Vraag
Alle reacties
Je zult verder moeten zoeken. Wat zie je aan de andere zijde van de oude grondkabel? Hoe is dat aangesloten?
Ontmantel die oude draad eens....misschien zit de bruin er wel in maar is deze fors afgeknipt. In ieder geval de zwarte niet voor de fase gebruiken.
[ Voor 22% gewijzigd door Panzer_V op 08-06-2026 15:46 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
| Nieuwe kabel | Oude kabel |
|---|---|
| Bruin | Zwart |
| Zwart | Nul Blauw |
| Grijs | - |
| Litze | Aarding |
Let er ook op dat je de kabel met de buitenmantel door de wartel invoert. Pas in de kabeldoos krijg je het aangepelde stuk met de losse draden, niet daarbuiten. Deze opmerking is naar aanleiding van hoe de kabel op de foto te zien is.
Wanneer je verstandig bent knip je de grijze draad niet af maar dop je 'm af met een lasklem. Mocht je draadbreuk of kabelschade hebben dan heb je nog een bruikbare reservedraad.
Verder nog dit: mocht deze kabeldoos onder de grond komen dan hoop ik dat je de boel waterdicht maakt. In dit geval betekent dit dat je de doos volgiet met hars zodat er geen water bij de verbindingen kan komen. Dat doet dan ook meteen de vorige tip teniet, omdat een met hars gevulde kabeldoos niet te herstellen is.
[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 08-06-2026 19:32 ]
[ Voor 95% gewijzigd door JCG op 08-06-2026 16:06 ]
Er zijn geen L2 en L3.JCG schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:04:
L1 op bruin, L2 op zwart en L3 op grijs
Meten is weten en het zou helpen om de kabel terug te traceren naar de meterkast en te kijken hoe deze daar aangesloten is.
Mocht je dit allemaal zo laten liggen en je hebt het doorgemeten, dan zou ik op z'n minst de kabel heel goed labelen aan de kant van de meterkast en de doos op de foto is niet geschikt om ingegraven te worden. Daar krijg je geheid problemen mee later. In de grond is het verstandig om met een grondmof cq. aftakmof te werken.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Waarom dan een kabel gebruiken met de kleuren voor 3 fasen?
@JCG, Kan en mag gewoon als je dus tapet met de juiste kleur.
@sypie Enige is dat in het tweede kolommetje van de oude kabel 'nul' dus 'blauw' als tekst moet zijn
@Uhmazing Zit de oude kabel in een mantel buis? Als deze door de grond loopt moet dat wel ( VERPLICHT ). Of heeft deze ook een litze draad; dan weer de vraag waar is het litze?
Tevens is de doos zelf nooit 100% waterdicht, zou gaan voor een waterdichte doos of een verbinding met hars. Zit trouwens een boor gat in, kan je dus echt niet maken!!! Straks gaat er iemand op z'n sandalen na een regenbui daar staan.
[ Voor 32% gewijzigd door Lord Anubis op 08-06-2026 16:28 ]
Bij een grondkabel zit er standaard een aardedraad (oftewel aardlitze) in. Deze wordt echter niet meegeteld in het aderaantal.
Ben het ook wel eens met DexerDee , dit kan zo niet in of op de grond.
Zwart wordt typisch gezien als schakeldraad gebruikt. Ik zou eerder grijs als 'nul' pakken en zwart of bruin ongebruikt laten.sypie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:04:LET OP: De zwarte draad van de nieuwe kabel dien je in te tapen met blauwe tape zodat die kleur overeenkomt met de functie van de draad. Doe dit ook aan de andere kant waar de nieuwe kabel wordt aangesloten. Dit geldt ook voor de zwarte draad van de oude kabel, die dient met bruine tape te worden ingetaped.
Nieuwe kabel Oude kabel Bruin Zwart Zwart Nul Grijs - Litze Aarding
Let er ook op dat je de kabel met de buitenmantel door de wartel invoert. Pas in de kabeldoos krijg je het aangepelde stuk met de losse draden, niet daarbuiten. Deze opmerking is naar aanleiding van hoe de kabel op de foto te zien is.
Wanneer je verstandig bent knip je de grijze draad niet af maar dop je 'm af met een lasklem. Mocht je draadbreuk of kabelschade hebben dan heb je nog een bruikbare reservedraad.
