WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Airco offerte - Advies prijs elektra aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:29
Mijn vraag
ik heb momenteel een aanvraag lopen voor een airco, dit betreft Daikin Perfera Multi Split (3MXM52N + FTXM35A + FTXM20A + CTXM15A) - Inclusief montage. -- 1 buiten unit of 3 binnen units.

Er moet vanuit mijn meterkast naar de achtertuin 1 kabel getrokken worden door de kruipruimte en aangesloten worden op 1 groep met 1 werkschakelaar. De groep ontbreekt nog maar er is ruimte.

Extra stroomgroep aanleggen en voedingskabel monteren naar buitenunit: 665 Euro

Werkschakelaar monteren bij buitenunit: 151 Euro

Ik heb op het forum en overige al nagekeken wat het kost om een compleet nieuwe meterkast te nemen + werkschakelaar te monteren naar de achtertuin en dan kom ik goedkoper uit dan dit aanbod. Mis ik hier iets of is de airco leverancier absurd hoog in hun tarief?

Graag jullie advies op deze offerte.

Bedragen zijn getoond ex btw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC6EPcWVPl7rbXmfWO7qz_PTwUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tb0S22wDxSHQuheIVZPzUy8n.png?f=fotoalbum_large

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

Beste antwoord (via Renect op 09-06-2026 11:30)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Renect schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:35:

Ik heb op het forum en overige al nagekeken wat het kost om een compleet nieuwe meterkast te nemen + werkschakelaar te monteren naar de achtertuin en dan kom ik goedkoper uit dan dit aanbod. Mis ik hier iets of is de airco leverancier absurd hoog in hun tarief?
Vergeet niet dat deze mannen airco's ophangen. Als 2 man een halve dag bezig zijn om domweg een geul te graven, gaten te boren en een kabel erin te gooien, daarna weer alles dichtgooien en dan eventueel nog wat herstelwerk (tegel terug leggen oid) dan zijn dat vrij onproductieve uren.
In dezelfde tijd hangen ze bij een simpele klus gewoon een volledige set op en dan pakken ze ook nog even lekker marge op de apparatuur.

Ik vind de prijs niet heel erg scherp, maar ik zou in dit geval gewoon voorstellen om zelf alle voorbereiding te doen. Dus de kabel in de meterkast en bij de buitenunit los neer hangen en dan de afwerking laten doen. En vergis je ook niet in de prijs van de onderdelen, haal een rol grondkabel en je bent zo 100 euro verder.
Grofweg zou ik zeggen dat de prijs ongeveer dubbel is van wat ik als scherp zou vinden. Maar als dit ervoor zorgt dat er een extra persoon bij moet om de klus in een dag te klaren en de rest van de offerte vrij scherp en clean is, dan is het ineens niet heel gek meer.

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:27
Dit is ongeveer wat wij ook betaald hebben een 3 of bijna 4 jaar geleden. Ook Daikin maar wel met 4 binnen units.Werkschakelaar alleen geen extra kabel want die lag er al.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 23:50
Ga je dan zelf de meterkast vervangen en kabels trekken?
Als je het zelf kunt en wilt doen, doe het vooral zelf.

Dit soort klussen laat ik liever door 1 en dezelfde partij doen.
Voorkom je ook weer dat men naar elkaar gaat wijzen als er iets niet naar hun zin is.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Renect
CappieL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:40:
Ga je dan zelf de meterkast vervangen en kabels trekken?
Als je het zelf kunt en wilt doen, doe het vooral zelf.

Dit soort klussen laat ik liever door 1 en dezelfde partij doen.
Voorkom je ook weer dat men naar elkaar gaat wijzen als er iets niet naar hun zin is.
Voor het bedrag van 665 euro overweeg ik wel om mijn gehele meterkast te vervangen en zelf een kabel te trekken naar de tuin.

Voor de opdracht betreft het 1 groep, niet de gehele meterkast. De kruipruimte is goed bereikbaar wat zal neerkomen op kosten voor grondkabel (stukje tuin) en de tijd om een gat te boren.

Is dit een normale prijs voor een kabel trekken + groep aansluiten? (2uur werk)

Mijn perceptie kan er natuurlijk helemaal naast liggen maar ik schrik van de bedragen

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:41
Hele groepenkast vervangen lukt je niet voor € 665. Althans, niet door iemand met een normaal uurtarief en een normale marge. Zelf de groepenkast vervangen kost je zeker een halve dag. Tenzij je het dagelijks doet. Dan gaat het sneller.

Als je het te duur vindt, dan moet je het zelf doen. Je bent wel langer dan twee uur bezig. De werkvoorbereiding moet je ook meetellen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Renect
Noutie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:17:
Hele groepenkast vervangen lukt je niet voor € 665. Althans, niet door iemand met een normaal uurtarief en een normale marge. Zelf de groepenkast vervangen kost je zeker een halve dag. Tenzij je het dagelijks doet. Dan gaat het sneller.

