WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Advies gevraagd bij slechte ICT beheerder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• qtpie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:23
Ik werk in de semi-publieke sector bij een organisatie met een paar duizend medewerkers. Het gaat om een samenwerkingsverband waarbij de ICT infra centraal geregeld wordt door een extern bedrijf. Elke dochterorganisatie heeft vervolgens een eigen beheerder voor de kleine dingen.

Als voormalig systeembeheerder kom ik hier werken en ik merk dat de ICT aan alle kanten kut is. Ik ben hier geen systeembeheerder dus ik kan niet achter de schermen kijken, en ik wil niet teveel in detail treden om de anonimiteit te waarborgen.

Het gaat om een hele standaard microsoft cloudomgeving met wat simpele externe applicaties achter de SSO. Er zijn veel storinkjes die dagen of weken duren die op mij vrij eenvoudig overkomen. Via via hoor ik dan dat het bij het externe bedrijf paniek in de tent is. Ook zijn er bepaalde security keuzes gemaakt zoals 'buitenlandse' ip adressen blokkeren, die helemaal niet tot extra security leiden maar mij wel gedoe opleveren. Laatst raakt de account van een collega 'kwijt' of zijn er andere problemen met accounts die voor mij voelen als een bedrijf waar processen niet geautomatiseerd of gestandaardiseerd zijn en een stagiar met vinkjes aan het rommelen is. Klap op de vuurpijl is dat de lokale systeembeheerders allemaal volledige rechten op alle accounts van de hele moederorganisatie hebben, want dat was ooit handig ofzo.

Er wordt al jaren steen en been geklaagd door de werkvloer maar inmiddels wordt deze situatie als 'normaal' ervaren. De higher-ups hebben geen idee van ICT en doen er niks mee. Wie heeft advies hoe je als eenvoudige medewerker binnen een organisatie hier toch iets mee gedaan kan krijgen bij de higher ups?(lees: een ander bedrijf inhuren). Want het is bloedirritant als de spullen waar je dagelijks mee werkt het niet goed doen, als je weet dat het beter kan. Ik heb het wel proberen aan te kaarten maar niemand heeft hier natuurlijk zin in, want ICT is niet sexy in deze hoek.

Weet niet of dit het juiste subforum is, leek mij het meest in de buurt komen.

Alle reacties

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beetje herkenbaar. Maar als je een andere rol hebt in de huidige baan, dan kun je informeel je 'oude' kennis van stal halen en ergens aankaarten, maar omdat het niet je verantwoordelijkheid is, kan je manager (of management laag) daar naar eigen keuze (n)iets mee doen. Of als je pech hebt en zeggen: bemoei je met je eigen zaken. Alles valt of staat met je contacten, de welwillendheid om te luisteren en hoe strak formeel zaken lopen. Als dat heel formeel is, dan praat je tegen een blok beton.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:13
Het enige wat ik me kan voorstellen wat zin kan hebben, zonder er zelf al teveel bij betrokken te raken, is de OR/MR erop attent te maken, wellicht kunnen zij er iets mee.

Als je er zelf mee aan de slag gaat, denk ik dat je al snel tegen allerlei onwil aan gaat lopen.

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je vooral niet te druk om maken, want je hebt er geen invloed op. Semi overheid, dus de boel zal aanbesteed zijn en die contracten duren een aantal jaren. Kun je niet zomaar vanaf. Bovendien is het risico uitbesteed, dus niet aan je werkgever om op te lossen.
Kwaliteit van kennis en dienstverlening kan prima een issue zijn. Dat stel je onder de afgesloten contract voorwaarden en SLA aan de kaak indien nodig. Maar ook dat is niet jouw taak.

Als je echt dingen wilt weten: vraag inkoop of ICT wie er Service Manager is vanuit je werkgever, danwel er over de contracten gaat. Die kunnen je dingen uitleggen en verklaren.

My 2ct: iemand heeft bij opstellen pakket van eisen van de aanbesteding al zitten slapen, of is puur op basis van kosten gedaan en niet verder gekeken.
Hoe dan ook ligt het probleem ongetwijfeld aan twee kanten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:39
Gedetailleerd logboek bijhouden van alle incidenten, tijd dat het duurde om het op te lossen, impact op de organisatie, en zou feitelijk mogelijk wat je denkt dat er aan de hand was en hoe het opgelost kon worden.
Daarnaast uitzoeken hoe de SLA in elkaar zit. Mochten zaken niet volgens SLA opgelost worden, dit duidelijk registreren.

Als je dan een hele lijst hebt, met die lijst naar management gaan. En niet klagen, maar feitelijk onderbouwen hoe de situatie is, wat de (financiële) impact is etc.

Kern is, zo feitelijk mogelijk houden. Anders sta je te boek als klager en daar kunnen ze niets mee.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:23

3DDude

I void warranty's

Ik zou dit niet doen:

Klap op de vuurpijl is dat de lokale systeembeheerders allemaal volledige rechten op alle accounts van de hele moederorganisatie hebben, want dat was ooit handig ofzo.

Maar als die pipo toegang tot de hele toko heeft, is kijken (PIM zal wel niet ingeregeld zijn) wat er allemaal in de logs en in de M365 tenant staat ingesteld. Even vriendjes worden met die lokale beheerder en een uurtje samen kijken.

Dat is ervanuitgaande dat je de problematiek wil kunnen inschatten...

Be nice, You Assholes :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40
BytePhantomX schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 01:13:
Gedetailleerd logboek bijhouden van alle incidenten, tijd dat het duurde om het op te lossen, impact op de organisatie, en zou feitelijk mogelijk wat je denkt dat er aan de hand was en hoe het opgelost kon worden.
Daarnaast uitzoeken hoe de SLA in elkaar zit. Mochten zaken niet volgens SLA opgelost worden, dit duidelijk registreren.
Als dat t werk van OP niet is, dan is dat wel ff een investering van tijd die niet de bedoeling is.

Liege, liege, liegebeest!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:25
Checken of het bedrijf zou moeten gaan voldoen aan NIS2. Indien ja, dit eens subtiel opperen bij management. ‘Goh wel veel IT bedreigingen tegenwoordig, werken wij wel veilig genoeg?’. Daarna iets fluisteren mbt bestuurlijke aansprakelijkheid.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:37

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

qtpie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:32:
Ik werk in de semi-publieke sector bij een organisatie met een paar duizend medewerkers. Het gaat om een samenwerkingsverband waarbij de ICT infra centraal geregeld wordt door een extern bedrijf. Elke dochterorganisatie heeft vervolgens een eigen beheerder voor de kleine dingen.

Als voormalig systeembeheerder kom ik hier werken en ik merk dat de ICT aan alle kanten kut is. Ik ben hier geen systeembeheerder dus ik kan niet achter de schermen kijken, en ik wil niet teveel in detail treden om de anonimiteit te waarborgen.

Het gaat om een hele standaard microsoft cloudomgeving met wat simpele externe applicaties achter de SSO. Er zijn veel storinkjes die dagen of weken duren die op mij vrij eenvoudig overkomen. Via via hoor ik dan dat het bij het externe bedrijf paniek in de tent is. Ook zijn er bepaalde security keuzes gemaakt zoals 'buitenlandse' ip adressen blokkeren, die helemaal niet tot extra security leiden maar mij wel gedoe opleveren. Laatst raakt de account van een collega 'kwijt' of zijn er andere problemen met accounts die voor mij voelen als een bedrijf waar processen niet geautomatiseerd of gestandaardiseerd zijn en een stagiar met vinkjes aan het rommelen is. Klap op de vuurpijl is dat de lokale systeembeheerders allemaal volledige rechten op alle accounts van de hele moederorganisatie hebben, want dat was ooit handig ofzo.

Er wordt al jaren steen en been geklaagd door de werkvloer maar inmiddels wordt deze situatie als 'normaal' ervaren. De higher-ups hebben geen idee van ICT en doen er niks mee. Wie heeft advies hoe je als eenvoudige medewerker binnen een organisatie hier toch iets mee gedaan kan krijgen bij de higher ups?(lees: een ander bedrijf inhuren). Want het is bloedirritant als de spullen waar je dagelijks mee werkt het niet goed doen, als je weet dat het beter kan. Ik heb het wel proberen aan te kaarten maar niemand heeft hier natuurlijk zin in, want ICT is niet sexy in deze hoek.

Weet niet of dit het juiste subforum is, leek mij het meest in de buurt komen.
Met alle respect. Respectloos, niet nodig.

Als jij de redenen niet weet waarom een range ip adressen is geblokkeerd dan is dit puur schoppen waar je kan, wellicht zijn er legio aanvallen geweest vanuit een bepaald AS block? Weet jij veel. En zo zie ik meer opmerkingen waar je schopt waar je maar kan zonder dat je wellicht achtergronden weet waarom bepaalde dingen zijn als ze zijn.

Kun je meer technische achtergrond informatie geven wat er precies mis gaat want je houd het heel erg op de vlakte.

Let op : Dit is geen aanval op jou, maar puur een analyse van wat ik lees, wellicht heb je het ook wel in hoge emotie gepost.

Dus probeer meer info te krijgen, log incidenten, kijk naar SLA's en ga dan onderbouwd het gesprek aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 09-06-2026 11:52 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• martijnenco
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:52:
[...]

Met alle respect. Het klinkt een beetje alsof je zelf heel veel van IT denkt te weten maar stiekem ben je maar oom harry die op verjaardagen een beetje stoer doet.
Let op : Dit is geen aanval op jou, maar puur een analyse van wat ik lees, ...
Met alle respect en dan vervolgends iemand uitmaken voor oom Harry en stoerdoenerij. Ja dit lijkt mij op een persoonlijke aanval en wat ook nog eens helemaal niets bijdraagt aan de vraag van qtpie.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:30
Ik begrijp de frustratie maar het is niet jouw werk om IT beter te stroomlijnen. Ondervind je hinder of kun je zelfs bepaalde taken niet uitvoeren met het huidige beleid? Doorspelen naar je manager.

Escaleren en loslaten

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Stap naar je afdeling servicemanagement of contractmanagement, dat zijn de partijen binnen je organisatie die hier over gaan.

Overigens, is bekend welke mate van dienstverlening en SLA's afgesproken is? Je hebt het over storinkjes die dagen of weken duren, maar als er voor bepaalde prio's een oplostijd van een maand afgesproken is, dan kun je er veel van vinden maar ook niet meer dan dat...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:05
Liegebeest schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 05:12:
[...]

Als dat t werk van OP niet is, dan is dat wel ff een investering van tijd die niet de bedoeling is.
Ik zou ook terughoudend zijn: je gaat wellicht tijd investeren in iets wat je werk niet is, waardoor je eigen werk er onder lijdt. En dat is dan jouw probleem.
Balletje opgooien bij je leidinggevende: hoe kijkt die er naar, en als die het nuttig vindt dat je er tijd in steekt (ipv je eigen werk), dan is dat zijn/haar call. En heb je ook de rugdekking.

Overigens wel benieuwd wat jouw functie is @qtpie . Zit het dicht tegen IT aan, of ben je 'gewoon' een eindgebruiker?

[ Voor 9% gewijzigd door MisterMailman op 09-06-2026 08:31 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

alleen maar klagen zonder actie zal ook niets veranderen. eigenlijk wil je weten wat het de organisatie kost versus wat een verbeterde situatie kan opleveren. en dat overbrengen aan stake holders.
er vanuitgaande dat kostenbesparing en service verbetering aantrekkelijk gevonden wordt.

d:)b :henk d:)b

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:39

Metalfreak

Hoije woh!

Het is vaak makkelijk roepen vanaf de zijlijn, maar er zijn vaak keuzes gemaakt die meer met (kantoor)politiek te maken hebben dan met de praktische gang van zaken. Zolang je niet de achtergrond van bepaalde keuzes weet kom je mij ook een beetje over als de betweterige oom om eerlijk te zijn.

En dit:
Ook zijn er bepaalde security keuzes gemaakt zoals 'buitenlandse' ip adressen blokkeren, die helemaal niet tot extra security leiden maar mij wel gedoe opleveren.
is helemaal een "ik vind het lastig, dus ik wil dat dit voor mij aangepast wordt" verhaal. Daar is diegene zich vast heel erg van bewust dat het lastig kan zijn, maar sprekende vanuit een organisatie waar vanuit wij dit ook standaard doen snap ik de reden hierachter heel goed. Het is ook niet de bedoeling dat jij je werk vanuit Spanje gaat doen natuurlijk, tenzij dit vanuit een vastgesteld beleid wel toegestaan is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
niet jouw werk, niet jouw baan. als je je daar druk over blijft maken krijg je links of rechtsom de rekening gepresenteerd. zoek een andere baan.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

PetervdM schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:58:
niet jouw werk, niet jouw baan. als je je daar druk over blijft maken krijg je links of rechtsom de rekening gepresenteerd. zoek een andere baan.
Och, ik struikel wel vaker over verbeterpunten in een organisatie. Die vallen niet allemaal onder mijn verantwoordelijkheid, maar ik ga als ik ze tegenkom wel even een gesprek aan met de partij die dáár wel verantwoordelijk voor is. Vaak is men niet eens op de hoogte van een verbeterpunt, en worden de afgegeven signalen gewaardeerd.

Het advies om maar een andere baan te gaan zoeken, als iemand zich druk maakt om verbeterpunten is ook wel wat overdreven, niet?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Andere werkgever zoeken waar het wel beter is geregeld?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• qtpie
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:52:
[...]

Met alle respect. Het klinkt een beetje alsof je zelf heel veel van IT denkt te weten maar stiekem ben je maar oom harry die op verjaardagen een beetje stoer doet. (Dit kan ook komen doordat je vanwege anonimiteit veel weglaat, al kan ik niet begrijpen waarom je dan niet technisch wat meer info geeft).

Als jij de redenen niet weet waarom een range ip adressen is geblokkeerd dan is dit puur schoppen waar je kan, wellicht zijn er legio aanvallen geweest vanuit een bepaald AS block? Weet jij veel. En zo zie ik meer opmerkingen waar je schopt waar je maar kan zonder dat je wellicht achtergronden weet waarom bepaalde dingen zijn als ze zijn.

Kun je meer technische achtergrond informatie geven wat er precies mis gaat want je houd het heel erg op de vlakte.

Let op : Dit is geen aanval op jou, maar puur een analyse van wat ik lees, wellicht heb je het ook wel in hoge emotie gepost.

Dus probeer meer info te krijgen, log incidenten, kijk naar SLA's en ga dan onderbouwd het gesprek aan.
Of ik nou oom Harry of Bill Gates ben, ik kan in mijn positie niet meer technische info krijgen, het is voor mij ook gissen waarom een service eruit ligt. En voor onze lokale beheerder ook, die krijgt ook nul communicatie. En dat is het hele probleem. Als je regelmatig storingen hebt en daarbij geen achtergrondinformatie geeft of iets van een verwachte oplossingstijd voelt het voor mij alsof je de boel niet onder controle hebt. De enige keer dat ze communiceerden was toen de hele SSO via Microsoft meerdere dagen niet werkte en het hele bedrijf eruit lag, en toen was het iets als 'het is heel ingewikkeld en wij zijn klaar als het klaar is'. Bij de 'concurrenten' waar ik heb gewerkt waren er én minder storingen én werd er transparant gecommuniceerd. Soms heb je ook helemaal geen technische kennis nodig om iets in te schatten. Toch?

• qtpie
Metalfreak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:53:
Het is vaak makkelijk roepen vanaf de zijlijn, maar er zijn vaak keuzes gemaakt die meer met (kantoor)politiek te maken hebben dan met de praktische gang van zaken. Zolang je niet de achtergrond van bepaalde keuzes weet kom je mij ook een beetje over als de betweterige oom om eerlijk te zijn.

