Wat is de levensduur van een GoodWe omvormer? In mijn speciale geval de GW4600-DS
Op dit moment is de oude GoodWe omvormer een belemmering voor het verbeteren van mijn energiehuishouding. Volgens opgave gaan omvormers ongeveer 10 jaar mee. Mijn omvormer heeft nu 10 jaar er op zitten. Waarschijnlijk zal de omvormer binnenkort het begeven. Ik moet nu afwegen of voortijdige vervanging lonend is
Waarom is de oude GoodWe omvormer een probleem geworden:
Voor mij is dus de vraag, hoe lang gaat de omvormer nog mee of is voortijdige vervanging een betere keuze? Vervanging wordt terug verdiend via lagere kosten bij een "dynamisch tarief".;
Op dit moment is de oude GoodWe omvormer een belemmering voor het verbeteren van mijn energiehuishouding. Volgens opgave gaan omvormers ongeveer 10 jaar mee. Mijn omvormer heeft nu 10 jaar er op zitten. Waarschijnlijk zal de omvormer binnenkort het begeven. Ik moet nu afwegen of voortijdige vervanging lonend is
Waarom is de oude GoodWe omvormer een probleem geworden:
- De omvormer is alleen via de cloud (Sems portaal) uit te lezen.
- Home Assistant krijgt ongeveer iedere 5 minuten verse data binnen. Dit is veel te traag om in huis de energievraag te regelen. Ik kan het actuele elektriciteitsverbruik in huis niet betrouwbaar uitrekenen: verbruik in huis = afname van het net (+/-) + afname van de batterij (+/-) + productie zonnepanelen
- De omvormer belemmert een "dynamisch tarief" voor elektriciteit. De omvormer is uitsluitend mechnisch uit te zetten. Bij negatieve stroomprijzen betaal ik de hoofdprijs.
- De omvormer belemmert de deelname aan Zonnedimmer
- De omvormer kan niet door mij gedimd worden
Voor mij is dus de vraag, hoe lang gaat de omvormer nog mee of is voortijdige vervanging een betere keuze? Vervanging wordt terug verdiend via lagere kosten bij een "dynamisch tarief".;