WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Welke schroeven en pluggen voor ophangen badkamermeubel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Binnenkort willen wij in de badkamer van ons nieuwbouwhuis een IKEA-badkamermeubel ophangen. Onderaan staan foto’s van het meubel en de afmetingen. De wand waartegen dit meubel komt te hangen is betegeld en gemaakt van 10 cm dik Ytong (cellenbeton).

Na lang zoeken en veel gesprekken met de bekende AI-chatbots, heb ik zo veel tegenstrijdige informatie gelezen dat ik niet meer weet wat ik moet geloven. Vandaar dat ik graag jullie kennis en ervaringen hoor!

De vraag is dus: welke combinatie schroeven en pluggen raden jullie aan voor de deze situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuFoIOqonvOJNBVzaTH9XQQv-e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZnW0mBcBIOAIiti4scca88c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpfUZVMDP7O6-H5Y7tGuecKDmic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1NjRAoocELXS5MI9APmaSfI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:47
6mm Fisher duopower met 5mm dikke schroeven er in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:02
Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en de rails aan 4x FPX-M10-I oid ophangen. Zeker als mensen gaan leunen op zoiets willen de krachten nog eens best flink zijn.

• TNThomas
  • Nu online
Makrolon schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:47:
Hoeveel bevestigingspunten van die combinatie zou je aanraden? 6 mm is gevoelsmatig namelijk vrij klein.
Skamba schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:50:
Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en de rails aan 4x FPX-M10-I oid ophangen. Zeker als mensen gaan leunen op zoiets willen de krachten nog eens best flink zijn.
Deze kende ik niet, dus heb ze meteen opgezocht en ziet er perfect uit. Wel lees ik dat de minimale boordiepte 95 mm is, dus dat is wel erg spannend met een 100 mm dikke wand.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
Wanneer de kast op de grond staat dan zou ik het met deze combinatie van schroeven en pluggen wel aandurven.
Wanneer de kast vrijhangend gemonteerd wordt dan zou ik toch wat langere en dikkere schroeven (met dito duopower pluggen) gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TNThomas
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Wanneer de kast op de grond staat dan zou ik het met deze combinatie van schroeven en pluggen wel aandurven.
Wanneer de kast vrijhangend gemonteerd wordt dan zou ik toch wat langere en dikkere schroeven (met dito duopower pluggen) gebruiken.
Welke maat schroeven en DuoPower pluggen raad je aan?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
Whut?
Met 6mm plugjes hang ik een schilderijtje op aan de muur..
(de DuoPower zijn ook maar 6x30mm)
In cellenbeton kan een 6mm duoplug maar 10kg aan trekgewicht weerstaan.
Daar ga je toch ECHT geen wastafel-meubel aan ophangen!

Ik zou minimaal de verlengde 8x65mm duopower gebruiken, of beter nog liever 10mm pluggen van 80mm, met dito bijpassende schroeven (bijvoorbeeld 6-kant rvs schroeven)

Daarnaast hangt het natuurlijk ook af wat voor montage- en afstel-mogelijkheden dat Ikea meubel heeft..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• TNThomas
  • Nu online
BrainCrash schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Whut?
Met 6mm plugjes hang ik een schilderijtje op aan de muur..
(de DuoPower zijn ook maar 6x30mm)
In cellenbeton kan een 6mm duoplug maar 10kg aan trekgewicht weerstaan.
Daar ga je toch ECHT geen wastafel-meubel aan ophangen!

Ik zou minimaal de verlengde 8x65mm duopower gebruiken, of beter nog liever 10mm pluggen van 80mm, met dito bijpassende schroeven (bijvoorbeeld 6-kant rvs schroeven)

Daarnaast hangt het natuurlijk ook af wat voor montage- en afstel-mogelijkheden dat Ikea meubel heeft..
Worden pluggen van 10x80 niet erg spannend met 10cm dikke wanden? Ik wil er namelijk niet doorheen gaan.

Dan zou 10x50 mogelijk veiliger zijn of inderdaad de 8x65.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:12
Persoonlijk liever stokeinden omdat het gemakkelijker monteren is. Qua plug 10x50 kan of als het een lastig muurtje is chemisch anker. Dan heb je geen druk op de wand bij de montage. Door het stok eind kan je ‘m alsnog gemakkelijk demonteren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
TNThomas schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:26:
[...]Worden pluggen van 10x80 niet erg spannend met 10cm dikke wanden? Ik wil er namelijk niet doorheen gaan.
Dan zou 10x50 mogelijk veiliger zijn of inderdaad de 8x65.
Wel eens uitgerekend hoeveel kg er op de schroeven komt te staan wanneer er iemand op de wasbak gaat leunen?
Wanneer je de pluggen zo boort dat je nog 2 cm aan de andere kant van de muur overhoudt dan ga je er niet doorheen toch?
En anders vraag je aan de loodgieter wat deze er van vindt, de wastafel zelf komt ook met dikke bouten aan de muur te hangen toch? In de online montage-instructie van Ikea zelf zie ik niet staan hoe de wastafel met kraan en afvoer op de kast en de muur gemaakt zou moeten worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TNThomas
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Wel eens uitgerekend hoeveel kg er op de schroeven komt te staan wanneer er iemand op de wasbak gaat leunen?
Wanneer je de pluggen zo boort dat je nog 2 cm aan de andere kant van de muur overhoudt dan ga je er niet doorheen toch?
En anders vraag je aan de loodgieter wat deze er van vindt, de wastafel zelf komt ook met dikke bouten aan de muur te hangen toch? In de online montage-instructie van Ikea zelf zie ik niet staan hoe de wastafel met kraan en afvoer op de kast en de muur gemaakt zou moeten worden.
Op de website van Fischer staat dat de minimale boorgatdiepte 100 mm is bij de 10x80 pluggen, dus dan hou je de tegeldikte als marge over. Iets te spannend voor mij. ;)

Het blad en de wasbak komen op de kast te liggen, dus dat gewicht moet de kast ook kunnen dragen.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:06

rdejongjr

Gnome

Wel een beetje gevalletje RTFM hoor, er zit een rail bij die je afhankelijk van de muur helemaal vol kunt duwen met schroeven. De ophangpunten van de kast zitten zelf maar met 3 lullige schroefjes in de zijkanten.
Bij twijfel over de stevigheid en kans dat er mensen flink op gaan leunen wordt er geadviseerd om pootjes aan de voorkant te monteren.

Qua maat schroef/plug:
8mm plug met 6mm schroef zal zat zijn voor de neerwaartse kracht, voor trekkracht: pootjes.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:13
TNThomas schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Op de website van Fischer staat dat de minimale boorgatdiepte 100 mm is bij de 10x80 pluggen, dus dan hou je de tegeldikte als marge over. Iets te spannend voor mij. ;)
Cellenbeton kan je bijna zonder enige druk (en zonder kloppen) boren. Het risico op uitbreken is dus niet zo groot, als je voorzichtig bent.

Maar oké, de 10x65 mm plug zou ook prima moeten zijn. Maar het is goed om te realiseren dat pluggen in cellenbeton veel minder houden en dus dikker gedimensioneerd moeten zijn dan in bv baksteen of beton.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Of gewoon meer schroeven van 5mm.

Als extra tip zou ik willen meegeven om echt via de tekening te bevestigen dat het om 10cm cellenbeton gaat. Ik kwam er op de vervelende manier achter dat in onze woning voor 7cm cellenbeton gekozen was op de bovenverdieping.
Pagina: 1