[iOS en iPadOS 27] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:17
Help!!!! schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:53:
Ik heb geen claude en ook geen chatgpt.
Vraag het aan Gemini, dat hoef je niet te hebben. Je kan gewoon in Google intypen 🙊

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30
Help!!!! schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:55:
Ben eigenlijk meer benieuwd naar wat niet in het Nederlands werkt maar wel in het Engels. :P
Nou vooruit dan. :-) Met dank aan Claude.

Ik heb 36 functies gevonden die op de pagina (iOS en iPadOS 27) wel voor Engels staan maar niet voor Nederlands, plus één randgeval. Ik ben daarbij per functie de lijst met talen of regio's langsgegaan. Een functie telt mee als er een Engelse variant in staat en er geen Nederlands (of Vlaams) bij staat.

Toegankelijkheid
  • Voice Control
  • Voice Control: Flexible item names
  • Personal Voice
  • Live Captions
  • On-device text detection in Magnifier
Apple Intelligence
  • More advanced Dictation
  • Live Translations in Phone en FaceTime
  • Live Translation with AirPods
  • Mail: Suggestions
  • Notes: Transcription Summaries
  • Phone: Call Transcription Summaries
  • Phone: Voicemail Summaries
  • Order Tracking in Wallet
  • Workout Buddy
Siri
  • Siri AI, met de onderdelen Expressive Voices, Write with Siri, Visual Intelligence en Siri Mode in Camera. Dit is een uitzondering: Apple schrijft daar "Available in English, not available in China mainland and the European Union". Het ligt dus aan de EU-uitsluiting en niet aan de taal.
  • Activate with Siri
  • Health App Data Requests
  • Neural Text-to-Speech Voice
  • Dictionary
Telefoon
  • Live Voicemail
  • Call Transcription
  • Call Screening
  • Hold Assist
Apple Pencil (iPadOS)
  • Searchable Handwriting
  • Copy Handwriting as Text
  • Data Detectors
Overig
  • Dictation: Voice-Based Editing
  • Dictionary: Thesaurus
  • Notes: Searchable Text in Images and Scans
  • QuickType Keyboard: Inline Predictions
  • Safari: Highlights
Randgeval: Apple Music: Lyrics Translation. Dat zijn alleen talenparen met Engels (Engels naar Chinees en Japans, Koreaans en Spaans naar Engels), dus geen Nederlands.

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Net een paar dagen op iOS 27 en ik moet zeggen dat Siri AI verrassend goed werkt. Soms mist nog ondersteuning, want het kan bijv. nog niet mijn Whatsapp berichten doorzoeken/meenemen in context. Maar het neemt ook al heel veel wel mee - ook van third party apps!

Leuke om te vragen aan Siri om eens te beschrijven wie je bent en wat je de laatste tijd bezighoudt. :)

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:57
jdiezrequejo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:47:
[...]

Nou vooruit dan. :-) Met dank aan Claude.

Ik heb 36 functies gevonden die op de pagina (iOS en iPadOS 27) wel voor Engels staan maar niet voor Nederlands, plus één randgeval. Ik ben daarbij per functie de lijst met talen of regio's langsgegaan. Een functie telt mee als er een Engelse variant in staat en er geen Nederlands (of Vlaams) bij staat.

Toegankelijkheid
  • Voice Control
  • Voice Control: Flexible item names
  • Personal Voice
  • Live Captions
  • On-device text detection in Magnifier
Apple Intelligence
  • More advanced Dictation
  • Live Translations in Phone en FaceTime
  • Live Translation with AirPods
  • Mail: Suggestions
  • Notes: Transcription Summaries
  • Phone: Call Transcription Summaries
  • Phone: Voicemail Summaries
  • Order Tracking in Wallet
  • Workout Buddy
Siri
  • Siri AI, met de onderdelen Expressive Voices, Write with Siri, Visual Intelligence en Siri Mode in Camera. Dit is een uitzondering: Apple schrijft daar "Available in English, not available in China mainland and the European Union". Het ligt dus aan de EU-uitsluiting en niet aan de taal.
  • Activate with Siri
  • Health App Data Requests
  • Neural Text-to-Speech Voice
  • Dictionary
Telefoon
  • Live Voicemail
  • Call Transcription
  • Call Screening
  • Hold Assist
Apple Pencil (iPadOS)
  • Searchable Handwriting
  • Copy Handwriting as Text
  • Data Detectors
Overig
  • Dictation: Voice-Based Editing
  • Dictionary: Thesaurus
  • Notes: Searchable Text in Images and Scans
  • QuickType Keyboard: Inline Predictions
  • Safari: Highlights
Randgeval: Apple Music: Lyrics Translation. Dat zijn alleen talenparen met Engels (Engels naar Chinees en Japans, Koreaans en Spaans naar Engels), dus geen Nederlands.
Ik heb hem op Engels UK staan maar call screening, hold assist, transcript ed zie ik niet in de settings. Ook niet als ik mijn media en purchases op mijn UK account zet.

Hoeiendag!

• jdiezrequejo
tvtech schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:53:
[...]

Ik heb hem op Engels UK staan maar call screening, hold assist, transcript ed zie ik niet in de settings. Ook niet als ik mijn media en purchases op mijn UK account zet.
Hmm apart. Volgens Apple zou het wel moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTHF0oH9tq-kpNqi5NUiWHfESsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReR8XqTg5ZUcpsE352TzasEr.jpg?f=fotoalbum_large

• tvtech
jdiezrequejo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:41:
[...]

Hmm apart. Volgens Apple zou het wel moeten werken?

[Afbeelding]
Dat dacht ik ook. Maar ik zie alleen deze functies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6QoVe_6sVOWcs-FvZOQkwArf8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S4JVdl3kFwqfKdcHXmWZd07k.png?f=fotoalbum_large

Hoeiendag!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:10
tvtech schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:43:
[...]

Dat dacht ik ook. Maar ik zie alleen deze functies:

[Afbeelding]
Staat je regio ook op United States/United Kingdom?

Ik weet dat call recording bij mij alleen beschikbaar was als ook de regio aangepast wordt.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Leuk en gebruiksvriendelijk, die nieuwe timer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp2gDDwm8roPdM_TItj78UNnD2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eUcU7g1hIrgdXHJdVcLtQaG9.png?f=fotoalbum_large

En dan vooral de mogelijkheid om geen halve minuten te laten selecteren.

Wat. Een. Onzin.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Yonix
Bij mij kan ik door te schuiven met mijn vinger (even 'ingedrukt' houden) per 15 sec selecteren, dus ook halve minuut / minuten.

Maar eens, vind het ook geen verbetering tov oude systeem. Voorheen kon je de secondes gewoon instellen zoals je wilde, dus per seconde. Uren, minuten, seconden. veel beter.
Daarnaast had je meerdere timers die je kon opslaan.

