WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ervaringen met laptop kopen via Vinted + werking kopersbesch

Pagina: 1
Acties:

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:47
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een laptop via Vinted. Ik zie daar af en toe interessante aanbiedingen voorbij komen, vaak flink goedkoper dan op Marktplaats of refurbished shops, maar het blijft natuurlijk een beetje een gok omdat je het apparaat niet vooraf kunt zien of testen.

Wat ik zelf heb geprobeerd uit te zoeken:

Vinted lijkt vooral ingericht op kleding, maar elektronica wordt er ook steeds vaker aangeboden. Alleen voelt het bij laptops toch wat riskanter, omdat je niet alleen visueel iets koopt maar echt afhankelijk bent van interne staat (accu, SSD, koeling, eventuele verborgen schade etc.).

Wat mij opvalt / waar ik vragen over heb:
  • Je kunt de laptop niet vooraf bekijken of testen, dus je vertrouwt volledig op de omschrijving en foto’s
  • Verkoper kan zeggen dat alles “goed werkt”, maar dat is lastig te controleren
  • Er is vaak geen garantie zoals bij refurbished winkels
  • Prijs is aantrekkelijk, maar risico ook duidelijk hoger
Wat ik wél heb gelezen over Vinted kopersbescherming:
Vinted werkt met een soort kopersbescherming waarbij het geld pas naar de verkoper gaat nadat jij hebt bevestigd dat het product in orde is. Je kunt dus in theorie een claim openen als iets niet klopt met de beschrijving.

Maar daar heb ik ook wat vragen bij:
  • Hoe streng is Vinted hierin bij elektronica zoals laptops?
  • Moet je bewijs leveren (video bij uitpakken, tests, etc.)?
  • Hoe gaan ze om met “hij doet het niet goed” versus “niet zoals beschreven”?
  • En hoe vaak wordt een claim echt in het voordeel van de koper opgelost?
Daarom ben ik benieuwd naar echte praktijkervaringen hier:
  • Heeft iemand hier ooit een laptop via Vinted gekocht?
  • Hoe was de staat in werkelijkheid versus de beschrijving?
  • Werkt de kopersbescherming in de praktijk goed genoeg om dit een “acceptabel risico” te maken?
  • Of zeggen jullie: leuk idee, maar eigenlijk te riskant voor elektronica?

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is er hier op Tweakers V&A niet voldoende aanbod wat betreft dat soort hardware?

Ruime keuze, ook in laptops, lijkt me. :Y

Mooie Plaatjes   

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Tja Vinted... je hebt 48 uur kopersbescherming, dus als je het ontvangt goed bekijken en op tijd claimen.

Als verkoper zou ik er niks verkopen. Je verkoopt een paar schoenen, koper claimt dat ze fake zijn, de koper krijgt geld terug en jij bent je schoenen kwijt.
De paar keer dat ik er wat verkocht heb hadden ze verzending met DPD, die tracking codes werden in een week tijd 3x hergebruikt en schoten alle kanten op, veel succes met het ontvangen van je geld als de koper niet zelf aangeeft het pakket te hebben ontvangen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:08
mtsberk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:: leuk idee, maar eigenlijk te riskant voor elektronica?
Dat dus. Simpeler kan ik het niet maken. Ik zou zelfs geen laptop via Marktplaats bij iemand op halen, dat ik hem daar werkend zie betekent niet dat hij het een uur later thuis nog doet.

Maar net als alles wat ik niet via een officiële winkel koop: kijk of de besparing het risico voor jou waarschijnlijk is. Ik zou niet slechter slapen van 100 euro kwijtraken aan een scam (zou wel mezelf kwalijk nemen en mezelf dom vinden), maar een ander gezin kan door die 100 euro een paar dagen niet eten

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
Ik verkoop en koop geregeld via Vinted. Eigenlijk nooit echte problemen gehad. Een keer was het artikel in veel slechtere conditie dan de foto's lieten zien. Uiteindelijk was het houden of terug sturen. Maar dan zijn de verzendkosten voor jezelf. Ik heb het gehouden, maar een negatieve review achter gelaten.

Mevrouw was niet blij en kreeg een virtuele scheldpartij terug. Haar uiteindelijk geblokkeerd. Maar dit was het enige negatieve op de +200 acties die ik op het platform mee gemaakt hebt. De duurdere aankopen (geen electronica) nooit geen probleem mee gehad.