Betrouwbaarheid (Externe) SSD, HDD voor dagelijks gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:36
Hallo,
Graag zou ik van medetweakers willen weten wat hun advies is bij het volgende 'dilemma' waar ik tegenaan loop.

Een mevrouw die ik vaak help met computervragen heeft de volgende situatie:
Ze heeft een laptop met 256GB SSD. Én ze heeft ruimt 160GB aan fotos.
Aanvankelijk gaf ze aan dat ze nog wel heel veel zou opschonen, maar de aanvoer van nieuwe fotos (en videos) is veel groter dan de verkregen ruimte door opschonen. 8)7
--Inmiddels is er volgens mij op de SSD minder dan 5% vrij.

-1-
De mooiste oplossing is SSD vervangen door een 1GB SSD en data via clonesoftware overzetten denk ik.
Maar hier hangt dan wel een aardig prijskaartje aan, aangezien ik voor mijzelf zo'n actie zonder problemen onderneem, maar voor een ander vind ik dat lastiger en dan komt dit bij een plaatselijke computerwinkel terecht.

-2-
Een gemakkelijke en betaalbare oplossing is om een externe HDD schijf aan te schaffen en deze als (D) Afbeeldingen schijf te gaan gebruiken.

Aanvankelijk had ik optie 2 al geadviseerd, maar liep online toch tegen twijfels van de betrouwbaarheid aan, voor een dergelijke externe schijf als deze veel gebruikt wordt. (ivm slijtage)
(Zijn externe HDD, in de regel minder betrouwbaar dan de oude HDD die we vroeger overal in hadden?)
Nu denk ik niet dat mevrouw elke dag met de fotos in de weer zal zijn, maar toch wel meerdere keren per week en dan ook meerdere uren ordenen en opschonen.

Wat zijn jullie ervaringen/gedachten hiermee?

Of zou een externe SSD een goede optie zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Michiel

P.S. uiteraard hebben we al wel een backup op een andere HDD, maar ik wil eigenlijk graag voorkomen dat we nu iets kiezen waarbij je er om vraagt om hier ook afhankelijk van te worden.
(Met de backup lopen we ook niet altijd helemaal netjes mee)

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat mag het kosten? Als je backups gelijk goed in wil richten kun je ook denken aan een simpele NAS, die je vervolgt synct met een cloudstorage. Ben je gelijk van het probleem af dat je je data maar op 1 plek hebt.

Een externe HDD of SDD is prima betrouwbaar, maar net als alle apparaten, het kan een keer stuk. Dus vertrouw er nooit blind op. Extra gevaar bij externe dingen is dat je ze makkelijker een keer laat vallen dan een schijf die ingebouwd is, wat met name bij mechanische disks een issue is, bij SSDs maakt dat weinig uit.

SSD is wat dat betreft wat minder fout gevoelig, maar zeker tegenwoordig ook weer een stuk prijziger.

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-06 23:59
Is cloud opslag niet een goede optie voor dit specifieke geval?

Een losse externe harde schijf is niet echt een betrouwbare backup.. en het zal toch wel duur worden als je zelf fysiek iets betrouwbaarders wilt hebben. Daar bovenop zal je die schijven ook om de zoveel jaar moeten vervangen.

Voor de kleine hoeveelheden aan data waar we hier over praten lijkt dat me het geld en de moeite niet waard. De meeste clouddiensten slaan je bestanden ook nog eens op meerdere verschillende fysieke locaties op. Iets dat zelf lastig te reproduceren is voor een lage prijs. (En daarmee ben je dus de pineut bij brand of andere locale issues)

Het is trouwens ook nog eens een stuk handiger dan een externe harde schijf of een NAS en overal toegankelijk (incl smartphone).

Je moet het uiteraard zelf weten maar ik zou zeker eventjes samen met haar kijken naar cloud opslag prijzen. Er zijn ook een aantal Europese aanbieders als je daar een voorkeur voor hebt.