Snap hier echt niks van wat een gare verandering. -O- :'(

[ Voor 38% gewijzigd door Help!!!! op 20-09-2026 10:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:42
Het blijft verbazen hoe ze zoiets simpels als een alarm en timer app elke keer toch weer onhandiger kunnen maken alleen om het er wat anders uit te laten zien…..

• tvtech
Fuwor schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:51:
[...]

Staat je regio ook op United States/United Kingdom?

Ik weet dat call recording bij mij alleen beschikbaar was als ook de regio aangepast wordt.
Dat was het inderdaad! Nu op UK gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C65CoTm5YbefG1OqS3B6sUwP5KE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9sKDAGRFnRWxdPkSmncMXpWx.png?f=fotoalbum_large

Hoeiendag!

• Carlos0_0
Minimalist1 schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:30:
Het blijft verbazen hoe ze zoiets simpels als een alarm en timer app elke keer toch weer onhandiger kunnen maken alleen om het er wat anders uit te laten zien…..
Scheelt dat je het niet via dat menu hoeft te doen, gewoon via de klok app/ icon werkt ook prima.

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:21
Zojuist een update, bug fixes (18 PM)

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 18 Pro Max | WatchUltra 4

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Yonix schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:02:

[Afbeelding]

Wat. Een. Onzin.
Hé Siri, zet een timer voor 3 minuten en 36 seconden

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Donstil

Live, Laugh, Toaster bath.

Help!!!! schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:09:

Maar eens, vind het ook geen verbetering tov oude systeem. Voorheen kon je de secondes gewoon instellen zoals je wilde, dus per seconde. Uren, minuten, seconden. veel beter.
Daarnaast had je meerdere timers die je kon opslaan.

Snap hier echt niks van wat een gare verandering. -O- :'(
Alles wat jij zegt kan nog steeds. Gewoon binnen klok naar timers gaan, zoals het al jaren werkt.
De timer in het Dynamic Island is een aanvulling, geen vervanging.

[ Voor 19% gewijzigd door Donstil op 20-09-2026 12:11 ]

I wake up in the morning and I piss excellence

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Bij mij niet. Als ik rechtsboven naar beneden swipe en op mijn timer icoon klik krijg ik die schuifbalk.

Oh wacht inderdaad als ik klok icon klik kan het wel. Maar goed dat is nog steeds onhandig.

Waar ik vroeger direct naar timers kon gaan moet ik nu weer extra handelingen verrichten.

[ Voor 48% gewijzigd door Help!!!! op 20-09-2026 12:32 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
PrimusIP schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:56:
Mij niet opgevallen tot ik dit lees.
Als je al de versie gebruikte met het percentage (zoals ik) ziet het er ook gewoon hetzelfde uit.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Help!!!! schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:30:
^
Bij mij niet. Als ik rechtsboven naar beneden swipe en op mijn timer icoon klik krijg ik die schuifbalk.

Oh wacht inderdaad als ik klok icon klik kan het wel. Maar goed dat is nog steeds onhandig.

Waar ik vroeger direct naar timers kon gaan moet ik nu weer extra handelingen verrichten.
De klok app bedoelde ik, de functies daarin zijn ongewijzigd, inclusief wat jij mist.

• DoubleDot
Carlos0_0 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:22:
[...]

Scheelt dat je het niet via dat menu hoeft te doen, gewoon via de klok app/ icon werkt ook prima.
Alleen als je de icon versie gebruikt. Als je hem groter hebt (zoals ik dus doe, widget) heb je dat context menu niet.

• DoubleDot
Yonix schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:02:

[Afbeelding]

Wat. Een. Onzin.
Zoals hier intussen al aangegeven, schuifbalkje even vasthouden en je kan per 15 seconden kiezen. Voor een snelle timer (waar deze functie voor dient) een prettige oplossing, toch? Los van de legio andere manieren om een timer te starten...

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01:53
DoubleDot schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:33:
[...]

Als je al de versie gebruikte met het percentage (zoals ik) ziet het er ook gewoon hetzelfde uit.
Klopt. Alleen op iPad heb ik nog het oude icoontje. Moet die nog updaten dus geen idee of het daar veranderd

• Carlos0_0
DoubleDot schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:39:
[...]

Alleen als je de icon versie gebruikt. Als je hem groter hebt (zoals ik dus doe, widget) heb je dat context menu niet.
Ook met widget heb je het nog steeds, ik heb net 2 klok widgets van een klok toegevoegd.
Ik druk op de widget en hij opent gewoon de klok app.
Dus je kan erna gewoon naar timers gaan.

Buiten het feit ik niet zou weten, waarom je een klok als widget zou toevoegen.
Die tijd staat namelijk permanent links boven in je scherm al, kan het dus ook gewoon met de widget :).

[ Voor 4% gewijzigd door Carlos0_0 op 20-09-2026 14:53 ]

• Carlos0_0
DoubleDot schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:33:
[...]

Die was toch sowieso al standaard, de percentage in de klok al enige tijd?.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:23
Carlos0_0 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:50:
[...]

Volgens mij onthoudt hij wat je had, ook van je vorige iPhone. Bij mij staat hij na update nog steeds zonder percentage.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Cloud_VII schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:40:
[...]

Klopt. Alleen op iPad heb ik nog het oude icoontje. Moet die nog updaten dus geen idee of het daar veranderd
Klopt, maar waarom veranderen? Ze maken soms echt rare keuzes daar bij Apple …

• Rob Voets
Yonix schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:54:
[...]

Klopt, maar waarom veranderen? Ze maken soms echt rare keuzes daar bij Apple …
Het past meer in Liquid Glass. Het nieuwe icoon is mooier, zeker als je percentage niet toont. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niets uit, het is klein kersje op de taart.

• DoubleDot
Carlos0_0 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:49:
[...]

Ook met widget heb je het nog steeds, ik heb net 2 klok widgets van een klok toegevoegd.
Ik druk op de widget en hij opent gewoon de klok app.
Dus je kan erna gewoon naar timers gaan.

Die tijd staat namelijk permanent links boven in je scherm al, kan het dus ook gewoon met de widget :).
Ik geef je geen ongelijk over waarom ik die daar als widget heb (ik vind het leesbaarder) maar je hebt het mis. We hebben het over het snelmenu (lang drukken op het icoon). Die is wel degelijk anders bij de "app" style en de widget.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleDot op 20-09-2026 18:33 ]

• DoubleDot
Carlos0_0 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:50:
[...]

Standaard voor clean installs dan? Geen idee, ik migreer gewoon altijd van iPhone naar iPhone...

