WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Aardlekschakelaar vervangen en slaat gelijk af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• m-snel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27
Aansluiting is 1 fase.

Oude situatie: 8 groepen. 2x 3-fase aardlekautomaten (40A) waarbij de input komt van één rail en de output naar 3 zekering schakelaars gaat (en één naar 2 zekeringen) zodat per automaat 4 groepen zitten (zoals het hoort).

Nu wilde ik wat groepen bijmaken dus heb deze enorme automaten vervangen door kleinere 1 faseautomaten waarachter per automaat 4 zekeringen (die ook de helft van de grootte van de oude zijn). Zie hieronder links de oude aardlek en zekering en rechts de nieuwe (uiteraard achter een hoofdschakelaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yD1mRpckSFYlOcvLZIy_NjV38g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mGxCv7t0WnexPcRBeQg9B7m.jpg?f=fotoalbum_large Oude situatie 3-fase in 1-fase meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_ExrFk2rFgsqO7D02K_V-2EW0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDF4HJZkqfCskylA5km4ly8n.jpg?f=fotoalbum_large

Nu werkt dat bij alle groepen helemaal top zonder problemen enkel de groep zolder triggert steeds bij de nieuwe aardlek (en niet bij de oude). Ik heb het getest met diverse nieuwe aardlekschakelaars (om een defect exemplaar uit te sluiten) maar dat maakt niet uit. Er zit op die groep ook niet veel bijzonders of zware verbruikers (wat 7x verlichting en een bureau met computer/switch etc.) maar maximaal verbruik zal nooit meer als een paar honderd watt zijn.

Iemand enig idee waarom de nieuwe aardlekautomaat triggert, terwijl hij het niet bij de oude doet?

Wat extra info:
  • Het triggeren gebeurt zowel met als zonder de aardedraad aangesloten op aarde
  • Het triggeren is direct, dus zonder vertraging
  • Enkel de aardlek triggert, niet de zekering
  • Het triggeren gebeurt ook als ik alle groepen uitzet behalve de zolder (en dit dus de enige stroomverbruiker in huis is bij het schakelen)
  • Het is een huis uit de jaren zestig met als bekabeling groen (fase) rood (nul) en grijs (aarde)
  • De verlichting zijn LED smart lights en gaan direct aan als de groep van stroomloos naar onder spanning gaat (maar zal nooit meer als 100W bij elkaar zijn)
  • De oude automaat werkte wel gewoon, want schakelde recent nog uit bij een gevalletje lekstroom
De oude aardlekautomaten waren 40A en de nieuwe 16A (omdat ik per 4 groepen niet wil dat ze meer verbruiken), zou het daar misschien aan kunnen liggen dat 16A automaten gevoeliger zijn o.i.d. (wat dan evengoed wel vreemd zou zijn, omdat alle andere groepen in huis op deze manier en met dezelfde automaten geen probleem hebben).

Voordat ik van alles ga kopen en proberen dacht ik eerst even hier vragen naar input (en misschien oplossing of troubleshoot ideeën).

Overigens heb ik (op de verlichting na) de rest nu lopen via een verlengsnoer op een andere groep en dat geeft geen enkel probleem.

Meer technische installatie wordt het niet => DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 09-06-2026 19:22 ]

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Dit is een hele oude die 500mA toestaat in plaats van 30mA die de nieuwe zouden moeten hebben. Dus een stuk onveiliger in die zin. Daarom als je ergens een lekstroom hebt veel sneller een probleem.

Eigenlijk samengevat is dit erg verouderd dus als je aan de gang gaat wellicht beter geheel vervangen. Ik zei ook die losse automated, dat zijn C16 automaten. Ook iets wat niet gangbaar is in een woning (B16).

Ook bijvoorbeeld die bruggen die je op je foto ziet onderaan de foto zijn niet aanraakveilig. Ook zie je redelijk wat bloot koper.