Als je het te duur vindt, dan moet je het zelf doen. Je bent wel langer dan twee uur bezig. De werkvoorbereiding moet je ook meetellen.
Excuus, wellicht verwoord ik het verkeerd. Ik begrijp dat een meterkast richting de 1000-1200 euro gaat inclusief installatie.

Bedoelde meer dat als voor 1 draad + groep dat wordt gerekend, ik er liever een groot project van maak.

Terug on topic, 665 euro is dus een normaal bedrag voor een draad + groep?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:41
Renect schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:21:
[...]

Excuus, wellicht verwoord ik het verkeerd. Ik begrijp dat een meterkast richting de 1000-1200 euro gaat inclusief installatie.

Bedoelde meer dat als voor 1 draad + groep dat wordt gerekend, ik er liever een groot project van maak.

Terug on topic, 665 euro is dus een normaal bedrag voor een draad + groep?
Nee, dat is natuurlijk wel een groot bedrag. Ze prijzen iets teveel risico in. Je kan aangeven dat je het bedrag hoog vindt. Misschien dat het dan minder wordt. Let op: als ze er een stelpost van willen maken. De kans is groot dat je dan de volledige stelpost in rekening krijgt. Stelposten vallen bij dit soort opdrachten zelden lager uit.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:21
Heb je geen lokale Electricien die alles bij je doet. Ik weet dat aircobedrijven dit ook liever zo hebben en die kunnen wat scherper zijn.

• Renect
Technician- schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:52:
Heb je geen lokale Electricien die alles bij je doet. Ik weet dat aircobedrijven dit ook liever zo hebben en die kunnen wat scherper zijn.
Normaal gesproken doe ik alle elektra zelfs, enkel blijf ik meestal van de meterkast af. Zoals andere al aangeven in het topic is dat bedrijven het soms op “hun eigen manier willen”.

Heb daar geen problemen mee om voor dat gemak te betalen, was enkel enorm verbaasd van de 665 euro voor 1fase + draad.

Maar ik begrijp; ja dit bedrag is hoog, en indien uitbesteed, wellicht even een elektricien bellen.

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:35
Veelste duur ! Wij rekenen normaliter rond de 250/300 ex btw voor een aparte aardlekautomaat , kabel , arbeid en werkschakelaar tot 15m1

• Renect
luc1991 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:01:
Veelste duur ! Wij rekenen normaliter rond de 250/300 ex btw voor een aparte aardlekautomaat , kabel , arbeid en werkschakelaar tot 15m1
En voor mijn beeldvorming, jullie installeren airco (of overige apparatuur), of zijn jullie elektricien.

Erg bedankt voor de reactie

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Het is niet goedkoop nee. Je kunt in gesprek gaan en vragen welke kabel ze willen hebben en voorstellen die zelf ff door de kruipruiimte te trekken en naar buiten te boren. Dan zie je dat het niet een heel leuk klusje is maar vast wel in een middag te klaren. Mogelijk gaat er dan 300 euro van de prijs af.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Sowieso hoor je als particulier gewoon een offerte inclusief de BTW te ontvangen. Daar zou ik meteen om vragen.

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:35
Installateur en electricien regionaal alleen maar je moet wel een eerlijk advies hebben

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Renect schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:35:

Vergeet niet dat deze mannen airco's ophangen. Als 2 man een halve dag bezig zijn om domweg een geul te graven, gaten te boren en een kabel erin te gooien, daarna weer alles dichtgooien en dan eventueel nog wat herstelwerk (tegel terug leggen oid) dan zijn dat vrij onproductieve uren.
In dezelfde tijd hangen ze bij een simpele klus gewoon een volledige set op en dan pakken ze ook nog even lekker marge op de apparatuur.

Ik vind de prijs niet heel erg scherp, maar ik zou in dit geval gewoon voorstellen om zelf alle voorbereiding te doen. Dus de kabel in de meterkast en bij de buitenunit los neer hangen en dan de afwerking laten doen. En vergis je ook niet in de prijs van de onderdelen, haal een rol grondkabel en je bent zo 100 euro verder.
Grofweg zou ik zeggen dat de prijs ongeveer dubbel is van wat ik als scherp zou vinden. Maar als dit ervoor zorgt dat er een extra persoon bij moet om de klus in een dag te klaren en de rest van de offerte vrij scherp en clean is, dan is het ineens niet heel gek meer.

• Renect
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:34:
Sowieso hoor je als particulier gewoon een offerte inclusief de BTW te ontvangen. Daar zou ik meteen om vragen.
Heb ik ontvangen, staat op pagina 2 bij het totaal.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Een 20m koelbuis voor 1100 eur ex btw klinkt anders ook niet heel goedkoop?
Ik heb altijd het idee dat aircoboeren standaard praktisch alles x2 doen. Ze hebben werk genoeg. Dus als een klant akkoord gaat, prima. Gaat de klant niet akkoord, ook prima.

Y'24

Pagina: 1