• Carlos0_0
DoubleDot schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:32:
[...]

Ik geef je geen ongelijk over waarom ik die daar als widget heb (ik vind het leesbaarder) maar je hebt het mis. We hebben het over het snelmenu (lang drukken op het icoon). Die is wel degelijk anders bij de "app" style en de widget.
Oh Longpress daar doe ik niet aan, vergeet ik altijd sowieso,
En het Is naar mijn idee ook totaal niet sneller.

• Carlos0_0
DoubleDot schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:34:
[...]

Standaard voor clean installs dan? Geen idee, ik migreer gewoon altijd van iPhone naar iPhone...
Ik migreer ook altijd geen clean Install, maar kan mij al niet mer herinneren hoelang ik het huidige batterij icoontje zo al heb.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Carlos0_0 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:49:
Nou bijvoorbeeld als je de tijd in een tweede tijdzone moet weten?

• jdiezrequejo
Hier word ik wel enthousiast van! Hopelijk krijgen wij deze functionaliteiten van de Gezondheid app in het Nederlands ook snel.

[ Voor 5% gewijzigd door jdiezrequejo op 20-09-2026 20:24 ]

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-09 14:26
Hmmm... Sinds de update kan ik bij betalingen die via een QR code of tikkie lopen, niet meer gebruik maken van de Rabo of de ASN / SNS. De buttons staan op mijn scherm, maar dat is puur voor de sier. Geen enkele reactie verder. Behoorlijk irritant. Enige bekende mogelijkheid die mij nog rest. is volgens mij een soft reset.

Of heeft iemand een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 13:27
soskes schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:44:
Hmmm... Sinds de update kan ik bij betalingen die via een QR code of tikkie lopen, niet meer gebruik maken van de Rabo of de ASN / SNS. De buttons staan op mijn scherm, maar dat is puur voor de sier. Geen enkele reactie verder. Behoorlijk irritant. Enige bekende mogelijkheid die mij nog rest. is volgens mij een soft reset.

Of heeft iemand een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb?
Ik heb hetzelfde met ABN ABMRO. Knoppen doen niks.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik weet niet of het een iOS 27 issue is. Of een Instagram bug. Of een iPhone 18 Pro bug. :+
Maar merk dat wanneer ik foto’s in 16:9 verhouding maak om deze op een Instagram Story te plaatsen, deze niet selecteerbaar zijn.
Ook wanneer ik deze vanuit Photos app deel naar Instagram, blijft het op Processing staan. Foto’s in 4:3 lijken wel goed te gaan.

Meer die hier last van hebben?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Irritante CarPlay bug; tijdens inspreken van berichten luistert hij mij niet volledig af en de zinnen kloppen totaal niet. Wat ik ook probeer. Iemand dit ook?

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• Rivanov
Rivanov schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:58:
Ik weet niet of het een iOS 27 issue is. Of een Instagram bug. Of een iPhone 18 Pro bug. :+
Maar merk dat wanneer ik foto’s in 16:9 verhouding maak om deze op een Instagram Story te plaatsen, deze niet selecteerbaar zijn.
Ook wanneer ik deze vanuit Photos app deel naar Instagram, blijft het op Processing staan. Foto’s in 4:3 lijken wel goed te gaan.

Meer die hier last van hebben?
Deze foto’s hebben ook een streep door iCloud icon. Dus hij upload deze ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxHi7LxVaqunCwWZgqy-YcOJueU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0q0DkWEDz0RmJVZK9UswzeuE.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:07
Rivanov schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:17:
[...]

Deze foto’s hebben ook een streep door iCloud icon. Dus hij upload deze ook niet.

[Afbeelding]
Kijk je toevallig vanuit de Camera app naar de foto? Als ik dat doe zie ik ook iCloud icon met streep er door heen. Maar ga ik via de Photo's app dan begint ie gelijk met uploaden.

• Rivanov
Psql schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:22:
[...]

Kijk je toevallig vanuit de Camera app naar de foto? Als ik dat doe zie ik ook iCloud icon met streep er door heen. Maar ga ik via de Photo's app dan begint ie gelijk met uploaden.
Nee, dit is vanuit Photos app.

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:07
Rivanov schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:45:
[...]

Nee, dit is vanuit Photos app.
Ok, misschien dan inderdaad een 18 Pro bug ofzo. Met mijn 16 Pro Max met iOS 27 geen issues mee.

• remmuz
THE_BASE schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:59:
Irritante CarPlay bug; tijdens inspreken van berichten luistert hij mij niet volledig af en de zinnen kloppen totaal niet. Wat ik ook probeer. Iemand dit ook?
Gisteren geen last van (iOS 27, 16Pro). Maar het was ook een korte zin, iets van "ik denk dat ik rond 6 uur thuis ben, tot straks" en dat kwam precies zo over bij de ontvanger.

• Dorryflorry
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 25-09 07:28
Heeft iemand hier reeds ervaring met iOS27 op de iPhone 17 of Air reeks? Hoe doet deze het in vergelijking met iOS26?

Ik twijfel om deze te downloaden op de 17 Pro Max. Voornamelijk de batterijprestaties zijn voor mij het belangrijkst.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Dorryflorry schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:09:
Heeft iemand hier reeds ervaring met iOS27 op de iPhone 17 of Air reeks? Hoe doet deze het in vergelijking met iOS26?

Ik twijfel om deze te downloaden op de 17 Pro Max. Voornamelijk de batterijprestaties zijn voor mij het belangrijkst.
Doet het perfect op mijn Air. Maar ongetwijfeld ook op een gewone 17. iOS 27 in mijn ogen is echt een Snow Leopard update (voor de kenners >:) )

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Carlos0_0

Waarom zouden de batterij prestaties slechter worden?, en sowieso moet je wel updaten uiteindelijk.
Er zullen geen ios26 updates uitkomen meer voor de huidige modellen, aangezien 27 er is.

Je gaat dus dan met een enorm onveilig toestel lopen uiteindelijk.
Als je verder beetje onderzoek doet, niet eens zo gek veel.ios27 is een gefinetunende versie van 26.
Het loopt dus allemaal sneller / soepeler op elk toestel, dus voor de batterij is het ook beter.

17pm merk ik geen enkel verschil verder, batterij gaat even lang mee als voorheen.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

De eerste beta van iOS 27 was al beter dan alle iOS 26 versies. Dat zegt misschien genoeg?

Have you tried turning it off and on again?

• loeberce
  • Laatst online: 28-09 16:45
En er is nu ook een 27.2 Dev beta 2 uit.

• Dorryflorry
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 25-09 07:28
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:44:
[...]

De eerste beta van iOS 27 was al beter dan alle iOS 26 versies. Dat zegt misschien genoeg?
Op welk vlak? Gewoon qua gevoel of echt objectief vergeleken met data of benchmarks of dergelijke?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Dorryflorry schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:32:
[...]

Op welk vlak? Gewoon qua gevoel of echt objectief vergeleken met data of benchmarks of dergelijke?
Ik houd het niet bij, maar beter is het wel.

• Carlos0_0
[...]

Wees gewoon niet zo bang, je windows / linux / apple laptop moet je toch ook updaten :).
Doe je dat ook niet omdat die misschien langzamer wordt ?, het is de officiële versie gewoon updaten :).

• loeberce
  • Laatst online: 28-09 16:45
[...]

En met een telefoon van vorig jaar zal het verschil niet merkbaar zijn. Ik heb een 15 Pro en ik merk geen verschil (positief of negatief) op het gebied van performance of batterijgebruik

• Carlos0_0
loeberce schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:06:
[...]

En met een telefoon van vorig jaar zal het verschil niet merkbaar zijn. Ik heb een 15 Pro en ik merk geen verschil (positief of negatief) op het gebied van performance of batterijgebruik
Dat helemaal inderdaad, een telefoon 1 van jaar oud ga je niks aan verschil merken.
Maar in dit geval zelfs veel positieve geluiden van oudere mobiels van 12mini etc bijv, dan kan het op een toestel van 1 jaar oud niet ineens negatief zijn.

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:31
Welk device dan ook, de lijst van efficientie verbeteringen die in iOS27 zijn doorgevoerd is zo groot dat ik het bijzonder zou vinden als je er niets van merkt ten opzichte ven iOS26.
Volledige lijst met aanpassingen
  • Sneller laden van nieuwe opnames in Fotos, tot 70 procent sneller.
  • Sneller openen van de volledig scherm weergave vanuit de Fotos widget.
  • Sneller renderen van het tabblad Verzamelingen in Fotos.
  • Sneller starten met uploaden naar iCloud Fotos.
  • Snellere Camera start in de Energiestand.
  • Sneller recente camerafoto’s toevoegen in Berichten.
  • Snellere laadtijd van de startpagina in Safari.
  • Snellere webapp prestatie in Safari.
  • Snellere verwerking van JavaScript in Safari.
  • Sneller laden van berichten in Mail.
  • Sneller koppelen van HomeKit accessoires.
  • Snellere updates van slimme woonaccessoires.
  • Sneller laden van de Nu afspelen weergave in Muziek.
  • Snellere start van Apple Music afspelen.
  • Snellere bordvoorbeelden in Freeform.
  • Snellere gegevensupdates in de Gezondheid app.
  • Snellere start van workouts in de Fitness app.
  • Sneller bladeren door bestanden en snellere bestandsoverdracht in Files op iPadOS.
  • Snellere toegang tot de menubalk in iPadOS.
  • Sneller schakelen tussen vensters in iPadOS.
  • Sneller sluiten van vensters in iPadOS.
  • Snellere aanmaak van gebruikersaccounts in macOS.
  • Snellere mediaplayback in watchOS.
  • Snellere lancering van app extensies in watchOS.
  • Sneller opstarten en verbinding maken met wifi in visionOS.
  • Sneller wisselen van het vergrendelscherm.
  • Snellere app lanceringen, tot 30 procent sneller.
  • Snellere AirPlay verbindingen met Apple TV en HomePod.
  • Sneller bladeren door netwerkbestanden.
  • Snellere en betrouwbaardere NFC herkenning.
  • Snellere reactie van Spraakbediening in iOS.
  • Sneller in en uit Assistive Access en Guided Access modi.
  • Sneller PDF opslaan.
  • Snellere tekstherkenning in foto’s en documenten.
  • Sneller Rapid Return to Service.
  • Sneller laden van emoji en sticker toetsenborden.
  • Snellere indexering van Shortcuts en acties in Spotlight.
  • Snellere meertalige tekstverwerking voor handschrift in meerdere talen.
  • Snellere AirDrop transfers, tot 80 procent sneller.
  • Snellere ontdekking van AirDrop ontvangers.
  • Snellere toegang tot gedeelde content op iCloud.com.
https://www.appletips.nl/iphone-sneller-ios-27

[ Voor 88% gewijzigd door DNN!S op 24-09-2026 13:35 ]

• Carlos0_0
DNN!S schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:32:
Welk device dan ook, de lijst van efficientie verbeteringen die in iOS27 zijn doorgevoerd is zo groot dat ik het bijzonder zou vinden als je er niets van merkt ten opzichte ven iOS26.
Volledige lijst met aanpassingen
  • Sneller laden van nieuwe opnames in Fotos, tot 70 procent sneller.
  • Sneller openen van de volledig scherm weergave vanuit de Fotos widget.
  • Sneller renderen van het tabblad Verzamelingen in Fotos.
  • Sneller starten met uploaden naar iCloud Fotos.
  • Snellere Camera start in de Energiestand.
  • Sneller recente camerafoto’s toevoegen in Berichten.
  • Snellere laadtijd van de startpagina in Safari.
  • Snellere webapp prestatie in Safari.
  • Snellere verwerking van JavaScript in Safari.
  • Sneller laden van berichten in Mail.
  • Sneller koppelen van HomeKit accessoires.
  • Snellere updates van slimme woonaccessoires.
  • Sneller laden van de Nu afspelen weergave in Muziek.
  • Snellere start van Apple Music afspelen.
  • Snellere bordvoorbeelden in Freeform.
  • Snellere gegevensupdates in de Gezondheid app.
  • Snellere start van workouts in de Fitness app.
  • Sneller bladeren door bestanden en snellere bestandsoverdracht in Files op iPadOS.
  • Snellere toegang tot de menubalk in iPadOS.
  • Sneller schakelen tussen vensters in iPadOS.
  • Sneller sluiten van vensters in iPadOS.
  • Snellere aanmaak van gebruikersaccounts in macOS.
  • Snellere mediaplayback in watchOS.
  • Snellere lancering van app extensies in watchOS.
  • Sneller opstarten en verbinding maken met wifi in visionOS.
  • Sneller wisselen van het vergrendelscherm.
  • Snellere app lanceringen, tot 30 procent sneller.
  • Snellere AirPlay verbindingen met Apple TV en HomePod.
  • Sneller bladeren door netwerkbestanden.
  • Snellere en betrouwbaardere NFC herkenning.
  • Snellere reactie van Spraakbediening in iOS.
  • Sneller in en uit Assistive Access en Guided Access modi.
  • Sneller PDF opslaan.
  • Snellere tekstherkenning in foto’s en documenten.
  • Sneller Rapid Return to Service.
  • Sneller laden van emoji en sticker toetsenborden.
  • Snellere indexering van Shortcuts en acties in Spotlight.
  • Snellere meertalige tekstverwerking voor handschrift in meerdere talen.
  • Snellere AirDrop transfers, tot 80 procent sneller.
  • Snellere ontdekking van AirDrop ontvangers.
  • Snellere toegang tot gedeelde content op iCloud.com.
https://www.appletips.nl/iphone-sneller-ios-27
Sneller laden van nieuwe opnames in Fotos, tot 70 procent sneller.

Hoe bedoel je sneller laden van opnames, je klikt de foto of filmpje aan en het begint toch sowieso direct met spelen ?.

Sneller openen van de volledig scherm weergave vanuit de Fotos widget.

Gebruik geen foto widged

Sneller renderen van het tabblad Verzamelingen in Fotos.

Gebruik ik niet verzamelingen, heb hem zo ver mogelijk terug getimmerd naar foto app uit ios18 zover mogelijk.
Ik wil gewoon 1 lijst met je content en klaar.

Sneller starten met uploaden naar iCloud Fotos.
Upload geen foto's naar Icloud

Snellere Camera start in de Energiestand.

Batterijbesparende modes staat alleen aan, als de telefoon in de niet storen gaat voor het slapen gaan.
Dus ja dan maak niet echt een foto meer om die tijd :).

Sneller recente camerafoto’s toevoegen in Berichten.

Ik gebruik de berichten app niet, alles en iedereen gebruikt Whatsapp bij mij :).

Snellere laadtijd van de startpagina in Safari.
Snellere webapp prestatie in Safari.
Snellere verwerking van JavaScript in Safari.
Sneller laden van berichten in Mail.

Niks van gemerkt :)

Sneller koppelen van HomeKit accessoires.
Snellere updates van slimme woonaccessoires.
Sneller laden van de Nu afspelen weergave in Muziek.
Snellere start van Apple Music afspelen.
Snellere bordvoorbeelden in Freeform.

Gebruik ik niet :)

Snellere gegevensupdates in de Gezondheid app.

Merk ik totaal geen verschil

Snellere start van workouts in de Fitness app.

Ik start de workouts handmatig :)

Sneller bladeren door bestanden en snellere bestandsoverdracht in Files op iPadOS.

Ik gebruik bestanden app zo als niet op ios en IpadOs, sowieso al bijna niks met bestanden op deze devices.

Snellere toegang tot de menubalk in iPadOS.

Gebruik geen menubalk

Sneller schakelen tussen vensters in iPadOS.
Sneller sluiten van vensters in iPadOS.

Merk iets verschil misschien in de sluiten / openen. in zowel ios als ipadOs dan.

Snellere aanmaak van gebruikersaccounts in macOS.

Staat maar 1 account op de Mac :)

Snellere mediaplayback in watchOS.

Gebruik ik niet

[b]Snellere lancering van app extensies in watchOS.[/b
Sneller wisselen van het vergrendelscherm.

Wat bedoel je hiermee ?

Snellere AirPlay verbindingen met Apple TV en HomePod.

Ik heb geen Apple tv of Homepod

Sneller bladeren door netwerkbestanden.

Blader niet door netwerken/ bestanden op mijn telefoon / tablet.

Snellere en betrouwbaardere NFC herkenning.

Merk geen verschil gaat net zo snel als voorheen apple pay etc.

Snellere reactie van Spraakbediening in iOS.
Sneller in en uit Assistive Access en Guided Access modi.
Sneller PDF opslaan.
Snellere tekstherkenning in foto’s en documenten.

Gebruik ik allemaal niet :)

Sneller Rapid Return to Service.

Geen idee wat dit mag wezen

Sneller laden van emoji en sticker toetsenborden.

Ik gebruik geen emoji of sticker toetsenborden, alleen het apple toetsenbord :).
Verder laden de emoticons / stickers net zo snel :P.

Snellere indexering van Shortcuts en acties in Spotlight.

Snellere meertalige tekstverwerking voor handschrift in meerdere talen.

Is dat de spellingscontrole die nu werkt, ja dat merk ik dat je het nu kan verbeteren etc.

Snellere AirDrop transfers, tot 80 procent sneller.
Snellere ontdekking van AirDrop ontvangers.

Gebruik Airdrop zo goed als nooit

Snellere toegang tot gedeelde content op iCloud.com.

Er staat amper content bij mij op Icloud, op wat contacten / agenda na :).

Dus ja het kan prima dat je er amper tot niks van merkt, behalve dat het allemaal iets vlotter lijkt te openen / sluiten :P.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:07:
[...]

Hoe bedoel je sneller laden van opnames, je klikt de foto of filmpje aan en het begint toch sowieso direct met spelen ?.

Gebruik geen foto widged

Gebruik ik niet verzamelingen, heb hem zo ver mogelijk terug getimmerd naar foto app uit ios18 zover mogelijk.

Batterijbesparende modes staat alleen aan, als de telefoon in de niet storen gaat voor het slapen gaan.

Ik gebruik de berichten app niet, alles en iedereen gebruikt Whatsapp bij mij :).

Sneller bladeren door bestanden en snellere bestandsoverdracht in Files op iPadOS.

Ik gebruik bestanden app zo als niet op ios en IpadOs, sowieso al bijna niks met bestanden op deze devices.

Gebruik geen menubalk

Merk iets verschil misschien in de sluiten / openen. in zowel ios als ipadOs dan.

Gebruik ik niet

Wat bedoel je hiermee ?

Sneller PDF opslaan.

Ik gebruik geen emoji of sticker toetsenborden, alleen het apple toetsenbord :).

Is dat de spellingscontrole die nu werkt, ja dat merk ik dat je het nu kan verbeteren etc.

Dus ja het kan prima dat je er amper tot niks van merkt, behalve dat het allemaal iets vlotter lijkt te openen / sluiten :P.
Good for you!

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:31
Carlos0_0 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:07:
[...]

Gebruik geen foto widged

Gebruik geen menubalk

Gebruik ik niet

Wat bedoel je hiermee ?

Sneller PDF opslaan.

Iemand verveelt zich volgens mij :p En van de regel met HomeKit tot de regel met Freeform heb je je er te makkelijk mee afgemaakt, nu willen we ook dat je regel voor regel een evaluatie geeft 😎

[ Voor 3% gewijzigd door DNN!S op 24-09-2026 14:37 ]

• TheKerremenke
@Carlos0_0 Wow. Was je 17.00 aan het zoeken of deed je dit in je eigen tijd? Recstep voor de reactie. :(:) :+

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Carlos0_0
TheKerremenke schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:49:
@Carlos0_0 Wow. Was je 17.00 aan het zoeken of deed je dit in je eigen tijd? Recstep voor de reactie. :(:) :+
Dat was 5 min werk hoor, even kopiëren en plakken :P.
En dan onder elke regel, of na een paar regels iets typen :+ .

