Keuzestress en hulp benodigd bij kiezen televisie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dannytjes
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:53
Ik zoek een?
Televisie, hierbij twijfel ik tussen een mini-led en oled tv.

Wat is je budget?
Max €1750

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen, sport, films en reguliere televisie te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
uitvoering: LG OLED evo G56LS 65" Zwart
uitvoering: TCL 65C81K Zwart
Mochten jullie een betere optie weten hoor ik het uiteraard graag.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben voor namelijk in twijfel door de mogelijke reflecties en de helderheid. De televisie zal namelijk tegen een muur komen met rechts daarnaast (1,5/2m afstand) een groot raam en de muur tegenover de tv is van een lichte kleur. Het is een doorzonwoning waar de zon eigenlijk alleen in de ochtend & middag/namiddag direct naar binnen kan schijnen, het schijnt dan naar binnen op de muur tegenover de tv. Waar ik bang voor ben is dat de zon dan zo schijnt dat je eind vd dag weinig/slecht ziet.

Ook twijfel ik tussen oled en mini-led. Mini-led schijnt een hogere helderheid te geven en dat is dan beter voor wanneer je overdag wat wilt kijken, maar dit kan 's avonds dan mogelijk juist weer vervelend zijn als het te fel is. Ook ben ik bekend met de matte afwerking van bijv. de Samsung schermen, maar bij mijn computerschermen vond ik dit soms juist vervelend (grijze waas).

Graag ontvang ik jullie advies. Mocht ik iets moeten toevoegen hoor ik het graag.

Beste antwoord (via dannytjes op 09-06-2026 16:12)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 22:17
dannytjes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:14:
Dank voor jullie reacties.

@Hulleman mag ik vragen hoe ver jij ongeveer vanaf je tv zit? Ben je dan nog blij bent met de keuze voor 65" of zou je bij een toekomstige tv een grotere kiezen?
Ik zit 3 meter van de tv af en ben blij met het formaat. Ik vind dat wel een soort van afstand/omvang tv sweetspot. In het verleden heb ik verder af gezeten met kleinere tv's. Maar dat komt met name omdat de gangbare maten toen 46" en 55" waren.

Ik zou persoonlijk op 3 meter kijkafstand niet voor een 77" gaan. Dat is wel echt serieus veel groter dan 65", al went grootte heel snel. Nu zitten we een beetje halverwege de woonkamer. We willen nog wel een keer de boel omgooien dat we aan de achterkant van de woonkamer gaan zitten en dan is de kijkafstand ineens 6 meter. Dan moet er wel een 77" of zelfs nog veel groter komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 09-06-2026 15:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

Alle reacties

• Hulleman
Een LG G5 of een TCL C8 is nog wel echt een wereld van verschil. Wat voor tv heb je nu? Dan weten we waar je vanaf komt en kunnen we inschatten of je waarde hecht aan (zeer) goede beeldkwaliteit.

Als je nu geen hinderlijke reflecties ondervindt, dan zal dat met een nieuwe tv ook niet zo zijn. De G5 is glossy, maar filtert reflecties goed. De G5 is een lichtkanon, die kan een erg hoge helderheid aan. Sowieso hebben alle OLED's een prima helderheid. Hardnekkige mythe dat een OLED overdag niet helder genoeg is.

[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 09-06-2026 12:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dannytjes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:30:

Ook twijfel ik tussen oled en mini-led. Mini-led schijnt een hogere helderheid te geven en dat is dan beter voor wanneer je overdag wat wilt kijken, maar dit kan 's avonds dan mogelijk juist weer vervelend zijn als het te fel is. Ook ben ik bekend met de matte afwerking van bijv. de Samsung schermen, maar bij mijn computerschermen vond ik dit soms juist vervelend (grijze waas).

Graag ontvang ik jullie advies. Mocht ik iets moeten toevoegen hoor ik het graag.
de meeste (zo niet alle) TV's hebben toch een lichtsensor? die regelen dan zelf wel de helderheid voor je.

FWIW, ik heb dat uit staan want ik heb een hekel aan dat dynamische gedoe als bijv ff de wolken voor de zon komen etc

Mijn sony miniled eb ik trouwens op nog geen 50% van de max helderheid gezet want op 100% wordt je zowat verblind, ook overdag en al helemaal als je bijv lichtflitsen of een explosie in beeld hebt ofzo.

de helderheid van hedendaagse TV's is gewoon niet grappig meer joh zo fel kunnen die dingen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• dannytjes
Heren als eerst dank voor jullie antwoorden.

De huidige situatie is als volgt:
Ik woon momenteel nog thuis en daar heb ik een simpele 42 inch Philips tv op mijn slaapkamer, deze heeft vorige week alleen helaas de geest gegeven dus ik ben op zoek naar een nieuwe toekomstbestendige tv.

