Vraag


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
Ik heb een vraag over spanningsproblemen bij mijn zonnepaneleninstallatie.

Mijn omvormer(en het practige grafiekje) geeft regelmatig(zelfs bij bewolking) aan dat de netspanning op of boven de toegestane grens zit, waardoor de opbrengst wordt beperkt of de omvormer uitvalt. Tegelijkertijd geeft mijn P1-meter aan dat er nog "voldoende" capaciteit op de aansluiting beschikbaar lijkt te zijn.

Tussen de omvormer en de meterkast zit ongeveer 14 meter bekabeling.
(Niet zelf aangesloten, maar door een externe zonne-installateur)

Mijn vraag
  • Kan de spanningsval/spanningsstijging over de 14 meter kabel tussen omvormer en meterkast de oorzaak zijn?
  • Welke kabeldoorsnede zou bij deze afstand en het vermogen van de omvormer minimaal aanbevolen zijn?
  • Is het mogelijk dat de netspanning vanuit de netbeheerder al te hoog binnenkomt, ondanks dat de P1-meter geen capaciteitsprobleem laat zien?
  • Welke oplossingen zijn in mijn situatie het meest zinvol: dikkere bekabeling, aanpassing van de omvormerinstellingen of?
Relevante software en hardware die ik gebruik

SUN2000-3KTL-L1
8x Jinko Tiger N-Type 435WP Full Black

Schatting: 14meter kabel YMVK 3 aders 2,5mm
Hoeveel impact heeft deze kabel op het spanningsverschil en zou een andere kabel beter(of de oplossing) zijn?

Data vanuit Home Assistant
P1 Meter en Shelly(Shelly PM Mini Gen3 In Circuit) direct bij de omvormer.

Data vandaag in my HA Dashboard: 07-06-2026 (Zwolle Zuid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZwHxOtwAsJqCCcfX-op44ftKZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9B7vi2OipPWUCAZxl9jQjomz.png?f=fotoalbum_large
Dit is in de omvormer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swxh3RAujGjap4y7TTqKGMJBGjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1fE2bN3yBrF7CsETV44lvRR.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Visueel gemaakt via HomeAssistant een grafiekje genutseld.
Melding bij de netbeheerder is al gebeurt, die doen nog niks.
Meting uitgevoerd door netbeheerder ook over de fases, die zijn acceptabel.

Tips of ideeën?

Alle reacties


  • Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:42
Met die kabel is best wat verlies maar niet zo veel als je nu registreert.

Veel omvormers zijn ook wat enthousiast in hun metingen.

Je zou met een multimeter zelf eens bij de omvormer moeten meten in een soortgelijke situatie. Dan weet je waar het zit.

Sommige omvormers staan ook toe om het maximale voltage wat op te schroeven. Ik noem dat maar meet afwijking correctie :Y)

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
Er zit nu een shelly power meter direct bij de omvormer, die leest 253.2, dat is dus niet vanuit de omvormer software zelf.

Is dit een normale kabel voor dit type installatie, of wat aan de karige kant?
(bij 230v net natuurlijk geen probleem, dan naar 235 met deze kabel?)

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-06 22:17
Heeft die shelly meter een transformator of is die in-circuit?

  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:51:
Heeft die shelly meter een transformator of is die in-circuit?
Het is de Shelly PM Mini Gen3, die is in-circuit.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
Ik heb de zelfde omvormer en heb 6mm2 liggen over een traject van 16 meter. Mijn spanningsval is 1,9V meterkast is 232,9, shelly op PV is 231,0. Bij zon zie ik dat mijn PV (zelfde configuratie als jou) het voltage tot rond de 250V op trekt. Ik kan mij dus voorstellen dat wanneer je al hoog zit, er weinig ruimte over blijft. Bij mij gaat de spanning wel omlaag wanneer de batterijen beginnen te laden. Deze zitten op de zelfde onderverdeler als mijn panelen.

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Hier valt nog wel iets te winnen met 6mm² of 10mm². Maar garantie op geen uitval heb je natuurlijk nooit. Heb je een 1-fase of 3-fase slimme meter?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:06:
Ik heb de zelfde omvormer en heb 6mm2 liggen over een traject van 16 meter. Mijn spanningsval is 1,9V meterkast is 232,9, shelly op PV is 231,0. Bij zon zie ik dat mijn PV (zelfde configuratie als jou) het voltage tot rond de 250V op trekt. Ik kan mij dus voorstellen dat wanneer je al hoog zit, er weinig ruimte over blijft. Bij mij gaat de spanning wel omlaag wanneer de batterijen beginnen te laden. Deze zitten op de zelfde onderverdeler als mijn panelen.

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.
Ah, een vergelijkbare afstand met een andere kabel. Mooi om dat spanningsverschil te zien, het scheelt blijkbaar toch weer een paar volt! Ik heb zelf een HomeWizard plug-in batterij, maar die zit op een andere groep (een volgende keer zou ik overigens voor een ander type kiezen). Voor dit specifieke probleem helpt die batterij helaas weinig. Hij laadt niet eens volledig op soms, simpelweg omdat de zonnepanelen steeds uitschakelen. Wat betreft de netbeheerder: daar zijn ze tenminste nog van plan om iets te ondernemen. Hier is de boodschap vanuit Enexis helaas dat het nog wel even gaat duren voordat ze in actie komen.
Jim423 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:12:
Hier valt nog wel iets te winnen met 6mm² of 10mm². Maar garantie op geen uitval heb je natuurlijk nooit. Heb je een 1-fase of 3-fase slimme meter?
Ik heb 1-fase en de slimme meter is net vervangen wegens de 2G-uitfasering. Ze hebben gekeken of een wissel naar een andere, rustigere fase mogelijk is ter verbetering. Een 3-fasenaansluiting is geen oplossing; voor zover ik begreep zijn alle fasen in de wijk al maximaal belast. Garantie inderdaad niet, maar misschien met installateur nog iets te regelen, dit hadden ze kunnen weten.. dus wel matig dat deze kabel en niet een 6+mm2 kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Scripted op 07-06-2026 17:21 ]


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:06:
Ik heb de zelfde omvormer en heb 6mm2 liggen over een traject van 16 meter. Mijn spanningsval is 1,9V meterkast is 232,9, shelly op PV is 231,0. Bij zon zie ik dat mijn PV (zelfde configuratie als jou) het voltage tot rond de 250V op trekt. Ik kan mij dus voorstellen dat wanneer je al hoog zit, er weinig ruimte over blijft. Bij mij gaat de spanning wel omlaag wanneer de batterijen beginnen te laden. Deze zitten op de zelfde onderverdeler als mijn panelen.

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.
Omvormer in eigen beheer of via een installateur?

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Als deze fase op 247V uitkomt en het is een ''drukke'' wijk zal een fasewissel weinig uitmaken verwacht ik. Daarnaast kan een andere woning ook opeens PV op diezelfde fase zetten en ben je weer terug bij af. Je zou via een PV-verdeler de batterij bij de omvormer kunnen aansluiten maar deze is binnen een uur vol dus zonde van de moeite. Ik zou inderdaad even met je installateur overleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 07-06-2026 17:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:51:
Heeft die shelly meter een transformator of is die in-circuit?
Vanwaar de vraag trouwens?

Veiligheid of accuraatheid?

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
Scripted schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Omvormer in eigen beheer of via een installateur?
Niet in beheer. Installateur is failliet, heb wel de procedure om hem over te nemen maar ben bang dat er dan te veel gereset wordt waar ik geen verstand van heb.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online

Jan2023

KISS

Zet je omvormer uit en ga dan eens meten


Grote kans dat dat hoge voltage gewoon in de wijk wordt gegenereerd.

Daar verander je niks aan.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Niet in beheer. Installateur is failliet, heb wel de procedure om hem over te nemen maar ben bang dat er dan te veel gereset wordt waar ik geen verstand van heb.
Ah, ik ga het denk ik wel proberen.

Ik heb er ook niet mega veel verstand van maar denk dat het moet lukken. Installateur was zo klaar dus zoveel knopjes zou die ook wel niet ingedrukt hebben. 🤐 Wat ik lees is dat je alleen de history kwijtraakt bij het opnieuw binden van de omvormer aan een nieuw Installer account.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:06:

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.
Wat vertrouw je er niet aan?
En dat het trafo-huisje is vermoedelijk onderdeel van een uitgebreidere wijk-aanpak

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
Annuk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:47:
[...]


Wat vertrouw je er niet aan?
En dat het trafo-huisje is vermoedelijk onderdeel van een uitgebreidere wijk-aanpak
Omdat we nu netjes tussen de 230 en 250 piek zitten met de hele straat. Waar ik bang voor ben dat we straks wel met uitschakelende omvormers zitten omdat het voltage na vervanging opeens hoger is.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:16
Met alle buren in de wijk afspreken om allemaal 1 of 2 paneeltjes van het dak af te halen
Of allemaal een thuisaccu neerzetten die verspreid over de dag oplaad.
Of allemaal de elektrische auto gaan opladen als de zon schijnt.

Dit is een probleem van het overvolle stroomnet waarbij je met zijn allen in de wijk in het zelfde schuitje zit en wat je dus alleen kan oplossen door samen de productie te verminderen of samen de afname te verhogen.

Spel en typfouten voorbehouden


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:16
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:34:
Omdat we nu netjes tussen de 230 en 250 piek zitten met de hele straat.
Je hebt het bij alle buren gemeten?
En ook in alle andere straten die op dezelfde wijkkast zitten?

Tussen de 230 en 250 is alles behalve "netjes". Het voldoet aan de specificaties, echter zal de netbeheerder zich altijd inspannen om het voltage zo dicht mogelijk bij de 230V te houden.
Waar ik bang voor ben dat we straks wel met uitschakelende omvormers zitten omdat het voltage na vervanging opeens hoger is.
Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Het is niet in het belang van de netbeheerder om het voltage op te schroeven.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Omdat we nu netjes tussen de 230 en 250 piek zitten met de hele straat. Waar ik bang voor ben dat we straks wel met uitschakelende omvormers zitten omdat het voltage na vervanging opeens hoger is.
Serieus wat denk je nu? 8)7
Als de netbeheerders moedwillig de spanning gaan verhogen op deze manier die je nu schetst krijgen ze alleen maar meer gezeur over zich heen.

Ga er maar vanuit dat de "inboedel" oud(er) is en minder veilig dan de huidige nieuwe maatstaven en daar naartoe wordt veranderd. Mogelijk een nieuwe transformator erbij met een andere verhouding zodat ze juist de spanning iets lager kunnen aanbieden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
Annuk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:05:
[...]


Serieus wat denk je nu? 8)7
Als de netbeheerders moedwillig de spanning gaan verhogen op deze manier die je nu schetst krijgen ze alleen maar meer gezeur over zich heen.

Ga er maar vanuit dat de "inboedel" oud(er) is en minder veilig dan de huidige nieuwe maatstaven en daar naartoe wordt veranderd. Mogelijk een nieuwe transformator erbij met een andere verhouding zodat ze juist de spanning iets lager kunnen aanbieden.
Ik snap dat je zegt dat ze de spanning niet moedwillig verhogen om te pesten, dat is ook inderdaad onlogisch maar ik denk dat je de contractuele kant van die zonneparken toch een beetje onderschat.

Het is niet zozeer dat ze de wijk willen dwarsbomen, maar zonneparken (bij mij in de buurt) zijn vaak juridisch en contractueel harder ingebed in het net. Die parken hebben transportcapaciteit ingekocht en daarvoor betaald. Als de netbeheerder die parken zomaar afknijpt, hangen ze aan de juridische gevolgen van die contracten. Een woonwijk heeft geen transportcontract met garanties, wij zijn consumenten met een aansluiting, en als de fysieke limieten worden bereikt, trekken wij in de praktijk aan het kortste eind.

Maar dat is een vermoeden..

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Scripted schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Ik snap dat je zegt dat ze de spanning niet moedwillig verhogen om te pesten, dat is ook inderdaad onlogisch maar ik denk dat je de contractuele kant van die zonneparken toch een beetje onderschat.

Het is niet zozeer dat ze de wijk willen dwarsbomen, maar zonneparken (bij mij in de buurt) zijn vaak juridisch en contractueel harder ingebed in het net. Die parken hebben transportcapaciteit ingekocht en daarvoor betaald. Als de netbeheerder die parken zomaar afknijpt, hangen ze aan de juridische gevolgen van die contracten. Een woonwijk heeft geen transportcontract met garanties, wij zijn consumenten met een aansluiting, en als de fysieke limieten worden bereikt, trekken wij in de praktijk aan het kortste eind.

Maar dat is een vermoeden..
Laat ik het anders zeggen, het is m'n daily job, en bij een dergelijke ombouw wordt de trafo altijd op dezelfde spanning of lager ingesteld en nooit hoger.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
Annuk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:22:
[...]


Laat ik het anders zeggen, het is m'n daily job, en bij een dergelijke ombouw wordt de trafo altijd op dezelfde spanning of lager ingesteld en nooit hoger.
Ja, dat klinkt logisch. Ik wil ook niet beweren dat het bijplaatsen van capaciteit slecht is of per definitie slechter.

Mijn punt is vooral dat grote afnemers (met contracten) in mijn omgeving waarschijnlijk veel invloed hebben op de inrichting van het net. Dat zou voor mij een extra verklaring kunnen zijn waarom ik meer hinder ervaar dan anderen zoals ik begreep.

In de directe omgeving liggen bovendien twee grote zonneparken, wat daar mogelijk ook een rol in speelt.

Dat ik het totaal oplos met andere omvormer instellingen of een dikkere kabel dat niet, maar misschien wel dat mijn panelen net wat minder vaak uitschakelen. :?

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:07

m-vw

Dus?

WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:06:
Ik heb de zelfde omvormer en heb 6mm2 liggen over een traject van 16 meter. Mijn spanningsval is 1,9V meterkast is 232,9, shelly op PV is 231,0. Bij zon zie ik dat mijn PV (zelfde configuratie als jou) het voltage tot rond de 250V op trekt. Ik kan mij dus voorstellen dat wanneer je al hoog zit, er weinig ruimte over blijft. Bij mij gaat de spanning wel omlaag wanneer de batterijen beginnen te laden. Deze zitten op de zelfde onderverdeler als mijn panelen.

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.
Zit de hogere waarde niet bij de pv ipv bij de meterkast?

Verder heeft Stralendgroen een aderdikteberekeningstool op de site. Geen idee of de berekening juist is, maar er komt uit dan 2,5mm2.

  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:22:
[...]


Laat ik het anders zeggen, het is m'n daily job, en bij een dergelijke ombouw wordt de trafo altijd op dezelfde spanning of lager ingesteld en nooit hoger.
Nu.nl: Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit door ingreep netbeheerder

[ Voor 11% gewijzigd door Pejdref op 07-06-2026 21:33 ]


  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
14 meter kabel van 2.5mm2 zou bij 10A ongeveer 2V spanningsverlies geven.

Ik lees in jouw grafiek bijna 7V toch? Dus daar is iets anders/meer aan de hand als de metingen kloppen en synchroon lopen.

7V bij 10A zou passen bij 14 meter 1,5mm2 kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Pejdref op 07-06-2026 21:38 ]


  • Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:42
Dit vermogen pv moet gewoon over 2,5mm² kunnen. Natuurlijk is dikker beter.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!


  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-06 22:17
Scripted schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Vanwaar de vraag trouwens?

Veiligheid of accuraatheid?
Alles wat je er tussen knoopt voegt weerstand toe. Shelly heeft nogal flimse connectors. Leuk voor lampjes. Zou het persoonlijk niet inzetten voor langdurige hoge stromen.
Hoewel die shelly pm gen3 mogelijk wel kan, die zit wel goed in elkaar (1 mOhm shunt en goede soldering met de connector)

Zo voegt ook elke automaat zekering en klemmenstroom of lasklem iets toe.
Echter, meestalis dit gewoon een netcongestie probleem, en niet een installatieprobleem.

Alleen krijg je straks niks voor je energie op zon piek-uren, dus je verliest ook niets. :9

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
m-vw schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Zit de hogere waarde niet bij de pv ipv bij de meterkast?

Verder heeft Stralendgroen een aderdikteberekeningstool op de site. Geen idee of de berekening juist is, maar er komt uit dan 2,5mm2.
Als de PV uit staat zit het voltage hier perfect, rond de 230 bij grid, bij PV iets lager. Maar dat is s’nachts. Maar heb tegenwoordig accu dus is het wanneer deze terug leveren wel hoger dan aan de Grid kant.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
m-vw schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Zit de hogere waarde niet bij de pv ipv bij de meterkast?

Verder heeft Stralendgroen een aderdikteberekeningstool op de site. Geen idee of de berekening juist is, maar er komt uit dan 2,5mm2.
Geen idee wat je invult, maar 3kW over 14m geeft hij 6mm2. Dat is 1,5V minder spanningsval en dat kan met het verschil maken…

Meer kan je niet doen. Moeilijker kun je het wel maken met de mijns inziens lekker onzinnige bijzaken buiten de invloed van de TS.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:03
Pejdref schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:36:
14 meter kabel van 2.5mm2 zou bij 10A ongeveer 2V spanningsverlies geven.