Kortom: Als je het gaat aanpakken die kast beter het geheel.

Als je die lekstroom op zolder wilt oplossen kan je het beste met een installatietester aan de slag. Daarmee kan je het probleem wellicht lokaliseren.

De vraag is natuurlijk hoe de rest van de installatie en bedrading er bij staat. Eventueel kan je daarvoor wat lasdoosjes open trekken en wat foto's maken.

[ Voor 64% gewijzigd door djluc op 09-06-2026 15:37 ]

• m-snel
  • Laatst online: 16:27
Dank voor je reactie, en je hebt zeker een punt zit er ook aan te denken de hele kast te vervangen. Maar voordat ik die investering ga doen moet ik eerst dit probleem achterhalen vrees ik. Ik neem aan dat een nieuwe kast tegen hetzelfde aanloopt, omdat die dan ook 30 mA i.p.v. 500 mA zullen hebben waar het probleem dus waarschijnlijk vandaan komt.

Een installatietester heb ik helaas niet en kosten een paar honderd euro zie ik zo snel even, denk je dat een elektricien het makkelijk en snel zou kunnen vinden met een professionele tester? Twijfel namelijk of ik er een zal aanschaffen om zelf te ontdekken of iemand te laten komen, vooral kostentechnisch. Want als iemand komt en het een paar honderd euro kost en het nog niet opgelost is, is het misschien handiger er zelf een te kopen voor dat geld. Maar als een elektricien het over het algemeen zo vind dan zullen de kosten meevallen en is het ook gelijk opgelost. Ik heb geen ervaring hiermee dus ben benieuwd of het makkelijk is voor een professional of vaak moeilijk en tijdrovend (en dus aardig in de kosten lopend).

In principe werkt alles nu via de verlengsnoeren behalve verlichting (wat in de zomer minder dramatisch is en ook met een stekkerlamp op te lossen als het echt donker wordt). Dus heb geen bloedspoed voor nu, al zou het fijn zijn als alles weer "normaal" is (zolder is voor thuiswerken en tweaken dus breng daar veel tijd door).

Ga zo ook weg voor 2 dagen, dus de lasdozen openen zal van het weekend worden dan. Tenzij de tip toch elektricien is, want dan kan ik morgen wel wat rondbellen voor een afspraak op korte termijn zodat het van het weekend misschien al opgelost zou kunnen zijn.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
Je gebruikt sowieso een totaal verkeerd componenten.
Je had een aardlekschakelaar (geen aardlekautomaat) van 500mA die maximaal 40A kan schakelen (en daarboven defect kan gaan)
Nu heb je een aardlekautomaat van 30mA die er bij 16A uitspringend.
De aardlekautomaat is een combinatie van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat, niet een beveiliging die je nog weer voor je automaten plaatst.

Niet onbelangrijk bij een aardlekautomaat: waarschijnlijk heeft jou automaat in het vakje onder de testknop verschillende kleuren.
Als je handmatig de schakelaar uit zet zal een kleur geven (of blijft wit), en als je de testknop indrukt zal die uitspringen en een andere kleur weergeven.
De kleur bij handmatig uitschakelen is overbelasting, de kleur bij test knop is lekstroom.
Dat zijn totaal andere storingen.

Voor de rest, als het tenminste om lekstroom gaat...
Aangezien automaat er direct uitspringend kun je eenvoudig zoeken zonder dure apparatuur.
Speciale testers geven niet magische aan waar het probleem zit, maar kunnen wel iets hogere spanning geven en zijn wat gevoeliger zodat je makkelijk kan zoeken als aardlek er niet direct uit springt.
En je hoeft niet steeds naar de meterkast te lopen om aardlek in te schakelen.
Of je nou testapparatuur hebt of dat je test of aardlek ingeschakeld blijft, in beide gevallen is het kwestie van alle stekkers overal uithalen, checken of er niet stiekem iets buiten op zit, en helpt dat niet dan lasdozen gaan openen om draden te ontkoppelen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:58
Een elektra probleem is meestal lastig te vinden en makkelijk op te lossen (na het vinden) dit is er een in die categorie. Het kan overal zitten en een tester gaat die niet super veel makkelijker maken.

