Vraag

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Wat is de levensduur van een GoodWe omvormer? In mijn speciale geval de GW4600-DS

Op dit moment is de oude GoodWe omvormer een belemmering voor het verbeteren van mijn energiehuishouding. Volgens opgave gaan omvormers ongeveer 10 jaar mee. Mijn omvormer heeft nu 10 jaar er op zitten. Waarschijnlijk zal de omvormer binnenkort het begeven. Ik moet nu afwegen of voortijdige vervanging lonend is

Waarom is de oude GoodWe omvormer een probleem geworden:
  1. De omvormer is alleen via de cloud (Sems portaal) uit te lezen.
  2. Home Assistant krijgt ongeveer iedere 5 minuten verse data binnen. Dit is veel te traag om in huis de energievraag te regelen. Ik kan het actuele elektriciteitsverbruik in huis niet betrouwbaar uitrekenen: verbruik in huis = afname van het net (+/-) + afname van de batterij (+/-) + productie zonnepanelen
  3. De omvormer belemmert een "dynamisch tarief" voor elektriciteit. De omvormer is uitsluitend mechnisch uit te zetten. Bij negatieve stroomprijzen betaal ik de hoofdprijs.
  4. De omvormer belemmert de deelname aan Zonnedimmer
  5. De omvormer kan niet door mij gedimd worden
Ik heb GoodWe naar nieuwere firmware gevraagd. Hun antwoord: "Voor dit type omvormer zijn er helaas geen updates beschikbaar."

Voor mij is dus de vraag, hoe lang gaat de omvormer nog mee of is voortijdige vervanging een betere keuze? Vervanging wordt terug verdiend via lagere kosten bij een "dynamisch tarief".;

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gaat het om verantwoorden voor jezelf of voor je partner?

Als het gaat om jezelf: gewoon bestellen man! Het zit je dwars en uiteindelijk gaat dat ding toch kapot, het is ook niet dat hardware veel goedkoper zal gaan worden in de komende weken/maanden/jaren dat die het nog doet.

Als het gaat om je partner: het ding gaat ooit kapot, dan moet je een nieuwe kopen en ligt alles eruit. Na 10 jaar heeft dat ding wel zijn beste tijd gehad en is die economisch afgeschreven. Je kan hem beter voor 1 januari vervangen, aangezien de salderingsregeling dan komt te vervallen (niet dat dat veel uitmaakt, maar een niet-technische partner zal dan vast 'oke' zeggen)

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik zou persoonlijk voor vervanging gaan. Gaat ie nog even meegaan? Hoogst waarschijnlijk ja, 15-20jaar zijn geen uitzonderingen als die goed onderhouden worden en niet ergens op een koude/hete zolder hangt. Soms ook niet.

Maar de problemen/blokkage die je ervaart en hier beschrijft zijn meer waard dan om er nog even het laatste eruit te persen. En als zoals @President vermeld, eens die het begeeft, dan moet je in alle richtingen lopen om een vervanging te voorzien. Nu heb je nog wat tijd en kan je rustig rondkijken. Wat ik wel zou aanraden is om te kijken welk type je voor wilt gaan, thuisbatterij in de toekomst? Uitbreiding, hybride, off-grid mogelijkheden, home assistant mogelijkheden waarvan je die blijkbaar hebt.

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Mijn vraag naar jou toe . wat is de capaciteit van de panelen die eraan hangen.

heb mezelf me net een GW3600d-ns kado gedaan voor een belachelijke lage prijs. vervanging van 7 jaar oude domme omvormer. de d-ns serie is prima ondersteund in HA,SEMS+ en Solar go.

en simpel terug terug regelen met scripje (bleuprint) wel p1 meter nodig of ander verbruiksmeter welke je in HA kan uitlezen.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti