WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een vraag over spanningsproblemen bij mijn zonnepaneleninstallatie.

Mijn omvormer(en het practige grafiekje) geeft regelmatig(zelfs bij bewolking) aan dat de netspanning op of boven de toegestane grens zit, waardoor de opbrengst wordt beperkt of de omvormer uitvalt. Tegelijkertijd geeft mijn P1-meter aan dat er nog "voldoende" capaciteit op de aansluiting beschikbaar lijkt te zijn.

Tussen de omvormer en de meterkast zit ongeveer 14 meter bekabeling.
(Niet zelf aangesloten, maar door een externe zonne-installateur)

Mijn vraag
  • Kan de spanningsval/spanningsstijging over de 14 meter kabel tussen omvormer en meterkast de oorzaak zijn?
  • Welke kabeldoorsnede zou bij deze afstand en het vermogen van de omvormer minimaal aanbevolen zijn?
  • Is het mogelijk dat de netspanning vanuit de netbeheerder al te hoog binnenkomt, ondanks dat de P1-meter geen capaciteitsprobleem laat zien?
  • Welke oplossingen zijn in mijn situatie het meest zinvol: dikkere bekabeling, aanpassing van de omvormerinstellingen of?
Relevante software en hardware die ik gebruik

SUN2000-3KTL-L1
8x Jinko Tiger N-Type 435WP Full Black

Schatting: 14meter kabel YMVK 3 aders 2,5mm
Hoeveel impact heeft deze kabel op het spanningsverschil en zou een andere kabel beter(of de oplossing) zijn?

Data vanuit Home Assistant
P1 Meter en Shelly(Shelly PM Mini Gen3 In Circuit) direct bij de omvormer.

Data vandaag in my HA Dashboard: 07-06-2026 (Zwolle Zuid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZwHxOtwAsJqCCcfX-op44ftKZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9B7vi2OipPWUCAZxl9jQjomz.png?f=fotoalbum_large
Dit is in de omvormer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swxh3RAujGjap4y7TTqKGMJBGjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1fE2bN3yBrF7CsETV44lvRR.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Visueel gemaakt via HomeAssistant een grafiekje genutseld.
Melding bij de netbeheerder is al gebeurt, die doen nog niks.
Meting uitgevoerd door netbeheerder ook over de fases, die zijn acceptabel.

Tips of ideeën?

Alle reacties

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
Met die kabel is best wat verlies maar niet zo veel als je nu registreert.

Veel omvormers zijn ook wat enthousiast in hun metingen.

Je zou met een multimeter zelf eens bij de omvormer moeten meten in een soortgelijke situatie. Dan weet je waar het zit.

Sommige omvormers staan ook toe om het maximale voltage wat op te schroeven. Ik noem dat maar meet afwijking correctie :Y)

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Scripted
Er zit nu een shelly power meter direct bij de omvormer, die leest 253.2, dat is dus niet vanuit de omvormer software zelf.

Is dit een normale kabel voor dit type installatie, of wat aan de karige kant?
(bij 230v net natuurlijk geen probleem, dan naar 235 met deze kabel?)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heeft die shelly meter een transformator of is die in-circuit?

• Scripted
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:51:
Het is de Shelly PM Mini Gen3, die is in-circuit.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:18
Ik heb de zelfde omvormer en heb 6mm2 liggen over een traject van 16 meter. Mijn spanningsval is 1,9V meterkast is 232,9, shelly op PV is 231,0. Bij zon zie ik dat mijn PV (zelfde configuratie als jou) het voltage tot rond de 250V op trekt. Ik kan mij dus voorstellen dat wanneer je al hoog zit, er weinig ruimte over blijft. Bij mij gaat de spanning wel omlaag wanneer de batterijen beginnen te laden. Deze zitten op de zelfde onderverdeler als mijn panelen.