En dit:

[...]

is helemaal een "ik vind het lastig, dus ik wil dat dit voor mij aangepast wordt" verhaal. Daar is diegene zich vast heel erg van bewust dat het lastig kan zijn, maar sprekende vanuit een organisatie waar vanuit wij dit ook standaard doen snap ik de reden hierachter heel goed. Het is ook niet de bedoeling dat jij je werk vanuit Spanje gaat doen natuurlijk, tenzij dit vanuit een vastgesteld beleid wel toegestaan is.
Als je je alleen maar focust op dit punt: klopt, zou kunnen, en op dit punt ben ik ook geen expert. Maar het hele probleem is dat ik hier naar moet gissen en er geen uitleg is. Als je hier als beheerder een goed verhaal bij hebt heb je niets te verbergen toch?

Ik ben overigens wel oprecht benieuwd wat jullie reden is om dit te doen. IP adressen zijn immers niet 'Spaans' of 'Nederlands', de eigenaars wel maar ze kunnen ook van eigenaar wisselen. En dan blokkeer je opeens toch 'Nederlandse' adressen. En wat win je ermee? Een beetje aanvaller (of medewerker die 'illegaal' vanuit Spanje wil werken) heeft toch zo een 'Nederlands' ip adres gevonden?

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

qtpie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Als je je alleen maar focust op dit punt: klopt, zou kunnen, en op dit punt ben ik ook geen expert. Maar het hele probleem is dat ik hier naar moet gissen en er geen uitleg is. Als je hier als beheerder een goed verhaal bij hebt heb je niets te verbergen toch?

Ik ben overigens wel oprecht benieuwd wat jullie reden is om dit te doen. IP adressen zijn immers niet 'Spaans' of 'Nederlands', de eigenaars wel maar ze kunnen ook van eigenaar wisselen. En dan blokkeer je opeens toch 'Nederlandse' adressen. En wat win je ermee? Een beetje aanvaller (of medewerker die 'illegaal' vanuit Spanje wil werken) heeft toch zo een 'Nederlands' ip adres gevonden?
Jawel, IP-adressen zijn wel terug te herleiden naar landen, heel eenvoudig zelfs. Geoblocking is een heel effectief systeem om onder andere passwordsprays tegen te houden. Zelfs Microsoft blokkeert automatisch je cloudaccount als je "onmogelijke reizen" hebt gemaakt voor je logins. Echt gerichte aanvallen blokkeer je misschien niet, maar als jij als bedrijf alleen maar medewerkers hebt die vanuit Nederland, België en Duitsland zouden werken, waarom zou je dan je voordeur naar de rest van de wereld open moeten zetten? Overigens zijn er ook opties om hierop tijdelijk uitzonderingen te maken, maar ik zou dan wel aanraden om dat alleen met managersgoedkeuring te doen.

Maar wat ik wil zeggen is dat zolang je niet weet wat de reden ervoor is, je er geen zinnig woord over kan zeggen. En reden kan ook zijn: geen budget, andere keuzes die jij misschien niet leuk vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door Metalfreak op 09-06-2026 10:18 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• qtpie
Question Mark schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:27:
Stap naar je afdeling servicemanagement of contractmanagement, dat zijn de partijen binnen je organisatie die hier over gaan.

Overigens, is bekend welke mate van dienstverlening en SLA's afgesproken is? Je hebt het over storinkjes die dagen of weken duren, maar als er voor bepaalde prio's een oplostijd van een maand afgesproken is, dan kun je er veel van vinden maar ook niet meer dan dat...
Zou mooi zijn als we dat zouden hebben :). Geen idee wie ik zou moeten benaderen over evt. SLA's.

• qtpie
MisterMailman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Ik zou ook terughoudend zijn: je gaat wellicht tijd investeren in iets wat je werk niet is, waardoor je eigen werk er onder lijdt. En dat is dan jouw probleem.
Balletje opgooien bij je leidinggevende: hoe kijkt die er naar, en als die het nuttig vindt dat je er tijd in steekt (ipv je eigen werk), dan is dat zijn/haar call. En heb je ook de rugdekking.

Overigens wel benieuwd wat jouw functie is @qtpie . Zit het dicht tegen IT aan, of ben je 'gewoon' een eindgebruiker?
Ik ben gewoon een eindgebruiker.

