Vraag

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-07 22:14
Wat is de levensduur van een GoodWe omvormer? In mijn speciale geval de GW4600-DS

Op dit moment is de oude GoodWe omvormer een belemmering voor het verbeteren van mijn energiehuishouding. Volgens opgave gaan omvormers ongeveer 10 jaar mee. Mijn omvormer heeft nu 10 jaar er op zitten. Waarschijnlijk zal de omvormer binnenkort het begeven. Ik moet nu afwegen of voortijdige vervanging lonend is

Waarom is de oude GoodWe omvormer een probleem geworden:
  1. De omvormer is alleen via de cloud (Sems portaal) uit te lezen.
  2. Home Assistant krijgt ongeveer iedere 5 minuten verse data binnen. Dit is veel te traag om in huis de energievraag te regelen. Ik kan het actuele elektriciteitsverbruik in huis niet betrouwbaar uitrekenen: verbruik in huis = afname van het net (+/-) + afname van de batterij (+/-) + productie zonnepanelen
  3. De omvormer belemmert een "dynamisch tarief" voor elektriciteit. De omvormer is uitsluitend mechnisch uit te zetten. Bij negatieve stroomprijzen betaal ik de hoofdprijs.
  4. De omvormer belemmert de deelname aan Zonnedimmer
  5. De omvormer kan niet door mij gedimd worden
Ik heb GoodWe naar nieuwere firmware gevraagd. Hun antwoord: "Voor dit type omvormer zijn er helaas geen updates beschikbaar."

Voor mij is dus de vraag, hoe lang gaat de omvormer nog mee of is voortijdige vervanging een betere keuze? Vervanging wordt terug verdiend via lagere kosten bij een "dynamisch tarief".;

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:50
Gaat het om verantwoorden voor jezelf of voor je partner?

Als het gaat om jezelf: gewoon bestellen man! Het zit je dwars en uiteindelijk gaat dat ding toch kapot, het is ook niet dat hardware veel goedkoper zal gaan worden in de komende weken/maanden/jaren dat die het nog doet.

Als het gaat om je partner: het ding gaat ooit kapot, dan moet je een nieuwe kopen en ligt alles eruit. Na 10 jaar heeft dat ding wel zijn beste tijd gehad en is die economisch afgeschreven. Je kan hem beter voor 1 januari vervangen, aangezien de salderingsregeling dan komt te vervallen (niet dat dat veel uitmaakt, maar een niet-technische partner zal dan vast 'oke' zeggen)

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34
Ik zou persoonlijk voor vervanging gaan. Gaat ie nog even meegaan? Hoogst waarschijnlijk ja, 15-20jaar zijn geen uitzonderingen als die goed onderhouden worden en niet ergens op een koude/hete zolder hangt. Soms ook niet.

Maar de problemen/blokkage die je ervaart en hier beschrijft zijn meer waard dan om er nog even het laatste eruit te persen. En als zoals @President vermeld, eens die het begeeft, dan moet je in alle richtingen lopen om een vervanging te voorzien. Nu heb je nog wat tijd en kan je rustig rondkijken. Wat ik wel zou aanraden is om te kijken welk type je voor wilt gaan, thuisbatterij in de toekomst? Uitbreiding, hybride, off-grid mogelijkheden, home assistant mogelijkheden waarvan je die blijkbaar hebt.

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Mijn vraag naar jou toe . wat is de capaciteit van de panelen die eraan hangen.

heb mezelf me net een GW3600d-ns kado gedaan voor een belachelijke lage prijs. vervanging van 7 jaar oude domme omvormer. de d-ns serie is prima ondersteund in HA,SEMS+ en Solar go.

en simpel terug terug regelen met scripje (bleuprint) wel p1 meter nodig of ander verbruiksmeter welke je in HA kan uitlezen.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@djazzy Ik heb een GW500D-NS en wil die op een vergelijkbare manier regelen.
Wat is het "bleuprint" script voor HA?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Moddemeijer
djazzy schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:48:
Mijn vraag naar jou toe . wat is de capaciteit van de panelen die eraan hangen.