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
Hier valt nog wel iets te winnen met 6mm² of 10mm². Maar garantie op geen uitval heb je natuurlijk nooit. Heb je een 1-fase of 3-fase slimme meter?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Scripted
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:06:
Ik heb de zelfde omvormer en heb 6mm2 liggen over een traject van 16 meter. Mijn spanningsval is 1,9V meterkast is 232,9, shelly op PV is 231,0. Bij zon zie ik dat mijn PV (zelfde configuratie als jou) het voltage tot rond de 250V op trekt. Ik kan mij dus voorstellen dat wanneer je al hoog zit, er weinig ruimte over blijft. Bij mij gaat de spanning wel omlaag wanneer de batterijen beginnen te laden. Deze zitten op de zelfde onderverdeler als mijn panelen.

Bij ons in de straat zijn er ook nooit uitvallen op de panelen terwijl zo een beetje iedereen in de straat ze heeft liggen. Ben ook constant aan het meten, wan Enexis wil hier het transformator huisje vervangen voor een “betere” en dat vertrouw ik niet.
Ah, een vergelijkbare afstand met een andere kabel. Mooi om dat spanningsverschil te zien, het scheelt blijkbaar toch weer een paar volt! Ik heb zelf een HomeWizard plug-in batterij, maar die zit op een andere groep (een volgende keer zou ik overigens voor een ander type kiezen). Voor dit specifieke probleem helpt die batterij helaas weinig. Hij laadt niet eens volledig op soms, simpelweg omdat de zonnepanelen steeds uitschakelen. Wat betreft de netbeheerder: daar zijn ze tenminste nog van plan om iets te ondernemen. Hier is de boodschap vanuit Enexis helaas dat het nog wel even gaat duren voordat ze in actie komen.
Jim423 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:12:
Hier valt nog wel iets te winnen met 6mm² of 10mm². Maar garantie op geen uitval heb je natuurlijk nooit. Heb je een 1-fase of 3-fase slimme meter?
Ik heb 1-fase en de slimme meter is net vervangen wegens de 2G-uitfasering. Ze hebben gekeken of een wissel naar een andere, rustigere fase mogelijk is ter verbetering. Een 3-fasenaansluiting is geen oplossing; voor zover ik begreep zijn alle fasen in de wijk al maximaal belast. Garantie inderdaad niet, maar misschien met installateur nog iets te regelen, dit hadden ze kunnen weten.. dus wel matig dat deze kabel en niet een 6+mm2 kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Scripted op 07-06-2026 17:21 ]

• Scripted
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:06:

Omvormer in eigen beheer of via een installateur?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
Als deze fase op 247V uitkomt en het is een ''drukke'' wijk zal een fasewissel weinig uitmaken verwacht ik. Daarnaast kan een andere woning ook opeens PV op diezelfde fase zetten en ben je weer terug bij af. Je zou via een PV-verdeler de batterij bij de omvormer kunnen aansluiten maar deze is binnen een uur vol dus zonde van de moeite. Ik zou inderdaad even met je installateur overleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 07-06-2026 17:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Scripted
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:51:
Vanwaar de vraag trouwens?

Veiligheid of accuraatheid?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:18
Scripted schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Omvormer in eigen beheer of via een installateur?
Niet in beheer. Installateur is failliet, heb wel de procedure om hem over te nemen maar ben bang dat er dan te veel gereset wordt waar ik geen verstand van heb.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:24

Jan2023

KISS

Zet je omvormer uit en ga dan eens meten

Grote kans dat dat hoge voltage gewoon in de wijk wordt gegenereerd.

Daar verander je niks aan.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Scripted
WargamingPlayer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Niet in beheer. Installateur is failliet, heb wel de procedure om hem over te nemen maar ben bang dat er dan te veel gereset wordt waar ik geen verstand van heb.
Ah, ik ga het denk ik wel proberen.

Ik heb er ook niet mega veel verstand van maar denk dat het moet lukken. Installateur was zo klaar dus zoveel knopjes zou die ook wel niet ingedrukt hebben. 🤐 Wat ik lees is dat je alleen de history kwijtraakt bij het opnieuw binden van de omvormer aan een nieuw Installer account.
Pagina: 1