Gisteren advies ingewonnen bij een installatiebedrijf. Zij stelden het volgende voor:Strider schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:42:
In mijn nieuwbouwwoning overweeg ik sterk om een airco te plaatsen, ik woon er momenteel nog niet.
Ik heb 2x 8.5m² slaapkamers op het zuiden en 1x 15m² slaapkamer op het noorden.
Verder ga ik de zolder opdelen, en ga ik sowieso door het ontbreken van vloerverwarming op zolder 1 airco plaatsen.
Nu twijfel ik voor de eerste verdieping tussen 3 airco units binnen, of 1 grotere airco unit op de overloop. Verder heb ik op de begane grond en eerste verdieping vloerkoeling.
3x airco units is wellicht het mooiste, maar ook veruit het duurste en complexer om mooi weg te werken.
Gaat 1 grote airco unit op de overloop voldoende zijn voor de gehele eerste verdieping? Inclusief wellicht de vloerkoeling?
- 1x Daikin 5,0 kW-unit op de overloop (in de onderstaande tekening rood gearceerd);
- 1x Daikin 3,5 kW-unit op zolder (ook rood gearceerd, dit wordt mijn werkkamer);
- 1x Daikin-buitenunit op de berging.
Mijn eerste idee was om in iedere slaapkamer een aparte unit te plaatsen, maar daar was hij geen voorstander van vanwege het extra onderhoud, de hogere kosten en mogelijke tocht/trek. Daarnaast heb ik geen idee hoe ik een airco in slaapkamer 3 zou kunnen installeren zonder dat er over het hele huis leidingen zichtbaar worden.
Wat denken jullie? Tips of ervaringen? :)
BlaBlaBla