WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:15
Voor mijn nieuwbouw casco woning moet ik kiezen welk type warmtepomp ik wil hebben.
  • €15000,- Daikin Altherma 4H 6kw met 9kw backup heater (230 liter) inclusief plaatsing en montage
  • €30000,- NIBE S1256-8 R PC EM bodem/water warmtepomp met 180l geïntegreerde boiler inclusief plaatsing en montage en bronboring.
(Prijzen zijn afgerond)

We komen er nog niet uit.

We wonen in het buitengebied, we willen zo min mogelijk geluidsoverlast. Ook esthetisch heeft de Daikan een nadeel, er staat een buitenunit. Ik begreep dat koeling met beide systemen kan, dus daar kan ik het niet op gooien.

Ik vraag me af, waarom zou ik voor de bodemwarmtepomp gaan? Kan deze beter koelen (of is het aangenamer)? Verdient dit zich terug door de verminderde kosten qua energie?

Wat heb ik gedaan?
  • Gezocht op dit forum
  • Youtube filmpjes bekeken over ervaringen
  • Geprobeerd ervaringen te vinden online

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik met mijn boerenlullen verstand redeneer dan als volgt:

De air to water Daikin warmtepomp heeft blijkbaar maar 6Kw nodig om de boel te verwarmen dus hij zal zo'n 2500 kWh stroom per jaar gebruiken als je ook passief koelt. Waarschijnlijk is je huis zeer goed geisoleerd.

De bron warmtepomp kost je 15K meer, is misschien iets hoger van COP dus wat zuininger, maar ik denk dat de pompen die nodig zijn om de bron rond te pompen ook wel wat meer gebruiken. Voor 15.000 euro kun je 60.000 kWH verstoken. Dat is 24 jaar bedrijf van de Daikin, die ga je dan waarschijnlijk al moeten vervangen.

Ik zou dus zeker voor de "goedkoopste" gaan.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
De Daikin is verrassend genoeg niet de meest stille unit… en wel megagroot.

Wat voor vermogen vraagt je verlies berekening? Bosch 5800i of Vaillant X/6 of X/8.1 zijn stiller en compacter

De bodem pomp kost gewoon teveel. De buitenunit ga je eigenlijk niet horen…. De moderne zijn echt wel goed geworden

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 08-06-2026 12:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BCC
  • Laatst online: 17:46

BCC

Vrienden van me hebben een grondwarmtepomp - dat is echt fantastisch, huis is 20 graden in de zomer en in de winter, kosten van de pomp laten lopen zijn lachwekkend laag. Installatie was bij hun goedkoper want nieuwbouwwijk.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 08-06-2026 12:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:54
Ik heb destijds (2017) voor een bodem wp gekozen. Zelfde reden als jij, buitenunit en geluidsoverlast.

Kostbaar, mn wegens de grondboringen. Op zich werkt het prima, maar de grondloop temp is lang niet zo stabiel en hoog als ik had verwacht. Daalt bij langdurige runs tot 4 C. Misschien niet heel goed aangelegd, ik weet het niet, alles zit onder de grond.

Wegens deze redenen zou ik nu altijd een lucht wp kiezen. Misschien wel een duurder merk zoals Nibe, maar zelfs dat hoeft niet. Bij Daikin weten ze ook wel hoe ze die dingen moeten maken. In mijn geval had ik hem aan de verkeerskant in de tuin kunnen zetten, met een kast er om. Beschermd en geen overlast.

Voordeel is enorme kostenbesparing (15k in jouw geval = enorm veel stroom!) en je kan er altijd bij als er iets defect is, of zelfs vervangen.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:00
Ik woon ook in 't buitengebied, en had dezelfde keuze als jij. Ben voor een L/W gegaan, kon de meerprijs niet verantwoorden. Door stabiel te stoken ligt m'n SCOP rond de 5. Prima dat dat miscjhien 5.5 had kunnen worden met w/w.