• qtpie
GroeneWandelaar schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:25:
Checken of het bedrijf zou moeten gaan voldoen aan NIS2. Indien ja, dit eens subtiel opperen bij management. ‘Goh wel veel IT bedreigingen tegenwoordig, werken wij wel veilig genoeg?’. Daarna iets fluisteren mbt bestuurlijke aansprakelijkheid.
Bedankt voor de tip, helaas geen NIS2.

• qtpie
Ik heb nog eens verder gezocht en over de leverancier valt eigenlijk niets te vinden behalve een vage website, KvK inschrijving op een huisadres en '2-10 medewerkers' op LinkedIn. Voor iedereen die het voor hen opneemt, zouden jullie met dit totaalplaatje hier zelf je IT bij onderbrengen als je een bedrijf hebt? :)

Ik ga vanaf nu een log bijhouden en dan over x maanden naar de MR, en dan zien we wel weer verder.

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:39
qtpie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ken je de circel van invloed van Covey? Dit klinkt als buiten jouw invloed. En dan is het soms verstandiger om te accepteren of weg te gaan, maar er verder geen energie aan te besteden.

Als je al niet weet hoe de SLA in elkaar zit en/of bij wie je moet zijn om daar navraag over te doen, dan klinkt dit niet als jouw uitdaging om op te pakken.

• qtpie
Metalfreak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Echt gerichte aanvallen blokkeer je misschien niet, maar als jij als bedrijf alleen maar medewerkers hebt die vanuit Nederland, België en Duitsland zouden werken, waarom zou je dan je voordeur naar de rest van de wereld open moeten zetten?
Omdat je beter geen maatregelen kunt nemen die een vals gevoel van veiligheid geven? Ik begrijp dat je Noord-Korea blokt als daar voortdurend passwordsprays of andere troep vandaan komt. Maar heeft het echt toegevoegde waarde om ook de range van een Belgische ISP te blokken? Moet je met verzoeken gaan dealen van mensen die een midweek naar de Ardennen gaan maar wel één Teams meeting willen bijwonen...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

qtpie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:19:
Dan is het niet jouw oorlog.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik vind de betrokkenheid van veel mensen die hier reageren zeer zwak. Als iedereen in mijn organisatie zo zou reageren denk ik dat de organisatie grote problemen geef en dus tot mislukken gedoemd. (Zeker commerciële)

Dus aankaarten en het er niet bij laten zitten. Levert voor tientallen medewerkers en jezelf alleen maar frustratie op

• qtpie
BytePhantomX schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:36:

Als je al niet weet hoe de SLA in elkaar zit en/of bij wie je moet zijn om daar navraag over te doen, dan klinkt dit niet als jouw uitdaging om op te pakken.
Je neemt aan dat er een SLA is en dat iemand daar verantwoordelijk voor is. Er lijkt hier helemaal niemand lijkt te zijn die over een (eventuele) SLA gaat. Wat dat betreft is het ook een probleem van deze organisatie en niet alleen van de leverancier.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:05
niki_lauda schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:56:
Ik vind de betrokkenheid van veel mensen die hier reageren zeer zwak. Als iedereen in mijn organisatie zo zou reageren denk ik dat de organisatie grote problemen geef en dus tot mislukken gedoemd. (Zeker commerciële)

Dus aankaarten en het er niet bij laten zitten. Levert voor tientallen medewerkers en jezelf alleen maar frustratie op
Er is een groot verschil tussen aankaarten en jezelf eigenaar maken.
Aankaarten is prima en goed.
Jezelf eigenaar maken niet.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

qtpie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Je neemt aan dat er een SLA is en dat iemand daar verantwoordelijk voor is. Er lijkt hier helemaal niemand lijkt te zijn die over een (eventuele) SLA gaat. Wat dat betreft is het ook een probleem van deze organisatie en niet alleen van de leverancier.
Maar er zal ongetwijfeld een overeenkomst zijn met die partij, en in die overeenkomst zullen afspraken staan over de te leveren inzet en de bijbehorende betalingen. Als er geen servicemanagement afdeling is, dan zoek je degene op die de handtekening onder die overeenkomst gezet heeft.