(Begrijp me niet verkeerd trouwens, ik vind het persoonlijk super om zelf hardware te bouwen en lekker te hobbyen enzo. Ik ben al 20 jaar een liefhebber 😅 - Maar in deze specifieke situatie lijkt cloud een no-brainer)

[ Voor 14% gewijzigd door DLSS op 09-06-2026 15:04 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20
P.C_N00B schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:48:
De mooiste oplossing is SSD vervangen door een 1GB SSD en data via clonesoftware overzetten denk ik.
Maar hier hangt dan wel een aardig prijskaartje aan, aangezien ik voor mijzelf zo'n actie zonder problemen onderneem, maar voor een ander vind ik dat lastiger en dan komt dit bij een plaatselijke computerwinkel terecht.
Het hangt natuurlijk wel van het type laptop of je dat mogelijk zelf kan doen?
Dus dat deze eenvoudig te openen/toegankelijk is en misschien is er een mogelijkheid om een 2e SSD te plaatsen?
Wat voor SSD zit er nu precies in?
Maar zoals je aangeeft is er natuurlijk altijd een mogelijk risico dat er iets misgaat/onverwacht defect raakt als je met de apparatuur van anderen aan de slag gaat.

Goede (gratis) clone software opties zijn er voldoende, zie bijvoorbeeld:
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
P.C_N00B schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:48:
De mooiste oplossing is SSD vervangen door een 1GB SSD....
Met het idee dat ze dan geen enkele foto meer kwijt kan hierop? :P

Ik gok dat je 1TB bedoeld en dat de andere reacties hier ook vanuit gaan. Ik zou zelf ook eerst voor de 1TB intern optie gaan, simpelweg omdat dit de mogelijkheid biedt om zonder verdere acties meteen met een grote set foto's te kunnen werken. Een externe HDD/SSD is toch weer een extra apparaat, moet je in je tas meenemen en aansluiten als je op pad gaat, kan apart van de laptop stuk gaan enzovoorts. Qua kosten zou een interne SSD niet heel veel meer hoeven kosten dan een externe versie, maar ik snap je punt over de kosten van het ombouwen/overzetten. Ik zou dit even verder onderzoeken, hoe moeilijk is het om zelf te doen, of om te laten doen?

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:36
Hallo allen,
Allereerst heel erg bedankt voor de vele input! _/-\o_

Mevrouw wil eigenlijk liever geen gebruik maken van iets op 'abonnement' basis, voor haar backup.
Vandaar dat er nu 2 externe (HDD) schijven zijn waar alles nog een extra keer op staat. Als backup.
(origineel op laptop en 2 bakups)

Belangrijk is dat het voor haar ook eenvoudig blijft. Fotos in de verkenner in mappen verplaatsen en fotos verwijderen + Mappen maken en naam geven gaat goed.
Maar uitgebreider moet het eigenlijk niet worden.
Fotos vanuit de telefoon naar de pc overzetten help ik haar mee, en ook het maken van een backup doe ik.

Wat mij echter een beetje deed huiveren is dat ik lees dat een externe hardeschijf snel zou slijten bij redelijk actief gebruik. (en dan vooral lezen, schrijven, verplaatsen etc)
Maar feit is dat in de huidige situatie (met max 5% ruimte op de interne SSD vrij) de fotos niet op de internet schijf kunnen blijven staan, en al zeker niets meer bij kan.

Is in dit geval een externe SSD veel veiliger dan een externe HDD?

Heb inmiddels al wel contact gezocht met een pc winkel, ivm kosten nieuwe interne schijf.
Van idd 1 TB

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
Als iemand er niet goed mee omgaat zal een externe HDD eerder stukgaan dan een externe SSD gok ik. Je moet een externe SSD niet jaren stil laten liggen, dan ben je ook je data kwijt, en er zit een x aantal read/write cycles op een SSD dus bij intens gebruik zal dat ook een keer op zijn. Maar de kans dat dat bij een huis- tuin- en keukengebruiker zal gebeuren is niet heel groot. Ik zou me dan meer zorgen maken om mensen die een draaiende HDD vrolijk gaan oppakken, even laten tikken op tafel, dat soort dingen.

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb meerdere -- zeg maar vele -- externe harddisks in gebruik. Geen echte, maar de 'gewone' harddisks voor in een pc of nas. Keus genoeg dus, in grootte en prijs.
Ze zitten in een externe losse behuizing van de bekendere merken. Sommige zitten in een enkele behuizing, sommige in een dubbele behuizing en een aantal in een behuizing voor vier.
De dubbele en de vier~ hebben tevens de mogelijkheid tot raid en hebben een ventilator.
Sommige staan continu aan (al jaren) en andere indien nodig.
Pagina: 1