Ik heb zelf een vaillant en hoor de buitenunit nooit. Ik moet er in de winter voor staan om te horen dat ie wat doet ik denk dat je dat prima door goede plaatsing af kan vangen.

• peer geen appel
rvdgaag schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:39:
Ik met mijn boerenlullen verstand redeneer dan als volgt:

De air to water Daikin warmtepomp heeft blijkbaar maar 6Kw nodig om de boel te verwarmen dus hij zal zo'n 2500 kWh stroom per jaar gebruiken als je ook passief koelt. Waarschijnlijk is je huis zeer goed geisoleerd.

De bron warmtepomp kost je 15K meer, is misschien iets hoger van COP dus wat zuininger, maar ik denk dat de pompen die nodig zijn om de bron rond te pompen ook wel wat meer gebruiken. Voor 15.000 euro kun je 60.000 kWH verstoken. Dat is 24 jaar bedrijf van de Daikin, die ga je dan waarschijnlijk al moeten vervangen.

Ik zou dus zeker voor de "goedkoopste" gaan.
We hebben a++++, dus vrij zuinig. Volgens installateur is koelbehoefte ongeveer 850 kwh.

• peer geen appel
Crapton schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:54:
Ik heb destijds (2017) voor een bodem wp gekozen. Zelfde reden als jij, buitenunit en geluidsoverlast.

Kostbaar, mn wegens de grondboringen. Op zich werkt het prima, maar de grondloop temp is lang niet zo stabiel en hoog als ik had verwacht. Daalt bij langdurige runs tot 4 C. Misschien niet heel goed aangelegd, ik weet het niet, alles zit onder de grond.

Wegens deze redenen zou ik nu altijd een lucht wp kiezen. Misschien wel een duurder merk zoals Nibe, maar zelfs dat hoeft niet. Bij Daikin weten ze ook wel hoe ze die dingen moeten maken. In mijn geval had ik hem aan de verkeerskant in de tuin kunnen zetten, met een kast er om. Beschermd en geen overlast.

Voordeel is enorme kostenbesparing (15k in jouw geval = enorm veel stroom!) en je kan er altijd bij als er iets defect is, of zelfs vervangen.
Dat is wel schrikken, bij ons wordt er een verticale boring geoffreerd.

• peer geen appel
overhyped schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:27:
Ik woon ook in 't buitengebied, en had dezelfde keuze als jij. Ben voor een L/W gegaan, kon de meerprijs niet verantwoorden. Door stabiel te stoken ligt m'n SCOP rond de 5. Prima dat dat miscjhien 5.5 had kunnen worden met w/w.

Ik heb zelf een vaillant en hoor de buitenunit nooit. Ik moet er in de winter voor staan om te horen dat ie wat doet ik denk dat je dat prima door goede plaatsing af kan vangen.
Worden de lagers naar verloop van tijd niet minder? En daardoor luidruchtiger?

• BCC
  • Laatst online: 17:46

BCC

Als je veel grond hebt, is horizontale grondwarmte ook een optie, dat is veel goedkoper.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ongezouten mening:

De grondwarmtepomp is veruit het mooiste systeem, totdat ze de bron te krap dimensioneren en dan moet je koelen. En dat gaat vaak fout, eerste jaar is de woning nog erg vochtig -> meer stoken, zomer daarna te weinig gekoeld (systeem nog niet ingeregeld e.d.), winter erna gedonder, hoge kosten door backup die bijspringt en je begint met een dikke COP achterstand die je daarna in 15 jaar gaat proberen in te halen.

Dus persoonlijk zou ik voor de variant gaan die nog iets duurder is met een bron met de dubbele capaciteit. De meerprijs valt vaak reuze mee, als alles er staat is het vooral materiaal en uurloon.