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

-verkeerde topic-

[ Voor 93% gewijzigd door MeesterBas op 24-09-2026 20:30 ]

Runner-up Community Awards 2025 - Hoogst gewaardeerde forumpost

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-09 13:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nou ik kan jullie vertellen wat een ongelofelijk verschil in snelheid tussen iOS18.x en 27 op een iPhone 16e (max battery 100%). :+

Ik heb alleen nog al veel witte app icoontjes als ik darkmode ben, hoe los ik dit op?

* Falcon is eindelijk over naar glass

[ Voor 31% gewijzigd door Falcon op 25-09-2026 07:21 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Carlos0_0
Veel witte icoontjes heb je dan wel dark modes aan ?,mij mij is geen enkel icoontje wit.
Misschien een wit stukje zoals bij Telegram of IMDB, maar geen heel wit icoontje.

Misschien eens wisselen tussen licht of getint, en dan terug naar dark modes ?.

Steps to Change Icon ColorsGo to your Home Screen.Touch and hold the background until the apps begin to jiggle.Tap Edit at the top of the screen, then choose Customize.

• Rob Voets
Falcon schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 06:30:
Nou ik kan jullie vertellen wat een ongelofelijk verschil in snelheid tussen iOS18.x en 27 op een iPhone 16e (max battery 100%). :+

Ik heb alleen nog al veel witte app icoontjes als ik darkmode ben, hoe los ik dit op?

* Falcon is eindelijk over naar glass
Ik maak daarvoor met de Opdrachten app een opdracht die de betreffende app opent met dezelfde naam en een passend icoontje. Die zet ik op het scherm en de originele app verwijder ik van het scherm.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-09 13:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Carlos0_0 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:14:
Veel witte icoontjes heb je dan wel dark modes aan ?,mij mij is geen enkel icoontje wit.
Misschien een wit stukje zoals bij Telegram of IMDB, maar geen heel wit icoontje.

Misschien eens wisselen tussen licht of getint, en dan terug naar dark modes ?.

Steps to Change Icon ColorsGo to your Home Screen.Touch and hold the background until the apps begin to jiggle.Tap Edit at the top of the screen, then choose Customize.
Dat was het! Even met screenshots (het kwastje linksboven):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9pOoW3PjJZqCY6-RYT-DLLtlSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvdGwH7Drnq6j2dz3LXsCc1G.jpg?f=fotoalbum_large

Pas aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVnm2ZPPAAdAVrfZZYuEnPQeMgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9C8JVnIXDXaCs8QCHNoPfrRv.jpg?f=fotoalbum_large

Van standaard naar donker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dScorCp7GQN5g1ti9H4PsHms_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ovdo01FTpJh7AqlGzmLDRsNR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Falcon op 25-09-2026 11:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Marc14021970
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03:54
Wanneer ik in IOS27 op mijn iphone 18 pro max, in het vergrendelscherm ben, waar de tijd dus in het groot staat. Als ik daar op het camera icoon onderaan rechts druk, dan gaat er een groen lampje in het dynamisch eiland aan, maar de camera app opent niet. Is dit een bug in IOS27?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Marc14021970 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:50:
Wanneer ik in IOS27 op mijn iphone 18 pro max, in het vergrendelscherm ben, waar de tijd dus in het groot staat. Als ik daar op het camera icoon onderaan rechts druk, dan gaat er een groen lampje in het dynamisch eiland aan, maar de camera app opent niet. Is dit een bug in IOS27?
Wellicht. Bij mij werkt het wel. Al eens een herstart van de iPhone gedaan?

• Marc14021970
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:35:
[...]

Wellicht. Bij mij werkt het wel. Al eens een herstart van de iPhone gedaan?
Ja, maar het helpt niet. Ik vermoed dat de camera app op de achtergrond opent omdat een groen lampje aan gaat in het dynamisch eiland.

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 22:35
Altijd die stomme opslag van mij iPhone 11 Pro 64GB dat ik iOS 27 niet kon installeren. Maar ik heb de oplossing! Ik heb voor de vrouw een iPhone 18Pro Max 512 GB gekocht en haar 11 leeggehaald en daarop mijn backup gezet met iOS27. Toen mijn 11 Pro leeggehaald en haar 11 ernaast gelegd om over te zetten en nu iOS 27 draait als een zonnetje op de 11 Pro _/-\o_

• remmuz
Starscreamer schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:37:
Altijd die stomme opslag van mij iPhone 11 Pro 64GB dat ik iOS 27 niet kon installeren. Maar ik heb de oplossing! Ik heb voor de vrouw een iPhone 18Pro Max 512 GB gekocht en haar 11 leeggehaald en daarop mijn backup gezet met iOS27. Toen mijn 11 Pro leeggehaald en haar 11 ernaast gelegd om over te zetten en nu iOS 27 draait als een zonnetje op de 11 Pro _/-\o_
Hoeveel is er nu nog beschikbaar van de 64GB?

• remmuz
Marc14021970 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:50:
Opent de camera wel als je de camera control button gebruikt?

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 22:35
remmuz schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:45:
[...]

Hoeveel is er nu nog beschikbaar van de 64GB?
2 GB maar ik hou meer over op iOS 27 dan ik had op iOS26 en toestel is nu een pak sneller.

• Marc14021970
remmuz schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:48:
[...]

Opent de camera wel als je de camera control button gebruikt?
Ja, dan opent de camera wel gewoon. Enkel via het icoon onderaan rechts op het vergrendelscherm opent hij niet. Groene led in het dynamisch eiland licht wel op als ik het icoon camera druk, maar krijg dus niks van de camera te zien.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:20
Marc14021970 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:52:
[...]

Ja, dan opent de camera wel gewoon. Enkel via het icoon onderaan rechts op het vergrendelscherm opent hij niet. Groene led in het dynamisch eiland licht wel op als ik het icoon camera druk, maar krijg dus niks van de camera te zien.
En als je die snelkoppeling eens verwijdert en opnieuw toevoegt? Dus je vergrendel scherm aanpassen, camera icoon verwijderen, opslaan en vervolgens weer toevoegen?

Zucht...

• Marc14021970
SgtElPotato schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:50:
[...]

En als je die snelkoppeling eens verwijdert en opnieuw toevoegt? Dus je vergrendel scherm aanpassen, camera icoon verwijderen, opslaan en vervolgens weer toevoegen?
Dan werkt het nog niet. Wat wel werkt is de camera snelkoppeling in het bedieningspaneel. Als ik daarom druk opent de camera wel.

• SgtElPotato
Marc14021970 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:19:
[...]

