WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Nieuwe tv: OLED burn-in vs onnodig heldere LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TechDude
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:35
Hoi allen,

Ik ben, na ongeveer 10 jaar, weer eens op zoek naar een nieuwe tv. Mijn huidige tv is een: uitvoering: Philips 40PFK6510 Zilver. Opzich voldoet deze nog altijd, maar ik merk ook dat het een oud apparaat wordt. Om een paar dingen te noemen: beperkte kleurweergave/dynamisch bereik, geen vloeiend bewegend (sport)beeld, apps in tv zijn onbruikbaar, enkele kuren zoals beeld dat soms op de kop start. Nu we binnenkort gaan verhuizen vind ik het een mooi moment om me te gaan oriënteren op iets anders.

Ik zoek een?

Ik zoek een nieuwe, moderne tv, waarschijnlijk 55 inch. Ik vind vooral de beeldkwaliteit belangrijk, denk aan een groot dynamisch bereik (of hoe noem je dit bij tv's?), zoveel mogelijk (RGB)kleurdekking, natuurgetrouw beeld, scherpte, vloeiend bewegend beeld (sport). Verder vind ik het mooi als de tv er strak/minimalistisch uit ziet (waarschijnlijk ga ik hem ophangen), dat hij niet teveel energie vraagt, dat hij lang meegaat, liefst zo min mogelijk reclame/AVG friendly. Zaken als het gebruikte Smart systeem, aantal HDMI poorten, watvoor afstandbediening, goede boxen (ik sluit extern aan) etc vind ik in verhouding minder belangrijk.

Wat is je budget?
Ongeveer 1500 max. Mocht een model nu nog te duur zijn, heb ik nog wel geduld om op een aanbieding te wachten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
(Lineaire) tv kijken, sport, af en toe gaming (PS4 -> GT7), enkele keer een film. Ik kijk voornamelijk 's avonds.

Wat heb je zelf al gevonden?

- Sony Bravia 7 II uitvoering: Sony Bravia 7 II 55" Zwart

- Sony Bravia 8 II uitvoering: Sony Bravia 8 II 55" Zwart

- Sony K-55KR80? uitvoering: Sony Bravia K-55XR80

- LG OLED 55'' G of C series, nieuwste of vorig jaar

- Philips OLED uitvoering: Philips 55OLED910/12 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Nog wat uitleg bij bovenstaande keuzes: Daar staan zowel OLED als LED modellen. Zoals ik in de titel al aangeef hebben beide technieken voor mij nadelen. Ik heb al langer de wens om eens een OLED tv aan te schaffen, maar burn-in wil ik absoluut voorkomen, ook na pakweg 3 a 4 jaar, ik wil graag investeren in een tv voor langere tijd. Onze nieuwe woning heeft een tuin en ramen op het noorden dus direct zonlicht valt misschien mee, maar toch.. Ook onze manier van tv kijken (lineair, sport) is misschien niet heel handig voor OLED.

Aan de andere kant lees ik dat LED vooral uitblinkt in hogere helderheid wat handig is voor overdag. Onze oude Philips tv staat niet eens op max helderheid, dus ik denk dat dit bij de aankomende tv ook niet (constant) het geval gaat zijn. Verder vrees ik wat voor blooming rond ondertiteling etc.

Qua merken: Ambilight van Philips vind ik een pluspunt. Sony tv's heb ik ergens ook een zwak voor. Wanneer ik in winkels kijk dan blijf ik toch vaak langer staan bij Sony, al weet ik niet precies waarom. Ook schijnt Sony koning te zijn in beeldverwerking, ook een flinke plus. Verder lees ik goede verhalen over de LG's. Ik heb geen ervaring met dat merk, maar als dit echt zo'n goed product is dan sluit ik deze ook zeker niet uit. Ik heb wat minder met Samsung en de Chinese merken.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie mij zouden aanraden wanneer je kijkt naar mijn/onze wensen: Is OLED of LED de betere keuze? En zie ik nog andere dingen over het hoofd?

Voor nu neig ik vooral naar de nieuwe Bravia 7 II (LED), of 8 II (OLED). Alvast hartelijk dank voor iedereen die meedenkt!

TechDude

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga kijken in de winkel.
Ik heb nu Mini-LED en OLED en wil geen IPS of VA panelen (zonder mini of micro o.i.d.) meer vanwege zwart ≠ zwart.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:27
Wanneer je een zo breed mogelijke kleurengamma wenst kom je automatisch uit bij een TV met QD-OLED paneel of MiniLED met True RGB.

Bij normaal gebruik is burn-in geen issue meer, je dient de TV wel aan het stroom te laten zodat deze om de x tijd in standby een pixelshift kan draaien. Wanneer je de hele dag naar zenders zoals CNN kijkt is een LCD de verstandigere keuze.