De andere overweging is of die €15k nog ergens anders nuttiger is. Bijvoorbeeld een kelder leg je naderhand nooit meer aan.
Een grondwarmtepomp kun je over 10 jaar ook nog laten boren (als de vergunningen dan nog worden afgegeven...), je tuin heeft daarna wat extra liefde nodig, maar het is op zich ook bij bestaande bouw gewoon te doen.

Denk je dan:"dan doe ik het nooit meer", mooi, dan is het zeker geen €15k meer waard :+

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:44
Financieel gezien is een L/W veruit de betere optie. Ik zou mij qua geluid niet te druk maken. Je bouwt nieuw dus je kunt rekening houden met de plaatsing en daarmee het zicht en lawaai. Bij mij staan ie aan de andere kant van de garage en heb ik er 0 last van (ook Daikin toevallig).

Koelen kan een W/W pomp beter. Die gaat altijd uit van een vaste temperatuur terwijl de luchttemperatuur natuurlijk behoorlijk varieert. Maar dan nog denk ik dat het belangrijkste is dat de infrastructuur binnenshuis goed op orde hebt.

Stroomprijs is overigens bij het koelen nauwelijks aan de orde omdat je op die dagen ook altijd veel zonnestroom hebt. Ik ga ervanuit dat je zonnepanelen laat leggen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MrFl0ppY schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:26:
Koelen kan een W/W pomp beter. Die gaat altijd uit van een vaste temperatuur terwijl de luchttemperatuur natuurlijk behoorlijk varieert. Maar dan nog denk ik dat het belangrijkste is dat de infrastructuur binnenshuis goed op orde hebt.
Waarom zou die beter koelen? Hij koelt vooral goedkoper. Maar in de basis is de werking van koelen met een warmtepomp vooral afhankelijk van de afgifte. Heb je alleen vloerkoeling, dan werkt het gewoon matig. Lucht/water of water/water maakt dan echt geen verschil.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:44
Glashelder schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Waarom zou die beter koelen? Hij koelt vooral goedkoper. Maar in de basis is de werking van koelen met een warmtepomp vooral afhankelijk van de afgifte. Heb je alleen vloerkoeling, dan werkt het gewoon matig. Lucht/water of water/water maakt dan echt geen verschil.
Dat is waar. Zoals ik al zei ligt het vooral aan de interne infrastructuur.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:00
peer geen appel schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Worden de lagers naar verloop van tijd niet minder? En daardoor luidruchtiger?
to nu toe (na 3 jaar) nog niet, en ik ga er vanuit dat die gemaakt zijn op een iets langere levensduur.

• Ronald
Glashelder schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Hierboven staat koelvraag 850kWh. Dat zal thermisch zijn. En lucht pomp doet dat voor 200 kWh.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52

orf

Ik heb hier op GOT ook wel eens gelezen over een uitgeputte bron. Hoe zit het daarmee?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Oef wat een prijzen. Een bron boren kost 8-10k, de rest zou tzelfde moeten kosten.

Zoals gezegd: heb je geld over? Heel vet om een bodembron te hebben. Maar terugverdienen is er niet bij, zeker met zulke woekerprijzen.

Die daikin voor 15k is ook niet erg scherp, dat kan echt wel voor paar duizend minder want je hebt geen bestaande situatie om te slopen of aan te passen.

En PAS OP: veel bouwers gebruiken dit soort WPs met een belachelijk 9kW elektrisch element en laten dan de elektricien rekenen en die zegt: ja je hebt 3x35A nodig :-0 de klant betaalt 1200 euro per jaar te veel aan de netbeheerder door deze overgeeflijk domme keuze. Attendeer je aannemer en accepteer onder geen beding een aansluiting groter dan 3x25A!

• Ronald
Nibe is ook een stukje duurder dan Daikin denk ik… die units niet zo onredelijk.

Maar er zit nog een nadeel… geïntegreerde boilers zijn zelden rvs… en dat wil nog wel eens een zwakke schakel zijn.

Pagina: 1