevallig om regio Flevoland gaan, wil je dan wellicht de naam ook delen?

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:33
ze zullen bij een uitbouw ook gaan kijken naar de fundering. Moeten ze heien bijv.?

Maar een beetje bouwbedrijf kan en wil dit voor je doen. Dat hoeft natuurlijk niet prefab.

Nodig er een aantal (goed aangeschreven) van uit en je kan vergelijken. En doe dat aub niet alleen op prijs.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:05:
Mocht je wat meer details willen delen over formaat en kosten en waar ik eventueel nog rekening mee moet houden, dan houd ik me dat zeker aanbevolen! Mag ook via PB uiteraard, mits je überhaupt zoiets wilt delen. En mocht het toevallig om regio Flevoland gaan, wil je dan wellicht de naam ook delen?
Je hebt een PB met wat info.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1