Meerdere vastlopende Medion PC's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fcs1966
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 13:06
In het verleden heb ik meerdere mensen geadviseerd een Medion PC aan te schaffen bij de Aldi (vanwege de combinatie specificaties, prijs en garantie) en deze PC's hebben tot voor kort ook allemaal prima gefunctioneerd.

Sinds eind maart 2026 heeft een vriendin het probleem dat haar Medion PC (i5 van 6e generatie) regelmatig vast loopt (soms na een half uur, maar ook regelmatig na een aantal minuten).

Eerder heb ik dergelijke problemen bij andere PC's kunnen oplossen door de diverse componenten los te koppelen en weer terug te plaatsen; dat bleek in dit geval niet afdoende en toen begon de zoektocht naar een mogelijke oorzaak (en oplossing). Hierbij is oa Windows opgestart vanaf een harddisk ipv de m2 ssd, een langdurige geheugentest uitgevoerd en de videokaart uitgewisseld. Ook heb ik de PC bij me thuis gehad en uitgebreide virusscans laten uitvoeren; bij mij thuis is deze PC nooit vastgelopen tijdens de uitgebreide virusscan en de geheugentest; dit wekte de indruk dat het te maken zou kunnen hebben met lokaal aangesloten apparaten. Bij de vriendin thuis een ander toetsenbord en muis aangesloten en toen heeft de PC een aantal dagen probleemloos gefunctioneerd. Maar inmiddels zijn de vastlopers teruggekeerd en heb ik diverse onnodige programma's verwijderd, zonder resultaat. Toen ik de PC bij mij thuis had, ook nog geprobeerd of ik de PC vast kon laten lopen door de betreffende kamer te verwarmen (middels een ventilator met verwarmingsmogelijkheid) tot ca 40 graden en toen ook geen vastlopers gehad.

Ca 2 weken geleden werd ik gebeld door een buurman, die in diezelfde periode ook een Medion PC (zelfde kast, maar niet gekeken of het ook hetzelfde model is) via de Aldi heeft gekocht; met vergelijkbare symptomen.

Gisteravond kreeg ik een appje van de vriendin dat de PC van haar man nu ook steeds vastliep; dit betreft een Medion i5 van de 4e generatie (ook via de Aldi); ter plaatse de componenten ook losgehaald en terug geplaatst en diverse Canon onderdelen (software tbv scannen etc) verwijderd omdat uit logging bleek dat dit vaak niet meer reageerde; dit bleek helaas niet de oplossing te zijn.

De afgelopen dagen had ik mijn PC niet gebruikt en heb ik vanmorgen mijn Medion i5 PC gestart (tegelijk aangeschaft met de zojuist genoemde i5 van de 4e generatie) en vervolgens ook geconfronteerd met herhaaldelijke vastlopers na enkele minuten gebruik.

Zoals de leeftijd van de PC's mogelijk al doet vermoeden, gaat het allemaal om PC's met Windows 10, verlengde beveilingsupdates.

En nu dus uitgeweken naar mijn Lenovo laptop om dit topic aan te maken.

Herkent iemand deze problemen en belangrijker, is er iemand die weet wat de oorzaak kan zijn en of dit verholpen kan worden?

Bij voorbaat dank!

Frits

[ Voor 6% gewijzigd door fcs1966 op 08-06-2026 15:50 ]

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 19:38

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

*Pakt glazen bol erbij*
Nee, het blijft mistig.
Toevallig een Windows Update geweest die roet in het eten gooit bij bepaalde Medion configs? Je zou eens moeten kijken naar de gemene deler.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• fcs1966
Ik heb maar 1 van de 4 PC's hier beschikbaar, en die loopt al na een paar minuten vast; maar ga dit zeker proberen te achterhalen.

Voor zover ik weet, heb ik woensdag nog de Windows updates laten bijwerken, en heb ik donderdag en vrijdag de PC probleemloos kunnen gebruiken.

Ivm post-covid en een behoorlijk gebrek aan energie, moet ik hiervoor wel een geschikt moment vinden.