Ik zou beginnen met alle centraal dozen open maken. Alle draden los maken en van uit daar het probleem verder lokaliseren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Kan het zijn dat ergens in de installatie groepen gemengd zijn? m.a.w. fase van de ene automaat en nul van de ander?

De 'nieuwe' automaat en aardlek op de foto van EARU? zijn C16 automaten! normaal gesproken pas je deze niet toe in een woning. En kies je daar altijd -uitzonderingen daargelaten- B16 automaten en 30mA aardlekschakelaars.

Het merk EARU lijkt ook een directe chinese import te zijn zonder enig Europees of in Nederland erkend 'echt' keurmerk erop. Mocht je met deze automaten problemen krijgen in de elektrische installatie kon je wel een van de koude kermis thuiskomen met de verzekeraar.

Emat als merk zijn de meesten ook geen fan van -inclusief ondergetekende- maar dat is nog altijd beter dan deze chinese import.

www.elecdev.nl

• FredvZ
  • Nu online
m-snel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:01:
Oude situatie: 8 groepen. 2x 3-fase aardlekautomaten (40A) waarbij de input komt van één rail en de output naar 3 zekering schakelaars gaat (en één naar 2 zekeringen) zodat per automaat 4 groepen zitten (zoals het hoort).
De foto laat wat anders zien:
- Aardlekschakelaars (en dat was anders dan aardlekautomaten)
- Zeker twee groepen zijn niet aangesloten op een aardlekschakelaar
Iemand enig idee waarom de nieuwe aardlekautomaat triggert, terwijl hij het niet bij de oude doet?
Een mogelijkheid is dat je de installatie van de oude situatie verkeerd hebt geïnterpreteerd en dat het nu verkeerd hebt aangesloten.
De oude aardlekautomaten waren 40A en de nieuwe 16A (omdat ik per 4 groepen niet wil dat ze meer verbruiken), zou het daar misschien aan kunnen liggen dat 16A automaten gevoeliger zijn o.i.d. (wat dan evengoed wel vreemd zou zijn, omdat alle andere groepen in huis op deze manier en met dezelfde automaten geen probleem hebben).
Zoals eerder aangegeven in dit topic: je oude aardlekschakelaar was 500mA, je nieuwe aardlekautomaat is 30mA. Dus ja: in die zin gevoeliger. Dit betekent dat er een apparaat is dat tussen de 30mA en 500mA "lekt". Makkelijkste manier om te achterhalen welk apparaat dat is: alle stekkers eruit en dan één voor één je apparaten weer aansluiten.
Slaat de automaat ook zonder de apparaten (en dus alleen de lampen) ook af, dan zit er dus iets verkeerd in een van de lampen.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Nu online
m-snel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:27:
Ik heb geen ervaring hiermee dus ben benieuwd of het makkelijk is voor een professional of vaak moeilijk en tijdrovend (en dus aardig in de kosten lopend).
Het ziet er niet best uit:
- Geen kennis van zaken
- Verkeerde componenten
- Componenten van bedenkelijke kwaliteit
- Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten

Waarom wil je de nieuwe automaten eigenlijk?
Alleen maar om te voorkomen dat je per 4 groepen meer dan 16A gebruikt?

Als ik alles in dit topic bij elkaar optel zou ik het oude weer terugbouwen, de nieuwe automaten weggooien en dit verder laten rusten.

• goochem01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:55
Zoals eerder genoemd verbang alles voor een A merk, je laat ook geen halfbakken banden onder je auto monteren.