heb mezelf me net een GW3600d-ns kado gedaan voor een belachelijke lage prijs. vervanging van 7 jaar oude domme omvormer. de d-ns serie is prima ondersteund in HA,SEMS+ en Solar go.

en simpel terug terug regelen met scripje (bleuprint) wel p1 meter nodig of ander verbruiksmeter welke je in HA kan uitlezen.
Ik heb 4800Wp op het dak liggen, dus het wordt de GW5000D-NS als ik voor GoodWe kies. Voor ca. 450,-- is die te verkrijgen.

Kan de GWxxxxD-NS serie in een WiFi netwerk zonder toegang to het internet functioneren. Ik heb net een slechte ervaring met Zendure, een batterij kan prima locaal functioneren, maar om onduidelijke redenen MOET er altijd toegang tot het internet zijn.

• djazzy
De 3600 dns kan als access point gebruikt worden dus denk zomaar dat hij dus geen internet nodig heeft . En zoek eens op bol naar de goodwe GW5000D-NS.

En natuurlijk als elke denkende tweaker betalen na aflevering :). Als de prijs te laag lijkt.

• djazzy
dunklefaser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:00:
@djazzy Ik heb een GW500D-NS en wil die op een vergelijkbare manier regelen.
Wat is het "bleuprint" script voor HA?
https://community.home-assistant.io/t/goodwe-export-limiter-together-with-homewizard-p1/925904

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:17
Waarom is de oude GoodWe omvormer een probleem geworden:
  1. De omvormer is alleen via de cloud (Sems portaal) uit te lezen.
  2. Home Assistant krijgt ongeveer iedere 5 minuten verse data binnen. Dit is veel te traag om in huis de energievraag te regelen. Ik kan het actuele elektriciteitsverbruik in huis niet betrouwbaar uitrekenen: verbruik in huis = afname van het net (+/-) + afname van de batterij (+/-) + productie zonnepanelen
  3. De omvormer belemmert een "dynamisch tarief" voor elektriciteit. De omvormer is uitsluitend mechnisch uit te zetten. Bij negatieve stroomprijzen betaal ik de hoofdprijs.
  4. De omvormer belemmert de deelname aan Zonnedimmer
  5. De omvormer kan niet door mij gedimd worden
Gewoon aanhouden tot einde levensduur.
  1. Dus?
  2. Is dit een hypothetische situatie? Want je hebt geen batterij (ook al niet lonend)?
  3. Onzinprobleem, hoofdprijs betalen één tientje per jaar?
  4. Dus ook niet relevant.
  5. Idem.
Moddemeijer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:01:

Ik moet nu afwegen of voortijdige vervanging lonend is
Conclusie: niet lonend.

[ Voor 14% gewijzigd door Wietsee. op 13-06-2026 11:13 ]

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 17:29
Gewoon lekker wachten tot hij stuk gaat. Mijn Goodwe begaf het na 9,5 jaar en kreeg keurig een nieuwe. Die hield er binnen een jaar mee op door interne kortsluiting. Hij kon inderdaad automatisch dimmen maar dat levert per jaar maar weinig op bij dynamisch.

• djazzy
Conclusie: niet lonend..

Dit hangt geheel af van wat je teruglevering Nu kost en in 2027 gaat doen Wietsee.
simpel reken sommetje

marktprijs inkoop 0.029 is marktprijs verkoop bij teruglevering 0.0145

prijs inkoop komt met alles erop en eraan op +0.194

terug leveren - 0.1795-0.0194 =0.1601

en wie denk je dat ze voor die 0.1601 euro laten opdraaien ?

Dus overschot van 2000 kwh niet terug leveren zou dus 320 euro besparen. ROI van 1 jaar ga ik voor:).

Kan het natuurlijk helemaal mis hebben .