Ik hoop ook dat er reacties komen van soortgelijke (Medion) ervaringen die mogelijk al hebben ontdekt of een specifieke (Windows) update hiervoor verantwoordelijk is.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:11
fcs1966 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:25:
Herkent iemand deze problemen en belangrijker, is er iemand die weet wat de oorzaak kan zijn en of dit verholpen kan worden?
Een half jaar geleden heb ik bij een kennis zijn Medion PC moeten vervangen vanwege steeds vaker voorkomende problemen met onverklaarbare vastlopers en herstarts wat uiteindelijk bleek te worden veroorzaakt door (vele) kapotte condensators op het moederbord.
Dus ik zou daar mogelijk ook eens naar kijken?
Maar dit betrof wel een behoorlijk oude(re) Medion PC uit 2014:
Google: Medion Akoya MD 8381

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:00:
[...]

Een half jaar geleden heb ik bij een kennis zijn Medion PC moeten vervangen vanwege steeds vaker voorkomende problemen met onverklaarbare vastlopers en herstarts wat uiteindelijk bleek te worden veroorzaakt door (vele) kapotte condensators op het moederbord.
Dus ik zou daar mogelijk ook eens naar kijken?
Maar dit betrof wel een behoorlijk oude(re) Medion PC uit 2014:
Google: Medion Akoya MD 8381
Dit. Bij PCs op leeftijd - zeker als het gaat om low-end modellen waar ik zowat alles van Medion onder schaar - is falende condensatoren bij opeens optredende instabiliteit vaak de oorzaak. Trek de kast eens open en kijk naar de condensatoren bij de VRMs (de grote die rond de CPU staan). Als ook maar eentje bol staat en/of lekt heb je je oorzaak te pakken.

Dit speelt overigens ook bij laptops en consumentenelektronica (incl netwerkswitches/routers/APs), maar daar zitten de boosdoeners doorgaans in externe voedingsadapters. Daar kun je doorgaans eenvoudig de adapter vervangen, bij desktops wordt het solderen.

Maar goed, dit is een gok/aanname - maar wel eerste wat ik zou kiezen om uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Minder goede voedingen willen na 10+ jaar ook de geest geven. Op zich is 10+ jaar voor een PC ook een (meer dan) behoorljike periode. Ik denk dat je Medions het knap uitgehouden hebben. Codensatoren vervangen in een moederbord is bijna geen doen voor iemand die er de spullen niet voor heeft (en een tig-watt soldeerstation is veel te ruig). Ik hoop voor je dat wat @dion_b noemt niet waar is (maar is wel een bekend probleem). Een voeding is, mits Medion standaard onderdelen heeft gebruikt, nog wel te vervangen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kdekker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:43:
Codensatoren vervangen in een moederbord is bijna geen doen voor iemand die er de spullen niet voor heeft (en een tig-watt soldeerstation is veel te ruig).
Dat valt best mee. Soldeerstation van een paar tientjes was goed zat om tientallen moederbord weer mee tot leven te wekken. Het is alleen een flink werk om te doen, afhankelijk van hoeveel condensatoren vervangen moeten worden.
En sowieso als je eraan begint, vervang ze allemaal in 1 keer. Niet denken dat 1 of 2 van die condensatoren nog wel even meekunnen, want grote kans dat dat je issue niet oplost.

• fcs1966
Bij de 1e computer met problemen zou ik me kunnen voorstellen dat het een moederbord of voedingsprobleem is (deze PC heeft inmiddels ca 2 maanden problemen); echter de 2e PC begon 2 weken geleden met de kuren (identieke kast als de 1e, maar onbekend of het verder hetzelfde model is). En de oudste 2 computers (identiek model) vertonen de problemen sinds afgelopen zondag / maandag en dat is wel erg toevallig.

Bij de 1e PC was ik van plan de voeding uit te wisselen; er bleek echter een afwijkende mini sata voedingsaansluiting gebruikt te worden voor de Slimline DVD speler en die was niet beschikbaar bij de vervangende voeding (en ik had de DVD speler nodig om een andere actie terug te draaien).

De 4 Medions hebben zich kranig gedragen en met de Intel i5 (in ieder geval 3 van de 4 PC's) en ook de 4e PC (onbekend of dat hetzelfde model is als de 1e PC) draaiden ook nog steeds vlot en zonder haperen.

In de veilige modus of bij de uitgebreide geheugentest, en tijdens het maken van een backup via Aomei (na het afsluiten van Windows) en bij het restoren van mijn eigen PC middels Aomei, draaien de PC's probleemloos meerdere uren. Na herstarten in Windows lopen ze na enkele minuten (max 15 minuten) vast.

