WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Coax kabels vervangen door ethernet

Pagina: 1
Acties:

• Borrr
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:12
Ik wil via de bestaande coax kabels een netwerkkabel trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer en van de woonkamer naar de 1e etage.

Om een duidelijk beeld te geven heb ik mijn best gedaan om een tekening te maken van de huidige situatie en (mogelijk) de nieuwe situatie.

Kruipruimte staat, meestal al het veel heeft geregend, een paar centimeter onder water.
Ik heb al een rol Cat6 S/FTP netwerkkabel voor buiten (soepele kern) besteld via Netwerkkabel voor buiten | Cat6 S/FTP | 100 meter (Soepele kern) Goobay Kabelshop.nl

Zie op de foto ook de Wandcontactdoos (wcd) in de woonkamer. De grijze kabel komt uit de meterkast uit de coax versterket. De witte kabel gaat via de kruipruimte naar de andere kant van de woonkamer en dan omhoog (ik heb het niet verzonnen ;)) en komt uit in de slaapkamer op de 1e etage.

Ik heb een Deco M5 setje van 3 units (waarvan 1 basis deco).

Mijn doel is om in de woonkamer en de slaapkamer een ethernet aansluiting te hebben en het liefst netjes afgewerkt met een connector in de wcd.

De vragen die ik concreet heb zijn:
  1. Is mijn tekening van de nieuwe situatie juist of zijn er betere mogelijkheden?
  2. ik heb me suf gezocht welke wcd's er zijn maar zie door de bomen het bos niet meer. (mij leek een keystone inbouwdoos het makkelijkst, ook vanwege de soepele kabel die ik heb besteld) maar welke moet ik dan kopen?
Oude situatie:
Oude situatie

Nieuwe situatie?:
Nieuwe situatie?

Wandcontactdoos woonkamer:
Wandcontactdoos woonkamer

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:32
Soepele kabel is niet handig op WCDs/keystones.
Doorgaans gebruik je solide kern, zodat je makkelijk de kern met (of zonder) LSA tool in de keystone kan drukken.

Wel slim om coax te vervangen door ethernet.
Liever UTP gebruiken, zodat je geen problemen krijgt met aarding.
CAT6 UTP is prima.

En dan je Deco's op de kabel gooien. Goed idee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:23

N0a

Indien het vervangen van de coax niet zou lukken kan je altijd ethernet over coax laten lopen. Zuiver ethernetkabels is natuurlijk het beste maar indien het niet anders zou kunnen:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/webshop/supersnel-internet/internet-over-coax/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stuur die kabel maar terug en ga voor een 100% koper CAT6 U/UTP kabel van Draka of Belden. Je hebt nu een CCA kabel gekocht, daarnaast is soepel niet geschikt om door PVC buiten te trekken.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
En mocht je de huidige coax er uit willen trekken, bind er dan de nieuwe kabel aan vast.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bestaande coax-kabels gebruiken met moca-adapters?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Borrr
_JGC_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:32:
Stuur die kabel maar terug en ga voor een 100% koper CAT6 U/UTP kabel van Draka of Belden. Je hebt nu een CCA kabel gekocht, daarnaast is soepel niet geschikt om door PVC buiten te trekken.
Dankje, is dit een goede optie om te kopen? Netwerkkabel voor buiten | Cat6 U/UTP | 100 meter (Stugge kern, 100% koper) Goobay Kabelshop.nl

En waarom geen F/UTP of S/FTP kabel? De kabel komt soms onder water te liggen of maakt dat voor verstoring niet uit?

• _JGC_
  • Nu online
Borrr schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Dankje, is dit een goede optie om te kopen? Netwerkkabel voor buiten | Cat6 U/UTP | 100 meter (Stugge kern, 100% koper) Goobay Kabelshop.nl

En waarom geen F/UTP of S/FTP kabel? De kabel komt soms onder water te liggen of maakt dat voor verstoring niet uit?
Voor water maakt afscherming niet uit, mocht je kabel lek raken omdat je tijdens het trekken een geknikte kabel te hard hebt aangetrokken lekt een S/FTP of F/UTP kabel ook gewoon water naarbinnen. Die PE mantel van jouw kabel is bestand tegen UV, niet tegen water. Er zijn speciale grondkabels die gevuld zijn met vet, die zijn specifiek bedoeld om water buiten te houden, zijn echter ook een stuk duurder.
Als je dat ding door de kruipruimte trekt zou ik kijken of je ze ergens boven de waterspiegel vast kunt maken, of iig zo hoog op te trekken dat ze niet in het water hangen.

De kabel die je linkt lijkt me prima: gewoon 100% koper, prijs vergelijkbaar met Belden.

Verder: afgeschermde kabels in thuissituaties kan je eigenlijk alleen maar fout doen. Kans dat uitstekende vezels van je afscherming een antenne worden voor storing is aanwezig en daarnaast liggen aardlussen op de loer. Afscherming is alleen nodig als je een flink bos kabels naastelkaar in een goot legt en dan 10Gbit gaat draaien op die kabels.

• Borrr
Bedankt voor je reactie. Ik ga de kabel omruilen :)

De tekening van de nieuwe situatie lijkt mij dan goed toch?

Ziggo modem --> Deco M5 --> UTP wcd --> switch --> UTP wcd --> Deco M5

Meer info over deco's verbinden met netwerkkabel: Algemene vragen over de functie Ethernet backhaul van uw Deco | TP-Link Nederland

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:38

m-vw

Dus?

Als ik de tekening goed begrijp wil je van de Ziggo router naar een switch/router in je woonkamer om daar vandaan de kabel door te leggen naar boven?

Waarom niet gelijk vanaf de Ziggo naar boven? Of staat deze in bridge en regelt de router in de woonkamer alles?

• Borrr
m-vw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:06:
Als ik de tekening goed begrijp wil je van de Ziggo router naar een switch/router in je woonkamer om daar vandaan de kabel door te leggen naar boven?

Waarom niet gelijk vanaf de Ziggo naar boven? Of staat deze in bridge en regelt de router in de woonkamer alles?
Ten eerst moet er een Deco M5 tussen zitten voordat er een kabel naar boven kan naar de andere Deco unit. Ten tweede loopt er nu geen kabel direct vanuit de meterkast naar boven. Dat zou wel kunnen maar dan moet ik de kruipruimte in wat ik liever niet doe ;). Vandaar deze oplossing.

• _JGC_
  • Nu online
Ik ken de M5 niet, maar kan je die dingen niet gewoon in accesspoint mode zetten ipv router mode? Kon ik met de X50 wel nml. Dan hoef je niet 2 achterelkaar te zetten en kunnen ze rechtstreeks op het ziggo modem.
Pagina: 1