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@djazzy Kan je jouw cijfertjes hierboven misschien nog van meer uitleg/toelichting voorzien?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• djazzy
0.029 = kale inkoop prijs op bepaald uur vandaag . Volgens de regels in 2027 moet de leverancier jou minimaal 50% betalen bij terug leveren . dus 0.0145 euro cent

nu zijn er kosten verbonden aan elke kwh die je van het grid haalt , ( energie belasting opslag leveringskosten transport kosten btw en ze verzinnen er van alles bij) Zo word die 3 euro cent stroom opeens 19 cent als jij die gaat gebruiken. En het vervelende is dat als die stroom 3 cent kost de leverancier jou stroom voor 1.5 moet kopen maar niet voor de bijkomende kosten gaat opdraaien en dus 16 cent in rekening gaat brengen voor het terug leveren . (pin me niet vast op cent meer of minder), Dat zijn dus de gevolgen van einde salderen.

Dus zo weinig mogelijk terug leveren brengt het meeste op. En de hulpmiddelen daarvoor zijn bv accu. Airco omvormer terug regelen. Of panelen die in de zomer net aan je gebruik dekken , De tijd van gooi je dak vol is afgelopen in 2027

• Moddemeijer
Uiteindelijk zijn de voordelen van een nieuwe omvormer doorslaggevend en heb ik er één besteld. Vooral de lage prijs voor een nieuwe omvormer was doorslaggevend.

We kunnen eindeloze discussies over de prijzen houden, maar uiteindelijk heb ik mijn verbruik in gaslicht.com ingevuld.
  • Stroom: 1031 kWh/jaar dal 1147 kWh/jaar
  • Teruglevering: 1752 kWh/jaar dal 746 kWh/jaar
  • Gas: 1272 m³ jaar
  1. Bij volledige teruglevering is het goedkoopste een vast contract voor 1 jaar voor 181.75 per maand
  2. Bij geen teruglevering is het goedkoopste een vast contract voor 1 jaar voor 189,10 per maand
  3. Bij minimale teuglevering (10 kWh) is het goedkoopste een vast contract voor 1 jaar voor 191,67 per maand
Dat volledige teruglevering het goedkoopste is, is het gevolg van het laatste halve jaar saldering. Opvallend is dat minimale teruglevering het duurste is. Ik heb verder nog wat naar de tarieven gekeken. Teruglevering in 2027 levert niet veel op; pakweg 1 à 3 ct/kWh.

Een dynamisch contract kan niet uit zonder een energieslurper zoals een elektrische auto. Met een batterij die ik net heb aangeschaft, ben ik meer dan 95% zelfvoorzienend van maart tot en met september. Die laatste 5% betreft piekvraag waarvoor het te leveren vermogen van de batterij onvoldoende is. De gehele winter zal de batterij nagenoeg leeg zijn en wordt elektriciteit hoofdzakelijk van het net afgenomen. In de winter zijn de elektriciteitsprijzen hoger en gelijkmatiger. Zelden dat er meer dan 10 ct verschil is. In de winter hebben dynamische tarieven nauwelijks voordeel en zijn uitermate onvoordelig tijdens de "dunkelflaute" (9 feb., 26 jan., 20 jan. en 8 jan. 2026) . Bij easyEnergy kan je de dynamische prijzen terugbladeren tot in de afgelopen winter: https://www.easyenergy.com/dynamische-energie/prijzen

Mijn conclusies:
  1. Een kleine stekkerbatterij met een grote van ca. 50% van mijn dagverbruik maakt mij het meerendeel van het jaar onafhankelijk van het net
  2. Zonnestroom terugleveren, levert in 2027 nagenoeg niets meer op. Het is de vraag of je "gratis" stroom aan de aanbieders wil terugleveren.
  3. Ik blijf bij een vast contract omdat dat in de winter het voordeligste is.
  4. Ik ga deelnemen aan Zonnedimmer en ben benieuwd hoe vaak zij 25ct/kWh uit betalen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@djazzy Bedankt voor de uitleg - de opslag op de EPEX prijs is volgens mij vaak lager.

