Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een laptop via Vinted. Ik zie daar af en toe interessante aanbiedingen voorbij komen, vaak flink goedkoper dan op Marktplaats of refurbished shops, maar het blijft natuurlijk een beetje een gok omdat je het apparaat niet vooraf kunt zien of testen.
Wat ik zelf heb geprobeerd uit te zoeken:
Vinted lijkt vooral ingericht op kleding, maar elektronica wordt er ook steeds vaker aangeboden. Alleen voelt het bij laptops toch wat riskanter, omdat je niet alleen visueel iets koopt maar echt afhankelijk bent van interne staat (accu, SSD, koeling, eventuele verborgen schade etc.).
Wat mij opvalt / waar ik vragen over heb:
Vinted werkt met een soort kopersbescherming waarbij het geld pas naar de verkoper gaat nadat jij hebt bevestigd dat het product in orde is. Je kunt dus in theorie een claim openen als iets niet klopt met de beschrijving.
Maar daar heb ik ook wat vragen bij:
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een laptop via Vinted. Ik zie daar af en toe interessante aanbiedingen voorbij komen, vaak flink goedkoper dan op Marktplaats of refurbished shops, maar het blijft natuurlijk een beetje een gok omdat je het apparaat niet vooraf kunt zien of testen.
Wat ik zelf heb geprobeerd uit te zoeken:
Vinted lijkt vooral ingericht op kleding, maar elektronica wordt er ook steeds vaker aangeboden. Alleen voelt het bij laptops toch wat riskanter, omdat je niet alleen visueel iets koopt maar echt afhankelijk bent van interne staat (accu, SSD, koeling, eventuele verborgen schade etc.).
Wat mij opvalt / waar ik vragen over heb:
- Je kunt de laptop niet vooraf bekijken of testen, dus je vertrouwt volledig op de omschrijving en foto’s
- Verkoper kan zeggen dat alles “goed werkt”, maar dat is lastig te controleren
- Er is vaak geen garantie zoals bij refurbished winkels
- Prijs is aantrekkelijk, maar risico ook duidelijk hoger
Vinted werkt met een soort kopersbescherming waarbij het geld pas naar de verkoper gaat nadat jij hebt bevestigd dat het product in orde is. Je kunt dus in theorie een claim openen als iets niet klopt met de beschrijving.
Maar daar heb ik ook wat vragen bij:
- Hoe streng is Vinted hierin bij elektronica zoals laptops?
- Moet je bewijs leveren (video bij uitpakken, tests, etc.)?
- Hoe gaan ze om met “hij doet het niet goed” versus “niet zoals beschreven”?
- En hoe vaak wordt een claim echt in het voordeel van de koper opgelost?
- Heeft iemand hier ooit een laptop via Vinted gekocht?
- Hoe was de staat in werkelijkheid versus de beschrijving?
- Werkt de kopersbescherming in de praktijk goed genoeg om dit een “acceptabel risico” te maken?
- Of zeggen jullie: leuk idee, maar eigenlijk te riskant voor elektronica?
Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.