Mijn jongste zoon's vorige laptop heeft het begeven en de framerate op het (gekregen) vervangingstoestel is eerder een slideshow... Verjaardag komt er aan en er wordt duchtig geklust en gespaard, dus met wat geluk kunnen we deze zomer een PC aanschaffen.
Het budget is erg beperkt, zeker met de huidige prijzen, dus ons plan is een basis pc te kopen/bouwen met igpu en op termijn een dedicated gpu bij te plaatsen. Ram geheugen idem: nu 1 latje kopen, later 2e bijplaatsen.
We twijfelen nog tussen 2e hands/refurbished of zelf bouwen. Eindbeslissing hierover zal ook afhangen van het aanbod deze zomer.
We twijfelen nog tussen een Win11 key te kopen, of er Mint op te zetten. Nadeel bij Mint is dat er geen Linux versie bestaat van Capcut en dat bepaalde shooters/fornite er niet op werken. Nadeel Win11 vind ik de prijs voor de officiële versie of de schimmigheid bij aankoop van een licentie/key.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voorlopig eerder basis gamen (Minecraft, Roblox, Fnaf) en monteren/animeren/editen van korte filmpjes (capcut/Inshot).
De games die hij graag wil kunnen spelen na aanschaf GPU: Secrets of the Mimic, Tabs, Grounded 2 en (stel dat het mag) GTA 6... En iets als Premiere voor editing, Blender, Krita...
Wat mag het systeem gaan kosten?
De basis €600 à €700
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm. (geen idee van de specs, het is oud, heeft hdmi en het werkt)
Ik heb via mijn werk 25% korting bij WD/sandisk: €100 voor een 2TB SN 580, lijkt me wel een goede deal
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voorlopig een CPU met igpu, en dan doorsparen voor een volwaardige GPU
Ledjes zijn essentieel...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeuren
Liefst te verkrijgen via Alternate en/of Megekko, zitten in de regio, heb slechte ervaringen met verzending.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te luid... de geselecteerde behuizing heeft 5 fans, overkill? zijn deze in toeren te regelen?
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Beoordeel mijn gemaakte selectie, ik heb wel één en ander uitgezocht maar mijn kennis is beperkt.
Zijn de fans in deze behuizing te controleren, PWN? dat is me niet duidelijk
is de Ram strategie (nu 1 latje van 16GB en dan later een 2e bij plaatsen) wenselijk? of is het beter meteen 2 latjes te plaatsen, 2x8 of 2x16?
Voeding: geen idee van kwaliteit, toekomstbestendigheid, voldoende Wattage... aangezien dit blijkbaar erg kan verschillen van type tot type
Dus hierbij nog €100 optellen voor de SSD, WD-blue SN-580 2TB (of ongeveer €50 voor de 500GB)
Ik heb ook een AM4 versie gemaakt met de 5700G, 2x8GB ram, B-550A-pro. Dit kwam ietsje goedkoper maar niet de moeite.
Het budget is erg beperkt, zeker met de huidige prijzen, dus ons plan is een basis pc te kopen/bouwen met igpu en op termijn een dedicated gpu bij te plaatsen. Ram geheugen idem: nu 1 latje kopen, later 2e bijplaatsen.
We twijfelen nog tussen 2e hands/refurbished of zelf bouwen. Eindbeslissing hierover zal ook afhangen van het aanbod deze zomer.
We twijfelen nog tussen een Win11 key te kopen, of er Mint op te zetten. Nadeel bij Mint is dat er geen Linux versie bestaat van Capcut en dat bepaalde shooters/fornite er niet op werken. Nadeel Win11 vind ik de prijs voor de officiële versie of de schimmigheid bij aankoop van een licentie/key.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voorlopig eerder basis gamen (Minecraft, Roblox, Fnaf) en monteren/animeren/editen van korte filmpjes (capcut/Inshot).
De games die hij graag wil kunnen spelen na aanschaf GPU: Secrets of the Mimic, Tabs, Grounded 2 en (stel dat het mag) GTA 6... En iets als Premiere voor editing, Blender, Krita...
Wat mag het systeem gaan kosten?
De basis €600 à €700
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm. (geen idee van de specs, het is oud, heeft hdmi en het werkt)
Ik heb via mijn werk 25% korting bij WD/sandisk: €100 voor een 2TB SN 580, lijkt me wel een goede deal
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voorlopig een CPU met igpu, en dan doorsparen voor een volwaardige GPU
Ledjes zijn essentieel...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeuren
Liefst te verkrijgen via Alternate en/of Megekko, zitten in de regio, heb slechte ervaringen met verzending.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te luid... de geselecteerde behuizing heeft 5 fans, overkill? zijn deze in toeren te regelen?
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Beoordeel mijn gemaakte selectie, ik heb wel één en ander uitgezocht maar mijn kennis is beperkt.
Zijn de fans in deze behuizing te controleren, PWN? dat is me niet duidelijk
is de Ram strategie (nu 1 latje van 16GB en dan later een 2e bij plaatsen) wenselijk? of is het beter meteen 2 latjes te plaatsen, 2x8 of 2x16?
Voeding: geen idee van kwaliteit, toekomstbestendigheid, voldoende Wattage... aangezien dit blijkbaar erg kan verschillen van type tot type
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 8600G Boxed | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650 EAGLE | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Behuizingen | Montech X3 Mesh Zwart | € 39,99 | € 39,99 |
| 1 | Processorkoeling | Sharkoon A50 Zwart | € 15,99 | € 15,99 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis 5 F5-5200J4040A16GX1-IS | € 184,96 | € 184,96 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular | € 49,- | € 49,- |
| 1 | Interne ssd's | WD Blue SN580 1TB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 547,94 | |||
Ik heb ook een AM4 versie gemaakt met de 5700G, 2x8GB ram, B-550A-pro. Dit kwam ietsje goedkoper maar niet de moeite.