• djazzy
Moddemeijer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:06:
Mijn conclusies:
  1. Een kleine stekkerbatterij met een grote van ca. 50% van mijn dagverbruik maakt mij het meerendeel van het jaar onafhankelijk van het net
  2. Zonnestroom terugleveren, levert in 2027 nagenoeg niets meer op. Het is de vraag of je "gratis" stroom aan de aanbieders wil terugleveren.
  3. Ik blijf bij een vast contract omdat dat in de winter het voordeligste is.
  4. Ik ga deelnemen aan Zonnedimmer en ben benieuwd hoe vaak zij 25ct/kWh uit betalen.
Kan niks anders zeggen dat ik 99% achter je conclusies sta ;)

en die ene % afwijking is vanwege de 50 % (dag gebruik) accu. Maak daar maar 100 % +++ van . reken maar eens uit wat je verbruik is vanaf 17.00 tot 23.00 uur. en doe daar nog eens je sluip verbruik en het gebruik in de ochtend tot dat je panelen weer gaan leveren . De 10 KW accu hier is elke ochtend weer leeg.

• Moddemeijer
@djazzy Ik ben met pieken scheer software in Home Assistant bezig, maar dan heb ik directe input van de omvormer van de zonnepanelen nodig en niet eens in de 5 min. een update via de cloud. De vloerverwarming in de badkamer en de boiler in de keuken worden uit gezet als er piek vraag in huis is. Ik probeer zo de laatste 5% afname van het net verder te reduceren.

• djazzy
Ik regel hier alles op de uitlezing van de slimme meter . Dus ik stuur puur op 0 op de meter en in bleuprint script voor de goodwe moet je de sensor vervangen met de juiste . En dan bepalen hoever je wilt terug regel kan tot 100 watt ofzo . Dus ik lees alleen de p1 meter uit en stuur daar op , Dus accu laad zon schijnt en 1000 watt terug levering word de omvormer geknepen naar 100 watt. Script loopt en na 30 sec is het bewolkt en verbruik in huis loopt op boven de 100 watt, omvormer word weer bij gesteld om op de ingestelde waarde te komen . Getest en het werkt.

maar dit jaar nog alles terug leveren .

• Moddemeijer
@djazzy Dus uiteindelijk weiger je zonnestroom te produceren voor het net omdat de terugleververgoeding te laag is. Als iedereen dat doet, dan verdwijnt het zonnestroom overschot als sneeuw voor de zon. Ik zit ook met de vraag of ik voor 1 à 3 ct/kWh stroom wil leveren. In mijn geval praten we over ca. 1250 kWh tegen 2 ct/kWh = 25,00 Euro.

Voorwaarde is een omvormer waarbij de productiecapaciteit regelbaar is.

Ik vraag mij ook af hoe in 2027 het dagverloop wordt. Iedereen gaat 's ochtends met een zonnetje de batterij laden. Op een gegeven moment, afhankelijk van het weer, zijn de batterijen allemaal ongeveer tegelijk vol. Daarna gaat iedereen dumpen op het net. Dit moet problemen op het net gaan geven.

• djazzy
. Op een gegeven moment, afhankelijk van het weer, zijn de batterijen allemaal ongeveer tegelijk vol. Daarna gaat iedereen dumpen op het net. Dit moet problemen op het net gaan geven.

Klopt helemaal het probleem word paar uur verschoven . Waardoor een kleine afvlakking in piek gebruik volgt. En een behoorlijk ander prijs beleid kan ontstaan.

PS ik weiger aan het net terug te leveren omdat ik straks voor de energie belasting

mag opdraaien .

[ Voor 13% gewijzigd door djazzy op 15-06-2026 15:34 ]

• Moddemeijer
PS ik weiger aan het net terug te leveren omdat ik straks voor de energie belasting mag opdraaien .
Dit is niet juist. Je betaalt in 2027 uitsluitend energiebelasting over van het net geleverd stroom. Er wordt geen energiebelasting betaald over teruggeleverde stroom. Dit maakt energiehandel met thuisbatterijen vrijwel onmogelijk omdat het prijsverschil minstens de som moet zijn van energiebelasting (11 ct)+ lever- en terugleveringskosten (ca. 2x2 ct)+ opslagverliezen van de batterij (ca. 5 ct) = ca. 20 ct.