Dan werkt het nog niet. Wat wel werkt is de camera snelkoppeling in het bedieningspaneel. Als ik daarom druk opent de camera wel.
Vreemd, heb net ff wat geprobeerd maar op welke manier dan ook werkt het.

Ik denk dat de laatste optie is een backup maken, toestel herstellen en backup terug zetten. Rare software bug gok ik..

Zucht...

• Marc14021970
SgtElPotato schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:37:
[...]

Vreemd, heb net ff wat geprobeerd maar op welke manier dan ook werkt het.

Ik denk dat de laatste optie is een backup maken, toestel herstellen en backup terug zetten. Rare software bug gok ik..
Inderdaad, het enige wat ik zie gebeuren wanneer ik op de camera snelkoppeling druk op het vergrendelscherm is het groene ledje in het dynamisch eiland. Het is niet erg, misschien dat het in een latere IOS versie wel terug werkt.

• SgtElPotato
Marc14021970 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:56:
[...]

Inderdaad, het enige wat ik zie gebeuren wanneer ik op de camera snelkoppeling druk op het vergrendelscherm is het groene ledje in het dynamisch eiland. Het is niet erg, misschien dat het in een latere IOS versie wel terug werkt.
Er komt sowieso een update volgende week: https://www.phonearena.com/news/apple-will-disseminate-iphone-18-pro-bug-fix-next-week_id183590

Misschien fixed het jouw bug ook wel.

Zucht...

• Marc14021970
Ok, bedankt voor de info. Ik laat het weten als de update het probleem heeft opgelost.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Hier iPhone 17 van mijn moeder die maar steeds niet wilde updaten naar iOS 27. Steeds een foutmelding met ‘update mislukt’. Die melding kwam steeds nadat status ‘update aangevraagd’ was. Opslag was het probleem niet. Uiteindelijk de telefoon aan Mac mini gehangen en zo geupdate. Was zo gepiept. Iemand een idee wat hier fout is gegaan? iPhone 17 van mijn vader zat op zelfde wifi netwerk en die updatete wel gewoon.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 15:32
austin_77 schreef op zondag 27 september 2026 @ 00:02:
Hier iPhone 17 van mijn moeder die maar steeds niet wilde updaten naar iOS 27. Steeds een foutmelding met ‘update mislukt’. Die melding kwam steeds nadat status ‘update aangevraagd’ was. Opslag was het probleem niet. Uiteindelijk de telefoon aan Mac mini gehangen en zo geupdate. Was zo gepiept. Iemand een idee wat hier fout is gegaan? iPhone 17 van mijn vader zat op zelfde wifi netwerk en die updatete wel gewoon.
Geheugen??

Bing

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Ik schreef al dat opslag het probleem niet was 😉

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 06:46
Kom er net achter dat je voor Carplay Siri nodig hebt. Waarom is dat in 2026 ? Gebruik Siri nooit in de auto.

Ondanks alle AI hype uit Cupertino, vind ik het nog steeds de meest nutteloze feature van een iPhone, dus probeer het zo veel mogelijk uit te zetten, ook om opslagruimte te sparen. Een lokale LLM van ~24 GB op 256 GB voor iets wat je niet wilt gebruiken is fout. In iOS 26 kon je het nog echt uit zetten. Met wat tweaks (Siri settings zelf, en Screentime) zit ik nu op 7 GB.

[ Voor 24% gewijzigd door loekf2 op 27-09-2026 13:53 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 17 Pro 256GB | iPad Pro M5 11" 256GB 5G | AW Series 12 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Carlos0_0
loekf2 schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:51:
Kom er net achter dat je voor Carplay Siri nodig hebt. Waarom is dat in 2026 ? Gebruik Siri nooit in de auto.

Ondanks alle AI hype uit Cupertino, vind ik het nog steeds de meest nutteloze feature van een iPhone, dus probeer het zo veel mogelijk uit te zetten, ook om opslagruimte te sparen. Een lokale LLM van ~24 GB op 256 GB voor iets wat je niet wilt gebruiken is fout. In iOS 26 kon je het nog echt uit zetten. Met wat tweaks (Siri settings zelf, en Screentime) zit ik nu op 7 GB.
Waarschijnlijk omdat je telefoon niet mag bedienen tijdens het rijden, dus je kan het wel kan doen met spraak besturing.

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:24
Dat is al heel lang zo en waarschijnlijk is dat altijd al zo geweest.

In 2018 kreeg ik een iPhone van de zaak. Daarmee kon ik mooi Carplay mee gebruiken in de auto. Totdat ik zakelijke e-mail op mijn telefoon wilde.

Dat kon, maar toen werd er wel MDM uitgerold, waarbij Siri werd geblokkeerd. Resultaat: geen Carplay meer.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• THE_BASE
  • Niet online

Je vindt zelf vast van niet, maar als je zo bezig bent met een beetje opslagbesparing, heb je dan niet de verkeerde iPhone of überhaupt een verkeerde smartphone gekocht?

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-09 14:05
Geen idee als dit de juiste plek is maar zit met een klein issue. We hebben een iPad Pro M4. Deze is ingelogged via mijn account. De kinderen gebruiken hem ook. Ze bellen dan ook regelmatig met FaceTime naar vriendjes tijdens het spelen. Echter moet ik dan telkens mijn account doorgeven. En krijg ik ook telkens de inkomende telefoon gesprekken op iPad, iPhone, Garmin watch, …

Wat is beste manier om dit te scheiden? Hoef deze meldingen niet.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 06:46
THE_BASE schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:18:
[...]

Je vindt zelf vast van niet, maar als je zo bezig bent met een beetje opslagbesparing, heb je dan niet de verkeerde iPhone of überhaupt een verkeerde smartphone gekocht?
Ik kwam altijd weg met 256 GB, maar de volgende wordt zeker 512 GB, over 2 jaar.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 17 Pro 256GB | iPad Pro M5 11" 256GB 5G | AW Series 12 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
frye schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:54:
Geen idee als dit de juiste plek is maar zit met een klein issue. We hebben een iPad Pro M4. Deze is ingelogged via mijn account. De kinderen gebruiken hem ook. Ze bellen dan ook regelmatig met FaceTime naar vriendjes tijdens het spelen. Echter moet ik dan telkens mijn account doorgeven. En krijg ik ook telkens de inkomende telefoon gesprekken op iPad, iPhone, Garmin watch, …

Wat is beste manier om dit te scheiden? Hoef deze meldingen niet.
Een aparte iPad voor de kinderen kopen. Geen grap.

Een iPad kent geen vorm van ondersteuning voor meerdere gebruikers.

• Carlos0_0
loekf2 schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:01:
[...]