Ik neig naar een Windows 10 probleem.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-06 15:43
fcs1966 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:33:
Bij de 1e computer met problemen zou ik me kunnen voorstellen dat het een moederbord of voedingsprobleem is (deze PC heeft inmiddels ca 2 maanden problemen); echter de 2e PC begon 2 weken geleden met de kuren (identieke kast als de 1e, maar onbekend of het verder hetzelfde model is). En de oudste 2 computers (identiek model) vertonen de problemen sinds afgelopen zondag / maandag en dat is wel erg toevallig.
Waarom zeg je niet tegen je vrienden / buren / partners van mensen die je kent dat je geen ondersteuning geeft? Jij hebt de pc niet gebouwd en verkocht onder garantie, ze moeten bij Medion zijn, niet bij jou. Je schrijft zelf dat je ziek bent en heel weinig energie hebt, dat kan je toch ook uitspreken naar mensen om je heen?

• fcs1966
Zoals eerder aangegeven heb ik last van post-covid en ben erg beperkt in mijn energie; het zoeken en puzzelen met deze vastlopers heeft me al erg veel energie gekost; het gaat er toch steeds meer op lijken dat ik op zoek moet naar een nieuwe PC (of 3, want 1 van de 4 is inmiddels vervangen door een laptop).

Ivm de verwachte komst van Windows 12 hoopte ik het vervangen van mijn PC (en die van mijn vrienden) te kunnen uitstellen naar dat moment.

Ik ben inmiddels 4 jaar uit het werkproces en heb niet alle ontwikkelingen op processor gebied gevolgd, maar heb gevoelsmatig nog steeds een voorkeur voor Intel, maar vind het lastig om de verschillen tussen 14e generatie i5 en de core 5 cq de core 5 Ultra te beoordelen (of een een vergelijkbare AMD).

En waarom een i5 of vergelijkbaar; de ervaring uit het verleden heeft geleerd dat ik ruim 11 jaar een vlotte PC had (en dat de kennissen met een i3 na een 2 a 3 jaar al teleurgesteld waren over de snelheid van hun computer).

Heeft iemand een suggestie voor een PC? Er wordt niet gegamed en ook geen video bewerkt (wel afgespeeld).

• fcs1966
phoney870 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:43:
[...]

Waarom zeg je niet tegen je vrienden / buren / partners van mensen die je kent dat je geen ondersteuning geeft? Jij hebt de pc niet gebouwd en verkocht onder garantie, ze moeten bij Medion zijn, niet bij jou. Je schrijft zelf dat je ziek bent en heel weinig energie hebt, dat kan je toch ook uitspreken naar mensen om je heen?
De buurman (betreft het 2e geval) is inmiddels voorzien van een laptop en de 1e PC heb ik in etappes onder handen gehad.

Die 1e PC en de 3e PC betreffen PC's van vrienden die ook altijd voor mij klaar staan, en de 4e PC betreft mijn eigen PC (die ik momenteel ook veel nodig heb voor contacten met UWV en zorgverleners).

Het loslaten vind ik erg lastig, en doordat het tot op heden gespreide acties waren (en het wereldje steeds kleiner wordt en de sociale contacten ook beperkter zijn geworden), wil ik ze ook niet laten stikken.

Maar ik begrijp je punt en weet ook dat het effect heeft op de tijd die ik nodig heb om te herstellen van activiteiten; het is een lastig dilemma.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Gemini komt met dit, en klinkt aannemelijk :
De Oorzaak: De 'Secure Boot' Deadline van Juni 2026
In juni 2026 verlopen de oorspronkelijke beveiligingscertificaten voor Secure Boot die Microsoft al sinds 2011 gebruikt om te controleren of Windows veilig opstart. Om te voorkomen dat pc's straks niet meer opstarten, is Microsoft via recente updates (zoals KB5082200) op de achtergrond een migratie gestart naar nieuwe certificaten.

Dit gebeurt via een automatische achtergrondtaak in Windows genaamd Secure-Boot-Update. Deze taak start een paar minuten nadat de computer is opgestart en probeert de nieuwe certificaten in het NVRAM (het permanente geheugen) van het moederbord te flashen.

Waarom loopt de Medion vast?