Je gaat wel fors meer energiebelasting betalen omdat de drempel t.g.v. salderen wegvalt. Je moet dus over alle geleverde energie straks energiebelasting betalen.

Zie: https://thuisbatterijgids.net/dubbele-energiebelasting/

Ik zit heel serieus te denken aan een airco waarin ik de overtollige zonnestroom kan verbranden. In de middag van zonnige, dus warme dagen, heb ik veel overtollige zonnestroom en een te warm huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Moddemeijer op 15-06-2026 16:07 ]

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 17:29
Moddemeijer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:57:
@djazzy Op een gegeven moment, afhankelijk van het weer, zijn de batterijen allemaal ongeveer tegelijk vol. Daarna gaat iedereen dumpen op het net. Dit moet problemen op het net gaan geven.
Het probleem van dumpen op het net is er nu ook al met zon en wind, er komt regelmatig binnen een uur meer dan 4 GW bij. Daarbij is 1 GW aan thuisbatterijen niets. Voordat er 4 GW staat zijn we wat jaren verder en zal dit zich een stuk geleidelijker gedragen dan zon/wind. Deel doet puur NOM, deel pakt de piek (laagste prijs), deel is groot en gaat langer door, deel laat zich aansturen als regelcapaciteit.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
djazzy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:32:
. Op een gegeven moment, afhankelijk van het weer, zijn de batterijen allemaal ongeveer tegelijk vol. Daarna gaat iedereen dumpen op het net. Dit moet problemen op het net gaan geven.

Klopt helemaal het probleem word paar uur verschoven . Waardoor een kleine afvlakking in piek gebruik volgt. En een behoorlijk ander prijs beleid kan ontstaan.

PS ik weiger aan het net terug te leveren omdat ik straks voor de energie belasting

mag opdraaien .
Dat klopt niet helemaal want je dumpt je stroom niet op het net want de batterij staat meestal op nom (nul op de meter) en dat betekend dat de batterij voor eigen gebruik alleen is.
Het merendeel van de gebruikers zetten deze op nom. handelen kan maar is niet lonend, kost je onnodig cycles dus slijtage van de batterij. 5.12 kwh in en 4,66 kwh bruikbaar dus daar verlies je ook op.
maw je krijg geen piek op het netwerk van terugleverende batterijen want het blijft voor de meter.
Tenzij je bedoel dat de batterij is vol en de zonnepanelen branden nog volop en gaan aan het net leveren, tja dat is nu al aan de orde dus is alleen wat uren uitgesteld.
Ik heb ook die Goodwe 5000 en ik hoop dat deze nog heel lang meegaat en deze heb ik ook gewoon in Homeassistant staan. Je teruggave dimmen of stoppen tja het levert weinig op dus het kost niets en levert niets op, Maw het maakt niet uit wat je ermee doet, evt opmaken met de airco is zeker mogelijk.
Je kunt in HA instellen dat de wp eerst je batterij vullen en als deze vol zitten je overschot gebruiken voor de airco, zodra deze minder lever dan schakelt deze weer uit pas de temp aan voor minder verbruik. kortom mogelijkheden zat.

[ Voor 5% gewijzigd door merlin1201 op 16-06-2026 17:35 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• djazzy
Tenzij je bedoel dat de batterij is vol en de zonnepanelen branden nog volop en gaan aan het net leveren, tja dat is nu al aan de orde dus is alleen wat uren uitgesteld.

en dat bedoel ik op probleem word verschoven. En aangezien niet iedereen met panelen ook een accu heeft . Word de piek terug levering een beetje afgevlakt. Ga er vanuit dat dit in 2027 een rol gaat spelen. Nu terug regelen zou niet slim zijn we mogen nog salderen.

Pagina: 1