Dan blijven de Sony Bravia 7 II, Bravia 8 II, en in mindere maten de Philips OLED910 OF LG G serie over.

Sony's processing is inderdaad class leading en de Bravia 8 II is afgelopen jaar bekroond tot beste TV in een blind shoot out door professionals.

Rationeel gezien biedt een OLED910 of G5 meer bang for the buck. Aan de andere kant kan merkbeleving (deels) een valide koopargument zijn, hierbij is mijn ervaring dat je op het moment zelf wat meer kan uitgeven dan achteraf twijfelen of spijt hebben.

Je kunt op moment van schrijven de Bravia 8 II voor 1999 euro kopen inclusief vijf jaar garantie, goedkoper gaat het de komende maanden niet worden (wellicht richting Black Friday). Dan hebben we het over een prijsverschil van 300 - 600 euro vergeleken met de OLED910 en G5, de een vindt dit prijsverschil het waard en een ander niet of ziet zelfs het verschil niet.

• TechDude
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:35
Bedankt Juup en Freshouttheoven. Ik ga zeker nog kijken in de winkel. De Bravia 8 II lijkt me een prachtige tv, mét RGB LED en zonder risico op inbranden. Zo op papier klinkt dat het beste. Maar deze tv is denk ik nu nog niet te zien in de winkels? 55'' formaat staat vandaag zelfs nog nergens beschikbaar in de pricewatch 🤷‍♂️

De Bravia 8 II lijkt me ook prachtig, misschien nog wel mooier, maar ik vind het geen fijn idee om 2k aan een tv uit te geven en daarbij een (klein) risico te lopen op burn-in. Ik vind het lastig te bepalen of ons kijkgedrag onder "normaal gebruik" valt. Bij gewone tv en sport kunnen ook vrij lang logo's/info balkjes in beeld blijven, hele dag de tv aan zal niet voorkomen. Is het waar dat OLED beeldkwaliteit na verloop van tijd iets degradeert, dus minder wordt?

Ik denk in elk geval dat ik met de Sony's de juiste richting op ga. @Freshouttheoven : Watvoor bang for buck zou ik hiermee missen die andere opties wel hebben? En ik vraag me nog af in hoeverre de genoemde goedkopere Sony OLED tv 'minder' is dan de Bravia 8 II? Waar zit het voornaamste verschil in?

Ik denk dat ik me eerst nog wat beter ga verdiepen en eens in de winkel ga oriënteren zodra de Bravia 7 II daar ook te zien is, en dan afwegen of ik er de dagprijs voor over heb.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
TechDude schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:10:
Hoi allen,

Ik ben, na ongeveer 10 jaar, weer eens op zoek naar een nieuwe tv. Mijn huidige tv is een: uitvoering: Philips 40PFK6510 Zilver. Opzich voldoet deze nog altijd, maar ik merk ook dat het een oud apparaat wordt. Om een paar dingen te noemen: beperkte kleurweergave/dynamisch bereik, geen vloeiend bewegend (sport)beeld, apps in tv zijn onbruikbaar, enkele kuren zoals beeld dat soms op de kop start. Nu we binnenkort gaan verhuizen vind ik het een mooi moment om me te gaan oriënteren op iets anders.

Ik zoek een?

Ik zoek een nieuwe, moderne tv, waarschijnlijk 55 inch. Ik vind vooral de beeldkwaliteit belangrijk, denk aan een groot dynamisch bereik (of hoe noem je dit bij tv's?), zoveel mogelijk (RGB)kleurdekking, natuurgetrouw beeld, scherpte, vloeiend bewegend beeld (sport). Verder vind ik het mooi als de tv er strak/minimalistisch uit ziet (waarschijnlijk ga ik hem ophangen), dat hij niet teveel energie vraagt, dat hij lang meegaat, liefst zo min mogelijk reclame/AVG friendly. Zaken als het gebruikte Smart systeem, aantal HDMI poorten, watvoor afstandbediening, goede boxen (ik sluit extern aan) etc vind ik in verhouding minder belangrijk.

Wat is je budget?
Ongeveer 1500 max. Mocht een model nu nog te duur zijn, heb ik nog wel geduld om op een aanbieding te wachten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
(Lineaire) tv kijken, sport, af en toe gaming (PS4 -> GT7), enkele keer een film. Ik kijk voornamelijk 's avonds.

Wat heb je zelf al gevonden?