Verder nog dit: mocht deze kabeldoos onder de grond komen dan hoop ik dat je de boel waterdicht maakt. In dit geval betekent dit dat je de doos volgiet met hars zodat er geen water bij de verbindingen kan komen. Dat doet dan ook meteen de vorige tip teniet, omdat een met hars gevulde kabeldoos niet te herstellen is.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Waarom "in ieder geval" niet? Als er een bruine in zit dan is het logisch om die als fase te gebruiken maar als er geen bruine is dan is het juist logisch om de zwarte als fase te gebruiken.Panzer_V schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:45:
In ieder geval de zwarte niet voor de fase gebruiken.
Deze doos is er een met hars.
Ik kan helaas niks herleiden. Ik kan geen bruine draad zien aan het uiteinde van de mantel. Volgens mij is het echt een 3-aderige kabel met zwart/blauw/geel.
Wordt het dan dus:
nieuw bruin - oud zwarT
Nieuw zwart - oud blauw
Aardlitze - geel?
Excellente vraag. TS heeft duidelijk geen handige kabel gekozenJCG schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:09:
[...]
Waarom dan een kabel gebruiken met de kleuren voor 3 fasen?
Maar is de oude kabel dan wel beschermt met een mantelbuis?Uhmazing schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:28:
Bedankt voor de reacties allemaal.
Deze doos is er een met hars.
Ik kan helaas niks herleiden. Ik kan geen bruine draad zien aan het uiteinde van de mantel. Volgens mij is het echt een 3-aderige kabel met zwart/blauw/geel.
Wordt het dan dus:
nieuw bruin - oud zwarT
Nieuw zwart - oud blauw
Aardlitze - geel?
[Afbeelding]
Maar de oorspronkelijke kabel is geen grondkabel dus die in de grond hebben zonder mantel is niet de bedoeling.
En als die een doos met hars is, waarom zit er al een gat in je doos?
Ondanks de plaatjes in de webshop levert bijv Hornbach random kleuren, een welbekend probleem als je de reviews naleest. Ik heb er ook 1 met groen, blauw, geel, rood en zwart. Tsja, als je net 25 meter of meer hebt gekocht en Hornbach levert ook alleen maar door wat vanuit Duitsland komt (daar mogen er kennelijk andere kleuren zijn?) dan doe je het er maar mee. Het is vervelend, maar een kwestie van zelf nalopen wat wat is (dus de andere kant ook checken). Als je het omlabelt ben je natuurlijk helemaal netjes bezig.Reinier schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Excellente vraag. TS heeft duidelijk geen handige kabel gekozen
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
2) Als je hier toch mee doorgaat, geel/groen op je aarddraad, blauw op grijs (voorkeur omtapen met blauw aan beide zijde van de nieuwe kabel). Zwart op bruin. Zwarte van de nieuwe kabel niet gebruiken.
Maar advies (en eigenlijk een verplichting) is, je oude kabel in zijn geheel vervangen voor grondkabel (zoals je nieuwe kabel). Raadpleeg een goede electricien voor advies.
Ik zie in het vlugge geen gat, maar een echte grondmof heeft een gaatje in de deksel omdat de 2 componenten hars, warm wordt als je dat gaat kneden. Kabels goed aan elkaar maken met lasklemmen (zgn wago), hars erin gieten, deksel erop, tijdje laten afkoelen en hard laten worden, gaatje dichtmaken met bijgeleverd dopje (meestal rood), klaar.Septillion schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:22:
Je hebt de verkeerde kabel gekocht. De klassieke fout met -as kabel. Je had de tweeaderige YMVK-as moeten kopen.
Maar de oorspronkelijke kabel is geen grondkabel dus die in de grond hebben zonder mantel is niet de bedoeling.
En als die een doos met hars is, waarom zit er al een gat in je doos?
Op de foto in de TS staat een kabeldoosje met een schroefgat er in, net naast de wartel aan de rechterkant.
P.S. Bij nader inzien lijkt alles ook niet erg diep te liggen. Moet officieel op 60 cm liggen. Let hier ook op.
[ Voor 15% gewijzigd door PappieDappie op 09-06-2026 22:47 ]
:strip_exif()/f/image/J8rfYdcH6CHLQe4KemcSW61b.jpg?f=fotoalbum_large)