Voor mijn nieuwbouw casco woning moet ik kiezen welk type warmtepomp ik wil hebben.
We komen er nog niet uit.
We wonen in het buitengebied, we willen zo min mogelijk geluidsoverlast. Ook esthetisch heeft de Daikan een nadeel, er staat een buitenunit. Ik begreep dat koeling met beide systemen kan, dus daar kan ik het niet op gooien.
Ik vraag me af, waarom zou ik voor de bodemwarmtepomp gaan? Kan deze beter koelen (of is het aangenamer)? Verdient dit zich terug door de verminderde kosten qua energie?
Wat heb ik gedaan?
- €15000,- Daikin Altherma 4H 6kw met 9kw backup heater (230 liter) inclusief plaatsing en montage
- €30000,- NIBE S1256-8 R PC EM bodem/water warmtepomp met 180l geïntegreerde boiler inclusief plaatsing en montage en bronboring.
We komen er nog niet uit.
We wonen in het buitengebied, we willen zo min mogelijk geluidsoverlast. Ook esthetisch heeft de Daikan een nadeel, er staat een buitenunit. Ik begreep dat koeling met beide systemen kan, dus daar kan ik het niet op gooien.
Ik vraag me af, waarom zou ik voor de bodemwarmtepomp gaan? Kan deze beter koelen (of is het aangenamer)? Verdient dit zich terug door de verminderde kosten qua energie?
Wat heb ik gedaan?
- Gezocht op dit forum
- Youtube filmpjes bekeken over ervaringen
- Geprobeerd ervaringen te vinden online