De oudere UEFI-firmware op de moederborden van deze 4e en 6e generatie Medion-pc's (vaak MSI-moederborden) kan deze specifieke updateprocedure niet goed verwerken. Zodra de achtergrondtaak na een paar minuten actief wordt, raakt de firmware in een conflict en bevriest de pc volledig. De muis en het toetsenbord reageren niet meer, er komt geen blauw scherm (BSOD) en de pc blijft gewoon hangen op het huidige beeld.

Dit verklaart ook waarom jouw eigen pc pas vanmorgen vastliep: hij heeft een paar dagen uitgestaan en zodra je hem aanzette, haalde Windows de update binnen of activeerde het de openstaande achtergrondtaak.
De Oplossing: Secure Boot Uitschakelen
Aangezien Medion voor deze oudere systemen geen nieuwe firmware-updates meer uitbrengt, is de meest effectieve en permanente oplossing om Secure Boot uit te schakelen in de BIOS. Dit stopt de achtergrondtaak en voorkomt de vastlopers direct.

Hier is de stappenprocedure om dit op de pc's toe te passen:

1.Start de BIOS/UEFI op:Tijdens het aanzetten.

Start de vastlopende Medion-pc opnieuw op. Druk direct tijdens het opstarten herhaaldelijk op de Del (Delete) toets (soms F2 of F10 bij Medion) tot het BIOS/UEFI-scherm verschijnt.

2.Zoek naar de Secure Boot instelling:Navigeren.

Gebruik de pijltoetsen om te navigeren naar het tabblad Security (Beveiliging) of Boot (Opstarten). Zoek hier naar de optie Secure Boot.

3.Zet Secure Boot op Disabled:Aanpassen.

Selecteer Secure Boot, druk op Enter en verander de waarde van Enabled naar Disabled.

4.Opslaan en opnieuw opstarten:Voltooien.

Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan en kies Yes. De pc start nu weer normaal en stabiel op in Windows.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fcs1966 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:33:
Ik neig naar een Windows 10 probleem.
Ik zou hardware niet zomaar uitsluiten.
Maak anders eens een foto van het moederbord, met name van de condensatoren, in het bijzonder die bij de VRM. Als die niet lekker zijn, dan ga je dit systeem niet meer stabiel krijgen zonder die te vervangen. En dat checken kost denk ik de minste moeite, zeker gezien je die kasten toch al open hebt ivm voedingswaps.
Kijken wij even mee op die foto, hoef jij niet uren te besteden aan een OS te troubleshooten.

• fcs1966
MEN-O schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:34:
Gemini komt met dit, en klinkt aannemelijk :
De Oorzaak: De 'Secure Boot' Deadline van Juni 2026
De Oplossing: Secure Boot Uitschakelen
Goedemiddag, ik heb de Secure Boot uitgeschakeld en de computer inmiddels al bijna 2 uren probleemloos kunnen gebruiken. Ik heb het bevriende stel telefonisch ook door de BIOS settings geholpen en ben benieuwd naar hun ervaringen. Vooralsnog lijkt het gunstig!

Ik ben zelf aan het Googlen geweest en heb Google ook gevraagd naar mogelijke oorzaken; maar kennelijk heb ik niet de juiste vraag gesteld.

Ik laat nog weten of het probleem hiermee is opgelost. Tot zover in ieder geval bedankt voor het meedenken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mocht het probleem terugkomen, controlleer dan in ieder geval wel op hardware en post in geval van twijfel foto's hier zodat wij mee kunnen kijken, al is het alleen maar om zaken uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
fcs1966 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Goedemiddag, ik heb de Secure Boot uitgeschakeld en de computer inmiddels al bijna 2 uren probleemloos kunnen gebruiken. Ik heb het bevriende stel telefonisch ook door de BIOS settings geholpen en ben benieuwd naar hun ervaringen. Vooralsnog lijkt het gunstig!

Ik ben zelf aan het Googlen geweest en heb Google ook gevraagd naar mogelijke oorzaken; maar kennelijk heb ik niet de juiste vraag gesteld.

Ik laat nog weten of het probleem hiermee is opgelost. Tot zover in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Grappig ; ik heb je post gewoon in Gemini gegooid, en hier kwam hij mee op de proppen.

Wel mooi dat het lijkt te helpen !
Pagina: 1