Overigens heb ik wat moeite om te accepteren dat een semi-publieke organisatie met een paar duizend medewerkers geen service management afdeling heeft.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MisterMailman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:05:
Er is een groot verschil tussen aankaarten en jezelf eigenaar maken.
Aankaarten is prima en goed.
Jezelf eigenaar maken niet.
Dat ligt er ook maar aan. Op mijn werk heb ik voor een bepaald deel van ons werk, mijzelf ook eigenaar gemaakt en dat vond het team toch eigenlijk wel tof, omdat het bij hen juist ook een en ander versimpelde en een lasten verlichting was en men mij dus juist bedankte.

@qtpie Als er meer personen zijn die hetzelfde ervaren, dan zou ik eens even ergens gaan praten erover en beklag doen. Bijvoorbeeld bij de vertrouwenspersoon of de OR bijvoorbeeld. Juist als er zoveel problemen zijn wordt het wellicht eens tijd om erover te praten.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

qtpie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Omdat je beter geen maatregelen kunt nemen die een vals gevoel van veiligheid geven? Ik begrijp dat je Noord-Korea blokt als daar voortdurend passwordsprays of andere troep vandaan komt. Maar heeft het echt toegevoegde waarde om ook de range van een Belgische ISP te blokken? Moet je met verzoeken gaan dealen van mensen die een midweek naar de Ardennen gaan maar wel één Teams meeting willen bijwonen...
Zoals ik al zei: België staat bijvoorbeeld wel open omdat we ook medewerkers hebben die er wonen. Maar anders: ja, dan moet er maar met die verzoeken gedeald worden. Dan denken mensen misschien maar eens beter na over hun werk-privé verhoudingen. Zeker in de semi-publieke sector wordt daar steeds meer en meer op gehamerd. En in de praktijk valt dat heel erg mee.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

niki_lauda schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:56:

Het heeft niets met betrokkenheid te maken, maar je moet wel begrijpen dat in een grote, hierarchische organisatie een enkele user geen grote veranderingen voor elkaar kan krijgen.

Ik zie ook genoeg dingen bij onze IT die veel beter kunnen (middelgrote universiteit met 3k staf en 16k studenten), maar ik heb als user geen directe invloed behalve over mijn micro-omgeving (waar ik wel van alles voor elkaar heb).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:10
Mijn ervaring is dat het probleem meestal NIET bij de externe partij ligt.

Als externe kun je geen inhoudelijke beslissingen nemen en heb je vaak nul kennis van de organisatie. Dat is de taak van de EIGEN organisatie. Vooral in de(semi-)overheid krijgt zo'n leverancier voortdurend teruggekaatst "Jij bent de expert, daarvoor heb ik jou ingehuurd" en op de vraag: je moet hierover een beslissing nemen komt het antwoord "wat is jouw advies?"

Een leverancier gooit normaal gezien echt geen account weg zonder opdracht. Waarschijnlijk is er sprake van slechte communicatie, gebrekkige automatisering van het off- en on-boarding proces. Dat off- en on-boarding process inrichten is een verantwoordelijkheid van de EIGEN organisatie. Je kunt immers wel taken uitbesteden, maar geen verantwoordelijkheid.

En als de klant opdracht geeft om de rechten op AD te geven aan lokale systeembeheerders, wie bij jij als leverancier dan om dat te weigeren?

En dat de IT in eigen huis rot is blijkt ook primair uit het feit dat ze het blijkbaar prima vinden dat een situatie die jij als ruk ervaart, voor hen kennelijk gewoon acceptabel is....want anders hadden ze er wel wat aan gedaan.

En nu stel jij de vraag wat jij daaraan moet doen. En dan vraag ik: ben jij bereid om het gevecht aan te gaan met de interne afdeling? Want in de (semi-) overheid is het vaak not done om van je collega's te zeggen dat ze een wanprestatie leveren. Vaak eindigt dat of met je eigen vertrek of het vertrek van een hele groep aan huidige beheerders.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:20
Wat zei je leidinggevende toen je aangaf dat er redelijk eenvoudig best behoorlijke verbeteringen te realiseren zijn?
Pagina: 1