- Sony Bravia 7 II uitvoering: Sony Bravia 7 II 55" Zwart

- Sony Bravia 8 II uitvoering: Sony Bravia 8 II 55" Zwart

- Sony K-55KR80? uitvoering: Sony Bravia K-55XR80

- LG OLED 55'' G of C series, nieuwste of vorig jaar

- Philips OLED uitvoering: Philips 55OLED910/12 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Nog wat uitleg bij bovenstaande keuzes: Daar staan zowel OLED als LED modellen. Zoals ik in de titel al aangeef hebben beide technieken voor mij nadelen. Ik heb al langer de wens om eens een OLED tv aan te schaffen, maar burn-in wil ik absoluut voorkomen, ook na pakweg 3 a 4 jaar, ik wil graag investeren in een tv voor langere tijd. Onze nieuwe woning heeft een tuin en ramen op het noorden dus direct zonlicht valt misschien mee, maar toch.. Ook onze manier van tv kijken (lineair, sport) is misschien niet heel handig voor OLED.

Aan de andere kant lees ik dat LED vooral uitblinkt in hogere helderheid wat handig is voor overdag. Onze oude Philips tv staat niet eens op max helderheid, dus ik denk dat dit bij de aankomende tv ook niet (constant) het geval gaat zijn. Verder vrees ik wat voor blooming rond ondertiteling etc.

Qua merken: Ambilight van Philips vind ik een pluspunt. Sony tv's heb ik ergens ook een zwak voor. Wanneer ik in winkels kijk dan blijf ik toch vaak langer staan bij Sony, al weet ik niet precies waarom. Ook schijnt Sony koning te zijn in beeldverwerking, ook een flinke plus. Verder lees ik goede verhalen over de LG's. Ik heb geen ervaring met dat merk, maar als dit echt zo'n goed product is dan sluit ik deze ook zeker niet uit. Ik heb wat minder met Samsung en de Chinese merken.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie mij zouden aanraden wanneer je kijkt naar mijn/onze wensen: Is OLED of LED de betere keuze? En zie ik nog andere dingen over het hoofd?

Voor nu neig ik vooral naar de nieuwe Bravia 7 II (LED), of 8 II (OLED). Alvast hartelijk dank voor iedereen die meedenkt!

TechDude
Ik zit ook op noord met een groot raam. Geen problemen met een OLED.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:27
TechDude schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:08:
Bedankt Juup en Freshouttheoven. Ik ga zeker nog kijken in de winkel. De Bravia 8 II lijkt me een prachtige tv, mét RGB LED en zonder risico op inbranden. Zo op papier klinkt dat het beste. Maar deze tv is denk ik nu nog niet te zien in de winkels? 55'' formaat staat vandaag zelfs nog nergens beschikbaar in de pricewatch 🤷‍♂️

De Bravia 8 II lijkt me ook prachtig, misschien nog wel mooier, maar ik vind het geen fijn idee om 2k aan een tv uit te geven en daarbij een (klein) risico te lopen op burn-in. Ik vind het lastig te bepalen of ons kijkgedrag onder "normaal gebruik" valt. Bij gewone tv en sport kunnen ook vrij lang logo's/info balkjes in beeld blijven, hele dag de tv aan zal niet voorkomen. Is het waar dat OLED beeldkwaliteit na verloop van tijd iets degradeert, dus minder wordt?

Ik denk in elk geval dat ik met de Sony's de juiste richting op ga. @Freshouttheoven : Watvoor bang for buck zou ik hiermee missen die andere opties wel hebben? En ik vraag me nog af in hoeverre de genoemde goedkopere Sony OLED tv 'minder' is dan de Bravia 8 II? Waar zit het voornaamste verschil in?

Ik denk dat ik me eerst nog wat beter ga verdiepen en eens in de winkel ga oriënteren zodra de Bravia 7 II daar ook te zien is, en dan afwegen of ik er de dagprijs voor over heb.
De Bravia 8 heeft een standaard WOLED paneel, de Bravia 8 II een QD-OLED. Laatstgenoemde heeft een bredere kleurengamme en hogere kleurenvolume en helderheid in SDR en HDR. Daarnaast is de Bravia 8 niet accuraat in HDR.

Ik kijk ook regelmatig naar sport/ voetbal en zenders met logo's in beeld, geen enkele vorm van burn-in te zien na 6000+ uur. Helderheid zal bij OLED na verloop van tijd langzaam degraderen waardoor je minder HDR impact krijgt, in de praktijk ga je hier niets van merken. Zeker niet met de piekhelderheden die de huidige OLED TV's kunnen behalen.

Bravia 7 II zal volgende maand te zien en te koop zijn in de winkels.

De gemiddelde consument zal het verschil niet zien tussen een Bravia 8 II, OLED910 of LG G serie. En al zeker niet als je de TV uitpakt en in de standaard beeldmodus gaat gebruiken. Daar doelde ik op. Ben je wel een (semi) kritische kijker en hecht je waarde aan accuraatheid, goede technische ontwerp en bouwkwaliteit? En gebruik de de meest accurate beeldmodus? Dan is de meerprijs voor een Sony TV het waard.
Pagina: 1