Mijn broertje heeft een LG c54 (uit mijn hoofd) en daarvan vind ik het beeld echt prachtig. Ook met gamen blijft alles mooi vloeiend

Nieuwe situatie:
De nieuwe situatie is het huis dat ik samen met mijn vriendin heb gekocht en over ±1,5 maand de sleutel van krijg. Qua reflecties weet ik dus niet hoe het zit aangezien ik er nu niet woon en de huidige bewoner de tv aan de andere kant heeft staan. Ben dus eigenlijk opzoek naar een televisie die het best in de toekomstige woonkamer uit zou komen, maar tijdelijk op mijn slaapkamer komt te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door dannytjes op 09-06-2026 13:08 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:44
Betreft helderheid en reflecties hoef je je bij de G5 geen zorgen om te maken. De lichtsensor werkt bij LG imo niet goed, doorgaans wordt het gebruik van een lichtsensor door puristen ook afgeraden.

Wanneer je waarde hecht aan accuraatheid zou je bijv. ISF helder kunnen gebruiken voor overdag en ISF donker voor in de avonden. In elke beeldmodus kun je de helderheid ook instellen mocht deze te donker of licht zijn.

Over toekomstbestendigheid gesproken. Hou er rekening mee dat het formaat van een TV snel went, afhankelijk van de kijkafstand en jullie persoonlijke wensen zou het raadzaam kunnen zijn om het in één keer 'goed' te doen en bijv. voor de 77' versie te kiezen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:27:

Over toekomstbestendigheid gesproken. Hou er rekening mee dat het formaat van een TV snel went, afhankelijk van de kijkafstand en jullie persoonlijke wensen zou het raadzaam kunnen zijn om het in één keer 'goed' te doen en bijv. voor de 77' versie te kiezen.
dit.....ik zou @dannytjes eigenlijk zelfs aanraden om even voor tijdelijk een TV van marktplaats te trekken.

gebruik die dan even ook in je nieuwe woning om dan zonder stress rustig even te orienteren op formaat en type TV.

Haastige spoed et cetera. ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Hulleman
dannytjes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:04:
Nieuwe situatie:
Qua reflecties weet ik dus niet hoe het zit aangezien ik er nu niet woon en de huidige bewoner de tv aan de andere kant heeft staan. Ben dus eigenlijk opzoek naar een televisie die het best in de toekomstige woonkamer uit zou komen, maar tijdelijk op mijn slaapkamer komt te staan.
Dan zou ik nog wel even wachten met de aankoop. Ik heb een LG C3 met grote raampartijen. Ik zit recht voor de tv en reflecties vind ik niet hinderlijk, maar die zijn er wel degelijk (mn overdag). Mijn vrouw kijkt vanaf de zijkant en dan kunnen reflecties echt storend zijn. Soms klaagt ze er ook over. 's Avonds is het allemaal prima, maar ik zou het eerst even uittesten in je nieuwe situatie voordat je een tv koopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 09-06-2026 14:50 ]

• dannytjes

@Hulleman mag ik vragen hoe ver jij ongeveer vanaf je tv zit? Ben je dan nog blij bent met de keuze voor 65" of zou je bij een toekomstige tv een grotere kiezen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Hulleman
dannytjes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:14:

Ik zit 3 meter van de tv af en ben blij met het formaat. Ik vind dat wel een soort van afstand/omvang tv sweetspot. In het verleden heb ik verder af gezeten met kleinere tv's. Maar dat komt met name omdat de gangbare maten toen 46" en 55" waren.

Ik zou persoonlijk op 3 meter kijkafstand niet voor een 77" gaan. Dat is wel echt serieus veel groter dan 65", al went grootte heel snel. Nu zitten we een beetje halverwege de woonkamer. We willen nog wel een keer de boel omgooien dat we aan de achterkant van de woonkamer gaan zitten en dan is de kijkafstand ineens 6 meter. Dan moet er wel een 77" of zelfs nog veel groter komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 09-06-2026 15:44 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:13

fxs81

Julianadorp

Hier zit ik 5 meter van de tv af en heb sinds een paar maanden een 75C7K miniled van TCL, daarvoor een samsung qled instapper gehad van 65". Tuin vol op het zuiden en de achtergevel is 1 grote raam partij, met de samsung was het lastig kijken overdag en moest de helderheid altijd naar maximaal, nu met de TCL staat de helderheid op 50% en dat is meer dan genoeg als de zon schijnt om overdag prima te kunnen kijken. Het antiglare display wat erin zit lijkt prima te werken, die zit ook in de C8K versies als het goed is. Zeer tevreden met de tv, beeld is prachtig en het verschil in HDR met de samsung is aanzienlijk, ook niet zo gek, de samsung was alweer 6 jaar oud en de techniek staat niet bepaald stil. Van OLED geen verstand, heb ik nooit naar gekeken omdat ze dat toen afraden ivm spiegeling maar ook daar heeft de techniek vast niet stil gestaan.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• dannytjes
Dank voor de antwoorden allemaal.
Pagina: 1