Met bv:VOLTCRAFT ET-100 Isolatiemeter 125 V, 250 V, 500 V, 1000 V 400 MΩ kopen ? Conrad Electronic https://share.google/um47YbMiaId6nt2iC

Kan je al veel opsporen vanuit bv een centraaldoos dan kan je iets sneller uitsluiten wat het probleem kan zijn.

Hangt je cv ketel op zolder?

Denk aan aardlek gerelateerde storingen eerst aan vocht / buiten installatie en of apparaten met water boiler , cv , wp.

• ntsamontage
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:02
Volgens mij is het probleem dat je 1x 3fase aardlek nooit zomaar kan vervangen voor meerdere 1 fase aardlek schakelaars. Dan moet je de nullen ook scheiden. Zodra er een nul van aardlek 1 ook op aardlek 2 zit zal deze meteen uitschakelen

• ntsamontage
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:02
En laat je niet gek maken door chinese rommel want bijna elk merk laat zijn spullen in China maken. Het zit het waarschijnlijk echt doordat je nullen door elkaar lopen

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05
Je kunt de verlichting nog spanningsloos maken om die uit te sluiten.
Niet slim om zoiets zonder schakelaar en onbereikbaar te installeren, maar daar was je zelf ook al achter.

• Solarsparc
ntsamontage schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:02:
En laat je niet gek maken door chinese rommel want bijna elk merk laat zijn spullen in China maken. Het zit het waarschijnlijk echt doordat je nullen door elkaar lopen
Ik vind dit geval wel even anders. Er is blijkbaar geen enkele Nederlandse aanbieder die z'n aansprakelijkheidsverzekering aan dit merk waagt, dus je zou zelf de testrapporten op moeten vragen en er op moeten gokken dat deze uit dezelfde fabriek komen.
Chinese spullen ok, Chinese verkopers ander verhaal.

• Solarsparc
ntsamontage schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:00:
Volgens mij is het probleem dat je 1x 3fase aardlek nooit zomaar kan vervangen voor meerdere 1 fase aardlek schakelaars. Dan moet je de nullen ook scheiden. Zodra er een nul van aardlek 1 ook op aardlek 2 zit zal deze meteen uitschakelen
Als er nullen zijn weggelaten op de aardlekschakelaars, dan moet TS zich omdraaien, weglopen en er afblijven want dan is er zeker niet genoeg kennis.
Wel weer uiterst jammer dat hier om hulp gevraagd wordt terwijl er heel veel belangrijke informatie wordt weggelaten.
Als je niet eens snapt wat er voor nodig is om effectief hulp te vragen, kun je echt beter een professional inschakelen.

• FredvZ
  • Nu online
ntsamontage schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:02:
Dat klopt, in China maken ze ook heel goede spullen.
iPhones komen ook uit China, maar dat wil nog niet zeggen dat elke telefoon uit China goed is.

Dit specifieke merk wordt op AliExpress nog net niet weggeven voor een appel en ei.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je van die open groepenkast ook een fotootje plaatsen van een iets andere hoek, ik kan nu niet goed zien hoe de draden onder die 4-polige automaat/schakelaar lopen. Het lijkt namelijk alsof je 2/3 fasen hebt die met een brugje aan elkaar zijn verbonden. Als dat echt zo is heb je wel een uitdaging, je kunt niet zomaar fasen met elkaar verbinden.

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
sypie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:32:
Kun je van die open groepenkast ook een fotootje plaatsen van een iets andere hoek, ik kan nu niet goed zien hoe de draden onder die 4-polige automaat/schakelaar lopen. Het lijkt namelijk alsof je 2/3 fasen hebt die met een brugje aan elkaar zijn verbonden. Als dat echt zo is heb je wel een uitdaging, je kunt niet zomaar fasen met elkaar verbinden.
TS zei toch ergens dat ie een 1 fase aansluiting heeft en voorheen daarop een 3 fase aardlekschakelaar had zitten, dus die fases die verbonden zijn is 1 en dezelfde fase dan.
Pagina: 1