Ik lees in jouw grafiek bijna 7V toch? Dus daar is iets anders/meer aan de hand als de metingen kloppen en synchroon lopen.

7V bij 10A zou passen bij 14 meter 1,5mm2 kabel.
Daarom eerst even controleren of er niet ergens een connector slecht verbinding maakt. Aansluiting bij de omvormer en in de meterkast even nalopen.

  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
Gieliovd520 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:37:
Dit vermogen pv moet gewoon over 2,5mm² kunnen. Natuurlijk is dikker beter.
Ja, maar is dit geval is de weestand te groot zo lijkt het, mede omdat ik dus al in de wijk hoog zit.
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Alles wat je er tussen knoopt voegt weerstand toe. Shelly heeft nogal flimse connectors. Leuk voor lampjes. Zou het persoonlijk niet inzetten voor langdurige hoge stromen.
Hoewel die shelly pm gen3 mogelijk wel kan, die zit wel goed in elkaar (1 mOhm shunt en goede soldering met de connector)

Zo voegt ook elke automaat zekering en klemmenstroom of lasklem iets toe.
Echter, meestalis dit gewoon een netcongestie probleem, en niet een installatieprobleem.

Alleen krijg je straks niks voor je energie op zon piek-uren, dus je verliest ook niets. :9
Ja, snap ik.
Zover ik kan zien zou het in dit geval geen probleem of negatieve impact moeten hebben op mijn situatie.
Wel kan het misgaan, maar dat kan overal gebeuren natuurlijk.
Ronald schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:31:
[...]


Geen idee wat je invult, maar 3kW over 14m geeft hij 6mm2. Dat is 1,5V minder spanningsval en dat kan met het verschil maken…

Meer kan je niet doen. Moeilijker kun je het wel maken met de mijns inziens lekker onzinnige bijzaken buiten de invloed van de TS.
Ik ga eens nadenken of ik gemakkelijk alsnog een 6 mm² kabel kan plaatsen. Het is wel een heel eind op een moeilijke plek, onder de dakpannen door, waar de panelen al liggen.
Klinkt als een flinke klus wanneer ik dat zelf moet gaan doen.
blissard schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Daarom eerst even controleren of er niet ergens een connector slecht verbinding maakt. Aansluiting bij de omvormer en in de meterkast even nalopen.
Ga ik doen, daarnaast ga ik de kabel ook even doormeten wanneer hij uitstaat (overdag en snachts)

Bedankt allen voor zover, weer genoeg input en food for thought.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
@Scripted als je oprecht 7V verschil ziet, gemeten met zelfde apparaat, dan moet je sowieso op zoek, dat is veel teveel…

Dat is veel meer dan past bij die lengte in bv 2,5 kwadraat

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:07

m-vw

Dus?

Scripted schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:06:
[...]

Ik ga eens nadenken of ik gemakkelijk alsnog een 6 mm² kabel kan plaatsen. Het is wel een heel eind op een moeilijke plek, onder de dakpannen door, waar de panelen al liggen.
Klinkt als een flinke klus wanneer ik dat zelf moet gaan doen.

[...]
Loopt de kabel van je omvormer naar je meterkast over je dak? Dat is inderdaad een uitdaging.

  • Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 07:39
Ronald schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:19:
@Scripted als je oprecht 7V verschil ziet, gemeten met zelfde apparaat, dan moet je sowieso op zoek, dat is veel teveel…

Dat is veel meer dan past bij die lengte in bv 2,5 kwadraat
Tja, dat is wel wat de data zegt.. :?
Misschien is de kabel wel langer dan ik verwacht, ook die ga ik nog eens proberen na te meten.
Maar dan nog.. ook al is deze 18.. zo heel veel meer zal ik er niet naast zitten.
m-vw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Loopt de kabel van je omvormer naar je meterkast over je dak? Dat is inderdaad een uitdaging.
Yep, dat was de gemakelijkste route... voor de installateurs.. #enbedankt
Ik had daar beter over moeten nadenken, maarja.. kwaad is geschiet.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
@Scripted lineair met lengte… Zeker niet lineair met de stroom…

7V past bij 35-40m ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1