Ik kwam altijd weg met 256 GB, maar de volgende wordt zeker 512 GB, over 2 jaar.
Ik kom nog meer dan prima weg met 256gb, op het moment nog 132,47gb over.
Echter staat er nog 52,36gb in de verwijderde items van de foto app, welke aankomende dagen verwijderd worden.
Dus ja dan heb ik nog 184 bijna 185gb over.

Ik verwijder elk jaar al mijn foto’s van de telefoon, net voor de iOS update zeg maar.
Ik laat wellicht net de laatste vakantie foto’s staan, die in de zomer gemaakt zijn. De rest gaat allemaal weg.
De foto’s staan toch al elders opgeslagen, dus ja kan het meeste kan ook wel van de telefoon af(terug kijken doe ik toch bijna nooit).
Het zelfde voor whatsapp, alle gesprekken gaan weg met inhoud van foto’s etc, dit ruimt heel erg veel op uiteindelijk.

Als je alles altijd wil blijven bewaren, ja dan heb je meer opslag nodig of cloud opslag.

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:30:
[...]

Ik kom nog meer dan prima weg met 256gb, op het moment nog 132,47gb over.
Echter staat er nog 52,36gb in de verwijderde items van de foto app, welke aankomende dagen verwijderd worden.
Dus ja dan heb ik nog 184 bijna 185gb over.

Ik verwijder elk jaar al mijn foto’s van de telefoon, net voor de iOS update zeg maar.
Ik laat wellicht net de laatste vakantie foto’s staan, die in de zomer gemaakt zijn. De rest gaat allemaal weg.
De foto’s staan toch al elders opgeslagen, dus ja kan het meeste kan ook wel van de telefoon af(terug kijken doe ik toch bijna nooit).
Het zelfde voor whatsapp, alle gesprekken gaan weg met inhoud van foto’s etc, dit ruimt heel erg veel op uiteindelijk.

Als je alles altijd wil blijven bewaren, ja dan heb je meer opslag nodig of cloud opslag.
Ik kom zelfs nog prima weg met 128 GB, momenteel nog 50 GB over. Ik gebruik mijn telefoon al 4 jaar alweer en verwijder ook niet zoveel dingen tussentijds

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb net mijn backup 11 promax geupdate naar ios 27 en die zit nu, ondanks dat ik vrij zuinig om ga met data en apps toch wel echt aan zijn max met 64GB.

Maar kan me voorstellen dat, als je beetje zuinig bent met 128Gb, dat waarschijnlijk nog behoorlijk tijdje mee kan.

PC Specs

• THE_BASE
  • Niet online
Hier 73GB in gebruik van de 256GB. Veelal aan cache en iOS. Download al jaren zelden een nieuwe app.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 13:06
Hier een Ipad pro m5 512GB. Maar moet hem wel schoonhouden 1 keer in het jaar. Knal ik de foto's van het gezin naar de backup en gooi ik ze uit de iCloud. Hier is ongeveer nog 300Gb vrij. Maar de iCloud is hier het probleem met 200Gb beschikbaar probeer ik deze altijd naar 50% terug te dringen. iCloud is een sync service en geen Backup dus die houden we klein.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
Skywalker27 schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:56:
Hier een Ipad pro m5 512GB. Maar moet hem wel schoonhouden 1 keer in het jaar. Knal ik de foto's van het gezin naar de backup en gooi ik ze uit de iCloud. Hier is ongeveer nog 300Gb vrij. Maar de iCloud is hier het probleem met 200Gb beschikbaar probeer ik deze altijd naar 50% terug te dringen. iCloud is een sync service en geen Backup dus die houden we klein.
In realiteit is cloud natuurlijk een prima backup en i.i.g. een stuk beter dan een thuisoplossing.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 13:06
giantgiantus schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:21:
[...]

In realiteit is cloud natuurlijk een prima backup en i.i.g. een stuk beter dan een thuisoplossing.
iCloud zeker niet voor je foto's als je je foto's delete zijn ze ook uit de iCloud. Nu heb je gelukkig nog een prullebak sinds een paar versies maar dat is voor sommigen onder ons een harde les geweest. En met de gedeelde bibliotheek is het direct weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Skywalker27 op 28-09-2026 09:51 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
Skywalker27 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:50:
[...]

iCloud zeker niet voor je foto's als je je foto's delete zijn ze ook uit de iCloud. Nu heb je gelukkig nog een prullebak sinds een paar versies maar dat is voor sommigen onder ons een harde les geweest. En met de gedeelde bibliotheek is het direct weg.
Een backup is toch een copy van wat je lokaal hebt? Als je dingen verwijderd is het logisch dat die ook uit je backup gaat want dat is een copy van lokaal?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:57:
[...]

Een backup is toch een copy van wat je lokaal hebt? Als je dingen verwijderd is het logisch dat die ook uit je backup gaat want dat is een copy van lokaal?
Een backup is een kopie van bepaald moment, waar je naar terug kunt keren. Met iCloud heb je dat niet, dat synchroniseert. Ondanks dat het een prima 'backup' is voor de meeste mensen, garandeert het nooit dat iets dat kwijt is ook terug te halen is.

• Rivanov
Skywalker27 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:50:
[...]

Daarom gebruik ik Parachute om zowel m'n iCloud Drive als iCloud Photos te backuppen. In dit geval naar mijn NAS. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anfAhYeeipux_uBrlsdWJUaCdOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a3mtBbMrzuAvnLg36ntBe0vz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q_jyFKdtmRidBDsfu-_5y5pINQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G8aAwXcsw5CALKPXprUZUzi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rivanov op 28-09-2026 10:52 ]

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09
Ik heb sinds kort het rare probleem dat continuity nog maar één kant op werkt: als ik iets copy op mijn Mac kan ik het wel pasten op mijn iPhone, maar andersom niet. Meer mensen die dit hebben? Ik draai iOS 27 en MacOS 27.

omniscale.nl

• Carlos0_0
Nog nooit gebruikt eigenlijk(Of nodig gehad), dus ik zou het dan eens moeten proberen.
Gaat alleen niet nu op het werk :).

• TheKerremenke
posttoast schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:18:
Ik heb sinds kort het rare probleem dat continuity nog maar één kant op werkt: als ik iets copy op mijn Mac kan ik het wel pasten op mijn iPhone, maar andersom niet. Meer mensen die dit hebben? Ik draai iOS 27 en MacOS 27.
Vanochtend nog gebruikt. Copy van iPhone, paste op de Mac (beide 27.)

• Donstil
  • Niet online

Donstil

iOS 27.0.1 is uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3pSmfuyule0M2XE_r_PbdjDKfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LSH6eLzqdGcmEhjzw9VJM7uy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door Donstil op 28-09-2026 19:09 ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
iOS en iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS of iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!