Snel IPS 4K beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 10:48
Mededeling: Mijn excuses als ik onvolledig ben geweest dit is niet met opzet geweest.
Ik dacht namelijk op een oude post te reageren, niet wetende dat het een nieuwe post zou gaan worden!

Ik loop tegen het volgende dilemma aan. Ben een gamer, maar wil ook casual werk blijven doen.

Heb nu een VA panel Gigabyte G32QC 32", letters nooit echt scherp gevonden, contract/helderheid krijg ik niet genoeg omhoog of als ik dat doe dan worden accent kleuren wazig of niet meer leesbaar.

Kortom een snelle IPS 4K zou voor mij een grote upgrade zijn, maar nu komt mijn punt: die prijzen liggen erg dichtbij de 500 euro QD-OLED schermen aan. De huidige QD-OLEDS zijn niet perfect als het om text gaat, dus zou ik nog minimaal 6 maanden moeten wachten op nieuwe modellen.

1) Er is een snelle IPS (4k) 32 inch die niet te veel kost en in zijn geheel al veel beter is dan mijn huidige VA panel en ik voor een leuk prijsje kan kopen en daarmee nog even paar jaar kan uitzingen?
2) Of wachten tot december en een goede recente generatie QD-OLED zien te scoren?

[ Voor 11% gewijzigd door magerhert op 09-06-2026 09:22 ]

Daniel.K

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:00

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Msi Oled x36 is anders prima met tekst. heeft Rgb stripe en is een tandem oled :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• magerhert
Hubert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:59:
Msi Oled x36 is anders prima met tekst. heeft Rgb stripe en is een tandem oled :)
Dat scherm kost 1000 euro. Ik heb het over schermen van rond de 500 euro.

Daniel.K

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:14
Ik vind een goede kwaliteit VA fijner werken dan een slechte kwaliteit IPS. IPS heeft een laag contrastbereik. Zwart is met name grijs. IPS Black is een relatief nieuw type paneel en die is stukken beter. Ik heb zelf deze: uitvoering: Dell UltraSharp U2724D Zwart en ben er zeer tevreden mee.

Hier een relatief goedkope 4K variant met 240Hz refresh rate (en 480Hz op 1080p voor competitive gaming): uitvoering: LG UltraGear 27G850A-B Zwart

[ Voor 23% gewijzigd door Dekar op 09-06-2026 08:44 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• magerhert
Dekar schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:41:
Ik vind een goede kwaliteit VA fijner werken dan een slechte kwaliteit IPS. IPS heeft een laag contrastbereik. Zwart is met name grijs. IPS Black is een relatief nieuw type paneel en die is stukken beter. Ik heb zelf deze: uitvoering: Dell UltraSharp U2724D Zwart en ben er zeer tevreden mee.

Hier een relatief goedkope 4K variant met 240Hz refresh rate (en 480Hz op 1080p voor competitive gaming): uitvoering: LG UltraGear 27G850A-B Zwart
Hoi Dekar, altijd weer leuk van je te horen.
De dell is een mooi scherm wel net even te lage Response Time denk ik voor mij.
De LG is wat ik eigenlijk wat ik zoek, 4k, snel, goed contrast, kleuren etc.

Ik kan QD-oled not niet helemaal los laten, wat betreft inbranden static content;
Ik probeer nog steeds goed te begrijpen wat te lang is voor static content. Google chrome open met 25 tabs voor 30 minuten of dan MS WORD voor 20 minuten, is dat dus echt slecht?

Een redelijk oled scherm is er al voor rond de 550, op zon bedrag 170 meer dan de LG 850A maakt de keus ook weer lastiger. Ik game nog wel veel maar niet meer uren per dag achter elkaar op de PC, 60% van de tijd is verhuisd naar 4k tv woonkamer met controller.

Daniel.K

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:14
Ik vind zelf oled niet zo fijn werken. Voor gaming is het wel weer fantastisch. Ik doe daarnaast meestal 10+ jaar met mijn monitors en dan is inbranden wel een dingetje.

Inbranden moet je eigenlijk zien als de individuele lampjes die felheid verliezen. Blauw doet dat sneller dan rood. Staat een lamp lang aan, dan zal dat invloed hebben op de kleur. Voor dat inbranden geeft LG toch iets van 3 of 4 jaar garantie? Niet superdruk om maken dus. Je kan het scherm altijd bestellen en een dagje testen. Bevalt het niet, stuur je het terug. Kost bij een webshop hoogstens de retourkosten. Bij Amazon niks.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

Pagina: 1