Vraag

• albertdijkh
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09-06 14:41
Mijn vraag
ik heb momenteel 10 zonnepanelen met een 3 kw 3-phase omvormer. ik wil uitbreiden naar 30 z0nnepanelen. ka ik beter de twee of drie omvormers parallel aansluiten of een nieuwe omvormer koen zodat die voor alle panelen werkt?

Alle reacties

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 16:51

lasharor

7 december 2004

Tweakers is geen AI chatbot die dit soort vragen beantwoord. Je moet iets meer moeite doen;
  • Wat is de huidige situatie (meterkast/hoofdzekering etc)?
  • Waar twijfel je nu specifiek over?
  • Wat heb je zelf gevonden?

• albertdijkh
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09-06 14:41
mijn meterkast is drie fase 3x 25A. ik vraag mij af of ik twee omvormers gewoon parallel kan aansluiten of dat dat problemen geeft.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 10:19
Dat mag niet. Iedere omvormer moet via een aardlekautomaat aangesloten worden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

devriesjande schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:00:
Dat mag niet. Iedere omvormer moet via een aardlekautomaat aangesloten worden.
Van wie of wat mag dat niet dan?

AFAIK zolang je binnen de limieten blijft van de aardlekautomaat zouden hier geen problemen mee moeten zijn?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:04
Glashelder schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Van wie of wat mag dat niet dan?

AFAIK zolang je binnen de limieten blijft van de aardlekautomaat zouden hier geen problemen mee moeten zijn?
NEN schijft voor dat ieder apparaat wat 2000 watt of meer gebruikt of levert van een eigen groep voorzien moet zijn.

NEN is een norm geen wet maar leg het maar eens uit aan je verzekering als je brand krijgt en je heb geen bewijs van plaatsing door een gecetificeerd electrien, dan ben je gewoon de sjaak.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rvdgaag schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
[...]

NEN schijft voor dat ieder apparaat wat 2000 watt of meer gebruikt of levert van een eigen groep voorzien moet zijn.

NEN is een norm geen wet maar leg het maar eens uit aan je verzekering als je brand krijgt en je heb geen bewijs van plaatsing door een gecetificeerd electrien, dan ben je gewoon de sjaak.
Dat is een advies, een die zelfs alweer is geschrapt uit de NEN.

En dit is typisch weer van die Tweakers bangmakerij. Half Nederland heeft geen bewijs in huis wie de meterkast exact heeft aangelegd. Al is het alleen al omdat die door de vorige bewoners of daarvoor is aangelegd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
Een 3KW omvormer op 3 fase is 1000W per fase, dat past ruim binnen de 3x16A van de krachtgroep als je daar nog eentje bij zet.

Ik zou overigens wat meer info delen. Een 3-fase omvormer van 3KW is overbodig, had ook een enkelfase omvormer kunnen zijn. Als je dan toch praat over 3 losse omvormers zou ik eerder 3 losse 1-fase omvormers nemen, of zorgen voor een grote 3-fase omvormer met meerdere MPPT's.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

rvdgaag schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
[...]
maar leg het maar eens uit aan je verzekering als je brand krijgt en je heb geen bewijs van plaatsing door een gecetificeerd electrien, dan ben je gewoon de sjaak.
ja, dat is dus niet zo. Je mag namelijk zelf alles aansluiten. Doorgaans keren opstalverzekeringen ook gewoon uit, behalve als het aantoonbaar echt prutswerk is.

ontopic: je kan meerdere omvormers aansluiten, maar wel elk op een eigen groep. Je mag ze dus niet bij elkaar knopen. Ik zou toch wel kijken naar 1 nieuwe omvormer die ook accu mogelijkheid heeft.

Wise enough to play the fool

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
albertdijkh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:56:
mijn meterkast is drie fase 3x 25A. ik vraag mij af of ik twee omvormers gewoon parallel kan aansluiten of dat dat problemen geeft.
In theorie kunnen twee omvormers parallel.

Of dat bij jou ook kan ligt aan:
- Het maximale vermogen van de omvormer(s) die gaat toevoegen
- aderdikte van de kabel tussen omvormers en de meterkast
- toegepaste zekering in de meterkast

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1